Clusteren? Regeldagen? icm afbouwen bv

23-03-2017 21:15 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik ben onlangs bevallen van een prachtige dochter. Ze is nu inmiddels 12 dagen oud. Dit is ons eerste kindje en ik merk dat ik nog heel erg zoekende ben in alles.



Om verschillende redenen ben ik begonnen met het afbouwen van mijn bv. Vandaag hebben we de eerste dag gehad dat één van mijn voedingen is vervangen door fv.



We merken zelf dat ze rond etenstijd en de uren daarna erg onrustig is. Ze kan na de voeding van 19 niet goed in slaap komen. Nu vermoed ik dat dit clusteren is (of misschien toch een regeldag) maar omdat ik de bv aan het afbouwen ben wil ik haar niet aanleggen, want dan zou mijn melk productie alleen maar weer omhoog gaan.



Zijn er meer dames die hier ervaring mee hebben icm afbouwen van de bv? Is het dan misschien een idee om een klein beetje fv te geven?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je nu al stoppen met bv? Je hebt die keuze om daar mee te beginnen toch niet voor niks gemaakt? Ze is pas 12 dagen oud. Het is even zoeken voor jou maar ook voor haar. Geef het een week of 6 en dan loopt het waarschijnlijk een heel stuk beter.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik ben gaan kolven toen uit de borst drinken niet ging. Daar al aan gedacht?
quote:carrie-bradshaw schreef op 23 maart 2017 @ 21:19:

Waarom ga je nu al stoppen met bv?Zie OP: "Om verschillende redenen ben ik begonnen met het afbouwen van mijn bv." Daar heeft ze vast redenen voor. Haar vraag is dan ook niet: "Zal ik stoppen met bv?" maar iets anders (waar ik dan als iemand die geen kinderen heeft, weer niet zo veel van begrijp :D )
Afbouwen met bv op die leeftijd heb ik geen ervaring mee maar als je de borst niet wil geven zou ik je dochter in de draagzak/doek doen (of bij je partner natuurlijk). Clusteren is vaak niet alleen honger maar ook gewoon geknuffeld willen worden.

En nog gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Dat babies van die leeftijd heel onrustig zijn rondom etenstijd en in de vroege avond is heel veel voorkomend. Mijn kinderen hadden het beide ook.

Echt op het moment dat ik mijn vork in mijn eten stak begon het huilen. Elke keer weer. Snap nog niet hoe ze dat wist

Dus pak haar lekker bij je, doe haar in een draagdoek, of loop rondjes. Dit kan wel even duren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Evenaar schreef op 23 maart 2017 @ 21:26:

[...]





Zie OP: "Om verschillende redenen ben ik begonnen met het afbouwen van mijn bv." Daar heeft ze vast redenen voor. Haar vraag is dan ook niet: "Zal ik stoppen met bv?" maar iets anders (waar ik dan als iemand die geen kinderen heeft, weer niet zo veel van begrijp :D )Omdat soms die redenen aanleiding kunnen geven om toch te adviseren een paar weken door te gaan om een ritme te krijgen. En dan oas af te bouwen. Vanuit een ritme afbouwen is namelijk makkelijker dan vanuit een opbouw, waar je met 12 dagen nog volledig in zit.
Alle reacties Link kopieren
Het clusteren zal nog wel een tijdje blijven, het is niet alleen honger, het is ook gewoon lichaamscontact dat ze nodig hebben.

Maar het clusteren word vanzelf minder.



Afbouwen van borstvoeding heb ik geen ervaring mee, mijn zoontje kreeg kunstvoeding doordat ik geen productie had, maar met kunstvoeding mag je ook gewoon op verzoek voeden.

Mijn zoontje dronk zo twee flessen in twee uur tijd leeg.

Wat je ook kunt doen is in de avond halve flessen aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je begeleiding bij het afbouwen? Omdat je nog in de opbouw van bv zit, kun je erg last krijgen van stuwing als je nu gaat afbouwen. Ook als je het langzaam doet. Je lijf is nog ingesteld op meer productie.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet perse clusteren te zijn, heel veel baby's zijn in de avond onrustig en willen graag bij je zijn.

Je kan best kleine beetjes flesvoeding geven maar wel kans dat ze daar kramp van krijgt. Heb je hulp gevraagd aan een lactatiekundige? Of consultatiebureau?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het clusteren is. Mijn dochter is nu 16 weken en slaapt pas boven sinds een week of twee.

Daarvoor altijd bij een van ons beneden. Hazeslaapjes deed ze dan en als ze onrustig was legde ik haar aan. Weet niet of de fles geven dan hetzelfde effect heeft. Misschien een klein flesje geven en wat al is gezegd lekker knuffelen.

Er komt een tijd dat je weer gewoon met z'n tweeën beneden zit en dat ze niet meer willen knuffelen. Tegen mij werd gezegd geniet er nog maar even van, maar voor nu geniet ik meer van de avond die ik weer voor mezelf heb. Nou gedeeltelijk dan, straks nog even de laatste voeding geven
Ik ben een keer gestopt met bv na 2 weken en dat ging cold turkey het beste. Dus over op poedermelk en alleen kolven als de druk te hoog werd. Afbouwen zou ik echt niet hebben kunnen doen, je zit dan nog volop in de opbouw dus hoe bereken je dat met je hormoonbrein

Ik vind het trouwens opvallend dat je het hebt over 'de voeding van 19', heeft je baby met 12 dagen al zo'n vast ritme?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in ieder geval de tip van de draagzak proberen! Haar rond die tijden meer bij me te dragen!
Alle reacties Link kopieren
Met 12 dagen is het heel normaal dat je baby onrustig is op dit tijdstip (of welk tijdstip dan ook) Wat er aan de hand is weet je alleen maar door uit te proberen. Dus borst of fles aanbieden en je weet of het honger is. Als je toch al aan het afbouwen bent kan je een fles proberen, anders juist zo vaak mogelijk aanleggen.



Maar jonge baby's kunnen om zoveel redenen onrustig zijn, dus het is een beetje trial and error. En net zo vaak kom je er helemaal niet achter wat er nou aan de hand is. Het is nIet gangbaar dat ze met deze termijn al een duidelijk dagrente hebben waarbij ze zelf makkelink in slaap vallen. Dat komt met de weken (of maanden )
Alle reacties Link kopieren
Lastig! Ik merkte dat borstvoeding zoveel meer was dat voedsel alleen. Het helpt in slaap vallen, troost etc. Je zult goed hebben nagedacht over het stoppen, misschien kan iemand je adviseren over kunstvoeding op verzoek? Een speentje helpt vaak ook voor de zuigbehoefte. Verder zijn huiluurtjes voor zulke kleintjes ook heel normaal, dat staat los van de voeding. Mijn man liep soms twee uur met een huilend kind, of zat uiteindelijk met oordoppen achter de PC met haar op schoot. Die periode is even doorbijten.

Verder is doorslapen, of gaan slapen aan begin vd avond echt niet normaal voor zulke kleine baby's. Er is meestal nog niet eens een dag/nacht ritme. Probeer de kadertjes los te laten en kijk zo weinig mogelijk op de klok. Ik denk dat kleine beetje op verzoek geven erg kan helpen, maar heb persoonlijk geen ervaring met kunstvoeding vanaf die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Higgonlove123 schreef op 23 maart 2017 @ 21:54:

Ik ga in ieder geval de tip van de draagzak proberen! Haar rond die tijden meer bij me te dragen!Dragen idd en kijken of ze ontspant. Als dat niet helpt idd kleine flesjes? Steeds iets bij maken als ze nog wat wil?
Alle reacties Link kopieren
quote:Evenaar schreef op 23 maart 2017 @ 21:26:

[...]





Zie OP: "Om verschillende redenen ben ik begonnen met het afbouwen van mijn bv." Daar heeft ze vast redenen voor. Haar vraag is dan ook niet: "Zal ik stoppen met bv?" maar iets anders (waar ik dan als iemand die geen kinderen heeft, weer niet zo veel van begrijp :D )Tja en mijn advies is om niet meteen de handdoek in de ring te gooien binnen 2 weken. "Verschillende redenen" is nogal vaag dus niet heel gek dat ik vraag waarom ze wil stoppen. Als TO zegt "ik moet geopereerd worden en moet stoppen met bv" is dat wat anders als "ik vind het zwaar" want dan kan ik zeggen dat dat echt snel minder zwaar en intensief maar juist heel handig wordt bijvoorbeeld omdat je je kind dan super makkelijk kan troosten.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 23 maart 2017 @ 21:48:

TO, heb je begeleiding bij het afbouwen? Omdat je nog in de opbouw van bv zit, kun je erg last krijgen van stuwing als je nu gaat afbouwen. Ook als je het langzaam doet. Je lijf is nog ingesteld op meer productie.Ik heb met de verloskundige hierover gesproken en een afbouw schema besproken. Zij gaf aan dat ik dan om de twee dagen een voeding kon vervangen, maar ik denk dat ik dat laat afhangen van hoe mijn borsten erop reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 23 maart 2017 @ 21:58:

[...]





Tja en mijn advies is om niet meteen de handdoek in de ring te gooien binnen 2 weken. "Verschillende redenen" is nogal vaag dus niet heel gek dat ik vraag waarom ze wil stoppen. Als TO zegt "ik moet geopereerd worden en moet stoppen met bv" is dat wat anders als "ik vind het zwaar" want dan kan ik zeggen dat dat echt snel minder zwaar en intensief maar juist heel handig wordt bijvoorbeeld.Het is vast goed bedoeld, maar redenen kúnnen heel pijnlijk en persoonlijk zijn. Zoals slikken van antidepressiva. TO kiest er bewust voor om hier niets over te zeggen, laat haar in haar waarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:eekhoorn12 schreef op 23 maart 2017 @ 21:53:

Ik ben een keer gestopt met bv na 2 weken en dat ging cold turkey het beste. Dus over op poedermelk en alleen kolven als de druk te hoog werd. Afbouwen zou ik echt niet hebben kunnen doen, je zit dan nog volop in de opbouw dus hoe bereken je dat met je hormoonbrein

Ik vind het trouwens opvallend dat je het hebt over 'de voeding van 19', heeft je baby met 12 dagen al zo'n vast ritme?



Waarom cold turkey dan? Ik snap je opmerking niet helemaal hoe ik dat bereken met mijn hormoon brein?

Tsja de voeding die ze rond die tijd heeft gehad.
quote:Higgonlove123 schreef op 23 maart 2017 @ 22:11:

Waarom cold turkey dan? Ik snap je opmerking niet helemaal hoe ik dat bereken met mijn hormoon brein?

Tsja de voeding die ze rond die tijd heeft gehad.Nou ja, ik was zo kort na een bevalling echt niet mijn heldere zelf dus als ik dat had moeten plannen, 1 voeding per dag vervangen, was dat niet gelukt denk ik. Want telt een voeding een uur na een andere voeding dan ook? Of als ze maar 5 ml van de fles drinkt, telt dat? Ik zou daar gestrest van zijn geworden. Voor mij was in 1 klap stoppen dus fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 23 maart 2017 @ 22:03:

[...]





Het is vast goed bedoeld, maar redenen kúnnen heel pijnlijk en persoonlijk zijn. Zoals slikken van antidepressiva. TO kiest er bewust voor om hier niets over te zeggen, laat haar in haar waarde.Zó eens!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Cold turkey stoppen is een heel slecht plan, dan loop je een grote kans op borstontsteking. Geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 23 maart 2017 @ 21:43:

[...]





Omdat soms die redenen aanleiding kunnen geven om toch te adviseren een paar weken door te gaan om een ritme te krijgen. En dan oas af te bouwen. Vanuit een ritme afbouwen is namelijk makkelijker dan vanuit een opbouw, waar je met 12 dagen nog volledig in zit.Dus eigenlijk zeg je óf er niet aan beginnen of minstens een paar weken volhouden?
Het kan zijn dat je kind wat onrustig is door de andere voeding. Overstappen op een andere voeding kan darmkrampjes geven. Ik zou in ieder geval niet zomaar de borst aanbieden, om de redenen die je zelf ook al geeft: dan verhoog je juist je productie. Maar misschien dat rondlopen met je baby rechtop, of rondlopen met je baby in buikligging op je arm (beentjes bij je elleboog en met je hand het hoofdje ondesteunen) al helpen, omdat bij de eerste houding overtollige lucht kan ontsnappen en de tweede houding bij darmkrampjes kan helpen. Ook kan het zijn dat je baby geen trek heeft, maar zuigbehoefte (kan ook voortkomen uit darmkrampjes), dan kan een speentje helpen.

Ik kan me wel voorstellen dat je de borst iets eerder aanbiedt dan wat op de klok het volgende voedingsmoment zou zijn. Misschien is "een voeding laten vallen" wel niet meteen haalbaar, maar dan is het ook al winst als het tijdsblok tussen de laatste voeding voor de fles en de eerste voeding na de fles verlengd kan worden. Dus zeg dat je elke -ongeveer- 3 uur een voeding geeft, dan zou een voeding laten vallen betekenen dat je nu een blok van 6 uur niet voedt. Het zou in dat geval ook al winst zijn als je 4,5 of 5 uur niet voedt.



Dat je tijdens de opbouwfase stopt, hoeft geen probleem te zijn. Wat ik in mijn omgeving gezien heb, is dat het dan ook sneller op kan drogen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Als je vaker ziet dat je baby onrustig wordt en echte hongersignalen laat zien (op het handje zuigen bijvoorbeeld, of zoeken met het mondje), dan kan het zijn dat je productie al zo gezakt is, dat je sneller dan het schema voorschrijft nog een voedingsmoment kunt laten vallen, of zelfs veilig volledig kunt overstappen op poedermelk.



Blijf alert op harde of pijnlijke plekken in je borst. Als je die krijgt, ligt een borstontsteking op de loer. Vraag in dat geval even advies bij een lactatiekundige of op het borstvoedingsforum. Voor mij is het te lang geleden om daar goede tips over te geven. Wat me wel bij staat is dat ik in dat geval even een stapje terug deed in het afbouwschema, om het een paar dagen of een week later weer opnieuw te proberen. Maar ik heb meer dan een jaar gevoed en ik was heel vatbaar voor borstontstekingen, dus ik weet niet of dat vergelijkbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven