Consultatiebureau "nalatig"?

08-12-2016 11:39 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is nu bijna 13 weken oud. Het is ons eerste kindje. Al vanaf de tweede week na zijn geboorte is hij erg onrustig, huilerig en slaapt hij zeer slecht.

Toen hij 4 weken oud was zijn we voor het eerst op het consultatiebureau geweest. Ik keek er erg naar uit om te gaan want ik maakte ons zorgen om onze zoon. Ik hoopte dat het consultatiebureau ons kon adviseren. Hij huilde al 3 weken heel veel en sliep van de 24 uur per dag ongeveer 7 uur in totaal. De overige uren was hij onrustig, huilerig en overstrekte zich continue. Wij vermoedden dat het krampjes waren, maar vonden het niet helemaal logisch dat hij hier de hele dag en nacht last van had. De rust en regelmaat probeerden wij vanaf het begin af aan te hanteren, maar door zijn onrust was dat soms lastig. Mijn zorgen uitgesproken bij de arts van het consultatiebureau, maar die vond het allemaal niet zorgwekkend. Ze bestempelde hem als huilbaby en ik kreeg het advies om de rust en regelmaat nog strakker toe te passen en hem bij huilen niet uit zijn bed te halen maar in bed te troosten. Hiermee aan de slag gegaan maar het haalde niet veel uit. Hij raakte alleen maar meer overstuur in bed waardoor hij nog slechter sliep. Als ik hem bij me op de bank had sliep hij soms wel dus dat heb ik maar wat vaker gedaan. Ook kreeg hij steeds meer uitslag in zijn gezicht.



Toen hij 8 weken oud was nog steeds geen verbetering, het leek alleen maar erger te worden. Ik vermoedde een koemelkallergie. Gebeld met het consultatiebureau of het zinvol was om over te gaan op Pepti voeding. Zij vonden dit niet nodig want als het een koemelkallergie was dan had hij ook diarree gehad en zijn ontlasting was prima. Heel eigenwijs ben ik daarna toch Pepti gaan proberen en onze zoon knapte meteen op! De uitslag ging weg en de krampen werden minder. Toen ik daarna een afspraak had op het consultatiebureau waren ze blij om te horen dat hij het beter deed op de Pepti. Toch bleef de onrust en sliep hij nog steeds maar 8-10 uur per 24 uur. Volgens hen zou dat vast en zeker vanzelf over gaan.



Met 10 weken wederom het consultatiebureau gebeld want het huilen en de onrust werden steeds erger. Ik maakte me ongerust. Zij adviseerden af te wachten tot hij 3 maanden oud was en dan zouden ze ons evt. doorsturen. Een paar dagen daarna ben ik zelf naar de huisarts geweest. Hij constateerde verborgen reflux. Zijn slokdarm was waarschijnlijk al helemaal beschadigd, vandaar het vele huilen en de onrust. Eenmaal aan de medicatie knapte onze zoon direct op en we hebben nu een super tevreden kereltje!



Wat vinden jullie? Is het consultatiebureau hier nalatig geweest of hebben zijn goed gehandeld?
In het consultatiebureau heb ik nooit vertrouwen gehad.

Persoonlijk was ik veel eerder naar de huisarts gegaan...
Wat maakt het uit?

Bespreek, als je daar behoefte aan hebt, met het consultatiebureau wat je van hun handelswijze vindt. Wat wil je verder doen en wat maakt het uit wat anderen vinden? Jij, je partner en eventueel huisarts kunnen dit beoordelen, wij niet.
Alle reacties Link kopieren
je kunt een klacht indienen https://www.consumentenbo ... ten/klacht-zorginstelling

Geschillencommissie bekijkt je klacht
Volgende keer direct naar de huisarts en niet naar cb. Gelukkig is het nu een blije baby
Is het belangrijk voor je?



Ik zou mijn energie richten op andere dingen eigenlijk. Ook in de zorg worden verkeerde inschattingen gemaakt. Kan gebeuren. Ik lees geen grove fouten.
En leer hier zelf ook van. Als jij je laat afschepen, kun je dat niet alleen de ander kwalijk nemen.
quote:SallySpectra schreef op 08 december 2016 @ 11:43:

En leer hier zelf ook van. Als jij je laat afschepen, kun je dat niet alleen de ander kwalijk nemen.Precies!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je niet langs de huisarts gegaan TO?
het is wat het is
Ik vind jou eerder nalatig. Wie laat zijn kind nou 8 weken huilen en zich steeds afwimpelen met niet werkende adviezen?

Was meteen naar de huisarts of kinderarts gegaan ipv je steeds weg te laten sturen met advies wat niet werkte.
quote:SallySpectra schreef op 08 december 2016 @ 11:43:

En leer hier zelf ook van. Als jij je laat afschepen, kun je dat niet alleen de ander kwalijk nemen.Ik dacht dat je van het viva-forum nooit tegen het oordeel van een arts in mocht gaan? Of mag dat alleen als je achteraf weet dat de arts het verkeerd had?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je niet meteen toen je je zorgen maakte naar de huisarts gegaan?



Ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van het consternatiebureau. Ze hebben bij mijn doodzieke peuter een knaller van een longontsteking niet opgemerkt, die een uur erna (had al een afspraak staan bij de HA) wel bij de huisarts is gediagnosticeerd. Onder anderen.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje je eigen fout? Zover ik weet is het consultatie bureau daar niet voor, je had gewoon naar de huisarts moeten gaan.
quote:Cathelyne schreef op 08 december 2016 @ 11:45:

Ik vind jou eerder nalatig. Wie laat zijn kind nou 8 weken huilen en zich steeds afwimpelen met niet werkende adviezen?

Was meteen naar de huisarts of kinderarts gegaan ipv je steeds weg te laten sturen met advies wat niet werkte.Trapt het lekker?
quote:Pantax schreef op 08 december 2016 @ 11:46:

[...]





Ik dacht dat je van het viva-forum nooit tegen het oordeel van een arts in mocht gaan? Of mag dat alleen als je achteraf weet dat de arts het verkeerd had?Ik ben toch niet de verpersoonlijking van het viva-forum?
mijn oudste huilde ook zoveel, van alles geprobeert van speciale voeding tot medicijnen. Na 6 maanden zei de het consultatiebureau dat ze verwend was. we moesten haar gewoon laten huilen en ze zou wel vanzelf stoppen. Gelukkig was de chirurg die we later zagen het daarmee niet eens. ze heeft een speciale anti reflux operatie gehad en werd daarna een gelukkige baby.
quote:Star schreef op 08 december 2016 @ 11:47:

[...]





Trapt het lekker?Maar het is toch zo? Was jij zelf niet al veel eerder naar de huisarts gegaan?
quote:poeziewoezie schreef op 08 december 2016 @ 11:49:

[...]





Maar het is toch zo? Was jij zelf niet al veel eerder naar de huisarts gegaan?Eerste kind en bij consultatiebureauARTS geweest. Is niet zo heel raar dat je dan op de expertise van zo iemand vertrouwt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je boosheid maar het lost niks op. Wijze les voor de volgende keer je niet laten afschepen. Luistert de ene instantie niet dan ga je op zoek naar een andere weg. Laatst nog meegemaakt bij de huisarts. Ben vervolgens een andere betrokken partijen gaan bellen en uiteindelijk kwam eruit dat mijn zoon èen flinke bijwering had op de medicatie die hij kreeg. Gewoon leren om op je moeder instinct te vertrouwen.
quote:SallySpectra schreef op 08 december 2016 @ 11:47:

[...]



Ik ben toch niet de verpersoonlijking van het viva-forum?



Dat weet ik niet. Wat zeg je zoal als een TO in haar OP twijfelt aan het oordeel van haar arts? Dat ze dat niet moet doen omdat de arts ervoor gestudeerd heeft? Of juich je toe dat ze een second opinion vraagt?



TO, ik zou je ervaringen met het CB bespreken, dan kunnen ze ervan leren en een volgende keer de moeder beter adviseren.
quote:Star schreef op 08 december 2016 @ 11:51:

[...]





Eerste kind en bij consultatiebureauARTS geweest. Is niet zo heel raar dat je dan op de expertise van zo iemand vertrouwt.



Voordat ik ook maar aan kinderen dacht was bij mij al wel bekend dat je het consultatiebureau niet al te serieus moet nemen.

Maar je hebt daar wel een punt, niet iedereen weet dit.
Alle reacties Link kopieren
Blijft het feit dat consternatiebureau-artsen gewoon basisarts zijn en dat het dus eigenlijk heel kwalijk is dat 'men' wel weet dat je het niet zo serieus moet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf hanteer ik de vuistregel: voor gedrag/ontwikkelingsvragen (bv kind dat niet goed praat) kan ik naar het CB (maar vaker lees ik eerst iets op internet of in een boek -op dit forum staat ook heel veel zinvols) en voor lichamelijke zaken ga ik naar de huisarts. Bij twijfel altijd een second opinion vragen.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Dit is de taak van de huisarts, niet van het cb. Het cb volgt het kind en geeft opvoedadvies, that's it. Het cb had je wel kunnen/moeten adviseren om naar de huisarts te gaan, maar aan de andere kant had jij dat ook zelf kunnen bedenken. Jij bent tenslotte als ouder de eindverantwoordelijke over het welzijn van je kind, niet het cb.



Bij het volgende bezoek melding van maken en klaar. En in de tussentijd genieten van je blije baby.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben zeker gelijk hoor. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaan. Maar ja, ons eerste kind, ik wist ook niet zo goed wat "normaal" was en heb dus inderdaad te lang gewacht.

Ik vraag het meer omdat ik benieuwd ben wat je in zulke situaties van het cb mag en kunt verwachten.

De hele situatie heeft inderdaad wel geresulteerd in een moeder die zich in de toekomst niet meer af laat schepen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven