Corrigerende tik

19-01-2014 13:09 497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast al vaker gevraagd, maar ik kan t niet vinden: hoevaak delen jullie een corrigerende tik (op de billen) uit?

Voorbeeld: zoontje van drie wil niet in bad en begint een scene. De naughty-step blijft hij steeds niet op zitten en maakt steeds grotere scene. Wil bij mij op de arm klimmen of clampt aan mijn been vast. Gaat steeds harder schreeuwen. Geven jullie in zo'n geval 1x een tik op de billen om duidelijk te maken dat hij luisteren moet?
Alle reacties Link kopieren
Je slaat een kind niet en ook geen tik en zeker niet voor zoiets. Vroeger kreeg ik idd wel eens zachtjes een tik op m'n vingertjes als ik bijv bij de oven liep te klieren of de waterkoker, dat is iets anders.
.
MarianneDavids: de baas? Niemand. Het is je kind, niet je werknemer.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaNeerlandaise schreef op zondag 19 januari 2014 13:29 Sjonge. Ik vind een corrigerende tik echt geen slaan. Bijvoorbeeld met het voorbeeld van de oven, vind ik een tik op de hand met een 'nee' echt geen probleem.Dat is ook een gevaarlijke situatie , oven doet meer pijn. Maar omdat een kind niet in bad wil? Neuh
.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een badkamer voorbeeld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn: niet strafbaar, maar ik keur het wel af.
Ik heb mijn kind nog nooit een tik gegeven, in wat voor situatie dan ook. Ik kan prima opvoeden zonder mijn kind te slaan, dus ik vind het volslagen nutteloos.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 19 januari 2014 @ 13:26:

Ik word steeds bozer eigenlijk. Een peuter slaan die al helemaal overstuur is. Omdat ie niet in bad wil. Echt belachelijk TO. Ik hoop dat het een hypothetische situatie was.

Vaker wordt/doet een kind overstuur om de grens op te zoeken.

Ik vind dat er hier nogal fundamentalistisch tegen een corrigerende tik wordt aangekeken.

Ik heb vroeger ook wel eens een tik gekregen, ik ben er echt niet bang voor mijn ouders van geworden. Gewoon: je ouders zeiden nee, en als je daarna te lang door bleef jengelen dan kreeg je een tik.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 19 januari 2014 @ 13:35:

Enn: niet strafbaar, maar ik keur het wel af.Ik geef aan dat het wel strafbaar is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:LaNeerlandaise schreef op 19 januari 2014 @ 13:29:

Sjonge. Ik vind een corrigerende tik echt geen slaan. Bijvoorbeeld met het voorbeeld van de oven, vind ik een tik op de hand met een 'nee' echt geen probleem.het is wel slaan natuurlijk, want het kind kan niet weten of jij slaat uit onmacht of uit opvoedkunde. wat betreft het ovenvoorbeeld, daar is een tik ook helemaal niet nodig. Je pakt je peuter op en zet hem/haar uit de keuken. het moet sowieso niet kunnen dat het kind in de keuken is als jij staat te koken. Als je kan slaan, dan kan je ook het handje pakken en wegleiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hercke schreef op 19 januari 2014 @ 13:37:

[...]

Gewoon: je ouders zeiden nee, en als je daarna te lang door bleef jengelen dan kreeg je een tik.Je naar je kamer sturen om van het gejengel af te zijn is ook een optie. Ik word nooit geslagen omdat ik door zeur, jij wel? Een kind is echt net een mens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het gaat er niet om of je er bang van wordt. Het is gewoon niet o.k. En niet nodig. Praten en uitleggen levert betere resultaten op, zeker op de lange termijn. En een kind leert van jouw gedrag. Slaan mag, leer je hem dus.
Sorry Enn, te snel gelezen. En verder helemaal eens: word je zelf geslagen als je niet in bad wil? Nou dan!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen groot gekregen zonder tik. Eén keer teruggebeten om te laten voelen dat dat pijn doet. In plaats van een corrigerende tik pakte ik ze bij de handen, keek recht in de ogen en zei vol overtuiging: nee! En dat dan soms 17 keer...

Ik zou me ook afvragen waarom je kind niet in bad wil. Misschien gewoon voorlopig samen gaan?
Alle reacties Link kopieren
Is het angst voor water? Was er al eerder iets gebeurd die dag waardoor hij nu niet wilde? Houdt hij meer van douchen? Mag hij zelf bepalen welke de handelingen bij 'het in bad' horen? Mag hij ze zelf uitvoeren of doe jij dat voor hem? Laat hij dit gedrag vaker zien als hij in bad moet? Wat waren dan je eerdere reacties op zijn niet willen?



Etc.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
terugbijten vind ik ook raar
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik geloof niet in de corrigerende tik. Juist omdat ik kinderen leer een ander niet slaan of te schoppen, en als je dit als ouder wel doet met een corrigerende tik vind ik dat het verkeerde voorbeeld. Ook geloof ik niet dat een kind daar rustiger van wordt. Ik vind slaan, op wat oor manier dan ook onmacht en een verkeerd voorbeeld naar je kind toe.
quote:Je naar je kamer sturen om van het gejengel af te zijn is ook een optie. Ik word nooit geslagen omdat ik door zeur, jij wel? Een kind is echt net een mens.Uh, Enn, mag ik hieruit afleiden dat jij wel naar je kamer wordt gestuurd als je zeurt?
Het moet sowieso niet kunnen dat je kind in de keuken is als jij kookt? Hij? Mijne zit meestal gezellig bij me op het aanrecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:puddel schreef op 19 januari 2014 @ 13:24:

Als hij zn handen in de oven wil stoppen snap ik dat je hem corrigeert, maar waar gaat het over...Een kind dat niet in bad wil. Dan gaat hij lekker een keer niet

En wat als dat één keer niet verandert in nooit?





Ik ben wel voorstander van een corrigerende tik maar als een kind luid gaat schreeuwen, zou ik meer gaan voor een time out. Ik zou hem op de gang zetten en daar laten wachten totdat hij klaar was met schreeuwen. Mocht hij daarna weer beginnen, opnieuw de gang op. Ik denk dat je daarmee meer wint dan met een corrigerende tik.
Nee, niet slaan.
Een kind van drie kan toch gewoon praten? Vraag hem wat ie zo vervelend vindt aan het bad. Help hem als ie het moeilijk vindt om dat uit te leggen. Daar is wel geduld voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 19 januari 2014 @ 13:53:

[...]



Uh, Enn, mag ik hieruit afleiden dat jij wel naar je kamer wordt gestuurd als je zeurt? Ik doe dat zelf wel Miffy. Ik zie niet in waarom ik een ander lastig zou moeten vallen met mijn humeur. Zelfsturing is het grote voordeel van volwassen zijn vind je ook niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nee nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 19 januari 2014 @ 13:56:

Een kind van drie kan toch gewoon praten? Vraag hem wat ie zo vervelend vindt aan het bad. Help hem als ie het moeilijk vindt om dat uit te leggen. Daar is wel geduld voor nodig.

OMG wat een bullshit toch weer!

Kinderen begrijpen niet altijd waarom ze iets moeten ondergaan, zoals school, in bad, naar bed, etc. Omdat ze niet overzien wat de consequenties zijn van bepaalde dingen niet doen. Kinderen leven namelijk alleen in het nu.



Vragen en zeuren aan zo'n kind is gewoon soebatten en je zult er dan niets meer mee kunnen bereiken.



Kinderen moeten vanwege de hygiëne gewoon wel eens in bad, PUNT. Ze moeten wel eens dingen die ze niet leuk vinden, en dat moeten ze leren te incasseren. Kinderen hebben nog niet een groot incasseringsvermogen, maar dat groeit aldoende. En niet door met ze te gaan soebatten en ze hun zin te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een tik op de vingers in uitzonderlijke situaties wel oke. Niet in de situatie die TO schetst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven