Buurvrouw heeft niet onder controle?

31-01-2014 09:06 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bij onze buren vrijwel elke doordeweekse ochtend bal. We horen buurvrouw en haar twee zoons (6 en 9) ruzie maken, waarbij over en weer nogal geschreeuwd wordt. Ik ken dat zelf gelukkig niet, maar kon me er altijd wel wat bij voorstellen, twee hyperactieve, eigenwijze stuiters, dan verloopt de ochtendspits niet altijd in opperste harmonie. Maar vanochtend schrok ik er wel van. De oudste ging net weg toen ik terug kwam van mijn eigen dochter wegbrengen (hij gaat inmiddels zelfstandig naar school). De jongste was nog thuis, en ondanks dat de huizen niet gehorig zijn hoorde ik moeder door de muren heen tekeer gaan. Ze klonk volledig over 'dr toeren, bleef naar schreeuwen. Het jochie ondertussen huilen, huilen, huilen. Gebonk van de trap, deuren die dicht worden geslagen, nog meer gehuil en woedend geschreeuw. Bah, wat vreselijk naar... Zo'n vreselijk verdrietig huilend jochie en een moeder die maar blijft schreeuwen - en ik hoop maar dat het bij schreeuwen blijft. Ik weet natuurlijk helemaal niet wat zich heeft afgespeeld, misscien had 'ie zich inderdaad wel vreselijk misdragen. Maar het lijkt me meer dat ze met z'n allen in een enorm negatieve spiraal zitten. Zo sneu voor die jongens, en ook voor buuf (en buurman, maar die is doordeweeks altijd al heel vroeg de deur uit, en in het weekend lijkt alles pais en vree). Ik weet dat the thing to do een praatje maken is, ongedwongen informeren of alles goed gaat, en misschien ook gewoon maar zeggen dat ik hoor dat het 's morgens niet altijd soepel. Ik zie daar enorm tegenop, ben niet zo van de confrontatie, heb weinig contact met haar (zeker 's winters niet) en ik heb geen idee hoe ze gaat reageren en wat ik haar eventueel kan adviseren. Iemand nog goede ideeen - hele andere benaderingen wellicht, of moet ik me er gewoon helemaal niet mee bemoeien?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat altijd haast, haast, haast ook nooit zo eigenlijk. Ik heb nooit haast. Ik sta gewoon vroeg op en heb alle tijd van de wereld om 's ochtends te spelen met mijn zoontje, douchen, aankleden, aantutten, eten en 'm naar het KDV te brengen. Geen stress.



Maar goed, dat is behoorlijk offtopic.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 31 januari 2014 @ 09:18:

niet mee bemoeien.Wel mee bemoeien. Hadden onze buren dat maar gedaan, dan was ik geestelijk wellicht een stuk gezonder geweest toen ik op mezelf ging wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pixiemorgan schreef op 31 januari 2014 @ 09:54:

Ik snap dat altijd haast, haast, haast ook nooit zo eigenlijk. Ik heb nooit haast. Ik sta gewoon vroeg op en heb alle tijd van de wereld om 's ochtends te spelen met mijn zoontje, douchen, aankleden, aantutten, eten en 'm naar het KDV te brengen. Geen stress.



Maar goed, dat is behoorlijk offtopic.



Dat lukt ons niet. Ik werk vaak savonds en ben pas laat thuis en heb erg veel moeite met vroeg opstaan. En zoonlief is ook al niet van het vroege opstaan.

Nou moet ik zeggen dat we geen stress hebben maar we moeten wel opschieten. En dat doe ik liever dan nóg eerder opstaan terwijl de nacht al kort was.
quote:pixiemorgan schreef op 31 januari 2014 @ 09:54:

Ik snap dat altijd haast, haast, haast ook nooit zo eigenlijk. Ik heb nooit haast. Ik sta gewoon vroeg op en heb alle tijd van de wereld om 's ochtends te spelen met mijn zoontje, douchen, aankleden, aantutten, eten en 'm naar het KDV te brengen. Geen stress.



Maar goed, dat is behoorlijk offtopic.



Hoeft toch niks met haast te maken te hebben maar meer met dwarse kinderen die heeeeel traag zijn?

Mijn buurvrouw is eerder op dan wij en nog komt ze te laat vaak, die kinderen zijn doof ofzo s'ochtends
Alle reacties Link kopieren
bah van sommige mensen breekt open, direct het AMK willen bellen. Ik heb zo'n kind die af toe of eigenlijk redelijk vaak een vreselijk monster is en waarbij mijn kookpunt bereikt wordt en het het hier ook niet altijd even leuk en gezellig is. Mijn buren zullen af en toe ook wel denken. In ons geval hebben wij hulp aangevraagd omdat het met kind geen doen is. En ja voordat ik het halve forum over mij heen krijg mijn kind heeft een aantal afwijkingen waardoor ze dit gedrag heeft.

aan TO wil ik zeggen bel bij de buurvrouw aan, zeker als je geen gied contact hebt, vraag of het allemaal lukt en of ze het allemaal wel red omdat je hun vaak hoort en vertel erbij dat ze bij je aan kan bellen indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 31 januari 2014 @ 09:42:

[...]



Ik geloof dat het ook schadelijk is voor de moeder en kinderen als er allerlei instanties ingeschakeld gaan worden door een bemoeizuchtige buurvrouw die het fijne er niet van weet. De vork kan zomaar heel anders in de steel zitten.



Wie zegt dat moeder met de deuren ging gooien? Kan het de zoon niet geweest zijn? Kan het kind niet huilen uit drift?



Natuurlijk, alles is mogelijk. Maar 'niet mee bemoeien' is wel een erg slecht advies als er kleine kinderen mee gemoeid zijn, er zijn nog allerlei tussenstappen zoals info inwinnen bij het AMK.

TO hopelijk ga je idd het gesprek aan.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel eens bang dat de buren denken dat we niet lief zijn voor de kinderen 's ochtends bij het klaarmaken voor school.

Mijn dochter staat in de badkamer wel eens te roepen :NEE MAMA, NEE IK WIL HET NIET, MAMA ALSJEBLIEFT!! Dan heeft ze geen zin om haar tanden te poetsen.

Dat zegt ze ook zelf, maar dat horen de buren niet.



En mijn zoon (7) gaat 2 minuten voor we weg moeten zijn outfit beoordelen en komt dat tot de conclusie dat hij er vréselijk uitziet en dat hij iets compleet anders aan wil.



Dat kan heel erg frustreren, waardoor we ook wel eens naar ze roepen dat ze moeten ophouden enzo.

Of hij gaat zich nog even verstoppen..



Edit; haha bij dat duiveltje stond 6 tussen aanhalingstekens.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 31 januari 2014 @ 10:06:

bah van sommige mensen breekt open, direct het AMK willen bellen. je kunt bellen voor advies, niet direct voor een medling. Je hoeft niet eens de naam van het gezin te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat hij ook soms doet; heel zachtjes zijn zusje jennen, zodat wij dat niet zien, maar zij ineens keihard begint te gillen van woede.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 31 januari 2014 @ 10:06:

bah van sommige mensen breekt open, direct het AMK willen bellen. Ik heb zo'n kind die af toe of eigenlijk redelijk vaak een vreselijk monster is en waarbij mijn kookpunt bereikt wordt en het het hier ook niet altijd even leuk en gezellig is. Mijn buren zullen af en toe ook wel denken. In ons geval hebben wij hulp aangevraagd omdat het met kind geen doen is. En ja voordat ik het halve forum over mij heen krijg mijn kind heeft een aantal afwijkingen waardoor ze dit gedrag heeft.

aan TO wil ik zeggen bel bij de buurvrouw aan, zeker als je geen gied contact hebt, vraag of het allemaal lukt en of ze het allemaal wel red omdat je hun vaak hoort en vertel erbij dat ze bij je aan kan bellen indien nodig.



Oh je hebt het over mij, noem me dan gewoon even bij naam. Je kan het AdviesMK bellen voor advies, niet om meteen een melding te doen.

Dit gaat niet om een incidentje, maar een structureel probleem. Als je als moeder tegen je kind tekeer blijft gaan terwijl deze al overstuur is, dan heb je hulp nodig. Ook al heb je 10 adhd-ers en ass-ers in je gezin dan is dit gedrag nooit goed te praten.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
AMK bellen voor advies, juist ja.. Kom op ik neem aan dat iedereen wel kan bedenken dat je dan maar het beste aan kunt bellen en een gesprek aan moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij braken vroeger ook wel eens de tent af thuis. Ik was een giller (krijser meer) en mijn broer een stille jenner. En dat gaf behoorlijk lawaai. Blij dat mijn ouders gewoon goed contact hadden met de buren zodat anonieme meldingen ("advies") en geroddel hen bespaard is gebleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wellhello schreef op 31 januari 2014 @ 10:28:

[...]



Ook al heb je 10 adhd-ers en ass-ers in je gezin dan is dit gedrag nooit goed te praten.Je hebt serieus geen idee waar je over praat. Maargoed ik merk dat ik het me persoonlijk aantrek en dat is ook niet helemaal de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op het moment zelf eens aanbellen. Gewoon vriendelijk/licht bezorgt vragen of alles wel ok is omdat je zoveel lawaai hoort. Misschien krijg je dan een beter beeld van wat er speelt. Daarna kun je haar altijd nog voor een bakkie thee vragen om het er eventueel verder over te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 31 januari 2014 @ 10:28:

AMK bellen voor advies, juist ja.. Kom op ik neem aan dat iedereen wel kan bedenken dat je dan maar het beste aan kunt bellen en een gesprek aan moet gaan.

dat hoeft namelijk niet de beste oplossing te zijn.

Soms kan mishandeling namelijk na een 'gesprekje' in stilte verder gaan. Gaan de ouders gewoon beetje beter opletten, dat de buurvrouw het niet kan horen.

AMK kan je uitleggen op welke signalen, behalve geluid, je kan letten.
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 31 januari 2014 @ 09:25:

[...]





Nou, ik vind dit toch grenzen aan mishandeling. Schreeuwen tot je kind gaat huilen, met deuren slaan. Niet normaal en geen prettig leefklimaat voor twee jonge kinderen.



Ik zou ook proberen een gesprek aan te knopen.Dat weet je toch helemaal niet. Ik weet niet of je mensen kent met kinderen met een gedragsstoornis? Iemand die ik ken heeft een kind dat in die molen zit, hij heeft voorlopig de diagnose adhd gekregen, maar ook dat is niet helemaal duidelijk. Het loopt daar af en toe enorm uit de hand met schreeuwen etc, de buren zullen ook wel denken... Kind is al naar speciaal onderwijs, want op school liep het ook gelijk uit de hand. Ze lopen bij allerlei instanties, maar niemand kan ze echt helpen. Het andere kind begint er nu ook op te reageren, dus tijdens zo'n scene schijnt het een verschrikking te zijn. De ouders hebben het nu opgenomen en laten zien aan een hulpverlener, want die kwamen niet verder dan de bekende tips: regelmaat, consequent, pictogrammen etc. De hulpverleners wisten ook niet wat ze zagen, maar kwamen ook niet met een oplossing. Laatst is het zo uit de hand gelopen dat de moeder zichzelf niet meer vertrouwde, maar gelukkig de tegenwoordigheid van geest had een vriendin te bellen, die heeft het probleemkind acuut op gehaald en een week bij zich gehouden. Daarna kunnen de ouders het weer even aan, maar de dagelijkse scenes blijven. Ze hebben gewoon echt geen leuk leven door dat kind, is hard om te zeggen, maar ze hebben nergens lol meer in. Maar inderdaad is een gesprek een goede tip, misschien is er bij je buren ook zoiets aan de hand. Ik denk dat mijn bekende het ook fijner zou vinden om uit te leggen wat er aan de hand is dan dat iemand gelijk het amk belt. Een luisterend oor kan op zo'n moment ook al helpen, of misschien wat praktische hulp. Het is al zo fijn als iemand 1 van de kinderen af en toe eens mee neemt voor een uurtje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 31 januari 2014 @ 10:43:

[...]

misschien is er bij je buren ook zoiets aan de hand. Ik denk dat mijn bekende het ook fijner zou vinden om uit te leggen wat er aan de hand is dan dat iemand gelijk het amk belt.

- misschien kan je bekende zelf het gesprek aangaan met de buren??

- als je bekende al hulp heeft, weet het AMK dat, dan nemen ze hooguit contact op met de hulpinstantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heel goed dat een kind met een stoornis (of in het algemeen een pittig karakter) je het bloed onder de nagels vandaan kan halen.



Schreeuwen vind ik geen oplossing en volgens mij werkt dat alleen maar averechts, ook voor jezelf.



Dus dan is hulp alleen maar goed lijkt me. Of je die nu zelf inschakelt (na een gesprekje met bekende) of niet.
Pixie wanneer jij je kind naar KDV brengt is je kind nog niet ouder dan 4jr. Die 4+ kunnen enorm lastig zijn s morgens. Ondanks dat je echt heel vroeg opstaat en ruim op tijd kan zijn.





Toen ik kind nog naar kdv bracht was er ook niets aan de hand , dat veranderde toen kind 2,5-3jr werd.
quote:SuperWijf schreef op 31 januari 2014 @ 11:06:

Pixie wanneer jij je kind naar KDV brengt is je kind nog niet ouder dan 4jr. Die 4+ kunnen enorm lastig zijn s morgens. Ondanks dat je echt heel vroeg opstaat en ruim op tijd kan zijn.





Toen ik kind nog naar kdv bracht was er ook niets aan de hand , dat veranderde toen kind 2,5-3jr werd.Absoluut, ik was vorige week het geduvel 's ochtends ook spuugzat. Elkaar lopen klieren en uitdagen juist als ik onder de douche sta en ik niks kan doen. Ik heb ze verteld dat als het 's ochtends de volgende keer weer hommeles is het me niet uitmaakt wie er begonnen is, er die dag geen TV wordt gekeken en ook geen computer. Het gebeurde dus weer, wat baalden ze, geen tv en computer die dag. Nu zijn ze dus heel voorzichtig 's ochtends, ik ben benieuwd hoe lang ze dit gaan volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Als je je echt zo'n zorgen maakt, zou ik eerst eens met die buurvrouw zelf gaan praten. Meteen het AMK of wat voor instantie dan ook bellen, vind ik eigenlijk niet kunnen als je totaal niet weet hoe de vork in de steel zit. Kinderen kunnen een ongelooflijk hoop herrie maken namelijk. Onze zoon van 3 jaar zit waarschijnlijk ergens op het autistisch spectrum en heeft een periode gehad dat hij ongelooflijk driftig kon worden. Als ik hem soms op zijn kamer zette om af te koelen, ging hij daar met dingen smijten en met de deur slaan. Dat zullen de buren echt wel gehoord hebben. Soms heeft hij van die dagen dat hij constant zijn kleine zusje op haar kop zit en als hij haar, na herhaaldelijk waarschuwen, weer een duw geeft, moet ik ook mijn stem weleens verheffen. Ik zou het echt niet op prijs stellen als ik meteen het AMK op mijn dak zou krijgen zonder dat iemand eerst het fatsoen heeft gehad om eens te informeren hoe het gaat, als er al overlast zou zijn.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chryssa schreef op 31 januari 2014 @ 11:20:

Ik zou het echt niet op prijs stellen als ik meteen het AMK op mijn dak zou krijgen zonder dat iemand eerst het fatsoen heeft gehad om eens te informeren hoe het gaat, als er al overlast zou zijn.

Npgmaals, het is pas 45x eerder genoemd in dit topic, je krijgt niet direct het AMK op je dak.

Als jouw buren zich zorgen maken en het AMK bellen, krijgen ze een hele aardige mevrouw aan de telefoon. Die vraagt niet om welk gezin het gaat. Die vertelt gewoon waar de buurvrouw opletten kan. Welke signalen horen bij een opstandig kind en welke bij een mishandelt kind. En wanneer een gesprek aangaan wijs is etc.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, eerst buurvrouw zelf aanspreken. Maar op een rustige manier, bakkie koffie erbij, en leg haar rustig uit dat je het hoort, en dat je graag zou helpen. Laat haar ook (vooral in het begin) vertellen wat ze kwijt wil en vraag niet te veel door, want anders krijgt ze misschien de indruk dat jij vermoed dat de kinderen mishandeld worden en sluit ze zich af.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je meteen het AMK bellen, als je ook gewoon op iemand af kunt stappen om te vragen hoe het gaat? Als je echt zeker weet dat er kinderen mishandeld worden, vind ik het een ander verhaal. Natuurlijk schakel je dan hulp in. Maar je gaat toch niet meteen bellen als je eigenlijk geen idee hebt wat er aan de hand is?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chryssa schreef op 31 januari 2014 @ 11:55:

Maar waarom zou je meteen het AMK bellen, als je ook gewoon op iemand af kunt stappen om te vragen hoe het gaat? Als je echt zeker weet dat er kinderen mishandeld worden, vind ik het een ander verhaal. Natuurlijk schakel je dan hulp in. Maar je gaat toch niet meteen bellen als je eigenlijk geen idee hebt wat er aan de hand is?op die vraag heb ik al antwoord gegeven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven