Corrigerende tik

19-01-2014 13:09 497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast al vaker gevraagd, maar ik kan t niet vinden: hoevaak delen jullie een corrigerende tik (op de billen) uit?

Voorbeeld: zoontje van drie wil niet in bad en begint een scene. De naughty-step blijft hij steeds niet op zitten en maakt steeds grotere scene. Wil bij mij op de arm klimmen of clampt aan mijn been vast. Gaat steeds harder schreeuwen. Geven jullie in zo'n geval 1x een tik op de billen om duidelijk te maken dat hij luisteren moet?
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit. Tikken geef je om je eigen frustratie af te reageren. Niet om op de voeden. Het helpt namelijk (op den duur) niet.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil hij niet in bad?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je kind persé in bad als hij niet wil?

In zo'n geval zou ik zeggen: pick your battles.



En natuurlijk niet slaan (want een corrigerende tik is ook slaan). Of wil je dat je kind bang van je gaat worden?



Consequent 1x waarschuwen en als hij niet luistert 3 minuten (naar zijn leeftijd) op de trap/gang/whatever zetten.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet uit bad wil; gewoon de stop eruit trekken en weglopen. Als hij het koud krijgt wil hij er vanzelf uit.



Edit: Oh sorry, ik last niet uit bad
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Het komt werkelijk niet in je op om te onderzoeken waarom hij het niet wil? Misschien vindt hij het eng, is het te warm, te koud... Wil hij wel als jullie samen gaan?



Een tik voor zoiets, werkelijk daar is niks corrigerends aan.
Alle reacties Link kopieren
nee
nooit natuurijk
hoezo blijft hij niet zitten op de naughty chair, je moet hem weer terugbrengen naar die chair. Soms wel 50 keer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil hij niet ?
Nee.



Wat is het verschil tussen een tik en een corrigerende tik? Dat is er niet. Het klinkt alleen pedagogisch verantwoorder. Maar dat is het niet.



Je geeft je kind nooit een tik, en zeker niet voor zoiets onbenulligs.

Als mijn dochter niet in bad wil, gaat ze een keer niet in bad. Klaar. Als het niet belangrijk is, buig dan eens een beetje mee met je kind. Krijg je een gelukkigere peuter van en is voor jou ook relaxten.
Ik denk zelfs dat een tik geven het alleen erger maakt, omdat hij al van streek is



Misschien proberen om het bad ritueel leuk te maken, al van te voren? Samen met hem een speeltje uitzoeken speciaal voor in bad? Of beloven een verhaaltje voor te lezen terwijl hij lekker in bad zit?
Ik lees nu pas dat de vraag 'hoe vaak'. Is TO. Je gaat er dus vanuit dat het normaal is? Dat is het niet.

Nooit!
Alle reacties Link kopieren
Als hij zn handen in de oven wil stoppen snap ik dat je hem corrigeert, maar waar gaat het over...Een kind dat niet in bad wil. Dan gaat hij lekker een keer niet
Alle reacties Link kopieren
waarom op de naughty- chair?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het idee alleen al. Mijn zoontje heeft ook een hekel aan het bad. Maar vindt een zwembad en de douche heerlijk. Al eens iets anders geprobeerd?



Misschien vindt ie het te warm, te koud, te glad te eng, vertrouwt ie de kraan niet (als daar opeens veel heter if kouder water uit komt), of hij wil doen wat jullie doen (waarschijnlijk douchen).
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit is geen situatie waarin ik een tik zou uitdelen. Met een kind van 3 moet je ook anders kunnen communiceren, lijkt me.

De enige keren dat ik dat deed was toen een verbale waarschuwing nog totaal niet overkwam en mijn zoontje steeds weer dingen wilde pakken die gevaarlijk zijn. Een tik op zijn hand maakte het dan wel duidelijk en was minder pijnlijk dan een mes, hete thee, de oven etc. Dan is er tenminste wel nog een link met het gene dat niet mag. Een pak op zijn billen als hij niet in bad wil, welke boodschap moet je zoontje daar uit halen?
Ik word steeds bozer eigenlijk. Een peuter slaan die al helemaal overstuur is. Omdat ie niet in bad wil. Echt belachelijk TO. Ik hoop dat het een hypothetische situatie was.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in het bad zetten, tenzij dit maar een enkele keer voorkomt, dan zou ik denken "laat maar zitten" alhoewel je dan aan zijn gedrag toegeeft.

Wie is er nou de baas?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat in bad gaan is al vast een trauma voor het kind. Onlosmakelijk verbonden met slaag.



Zeg Daddy, vroeger ook slaag gehad?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mijn zoontje is pas 15 maanden, maar ik weet zeker dat de corrigerende tik om te beginnen niet het gewenste resultaat op levert + dat ik het simpelweg machtsmisbruik vind! Een tik is slaan en slaan is ongeoorloofd! Niet doen dus!
Alle reacties Link kopieren
In uitzonderlijke situaties, en als die situatie zich daarna ooit nog herhaald dan niet meer want dan heeft het niet geholpen,





Voorbeeld, oudste dreigde bewust pasgeboren zus pijn te doen. Op tijd een tik, ze schrok van me en moest huilen want ik sla nooit,

Daarna een goed gesprek gehad en uitgelegd. Ze heeft nooit meer haar zus pijn gedaan.



Ander kind daar gold ook een keer, wie niet horen wil moet voelen, ze bleef doorgaan en met haar oren dicht dat ze me niet hoorde, toen een tik op de bil. Ze was drie,





Kortom, weleens maar de keren zijn op één hand te tellen en als je de volgende keren bij het bad hetzelfde hebt had een tik geen effect dus moet je het niet herhalen,

Ook moet je het nooit doen als je superboos bent. Je moet boven je boosheid staan zodat je je kracht kent en je niet uit ellende of frustratie gaat slaan, dus echt een waarschuwing,
Sjonge. Ik vind een corrigerende tik echt geen slaan. Bijvoorbeeld met het voorbeeld van de oven, vind ik een tik op de hand met een 'nee' echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 19 januari 2014 @ 13:26:

Ik word steeds bozer eigenlijk. Een peuter slaan die al helemaal overstuur is. Omdat ie niet in bad wil. Echt belachelijk TO. Ik hoop dat het een hypothetische situatie was. "adem in, adem uit" rustig aan, laat je niet zo opfokken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven