De échte voor en nadelen van kinderen

13-12-2013 23:12 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van volgend topic:



http://mobiel.viva.nl/forum/list_messages/215701



en de voorzet van matroesjka_:



Vraag ouders hier eens wat ze nou echt de voor en nadelen vinden van kinderen. Je vrienden zullen waarschijnlijk minder snel klagen over de nadelen van het ouderschap dan anonieme forummers.



Dus, brand los!
quote:elninjoo schreef op 15 december 2013 @ 20:20:

[...]



Kun je zo'n kind niet gewoon voor de tv planten met cartoonnetwork o.i.d. op? En neem aan dat zo'n kind gewoon thuis gegeten heeft voor het zou worden gebracht.Dan kun je natuurlijk geen tien euro vragen. Tenminste, ik zou als moeder geen tien euro willen betalen voor opvang die mijn kind een uurtje voor de tv zet, en vervolgens mijn kind naar school brengt. Uurtarief voor kinderoppas is ook echt geen tien euro. Zes euro en 2 cent, het maximale waarover kot kan worden aangevraagd. Dan gaat het om een erkende gastouder. In het grijze/zwarte circuit betaal je ongeveer vijf euro.
Dat is toch 'n belachelijk laag bedrag? Als jij gewoon ongestoord naar je werk kunt en geen omkijken naar je kind hebt, dan verdien je in dat uur waarschijnlijk meer. Voor 5-6 euro zou ik ook geen extra rompslomp over hebben, het moet wel wat opleveren.
quote:hamerhaai schreef op 14 december 2013 @ 11:01:

Ach, soms denk ik dat ik de beste deal heb gehad. Wel de voordelen en geneugten van een hele makkelijke zwangerschap en niet de nadelen en de zorgen van een kind.

?

Hoe bedoel je dit? Het komt heftig over, maar het is zo luchtig geschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:sateofmayo schreef op 15 december 2013 @ 14:52:

Het Grote Nadeel

Nooit meer onbezorgd zijn.



Het Grote Voordeel

Het gevoel dat iemand van je houd.



Kan het nog even dramatischer....

Partners, vrienden, familie, het kan allemaal wegvallen. Een kind heb je voor altijd en zal, mits je je kind een liefdevolle opvoeding geeft altijd loyaal aan je zijn.Goed verwoord! Al kan ik mijn pubers af en toe wel schieten op dit moment (en zij mij ).
quote:liubi schreef op 15 december 2013 @ 12:00:

Kortom, ik ben blij dat mijn kind niet meer in Duitsland op school zit



Een beetje OT, maar zijn jouw ervaringen echt zo slecht met Duitse scholen? Zoals wellicht bekend zitten mijn kinderen ook op Duitse scholen en Ik was vooraf best bang, omdat het Duitse onderwijs zo slecht bekend staat en je heel veel verhalen hoort van mensen met slechte ervaringen, maar het viel gelukkig niet tegen (maar ja, zie ik dan het niveauverschil niet, vraag ik me dan weer af?).



Mijn oudste gaat nu naar het voorgezet onderwijs, en ik houd mijn hart weer vast, want hier hoor je zo mogelijk nog slechtere verhalen over .



Er zijn weinig contacturen, maar tot nu toe loopt de stof voor zover ik het kan beoordelen redelijk gelijk op met mijn Nederlandse neefjes en nichtjes en kunnen ze ook hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Dan maar verder off-topic,



Anky, Luibi heeft natuurlijk nog niet zelf kinderen op school gehad, dus kent ook alleen de verhalen. Ik hoor trouwens altijd PISA, maar doet Nederland daar überhaupt aan mee? En hoe hoog staan zij?

Ik heb in Duitsland op school gezeten. Ok, in Baden-Würtemberg, waar naast Beieren de scholen ook als goed bekend staan - als ik vergelijk met Nederlandse nichtjes heb ik zeker niet minder geleerd dan zij. In de twee jaar die ik al naar het voortgezet onderwijs ging terwijl mijn nichtjes nog op de basisschool zaten, heb ik geloof ik juist meer geleerd.

Ik heb in Nederland een aantal Duitse vriendinnen leren kennen ook uit deelstaten waar het onderwijs slechter bekend staat en zij konden allemaal zonder moeite de universiteit doorlopen, het niveau was echt geen probleem. Nou moet ik zeggen dat ik het idee heb dat het universitair onderwijs juist in Duitsland beter is. Als ik de studielast vergelijk althans.

Ik heb trouwens ook altijd begrepen dat een groot pijnpunt van het Duitse onderwijs is dat de thuissituatie bepalend is. Dat kinderen van laagopgeleide ouders weinig kansen en stimulans krijgen om wel hoger door te stromen en dat doorstromen tussen de verschillende schoolniveaus moeilijk is. En dat je dat terugziet in de PISA toetsen. Maar dat de kinderen die thuis voldoende steun krijgen het "gewoon" goed doen. Ik heb mij er (nog) niet verder in verdiept. Ik wil dat nog wel doen ook vanwege mijn eigen onderwijsambities. Dus geen garantie dat het klopt wat ik nu zeg.

Alleen het is echt niet zo dat er in Duitsland alleen slechtopgeleide mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ok, even gezocht. Nederland doet mee aan die studie



Hier



Maar zeker voor 2012 vind ik dat de resultaten elkaar niet ver ontlopen.



Sorry iedereen die geinteresseerd is in de voor en nadelen van kinderen voor de offtopic. Al hoort het er een beetje bij. Je zorgen maken of je he kind wel voldoende kansen biedt.
Ik zeg toch nergens dat er alleen maar slechtopgeleide mensen zijn? Mijn man heeft een tijdje wiskundebijles gegeven aan kinderen uit de 4e en 5e klas van verschillende basisscholen uit de stad en de moed zonk hem letterlijk in de schoenen toen hij in de leeboeken keek en zag dat de kinderen een som als 321-110 op hun vingers moesten tellen. En dit waren kinderen met goede cijfers die door hun ouders hier heen werden gestuurd. De ouders wilden dat ze werden voorbereid op een bepaald examen. Met breuken enzo waren ze nog niet bezig.



Verder baseer ik me op gegeven a van de stad, ervaringen van andere moeders. Tevens het feit dat mijn zoon zoveel meer opbloeide toen hij gedurende acht weken naar een Nederlandse basisschool ging. Eindelijk niet meer verplicht spelen, maar spelenderwijs met letters en sommen etc bezighouden.



Tja, het zal allemaal subjectief zijn, maar dat is dan maar zo. Ik heb nu, en tijdens onze korte tijd in Nederland een veel gelukkiger kind dat echt uitgedaagd wordt ipv altijd alleen maar in het Puppenhaus of op de Bauteppich zit.
Pfff sorry voor typo's
quote:es1450 schreef op 16 december 2013 @ 10:16:

Ok, even gezocht. Nederland doet mee aan die studie



Hier



Maar zeker voor 2012 vind ik dat de resultaten elkaar niet ver ontlopen.



Sorry iedereen die geinteresseerd is in de voor en nadelen van kinderen voor de offtopic. Al hoort het er een beetje bij. Je zorgen maken of je he kind wel voldoende kansen biedt.En het allerschandaligst vond ik dat mijn zoon van de zomer door de stad vanwege zijn Russische roots als " Migrantenkind" werd aangemerkt. Dit terwijl mijn man een hoge onderzoekspositie had op een Duitse universiteit, dit terwijl mijn man een Duits paspoort heeft, mijn kind een Nederlands paspoort heeft etc. dus daarme werd mijn kind al automatisch in het hokje "Hauptschule/Realschule/kansloos" geplaatst voordat hij nog maar een stap in een basisschool heeft gezet.
Alle reacties Link kopieren
Is dat wel zo dat ze je zoon geen kansen zouden hebben gegeven? Anky's kinderen kregen ook Förderunterricht, toch? En zij vond het positiv. Ikzelf heb daar weer geen ervaringen mee, mijn juf op de basischool had pas naar een paar weken door dat wij thuis Nederlands spraken niet goed de gegevens bekeken of zo. Maar misschien kunnen we beter in een ander draadje verderdiscussieren over het Duitse onderwijs en wat goed onderwijs uitmaakt.

Of niet, ik moet namelijk aan de studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 15 december 2013 @ 20:48:

Dat is toch 'n belachelijk laag bedrag? Als jij gewoon ongestoord naar je werk kunt en geen omkijken naar je kind hebt, dan verdien je in dat uur waarschijnlijk meer. Voor 5-6 euro zou ik ook geen extra rompslomp over hebben, het moet wel wat opleveren.



mag ik een rekensommetje maken?

6 euro per uur. Stel 2 kinderen uit een gezin zitten 25 uur per week op de opvang. reken er een uur bij, elke dag.... de vader/moeder heeft ook nog een reistijd, dan zit je op ruim 1400 euro in de maand, uitgaande van 6 euro per uur. Dat vind ik geen belachelijk laag bedrag. Sterker nog, ik denk dat veel partimers dat niet eens verdienen.
Liubi, mijn eigen ervaringen zijn echt totaal anders. De voorbeeldsom die je noemt rekenen kinderen in de klas van mijn zoon (klas 2/ groep 4) probleemloos uit. En breuken is volgens mij ook in Nederland groep 6 stof (helemaal zeker ben ik hier niet van, maar het echte rekenen met breuken komt pas vrij laat aan bod).



Ik heb mij wel eens zorgen gemaakt, omdat mijn Nederlandse nichtjes en neefjes in Nederland zoveel sneller met lezen en schrijven gingen, maar bij het begin van groep 4 was er van een verschil niets meer te merken (en dat gold overigens ook voor klasgenoten, nou niet dat mijn kinderen wonderkinderen zijn ).



Het was niet bedoeling om een discussie te starten, maar het valt me elke keer zo op dat men zo negatief is over Duits onderwijs (ook de Duitsers zelf) en dat elke keer weer die PISA-onderzoeken er bij gehaald worden.



Mijn ervaringen met de Kindergarten zijn ook totaal niet zoals jij ze omschrijft. Mijn jongste dochter, die al duidelijk aan school toe is oefent graag met letters en cijfers en daar gaan de leidsters ook gewoon in mee.



En wat merkte je dan van de status van migrantenkind? Mijn kinderen hebben die status ook (wat terecht is, want ze zijn ook geen Duitsers) en het enige wat wij er van merken is dat ze facultatief 1 uur per week Nederlands mogen volgen (Muttersprache Unterricht).



Es1450, jouw ervaringen stellen me weer een beetje gerust .
Totaal off topic, maar Liubi, dat lijkt me net zo erg voor andere migrantenkinderen (met een NLs paspoort ben je toch ook migrant?) wiens vader geen hoge positie heeft. Lekker dat je beoordeeld wordt op je afkomst in plaats van je eigen mogelijkheden.
Laten we er geen doekjes om winden, als Migrantenkind wordt iedereen bestempeld waarvan tenminste een ouder van buiten de EU of uit de nieuw toegetreden landen komt. Zo staat het letterlijk in het onderwijsboekje uit de stad, wat wij weer ontvangen hadden van het Ministerie van Onderwijs uit Niedersachsen. Dan kan je hoog of laag vliegen, er is gewoon een groot verschil of je ouders nu afkomstig zijn uit een westers EU-land of uit het vermeende achterlijke gebied achter de Poolse grens. Behalve Förderrunterricht word je als ouder ook compleet idioot behandeld. En krijg je van de artsen de raad mee om thuis vooral alleen Duits te spreken teneinde een "achterstand" te voorkomen.



Overigens was daar op de Duitse universiteiten geen sprake van. Maar bij de kleine ambtenaartjes in het bureaucratische systeem reageren ze op de achternaam van mijn kind als zijnde het zoveelste kind van een buitenlandse Harz IV empfänger.



Verder speelt het bij ons nu niet meer omdat inmiddels niet meer in Duitsland zitten maar ik vond het gewoon opvallend.
Ik snap dat het helaas zo werkt Liubi, maar dat daar ook op die manier beleid op wordt gemaakt en die terminologie wordt gehanteerd vind ik wel schokkerend. Je zoekt wel leuke landen uit he
quote:Anna37 schreef op 16 december 2013 @ 11:36:

Ik snap dat het helaas zo werkt Liubi, maar dat daar ook op die manier beleid op wordt gemaakt en die terminologie wordt gehanteerd vind ik wel schokkerend. Je zoekt wel leuke landen uit he



Hoezo? Is gewoon Duitsland? Ik heb er trouwens 7 jaar met plezier gewoond hoor. Ik kan hier ZDF ontvangen en we kijken regelmatig Duitse tv hier.

Ik heb heimwee naar de gezellige Weihnachtsmärkte in de Harz
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig weet jij wel beter Luibi. Het zou trouwens best interessant zijn geweest hoe jouw kinderen het er uiteindelijk vanaf gebracht hadden of of met in vooroordelen was blijven hangen.



Hier trouwens een schoonmoeder die er iedere keer op hamert dat wij hier in Nederland zijn en dus Nederlands spreken. Roept bij mij alleen de reactie op om juist heel erg goed erop te letten met de kinderen Duits te spreken als zij in de buurt is en ieder Duits woord dat dochter zegt toe te juichen.



Maar, ik ging aan de studie.
Okay, mijn kinderen zijn dus geen Migrantenkind. Daar heb ik dus geen ervaring mee (en ik mag gelukkig ook gewoon NLs tegen mijn kinderen praten ).



Maar vind je het zelf niet raar om heel negatief over een bepaald schoolsysteem te praten, terwijl je er eigenlijk nog geen ervaring mee hebt (ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je zoon al op de Grundschule zat)? Dat zou eigenlijk hetzelfde zijn als ik nu enorm zou gaan afgeven op het Nederlandse onderwijs. Wat ik niet kan, omdat ik helemaal geen ervaring meer heb met het hedendaagse onderwijs.
Hmm ondanks dat de Erzieherin uit Kindergarten had aangegeven dat zoon in principe een jaar eerder kon starten op de Grundschule werd dit afgewezen vanwege zijn achtergrond. Dus dan zou hij niet volgend jaar starten maar zou hij nog twee jaar moeten spelen. Ok, het laatste jaar zouden ze dan voorschoolse educatie inlassen, wat ze toch wel doen, maar iets uitgebreider.



Verder baseer ik me heel subjectief op de eindeloze stroom negatieve verhalen van andere moeders

Er wordt ook eerlijk gezegd niet veel in primair onderwijs besteed in de stad ondanks de enorme stroom geld van VW. Er worden geen initiatieven genomen om iets aan de klachten te doen en om iets te verbeteren. Maar wie weet komen we over een aantal jaar wel terug in een andere stad en valt het allemaal wel mee.



Ik zal wat genuanceerder zijn LOL.
Ik snap het ook best wel. Zoals gezegd, mijn oudste gaat volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs en daar circuleren ook de nodige negatieve verhalen over (en verrassend weinig positieve ). En dan vinden wij de school die het best staat aangeschreven ook nog eens niet zo geschikt...



Lastig dus, maar ik wacht het maar weer gewoon af en laat me mogelijk positief verrassen (en als het echt niets is, dan kan ze naar NL fietsen ).



Ik wist trouwens niet eens dat vervroegd naar school gaan ook afgewezen kon worden. Onze oudste is ook vervroegd gegaan en voor onze jongste had het volgens de instanties ook gekund, als we het gewild hadden. Misschien dus toch de afkomst?
Als ik tijdens reizen wel 'ns jonge Duitse backpackers tegenkom, schrik ik van hun niveau van de Engelse taal. Krijgen ze in Duitsland uberhaupt wel Engels op school? En ook vanaf de basisschool zoals inmiddels in Nederland? Zou kinderen gewoon naar 'n internationale school doen als je in zo'n land woont waar ze teveel met hun eigen taal bezig zijn en te weinig met de wereldhandelstaal. Lijkt me in Frankrijk ook 'n probleem. Ook slecht is dat ze in die landen alles op tv nasynchroniseren waardoor je geen taalgevoel ontwikkelt voor het Amerikaans/Engels.
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer leuk die bijdragen van Elninjoo.
Hier al Engels vanaf klas 1 (6 jaar). Mijn oudste van 9 spreekt ondertussen een aardig woordje Engels (met een opvallend correcte uitspraak, dit tot mijn verbazing) maar geen idee of dat overal in Duitsland het geval is. Volgend jaar komt daar Frans bij (maar over de kwaliteit van dit onderwijs kan ik nog geen uitspraak doen ).
Alle reacties Link kopieren
Een Duitse leraar die ik ken en die inmiddels in Nederland werkt, vond het Nederlandse onderwijs van Frans op het VWO om te huilen in vergelijking met het niveau in Duitsland. Dus.. Maar dat is ook weer een subjektive mening natuurlijk.



Mijn ervaringen met het Duitse onderwijs liggen ook alweer jaren terug natuurlijk maar ik heb wel de laatste jaren in een omgeving gewerkt waar voornamelijk Engels gesproken werd en mijn ervaring is toch vaak dat Nederlanders dénken dat ze goed Engels kunnen en dat dingen als I always get my sin echt waar zijn.



Maar ik wilde helemaal niet inhoudelijk op Elninjoo reageren en eigenlijk ook niet propageren dat het Duitse onderwijs het beste is. Gedisciplineerd werken heb ik daar in ieder geval niet geleerd, terwijl je toch zou zeggen dat het een deugd van de Duitsers is. Snel weer aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven