Buisjes?

25-04-2017 16:10 26 berichten
De KNO-arts heeft vandaag geconstateerd dat onze zoon behoorlijk wat vocht achter zijn trommelvlies heeft. Hij heeft een gehoorverlies van rond de 30 db. Het advies is buisjes omdat er geen idee van is hoe snel/ langzaam dit weer verdwijnt. Nou willen we natuurlijk het beste voor onze zoon, maar zitten niet te springen om buisjes. Het is toch een operatie en hij is ook net met zwemles begonnen. Naast gehoorverlies (en het omhoog schroeven van zijn eigen volume als gevolg) heeft hij geen klachten. Het zou wat dat aangaat een optie kunnen zijn om iig nog even te wachten of het probleem zichzelf oplost.



Iemand ervaring/ leesadvies om tot een goede beslissing te komen hierover
Laat gewoon die buisjes zetten. Hij mag dan 2 weken niet zwemmen en daarna mag hij alles weer doen.

Je schrijft dat je zoon verder geen klachten heeft, maar slecht horen vind ik nogal wat. Ik weet niet hoe oud hij is, maar hij zal op school niet alles mee krijgen / woorden verkeerd verstaan / etc. Niet goed voor de taalontwikkeling.

Bovendien is slecht horen ook niet fijn in het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon?

30 db is toch wel een aardig verlies.... bij kleine kinderen moet je er om denken dat de spraakontwikkeling hier niet door belemmerd wordt.



Mijn dochter heeft 2x buisjes gehad. Maar dat was omdat ze binnen een half jaar 4 (!) keer middenoorontsteking had. En na de buisjes nooit weer dus ik was er erg blij mee :-)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Zoals ik het begrepen heb lost het zich meestal uiteindelijk vanzelf op, dus is het niet per se noodzakelijk. Maar mijn broertje heeft ze lang gehad (en moest ze telkens opnieuw want ze vielen er regelmatig uit ) en als hij weer eens een setje nieuwe moest dan was hij zelf dolgelukkig, hij riep letterlijk: 'Jaaaaaa ik mag weer buisjes!' Hij vond het echt niet leuk om half doof te zijn. Er werd gewoon een hoop tegen hem geschreeuwd, omdat hij het pas hoorde als je schreeuwde, maar het was lastig dat niet iedereen wist dat ze hem niet van een andere kamer zomaar konden roepen (en mijn zusje en ik vergaten dat sowieso altijd ). Bovendien lachten andere kindjes hem uit als hij een woord verkeerd uitsprak omdat hij niet goed hoorde.



Hij was er dus heel blij mee. Op een gegeven moment zijn ze er weer uitgevallen en toen is het nooit meer teruggekomen.
quote:Hexx schreef op 25 april 2017 @ 16:12:

Laat gewoon die buisjes zetten. Hij mag dan 2 weken niet zwemmen en daarna mag hij alles weer doen.

Je schrijft dat je zoon verder geen klachten heeft, maar slecht horen vind ik nogal wat. Ik weet niet hoe oud hij is, maar hij zal op school niet alles mee krijgen / woorden verkeerd verstaan / etc. Niet goed voor de taalontwikkeling.

Bovendien is slecht horen ook niet fijn in het verkeer.Hij is 5. Zijn taalontwikkeling is prima (liep en loopt fors voor) maar hij is inderdaad behoorlijk doof momenteel. Ik kon vroeger bij wijze van spreken 3 huizen verderop 'ijsje' fluisteren en hij stond voor mijn neus. Nu kan hij naast me zitten en het niet horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf als kind chronisch oorontsteking gehad en ik was een jaar of vijf toen ik voor het eerst vogeltjes kon horen (die frequentie miste ik dus volledig). Ik heb een aantal keer buisjes gehad omdat die er soms weer uitvielen maar ik ben er nog altijd blij mee dat mijn ouders toen die keuze hebben gemaakt.

Ik heb door de chronisch ontstekingen wel beschadigingen over gehouden aan mijn trommelvliezen en dus op sommige vlakken gehoor verlies. Ik weet hoe frustrerend is om niet goed te horen dus ik zou het zeker aanraden het wel te doen. Het ongemak van het hebben/krijgen van de buisjes is klein vergeleken met de frustraties die je voelt als je slecht hoort (zeker als dat permanent is).
Alle reacties Link kopieren
Doe je zoon een plezier en laat die buisjes plaatsen. 30 Db is niet niks! Jullie denken dat hij nergens last van heeft maar hoe weet je dat zeker. Hij weet niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Buisjes plaatsen is echt een fluitje van een cent.

Mijn zoontje hoorde niet goed waardoor zijn spraak niet goed op gang kwam, buisjes er in en hij ging als een trein.

Zoals eerder gezegd.. even 2 weken niet zwemmen en daarna kan alles weer.
Doen ! Mijn dochter was 4 toen ze buisjes kreeg, net uit het ziekenhuis en nog wat wiebelig wilde ze graag tv kijken.

Ze zette hem direct veel zachter en riep waarom staat dat ding zo hard ??

Laat bij Schoonenberg een paar zwemdopjes op maat maken dan heeft hij er ook geen last van met zwemmen (kosten toen 25 euro geloof ik)
Alle reacties Link kopieren
Doen! Operatie duurt drie minuten. Bij volwassenen zetten ze buisjes op de poli, zonder narcose. Het stelt niets voor, medisch gezien.
Alle reacties Link kopieren
Jongste heeft hier vlak voor hij 1 jaar werd buisjes gehad ivm oorontstekingen. Inmiddels zijn de buisjes er uit en heeft hij dit jaar al 2 keer oorontsteking gehad.



Oudste heeft inmiddels al 2 keer buisjes gehad. 1e keer omdat hij ook regelmatig oorontsteking had en er zat vocht achter zijn trommelvlies. Hij was niet doof. Had wel een fors spraak/ taal probleem. Maar of dat echt door dat vocht kwam betwijfel ik, het zal misschien wel mee gespeeld hebben.

2e keer was afgelopen december gelijk met keel- en neusamandelen. Toen was hij echt doof ook. En inderdaad hij praatte hard en wij moesten dat ook

Aangezien hij autisme heeft, was de keuze voor ons snel gemaakt.

Buisjes zetten is een kleine ingreep waar ze geen last van hebben. Echt zware narcose is het ook niet.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:RegretteRien schreef op 25 april 2017 @ 16:18:

[...]





Hij is 5. Zijn taalontwikkeling is prima (liep en loopt fors voor) maar hij is inderdaad behoorlijk doof momenteel. Ik kon vroeger bij wijze van spreken 3 huizen verderop 'ijsje' fluisteren en hij stond voor mijn neus. Nu kan hij naast me zitten en het niet horen.Doen! Hij kan in gr3 niet goed leren lezen en schrijven als hij niet goed de klanken kan onderscheiden. Dat geeft hem een behoorlijke achterstand. En de operatie is een fluitje van een cent, duurt maximaal 10 minuten.
Constant vocht achter je oren is ook niet goed.

Toen mijn dochter buisjes kreeg, hoorde ze voor het eerst het geluid van de regen. Dat vergeet ik nooit meer.

Dat je überhaupt overweegt om het niet te doen.
Overleg eens met de KNO-arts of er alternatieven zijn. Hier werden de oorproblemen bijvoorbeeld al een stuk minder door consequent bij verkoudheid zoutoplossing en neusspray te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is afhankelijk van waardoor de klachten worden veroorzaakt. Mijn partner (een volwassen man van 35, die ook nog steeds buisjes heeft) heeft wel iets baat bij neusspray, maar moet toch echt een buisje hebben wil hij goed kunnen horen.

En zonder buisje krijgt hij uiteindelijk alsnog oorontstekingen door de ophoping van het vocht dat gaat broeien.
Hier heeft zoon ze ook gehad, incl neus amandel verwijderen. Met zwemles gebruikte hij op maat gemaakte oordoppen. Daarmee los je het probleem van de zwemles op.



Als het niet nodig is om doof te zijn en zo'n kleine ingreep kan dat probleem oplossen, waarom zou je het niet doen?



Mijn zoon liep er uiteindelijk toch tegenaan op school, hij had dan geen spraakachterstand, maar hoorde niet dat de juf zei als ze naar buiten mochten of drinken pakken, dat soort dingen, hij redde zich door naar andere te kijken, maar het is uiteindelijk gewoon beter om dingen zelf te horen. Succes met je keuze.
quote:sushilala schreef op 25 april 2017 @ 17:35:

Constant vocht achter je oren is ook niet goed.

Toen mijn dochter buisjes kreeg, hoorde ze voor het eerst het geluid van de regen. Dat vergeet ik nooit meer.

Dat je überhaupt overweegt om het niet te doen.Omdat mijn zoon dus niet continu doof is, maar 'pas' 3 maanden. Waarbij in eerste instantie een verstopte gehoorgang (oorsmeer) het probleem leek te zijn, maar vandaag, met schone oren bleek dat er teveel vocht achter de trommelvliezen zit. En ik hoor ook nogal eens van problemen met buisjes, met zwemmen enzovoort. Toch niet raar om in ieder geval te overwegen aan te zien of het met een paar maanden beter gaat? Mij verbaast de eensgezindheid over ingrijpen eerder.
Houd in de gaten dat dB een logaritmische schaal is. Dit betekent dat 30 dB een gehoorsverlies is van een factor 1000 is (geen typefout, nee, 1000).



De WHO geeft 30 dB gehoorsverlies bij kinderen aan als de grens waarop 'disabling hearing loss' begint.



Gewoon wat aan doen dus.
Alle reacties Link kopieren
'pas' 3 maanden? Dat noem ik AL 3 maanden. En je wilt het nog maanden aankijken?
quote:Falathiel schreef op 25 april 2017 @ 18:48:

'pas' 3 maanden? Dat noem ik AL 3 maanden. En je wilt het nog maanden aankijken?Het is niet dat we het zo lang aankijken he? Het gaat om een doorverwijzing KNO, een schoonmaakbeurt en vandaag controle. Sneller ging gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij de ingreep overschat. Er wordt een minime incisie gemaakt, evt vocht weggehaald. Daarna wordt er een strijkkraal geplaatst. Klaar.

Ik ben zelf kno-klant. Doofheid is echt naar. Veiligheid in het verkeer, ontwikkeling taal en spraak, lezen, schrijven.., maar vooral: het is zooooo vermoeiend. Je moet namelijk de hele dag je best doen. Stukjes info combineren en hopen dat je het goed uitgepuzzeld hebt... doodvermoeiend.



Zwemmen geeft vaak oorproblemen. In mijn gezin lijkt het een soort overgevoeligheid voor zwembadwater. Kno-artsen onderschrijven dit steeds meer, toen ik kind was, was het onzin/toeval. Buisjes voorkomen niet de problemem door het zwemmen, maar een ontsteking is gewoon veel sneller opgelost. Na twee weken kun je gewoon weer zwemmen met buisjes. Oordoppen zijn niet nodig.
Als jullie bij een ziekenhuis zitten met een wachtlijst dan ben je zo drie maanden verder voor je zoon geholpen is. En hoort hij dus een half jaar niks.



Een arts adviseert dit niet als het misschien niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ervaringsdeskundige, mijn dochter heeft zo'n 20x een operatie voor buisjes gehad, ze vielen er om de haverklap uit, zelfs de zwaarste.



De operatie stelt niets voor, roesje en voor je het weet is het voorbij, mijn dochter ging daarna gewoon nog naar school. Maar wat iemand hier boven al scheef, was een opluchting dat ze daarna weer goed kon horen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek ook een beetje uit eigen ervaring. Vroeger had ik haast iedere maand oorontsteking en kan me nog de pijn daarvan herinneren. Alle keren doorprikken bij de KNO. Gelukkig doen ze dat nu niet meer. Maar toen ik eenmaal buisjes kreeg waren de oorontstekingen over.

Voor de zwemlessen kreeg ik oordoppen aangemeten. Maar door de achterstand die ik had opgelopen door alle lessen die ik moest missen ivm mijn oren, kon ik pas op mijn 9e afzwemmen voor mijn A diploma.



Nu zijn oorontstekingen geloof ik bij jouw zoon niet aan de orde. Maar mijn zoons hebben blijkbaar mijn oren georven, dan liever eerder dan later de buisjes om ze die ellende te besparen.



Ik ben het ook wel eens met wat Sosofie zegt, doof zijn is ook heel vermoeiend.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Hier zo'n beetje maandelijks een oorontsteking. Heel lang mee doorgesukkeld, want volgens de huisarts hoorde dat erbij Uiteindelijk buisjes laten zetten. Wat een verschil! Geen oorontstekingen meer. En daarnaast zelden nog verkouden,minder moe en hoorde een stuk beter ( wat we voor de buisjes niet eens zo gemerkt hadden) In 1,5 jaar 2x buisjes laten zetten. Toen geen vocht meer achter de trommelvliezen en dus geen buisjes meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven