Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Poldervrouw, om je even een hart onder de riem te steken: met je zoon komt het wel goed en dat weet ik uit ervaring!



(wil dit later misschien weer weghalen dus liever niet quoten)



Ben zelf HB en heb "iets" (was in 1998 nog niet zo duidelijk) in het autistisch spectrum. Had een klas over geslagen maar sloeg van druk/verwachting helemaal op tilt en er speelde destijds thuis het nodige.. Wilde enorm graag naar een gymnasium school uit de buurt (werd gepest omdat ik slim en "raar" was) maar scoorde op de cito een hele magere 538: advies Havo. Ik vond het echt verschrikkelijk, voelde enorm dat ik gefaald had en was erg bang dat ik nu naar de Middelbareschoolfabriek moest waar alle andere kinderen ook heen gingen.

Uiteindelijk ben ik met de hulp van de groep 8 docent als bemiddelaar, een verslag van een RT, aanvullende toetsen en gesprekken met de school alsnog toegelaten op het gymnasium.



Is je zoon nog ergens secundair onder behandeling/begeleiding waarbij ook zijn congnitieve vaardigheden naar voren komen? Je zou daar ook een verklaring kunnen vragen. Zijn er in het verleden IQ testen gedaan? bv bij het versnellen?



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, onze tienjarige is met een citoscore van 534 op het gymnasium aangenomen en zit nu in 3 VWO, Latijn en Grieks was toch niet echt haar ding. Zoek naar de school die hem accepteert en in wil schrijven waar hij geplaatst wordt. Ik vind het wel een rare constructie die ze bieden. Klinkt als fraude
quote:chocokat schreef op 05 maart 2013 @ 17:25:

[...]



Maar hoe moet dat dan straks als ie al op het vwo terecht zou komen? Hij zal niet ineens zelfverzekerd worden en geen angsten meer hebben. Het gaat niet alleen om intelligentie helaas.

Het vwo kan hem ook teveel stress opleveren wat hij niet aan kan. Aan de andere kant is 't ook belangrijk om hoge verwachtingen van een kind te hebben. Maar ja, kies dan anders een beetje voor de middenweg.



Ik hield mijn hart vast toen mijn oudste naar het gymnasium ging. Hij was ook faalangstig en bepaald niet zelfverzekerd. Een zesje was voldoende en vooral niet met je kop boven het maaiveld uit, want hij was toch al de "klassenerd".

Hij doet het ruim boven verwachting. Achten en negens, her en der een 7. Geen faalangst meer te bekennen. Zijn mentor had echter wel door dat hij inderdaad niet zelfverzekerd was, maar tot nu toe heeft hij daar alleen last van bij mondelinge overhoringen, boekbesprekingen en dergelijke en waarschijnlijk zal hij in de loop der tijd wel meer zelfvertrouwen krijgen nu hij zich op deze school wel veilig voelt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in december en januari al cito toetsen gehad en in januari ook de nio toets. Wij hebben dus al zo'n 3 weken de uitslag binnen. Hier havo/vwo advies gekregen dus we zijn blij.
quote:kelso schreef op 05 maart 2013 @ 17:50:

Poldervrouw, onze tienjarige is met een citoscore van 534 op het gymnasium aangenomen en zit nu in 3 VWO, Latijn en Grieks was toch niet echt haar ding. Zoek naar de school die hem accepteert en in wil schrijven waar hij geplaatst wordt. Ik vind het wel een rare constructie die ze bieden. Klinkt als fraude"Zoek naar de school" is niet in alle gevallen zo eenvoudig. Buiten de randstad, buiten de wat grotere steden, zijn de scholen niet zo dik gezaaid. Als de school waar ik mijn zoon op wil hebben, hem niet wil, zal hij moeten uitwijken naar een stad bijna 30 kilometer verderop.
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, wat geeft de school obv hun observaties de laatste 8 jaar voor advies? Wat zou je zoon ervan vinden om toch naar de havo te gaan ipv vwo? En mocht de school toch vwo adviseren ondanks de 535 score.. is het dan een optie voor hem om ev wat verder te reizen naar een school in een dichtbijgelegen stad?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
hier nog niets binnen helaas hoop wel dat het voor de 14de binnen is dan moet een van mijn draakjes ingeschreven zijn ......
Wat een gedoe met de CITO zeg. Ik heb nooit een CITO gedaan en ben met 2 vingers in m'n neus door het gymnasium gefietst.

Zat op een montessori basisschool.



Overigens moesten wij wel een entreetoets maken. Ik weet nog dat ik te horen kreeg dat ik alles goed ha (was groep 7) en dat ik vroeg: 'mag ik dan nu naar het gymnasium?' En toen zei m'n juf: 'schat, jij mocht zonder entreetoets ook gewoon naar het gym.' Of iets in die trant.



Mijn vriend had een CITO van 550 en moest via het Luzac door het VWO gesleept worden.

Mijn beste vriendin had een CITP van 525, of ergens in de 20 en is nu een van de jongste afgestudeerd artsen van Nederland en doet nu wetenschappelijk onderzoek aan Harvard.



Ik zeg: CITO-toets: puh. Ik ben blij dat ik hem niet hoefde te maken

Vervelend TO, dat de scholen zo moeilijk doen. Mijn vriendin begon op het VMBO en kijk waar ze nu is! Dus het is ook niet meteen definitief natuurlijk. Als ze op een middelbare school zien dat er meer inzit doen ze daar heus wat mee.
quote:mamavan4draakjes schreef op 05 maart 2013 @ 19:10:

hier nog niets binnen helaas hoop wel dat het voor de 14de binnen is dan moet een van mijn draakjes ingeschreven zijn ......Zo snel al? Ik werk zelf op het vo en wij krijgen in mei nog aanmeldingen binnen. Onze oudste zit in groep 8 en heb helemaal niet gehoord wanneer hij opgegeven moet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 05 maart 2013 @ 18:01:

Poldervrouw, wat geeft de school obv hun observaties de laatste 8 jaar voor advies? Wat zou je zoon ervan vinden om toch naar de havo te gaan ipv vwo? En mocht de school toch vwo adviseren ondanks de 535 score.. is het dan een optie voor hem om ev wat verder te reizen naar een school in een dichtbijgelegen stad?





ik reageer even op jou maar ook op de anderen..



School geeft niet veel aan.. minimaal havo is ooit gevallen.. Maarrrrr die cito he..



School heeft het niet goed opgepakt.. Natuurlijk is de helft van het werk zijn eigen houding en inzet.. En ja.. die is niet denderend.. hij is zo vreselijk gedemotiveerd.. we hebben al zovaak op school gestaan.. iedere keer hetzelfde.. na zijn instorting in groep 4 (toen wilde hij dood) en versnelling was het klaar.. Ik vermoed omdat hij toen losgelaten is.. op alle fronten.. wel versneld maar verder het erbij gelaten qua alles.. Hij zelf heeft domweg niet de skills om dit op te pakken.. daar kwamen wij iig te laat achter doordat school nou juist dát niet doorhad (en nog niet volgens mij)..



IQ onderzoek gehad in groep 4, kwam IQ 131 uit, kloof verbaal en performaal.. En Asperger en ADHD .. Tja.. en daarna kwam dus die versnelling.. hij heeft op school CITO's gemaakt van groep 4, 5 en 6.. en eind groep 6 scoorde hij nóg geen C.. (en dat was dus in groep 4! IB-er zei letterlijk "we zijn maar gestopt, we waren bang waar het zou eindigen" Kind is dus vanuit groep 4 naar groep 6 gegaan.. Dat zal vast ergens in het dossier zitten..



Ik ben ervan overtuigd dat het erin zit maar ik weet heel goed dat het niet vanzelf gaat komen.. De juiste school is daarbij van belang.. Helaas hebben we hier niet veel keuze.. En echt verder weg, ong. 45 minuten met de auto zit nog wel een andere, goed bekend staande school, maar dat kost een vermogen .. daar is vast geen vergoeding voor reiskosten voor.. Dat schijnt een goede school te zijn..



Qua zelfvertrouwen.. hij wil zélf dolgraag naar het VWO , hij wil uiteindelijk naar de TU in Delft.. Techniek is zijn ding.. WIJ willen alleen maar dat hij op de goede plek zit en dat is ondergeschikt aan niveau in onze optiek.. Maar té laag is ook niet wat voor hem de oplossing is..



En die genoemde constructie is geen fraude.. maar een proefplaatsing.. blijkt na de afgesproken periode (dat kan herfst, kerst of einde schooljaar zijn) dat het gewenste niveau er niet is, dan ga je naar het lagere niveau..



Hoe dan ook.. ik ga morgen het gesprek maar eens aan..en in gesprek met de beoogde school.. vraag het dossier op .. en we gaan maar eens aan de slag.. Zelf heeft hij iig wel door dat de slechte score voor een deel aan zichzelf te wijten viel.. (dus gebrek aan inzet etc..)..
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen cito uitslag. Zou vandaag binnen zijn, maar schijnbaar is het toch nog niet binnen gekomen. ik ben wel benieuwd of het in de lijn der verwachtingen ligt maar echt spanend vind ik het niet.

Bij de vier oudere broers en zussen kwam er uit de eindcito precies wat in de lijn der verwachitng lag. Bovendien is er reeds een schooladvies gegeven. Dus de uiteindelijke uitslag zal hier niet veel aan veranderen.
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 20:24:

[...]





En die genoemde constructie is geen fraude.. maar een proefplaatsing.. blijkt na de afgesproken periode (dat kan herfst, kerst of einde schooljaar zijn) dat het gewenste niveau er niet is, dan ga je naar het lagere niveau..



)..



Het zal wel geen fraude zijn, maar het is natuurlijk wel een trucje om mocht het misgaan de school niet afgerekend kan worden op afstroom. Onze concurrerende school deed zoiets met hun VMBO ll. Alle leerlingen werden ingeschreven als basisleerlingen (ook al kregen ze op kader of TL les). Zij hadden zo (logisch!) veel opstroom en scoorden erg goed bij Elsevier. Totdat de inspectie kwam en het "trucje" doorkreeg. Nu mag het niet meer.



Dat wil niet zeggen dat ik het van de school niet goed vind dat ze jullie deze oplossing bieden hoor. Ik vind dat je altijd in het belang van het kind moet kijken. En als de cito niet in het belang van het kind is, dan is deze oplossing super.
Alle reacties Link kopieren
Pfoeh, Poldervrouw, wat lastig! Hij heeft dus 2 klassen overgeslagen, heeft de intelligentie, maar heeft de capaciteiten op het moment niet om het uit te laten komen. Dat is heel moeilijk voor hem, misschien zelfs hartstikke frustrerend... In hoeverre krijgt hij begeleiding bij de adhd en asperger? Ik hoop dat de 2e school, die op zich wel open staat voor een proefplaatsing, hem kan helpen eruit te halen wat er in zit, dus hem om kunnen leren gaan met faalangst en hem leren om dingen af te maken en zo...

Een te laag niveau biedt geen uitdaging, dan gaat hij zich misschien vervelen en wie weet maakt hij dat niet af. Anderzijds is een vwo klas misschien op dit moment gewoonweg niet haalbaar. Misschien is het wel goed om met hem te praten over de vele opties die er zijn. Als zijn (eerste) middelbare school diploma geen diploma is waar hij mee naar de TU kan, wil dat natuurlijk niet zeggen dat die weg voor hem dus altijd gesloten blijft. Hij kan na zijn eerste middelbare school diploma een volgende halen, hij kan via een hbo propedeuse richting uni, hij kan zelfs als hij 21 is een toelatingstoets doen of via de open universiteit een technische studie afronden. Misschien helpt het als hij inziet dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En dat het natuurlijk absoluut geen falen is als hij niet naar het vwo zou kunnen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
als die verre school de enige optie is voor 'passend' onderwijs dan zijn daar denk ik wel potjes voor. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hertjehertje schreef op 05 maart 2013 @ 16:58:

[...]





Wat een nare en arrogante post. Natuurlijk weet de school welk advies ze willen uitbrengen. Een school heeft een leerling 8 jaar in beeld. De leerkracht in groep 8 weet allang welke richting elk kind op kan, en welke school het beste bij een kind zal passen.

Wat denk jij? Dat een school geen idee heeft van de kinderen en pas bij de score van de eind-cito een advies bedenkt?

Hè bah, ik vind het naar dat je zo over mijn collega's denkt.



Een school zal soms het advies aanpassen op basis van de citoscore. En dat heeft alles te maken met het beleid van de middelbare scholen.

Stel dat Pietje een leerling is die naar de havo kan, en de leerkracht vindt school A zeer geschikt, maar school A wil Pietje niet aannemen op basis van zijn score, ja, dan moet je je advies wel aanpassen.



Beetje respect voor de leerkrachten is wel op zijn plaats.

Ik kan niet anders dan het erg oneens zijn met deze post. Een goede basisschool geeft een advies op basis van het werk, de observaties en de toetsgegevens van de afgelopen jaren. Daar sta je dan toch voor, voor een gedegen, goed beargumenteerd advies? Dan ga je toch je advies niet aanpassen omdat de Cito anders uitvalt? Juist dan moet je bij je advies blijven. En met de VO-school in overleg om te beargumenteren waarom jullie dat advies geven. En als ze dat niet accepteren, dan zorg je voor een ander onafhankelijk gegeven, een WISC, of de resultaten van een andere toets.

Juist je advies aanpassen aan een tegenvallende score vind ik niet getuigen van professionaliteit!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 05 maart 2013 @ 21:49:

Pfoeh, Poldervrouw, wat lastig! Hij heeft dus 2 klassen overgeslagen, heeft de intelligentie, maar heeft de capaciteiten op het moment niet om het uit te laten komen. Dat is heel moeilijk voor hem, misschien zelfs hartstikke frustrerend... In hoeverre krijgt hij begeleiding bij de adhd en asperger? Ik hoop dat de 2e school, die op zich wel open staat voor een proefplaatsing, hem kan helpen eruit te halen wat er in zit, dus hem om kunnen leren gaan met faalangst en hem leren om dingen af te maken en zo...

Een te laag niveau biedt geen uitdaging, dan gaat hij zich misschien vervelen en wie weet maakt hij dat niet af. Anderzijds is een vwo klas misschien op dit moment gewoonweg niet haalbaar. Misschien is het wel goed om met hem te praten over de vele opties die er zijn. Als zijn (eerste) middelbare school diploma geen diploma is waar hij mee naar de TU kan, wil dat natuurlijk niet zeggen dat die weg voor hem dus altijd gesloten blijft. Hij kan na zijn eerste middelbare school diploma een volgende halen, hij kan via een hbo propedeuse richting uni, hij kan zelfs als hij 21 is een toelatingstoets doen of via de open universiteit een technische studie afronden. Misschien helpt het als hij inziet dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En dat het natuurlijk absoluut geen falen is als hij niet naar het vwo zou kunnen.



nee 1 klas.. hij heeft groep 4 afgemaakt en is daarna naar 6 gegaan.. 5 overgeslagen.. Niet nog erger maken.. Versnellen is nooit onze optie geweest.. school kon niet anders.. er was niets anders..



Tuurlijk zijn er meerdere wegen naar rome.. Wij hebben zelfs een VMBO school overwogen waar je VMBO-T in drie jaar kan doen (hele fijne school, staat goed bekend), dan havo en daarna hbo of VWO maar dat werd ons afgeraden door de orthopedagoog waar hij loopt.. Wat mij betreft gaat hij óf via de proefplaatsing naar VWO en dan maar hopen dat het kwartje bij hem valt en hij wél de motivatie kan vinden óf hij gaat naar de havo, werkt daar hard en stroomt op.. Beide opties vind ik goed.. Hij zelf daarentegen wil en moet .. nou.. ik denk niet dat de school hierin mee gaat.. maar de wonderen zijn de wereld nog niet
Alle reacties Link kopieren
quote:lavendelbloem schreef op 05 maart 2013 @ 20:50:

[...]





Het zal wel geen fraude zijn, maar het is natuurlijk wel een trucje om mocht het misgaan de school niet afgerekend kan worden op afstroom. Onze concurrerende school deed zoiets met hun VMBO ll. Alle leerlingen werden ingeschreven als basisleerlingen (ook al kregen ze op kader of TL les). Zij hadden zo (logisch!) veel opstroom en scoorden erg goed bij Elsevier. Totdat de inspectie kwam en het "trucje" doorkreeg. Nu mag het niet meer.



Dat wil niet zeggen dat ik het van de school niet goed vind dat ze jullie deze oplossing bieden hoor. Ik vind dat je altijd in het belang van het kind moet kijken. En als de cito niet in het belang van het kind is, dan is deze oplossing super.Tuurlijk is voor de inspectie.. school wordt afgerekend op afstromers en doubleren.. dus.. Maar proefplaatsing komt ook voor bij bijv. kinderen waarvan ze niet zeker weten of je regulier aan kunnen.. Als dit de oplossing is voor mijn zoon.. dan zal het mij een zorg zijn hoe school dit regelt met de inspectie .. Ik verwacht nu nog niet dat school hierin mee gaat, al heb ik het wel laten vallen..
Alle reacties Link kopieren
quote:eefie_says_hi schreef op 05 maart 2013 @ 22:14:

als die verre school de enige optie is voor 'passend' onderwijs dan zijn daar denk ik wel potjes voor. Succes!geen idee.. vast wel.. mocht het zover komen dan zal ik zeker de gemeente o.i.d. wel bellen.. En als het écht niet anders kan, dan rij ik wel.. kind gaat voor.. zijn geluk en welzijn ook..
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, moeilijk dat de basisschool jullie niet steunt. En ja, dan is het helemaal lastig dat er zoveel waarde gehecht wordt door sommige scholen aan de Cito. Hebben jullie overlegd op de basisschool of / en de VO school of jullie een ander gegeven mogen inleveren? Capaciteitenonderzoek ofzo?

Hopelijk vinden jullie een goede plek voor jullie zoon!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:21:

[...]



Een goede basisschool geeft een advies op basis van het werk, de observaties en de toetsgegevens van de afgelopen jaren. Daar sta je dan toch voor, voor een gedegen, goed beargumenteerd advies? Dan ga je toch je advies niet aanpassen omdat de Cito anders uitvalt? Juist dan moet je bij je advies blijven. En met de VO-school in overleg om te beargumenteren waarom jullie dat advies geven. En als ze dat niet accepteren, dan zorg je voor een ander onafhankelijk gegeven, een WISC, of de resultaten van een andere toets.

Juist je advies aanpassen aan een tegenvallende score vind ik niet getuigen van professionaliteit!Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:21:

[...]



Ik kan niet anders dan het erg oneens zijn met deze post. Een goede basisschool geeft een advies op basis van het werk, de observaties en de toetsgegevens van de afgelopen jaren. Daar sta je dan toch voor, voor een gedegen, goed beargumenteerd advies? Dan ga je toch je advies niet aanpassen omdat de Cito anders uitvalt? Juist dan moet je bij je advies blijven. En met de VO-school in overleg om te beargumenteren waarom jullie dat advies geven. En als ze dat niet accepteren, dan zorg je voor een ander onafhankelijk gegeven, een WISC, of de resultaten van een andere toets.

Juist je advies aanpassen aan een tegenvallende score vind ik niet getuigen van professionaliteit!



bij ons op school wordt er niet gewijzigd aan het advies omdat de cito mee of tegenvalt.. Bij de entree is het advies eigenlijk al rond. Maar omdat er bij ons op school toen veel aan de hand was, is het advies wat toen gegeven is , niet al bindend genomen.. Dat weten de VO scholen ook..



Het is op het moment zo.. je krijgt de CITO uitslag, dan een gesprek, daarin geeft school aan wat hen advies is, dan krijg je als ouders nog gelegenheid om event. op/aanmerkingen te maken.. IN voorkomende gevallen zal school een wens van de ouders ondersteunen als dit een iets is waar school achter staat.. School geeft geen hoger advies als zij er niet achter staan.. dit zal dan ook zo op het aanmeld formulier komen (ouders willen niveau A, school adviseert niveau B)..Dan kunnen ouders met de VO school in overleg maar in 99% van de gevallen zal de VO school meegaan in basisschool advies..



In ons geval is er idd de WISC test (IQ 131) en de CITO;s waarop hij versneld.. We weten alleen niet precies waarom hij daarna zo is gestagneerd.. HIj ging enorm naar beneden.. net alsof hij er geen zin meer in had (dat was na de afwijzing voor de plus klas.. ik vermoed, maar dat vul ik in.. dat hij dacht.. o ik ben afgewezen voor de plus klas (terwijl dat hem wel toegezegd was).. dus ben ik niet slim genoeg..).. Daarna is de motivatie weggegaan en nooit meer teruggekomen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Akakia schreef op 05 maart 2013 @ 22:25:

Poldervrouw, moeilijk dat de basisschool jullie niet steunt. En ja, dan is het helemaal lastig dat er zoveel waarde gehecht wordt door sommige scholen aan de Cito. Hebben jullie overlegd op de basisschool of / en de VO school of jullie een ander gegeven mogen inleveren? Capaciteitenonderzoek ofzo?

Hopelijk vinden jullie een goede plek voor jullie zoon!Wij overwegen nog een NIO, maar pedagoog zegt dat het onzin is.. de WISC is voldoende volgens haar.. Daar komt het HB in naar voren (diagnose was Asperger, HB en ADHD, perfectionistisch, onderpresterend en laag zelfbeeld).. tja. leuke combi.. kan er ook niets anders van maken..
Alle reacties Link kopieren
Nou, met zo'n WISC-uitslag zou zoon linea recta naar het VWO moeten kunnen. Maar dan moet de VO-school wel open staan voor een kind dat begeleiding nodig heeft op andere fronten dan het cognitieve! Hoe oud is de WISC? WISC-uitslag is trouwens m.i. betrouwbaarder dan NIO.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Hier in de regio word beweerd door de VO scholen dat ze een NIO inzetten als de CITO- eindtoetsscore en het advies van de basisschool niet overeenkomen. Dit alleen als de toelatingscommissie twijfelt nadat ze de gegevens van het CITO LOVS (gr.3-8) hebben bekeken.



Ik twijfel dan weer aan hun woorden aangezien er elk jaar kinderen per definitie worden afgewezen (zonder NIO) nadat de CITO scores zijn opgestuurd. En dit doen ze dan onder het mom van 'teveel aanmeldingen'.



Afijn ik las net ook dat een school allang de Cito-scores binnen heeft en wel zegt dat ze er nog niet zijn, Je weet nooit precies hoe en wat er zich afspeelt en eenduidige antwoorden naar buiten toe zijn nog steeds handiger voor scholen dan vertellen hoe het daadwerkelijk verloopt.



Poldervrouw ik hoop dat de school die jullie voor hem op het oog hebben open staat voor aanvullend onderzoek. Sterkte met het uitzoeken, regelen, bellen en praten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Mijn post van 22.21 was trouwens niet zozeer op jouw situatie specifiek gericht poldervrouw, maar op de eerdere post van hertjehertje.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven