Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 05 maart 2013 @ 16:28:

Elke, zichzelf respecterende school, geeft het advies voordat de Cito-uitslagen binnen zijn.

Laat de school dit afhangen van die uitslag zijn ze niet erg overtuigd van hun eigen expertise.de entree was hier in de hele groep slecht.. door alle wisselingen die er in dat jaar waren in die klas was er totaal geen structuur .. tja.. en als autist trek je dat niet. hij dus al helemaal niet.. dus een vreselijke entree.. nog erger dan erg (maar "gelukkig" de hele klas)..
Alle reacties Link kopieren
Hier is door de middelbare school (gelukkig) ook niet alleen naar de cito in groep 8 gekeken. Vorig jaar heeft dochter citotoets gehad en scoorde daar lager dan we hadden verwacht (havoscore). Ze had al voor het maken van de citotoets een advies voor atheneum gekregen, maar ze wilde perse naar gymnasium.

In het adviesverslag zaten ook de eerdere citoscores van de basisschool (allemaal A scores) en met een kopie daarvan zijn wij dochter gaan inschrijven op de middelbare school.

Middelbare school heeft haar direct op gymnasium geplaatst. Inmiddels is haar hele gymnasiumklas door het CBO getest en blijkt ze een hele hoge score te hebben. Ze neemt nu ook deel aan de pluslessen voor hoogbegaafden. Dus de citotoets in groep 8 zegt lang niet alles. Als zij op basis van haar citoscore met haar intelligentie op de havo was geplaatst was ze doodongelukkig geworden.
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 16:32:

Lughnasadh.. die van ons is een asperger.. School 1 kreeg dus een hartverzakking.. en ging vooral in onmogelijkheden praten.. daar waren we al snel klaar mee..



bij school 2 waren we al geweest en die gaven dus aan.. nou.. als basisschool mee wil in advies dan willen we hem wel de kans geven.. plaatsen op hoger niveau, inschrijven op lager niveau.. dan kan hij zich bewijzen.. gaat het goed dan stroomt hij administratief ook op in klas 2 anders stroomt hij af naar havo en verandert er in de archieven niets.. Tja. het is een constructie.. maar als dat de weg is.. so be it..Die van ons ook. En er is hier maar 1 school met vwo. Tenzij we uitwijken naar de gereformeerde en dat gaat van z'n lang zal ze leven niet gebeuren. Maar goed, ik heb goede hoop dat ze hem wel willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan daar echt zo boos om worden, van die scholen die alleen naar de Cito score kijken. Zo hebben we er ook 1 hier in de stad. Die wil alleen de leerlingen met de beste Cito scoren. Het is echt een elite school geworden.. En de kinderen die ze afleveren... Echt te arrogant voor woorden.

En etiket kinderen willen ze al helemaal niet, moet zuiver blijven.. Bah mijn kinderen gaan daar later nooit naar toe( mocht ik die krijgen)
TO, Ik hoop dat je een passende school vind voor je zoon, waar hij kan laten zien wat hij in zich heeft en waar ze hem accepteren hoe hij is. Ik hoop dat ze hem een kans geven op het VWO want je kent zelf je kind het beste, en zijn intelligentie is er. Het komt vast goed, ook al zal het je veel energie kosten, zet hem op!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 16:33:

[...]





de entree was hier in de hele groep slecht.. door alle wisselingen die er in dat jaar waren in die klas was er totaal geen structuur .. tja.. en als autist trek je dat niet. hij dus al helemaal niet.. dus een vreselijke entree.. nog erger dan erg (maar "gelukkig" de hele klas)..Ik zou meteen de school van jouw keuze bellen en een afspraak maken met de zorg-coordinator. Het hele verhaal uitleggen en desnoods een proefplaatsing vragen.
de CITO toets! horror! ik weet nog wel dat ik dat zelf echt vreselijk vond. Volgens de score moest ik ook naar het leerweg ondersteunend onderwijs.. ben uiteindelijk naar het VWO gegaan.. dus compleet de andere kant op. Ik ben erg blij dat mn ouders en de school zo doortastend waren om die score naast zich neer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 05 maart 2013 @ 16:42:

[...]





Ik zou meteen de school van jouw keuze bellen en een afspraak maken met de zorg-coordinator. Het hele verhaal uitleggen en desnoods een proefplaatsing vragen.daar zijn we al geweest. ik zag die bui allang hangen.. ken mijn kind maar al te goed.. Daar is dus wel iets mogelijk maar dat hangt af van wat de leerkracht gaat zeggen.. en dat weet ik niet.. directie zit bij gesprek en die vind dit "soort" kinderen maar lastig
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 05 maart 2013 @ 16:28:

Elke, zichzelf respecterende school, geeft het advies voordat de Cito-uitslagen binnen zijn.

Laat de school dit afhangen van die uitslag zijn ze niet erg overtuigd van hun eigen expertise.



Wat een nare en arrogante post. Natuurlijk weet de school welk advies ze willen uitbrengen. Een school heeft een leerling 8 jaar in beeld. De leerkracht in groep 8 weet allang welke richting elk kind op kan, en welke school het beste bij een kind zal passen.

Wat denk jij? Dat een school geen idee heeft van de kinderen en pas bij de score van de eind-cito een advies bedenkt?

Hè bah, ik vind het naar dat je zo over mijn collega's denkt.



Een school zal soms het advies aanpassen op basis van de citoscore. En dat heeft alles te maken met het beleid van de middelbare scholen.

Stel dat Pietje een leerling is die naar de havo kan, en de leerkracht vindt school A zeer geschikt, maar school A wil Pietje niet aannemen op basis van zijn score, ja, dan moet je je advies wel aanpassen.



Beetje respect voor de leerkrachten is wel op zijn plaats.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hertjehertje schreef op 05 maart 2013 @ 16:58:

[...]





Wat een nare en arrogante post. Natuurlijk weet de school welk advies ze willen uitbrengen. Een school heeft een leerling 8 jaar in beeld. De leerkracht in groep 8 weet allang welke richting elk kind op moet, en welke school het beste bij een kind zal passen.

Wat denk jij? Dat een school geen idee heeft van de kinderen en pas bij de score van de eind-cito een advies bedenkt?

Hè bah, ik vind het naar dat je zo over mijn collega's denkt.



Een school zal soms het advies aanpassen op basis van de citoscore. En dat heeft alles te maken met het beleid van de middelbare scholen.

Stel dat Pietje een leerling is die naar de havo kan, en de leerkracht vindt school A zeer geschikt, maar school A wil Pietje niet aannemen op basis van zijn score, ja, dan moet je je advies wel aanpassen.



Beetje respect voor de leerkrachten is wel op zijn plaats.nou.. dat is toch echt niet zo.. de ene leerkracht is de ander niet.. De een is echt een kei die ziét wat er in zit en de ander kijkt niet verder dan het oppervlak.. Niet alle leerkrachten zijn goed in hun vak..
Alle reacties Link kopieren
quote:Hertjehertje schreef op 05 maart 2013 @ 16:58:

[...]





Wat een nare en arrogante post. Natuurlijk weet de school welk advies ze willen uitbrengen. Een school heeft een leerling 8 jaar in beeld. De leerkracht in groep 8 weet allang welke richting elk kind op kan, en welke school het beste bij een kind zal passen.

Wat denk jij? Dat een school geen idee heeft van de kinderen en pas bij de score van de eind-cito een advies bedenkt?

Hè bah, ik vind het naar dat je zo over mijn collega's denkt.



Een school zal soms het advies aanpassen op basis van de citoscore. En dat heeft alles te maken met het beleid van de middelbare scholen.

Stel dat Pietje een leerling is die naar de havo kan, en de leerkracht vindt school A zeer geschikt, maar school A wil Pietje niet aannemen op basis van zijn score, ja, dan moet je je advies wel aanpassen.



Beetje respect voor de leerkrachten is wel op zijn plaats.



He grapjas, ik sta al zo'n 20 jaar voor de klas, ik reageerde op diegene die schreven dat sommige scholen alleen naar de Cito-uitslag kijken.

Als je alles gelezen had zou je dat wel snappen.

Dus een beetje respect is wel op zijn plaats....
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 05 maart 2013 @ 17:03:

[...]





He grapjas, ik sta al zo'n 20 jaar voor de klas, ik reageerde op diegene die schreven dat sommige scholen alleen naar de Cito-uitslag kijken.

Als je alles gelezen had zou je dat wel snappen.

Dus een beetje respect is wel op zijn plaats....Koko maar je bent toch wel met me eens dat niet iedere leerkracht een kei is ? Ik heb het een paar jaar goed getroffen.. hij is helaas vorig schooljaar weggegaan.. wat een ramp.. Dankzij hem is middelste zo goed op zijn plekje.. en we hadden het idee dat hij jongste ook zo ver zou krijgen.. maar ging weg (niet voor niets.. hij zit nu op een betere plek waar hij als leerkracht zijn kwaliteiten kan inzetten ).. maar daarmee valt of staat een "bijzonder"kind wel mee hoor.. de juiste leerkracht..
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, op onze school wil een aarzelend manement nog wel eens over de streep getrokken worden met een proefplaatsing.

Je kind wordt dan ingeschreven op de ene school, maar volgt les op de school van jouw keuze.

Mocht je kind het dan niet redden, is het voor de school makkelijker om het kind te verwijderen.

Het geld volgt de leerling, dat regelen de scholen onderling.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 17:05:

[...]





Koko maar je bent toch wel met me eens dat niet iedere leerkracht een kei is ? Ik heb het een paar jaar goed getroffen.. hij is helaas vorig schooljaar weggegaan.. wat een ramp.. Dankzij hem is middelste zo goed op zijn plekje.. en we hadden het idee dat hij jongste ook zo ver zou krijgen.. maar ging weg (niet voor niets.. hij zit nu op een betere plek waar hij als leerkracht zijn kwaliteiten kan inzetten ).. maar daarmee valt of staat een "bijzonder"kind wel mee hoor.. de juiste leerkracht..Ik ben het juist bijzonder met je eens!
Alle reacties Link kopieren
Koko.. hier kan dat dus ook.. maar dan door administratief op niveau 1 te plaatsen maar in de klas van niveau 2 te zetten.. dus administratief HAVO maar in VWO klas.. gaat het goed, dan adminsratief omzetten in klas 2, gaat het tóch niet goed.. dan is er niets aan de hand.. gewoon naar klas 2 havo.. dan kan de inspectie ook niet mekken.. (en daar gaat het om.. inspectie rekent scholen af op op en afstromen van leerlingen..)
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 15:17:

[...]



CITO wordt steeds meer echt doorslaggevend. Vervolg school kijkt er streng naar

Hier in de omgeving slechts 1 school.



De leerkrachten hebben hun adviezen al bepaald,daar brengt de uitslag van de Cito geen verandering in.
anoniem_80812 wijzigde dit bericht op 05-03-2013 17:17
Reden: Iemand bitterballen bij de mosterd?
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 05 maart 2013 @ 17:08:

[...]





Ik ben het juist bijzonder met je eens!ja dat snapte ik ook maar het leek wel even alsof je zei dat het niet kon dat er "slechte "leerkrachten zijn.. en mijn hemel.. die zijn er..
Alle reacties Link kopieren
Koko, ik lees vooral dat mensen het vervelend vinden dat het voortgezet onderwijs naar de score kijkt. Niet dat de basisschool advies geeft op basis van de score.

Dat lijkt mij ook een vreemde gang van zaken. Gelukkig ken ik geen een leerkracht die dit doet.
Alle reacties Link kopieren
hertje hertje.. VO kijkt naar cito .. logisch.. ze hebben immers geen andere gegevens.. In de grote steden is er meer dan genoeg aanbod dus kúnnen ze ook kiezen.. en meer eisen stellen..



bij de meeste is het én lvs en cito én advies leerkracht hét advies..



nu maar hopen dat het hier goed gaat komen.. ik hou mijn hart vast..
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 17:10:

[...]





ja dat snapte ik ook maar het leek wel even alsof je zei dat het niet kon dat er "slechte "leerkrachten zijn.. en mijn hemel.. die zijn er..



En of die er zijn en als school doe je er bijna niks aan.

Dit soort leraren blijft zitten, jaar in, jaar uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 15:45:

[...]





Bij een gemiddeld kind wel.. Maar die van mij is juist niet gemiddeld.. Hoog IQ, klas overgeslagen.. maar is domweg onderpresteren en faalangstig.. tja.. dan kan je nog zo slim zijn maar als je angsten en je autisme je in de weg zitten.. dan is het een heel ander verhaal..

Maar hoe moet dat dan straks als ie al op het vwo terecht zou komen? Hij zal niet ineens zelfverzekerd worden en geen angsten meer hebben. Het gaat niet alleen om intelligentie helaas.

Het vwo kan hem ook teveel stress opleveren wat hij niet aan kan. Aan de andere kant is 't ook belangrijk om hoge verwachtingen van een kind te hebben. Maar ja, kies dan anders een beetje voor de middenweg.
wat je water geeft, groeit
Alle reacties Link kopieren
Ik duim met je mee Poldervrouw!
Alle reacties Link kopieren
Het gymnasium waar mijn oudste op zit laat kinderen in zo'n geval een extra toets maken. Ook kijken ze naar de score's op de verschillende onderdelen. Hoge taalscore is belangrijker dan hoge rekenscore. Op deze school zitten relatief wat meer kinderen met apserger/autistische stoornis.



Jammer dat het per regio zo verschilt hoe scholen omgaan met cito scores. Je zou er bijna om verhuizen. Bij de kinderen van mijn vriend doe ze helemaal geen cito. Mijn kinderen kregen advies voor de cito.



Heel veel succes met het zoeken naar een goede, passende school voor jullie kind. Is de vrije school misschien een optie? Daar kijken ze vaak wat meer naar mogelijkheden maar moet natuurlijk wel bij je passen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij het vwo niet blijkt aan te kunnen, zal dat nog meer voeding geven aan zijn faalangst.
wat je water geeft, groeit
Alle reacties Link kopieren
quote:linnes92 schreef op 05 maart 2013 @ 16:05:

En een havo/vwo-klas? De eerste 3 jaar is dan 'gemengd', daarna kies je havo of vwo. Heb ik ook gedaan, prima bevallen. :-) (overigens wel score van 548). Op mijn middelbare school waren er niet eens alleen-havo-klassen...



Dat was bij mij ook zo. Heel leuk als je nog niet weet of je HAVO of VWO wilt doen, maar als je al zeker HAVO wilt gaan doen is het niks. Er werd namelijk les gegeven op VWO niveau.



Inmiddels is dit veranderd en zijn er ook echt HAVO klassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven