De geneugten van het moederschap

23-03-2017 09:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ligt het aan mij of zijn alle moeders op deze aardbol hele dagen bezig met corrigeren, onderhandelen, troosten, tot stilte manen, discussieren en te weten komen van wie en waarom er weer een luidkeelse MAMAAAAAAA uit een van de mondjes komt.

Ik heb 3 hartstikke leuke exemplaren, maar mèn wat zijn ze soms druk en slorpen ze energie als was het hun laatste druppel water

En ik maar zeuren, lijkt het (naast het oeverloos complimenteren, uiteraard!)

Gisteren viel de ene van zijn fiets terwijl de andere twee aapje aan het spelen waren en niet meer uit de boom durfden (WAAROM klim je in de boom?!). Ik gehurkt om ze te troosten, één kind op mijn knie, de tweede in mijn nek en de ander hangt tegen mijn rug op. En maar tegen elkaar duwen om het meeste aandacht van mama. Ik voel me soms net een levende draaimolen Of 's morgens om 7u begint de jongste hier ineens keihard Gagnam Style te zingen. Het hele huis galmt en ik weet zeker dat vader boven uit zijn bed gerold is van het schrikken en dan moederlief erachteraan 'SSSSSHHHHTT'. Please zeg me dat het niet alleen hier zo is! Ik wil sappige verhalen
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook. Op één of andere manier presteren ze áltijd om tegelijk getroost te moeten worden. Of de één heeft een vieze luiers, de ander spuug z'n halve fles uit, en de ander roept het halve dorp bij elkaar omdat hij gepoept heeft en het nog niet goed lukt om zelf de billen af te vegen. En alles moet NU!

Maar verder zijn ze enorm leuk, spelen heerlijk met elkaar, en ze zijn enorm grappig.
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Alle reacties Link kopieren
^ als ik dit soort dingen lees maakt dat voor mij alleen maar duidelijker waarom ik geen kinderen wil haha. Wat doen jullie jezelf aan
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Alle moeders? Waar zijn de vaders?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Heel cliché, maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Ik kan enorm genieten als er twee tegen me aanhangen en één op schoot tijdens het voorlezen. Of die glimoogjes als ze een mooie tekening gemaakt hebben voor mij of hun vader. En soms lig je helemaal dubbel om de opmerkingen die ze maken.
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
De leuke dingen overheersen gelukkig.
Zoontje (bijna 4) zit in een fase waarbij hij soms moeite heeft met alleen spelen. Niet altijd, maar vaak wel. En dan moet ik toch ook vaak gekke dingen doen, voordat zijn creativiteit en fantasie begint te stromen.

We bouwen een hut van oude hoeslakens, of we gaan op de bank bootje varen. Dat is eventjes werk en daarna hoef ik vaak alleen maar passief mee te doen.

Verder verbaas ik me inderdaad over de mate waarin ik een soort boxbal/klimtoestel/stoeimoeder ben. Soms leuk, meestal vermoeiend. Gister nog bedacht ik me dat je van tevoren eigenlijk niet weet hoeveel je opoffert als je moeder (of vader) wordt. Het is allemaal erg leuk en ik kan intens genieten van de dingen die mijn zoontje ziet. Zijn grenzenloos nieuwsgierigheid, zijn perfecte sociale skills die hij uit zichzelf heeft, zijn vermogen me te verrassen met super lieve, hartsmeltende opmerkingen zoals 'Mama, weet je hóe lief ik jou vind? Zoooooooooo lief!' met wijde armen aangevend.

En net zo hard ben ik een stomme mama die maar ergens anders moet gaan wonen, omdat hij niet urenlang filmpjes mag blijven kijken op Netflix.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 23 maart 2017 @ 09:53:

Alle moeders? Waar zijn de vaders?



Tja. Dat is iets heel geks. Die zijn er wel gewoon hoor. Die leren hun kind fietsen, maar als het kind vervolgens valt rent het heel hard naar mama voor een pleister. En als mama er niet is, dan is de buurvrouw ook prima. Ik heb in de kindertijd van mijn dochter hele kilo´s geplakt op knietjes, vingers en ellebogen die niet aan mijn dochter toebehoorden, terwijl de vaders gewoon thuis waren en heus in staat zijn om een pleister te plakken. De plaatselijke huisarts is ook een man, dus het is niet zo dat die kinderen van kleins af aan leren dat alleen moeders voor verpleegster kunnen spelen.

Andersom heeft er hier nog nooit eentje gevraagd of ik even naar een kapotte fiets wil kijken (terwijl ik echt wel een zadel wat hoger kan zetten). Daarvoor rennen ze dan weer allemaal naar de vaders.



En voor de rest; Die allereerste keer mama is zoooooooooo bijzonder. Maar na de achtmiljoenste keer is het sprookjesachtige toch wel wat minder hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Nouschi schreef op 23 maart 2017 @ 09:53:

Alle moeders? Waar zijn de vaders?





Op zich is het best een veilig om je op een vrouwenforum te richten op moeders ipv vaders.



Maar ontopic: Nee dat is alleen bij jou. Hier niet. ( Niet helemaal eerlijk, ik heb net een kleintje)
ik wil ook sappige verhalen lezen. Komt dit straks in de viva, over moederschap, of ben je een meelezer die een eerste post over kinderverhalen van anderen graag leest?



In ieder geval, ik lees graag mee. En laat even mijn popcorn staan, en neem wat koffie erbij
Van de week zat ik op de bank te kletsen met dochter (ruim 3).



Halverwege het gesprek werd ze opeens stil, keek me met een schuin gehouden hoofd heel doordringend aan alsof ze me voor het eerst goed bekeek. En opeens zei ze; 'Je bent mooi mamma'



Edit; dochter is gewoon altijd een schatje. Ze kan op haar manier best druk zijn, maar echt sappige verhalen? Nee
ohhh lief!!
Op de een of andere manier hebben man en ik nog steeds ons bed formaat twijfelaar van uit onze studententijd. De 16 maanden oude zoon slaapt nog steeds niet door en komt ergens halverwege de nacht vanuit zijn ledikant tussen ons in, past net. Vrij vaak komt onze 4-jarige dochter daarna ook langs.. astmatisch/bang of 'zo alleen'. Man ruilt met haar van bed dus daar lig ik al met 2 kindjes. Voor dag en dauw staat daar mijn zes-jarige zoon, die ALTIJD luidruchtig is. Waarom liggen zijn broertje en zusje zooo vaak bij mij en hij niet!? Eigenlijk heeft hij gelijk. Dus vooruit, in plaats van weer een discussie hierover,hij er ook bij. Met zn vieren op een rijtje past niet in de twijfelaar. Dus hij legt zn hoofdkussen aan het voeteneind en schuift vanaf de onderkant onder de dekens. Gezellig. Maar hij kan niet stil zijn. Levensvragen, een rekensom, het weer, hij heeft kriebel, hij moet eigenlijk een scheetje laten, maar probeert het tegen te houden. Of ik dat laatste lief van hem vind? Hij heeft altijd wel wat te zeggen. En hij vergeet telkens te fluisteren. Sssssst nou! De dreumes wordt wakker en ook zijn zus. Dolle pret in bed. Ssssssst sssssst SSSSSST nou!! Papa, inmiddels ook wakker, komt kijken. 'Jezus is iedereen hier!? '

Nog een aantal keer sssssssssst!! verder gaan we maar naar beneden. Het is zaterdagmorgen, een uur of zes.
quote:smart79 schreef op 23 maart 2017 @ 10:16:

Van de week zat ik op de bank te kletsen met dochter (ruim 3).



Halverwege het gesprek werd ze opeens stil, keek me met een schuin gehouden hoofd heel doordringend aan alsof ze me voor het eerst goed bekeek. En opeens zei ze; 'Je bent mooi mamma'



Edit; dochter is gewoon altijd een schatje. Ze kan op haar manier best druk zijn, maar echt sappige verhalen? NeeIk krijg een paar klopjes op mijn borsten, die dan als een soort drilpudding meeveren. Zegt zoontje: tietuuuuh...!
Waar de vaders zijn? Die komen niet voor als je in de mama-fase zit als kleintje.

Dus zodoende is het hier al een week dikke chagrijn in huis, want onze prachtige peuter wordt 's nachts wakker, papa ook (mama knort overal doorheen) en gaat naar peuter toe. Die dan op de toppen van zijn longen gilt: "NEEEEEE! MAMA MOET KOMEN!!!!"

Waarop papa onverrichterzake mij (die overal doorheen knort) wakker maakt om hem te troosten. Ondertussen is ook baby wakker van dit alles en moet NUUUUU drinken! En blèrt op de toppen van zijn longen dat ie acuut NUUUU verhongert...



Leuk, anderhalf uur slaap en dan weer een half uur in touw om dan weer een uur te mogen slapen
Zoveel mogelijk zelf laten uitvechten... Vanmorgen liet ik me toch weer verleiden...

Terwijl ik de een nog sta uit te leggen dat het handig is om anders te reageren, staat de ander al weer naast hem omdat hij heeft besloten aardiger te reageren... waarna ze alweer beste vrienden zijn en ik er dus volledig overbodig bij sta te kijken..



Hoe relaxter ik zelf ben, hoe relaxter de kinderen... Oja en wel duidelijk zijn helpt me ook.

Toch sta ik elke ochtend drie kids de deur uit te duwen.. "JULLIE moeten op tijd zijn, Ik niet !!) alsof dat helpt... Er gaat er gewoon toch nog een plassen, een riem halen, een andere broek aandoen, toch andere schoenen kiezen.... En ik maar tot 10 tellen...



Het zijn zulke schatjes... Ik krijg elke ochtend, voor ze naar beneden gaan, van alledrie de dikste knuffel van de wereld
IK zag gisteren hoe mijn oudste (bijna 6) zijn vinger in mond van jongste (bijna 3) stak en op zachte toon zei 'bijt maar zo hard je kunt Kazkind!'. En even later 'nee, niet doen', maar toen beet ze al. En toen was het brullen van de oudste.

Ik zei tegen hem 'maar je vroeg het toch zelf?' Dat werd eerst in alle toonaarden ontkent, maar uiteindelijk was het 'maar ik zei toch nee'.....

Ehm.... Dat werd een lesje 'zeg gewoon geen dingen die je niet wilt dat gebeuren, want eenmaal gezegd kun je het niet meer terugnemen'. Oudste had overigens nog een aardige tijd de tanden in zijn vinger staan....
quote:hannasofie schreef op 23 maart 2017 @ 10:22:

Op de een of andere manier hebben man en ik nog steeds ons bed formaat twijfelaar van uit onze studententijd. De 16 maanden oude zoon slaapt nog steeds niet door en komt ergens halverwege de nacht vanuit zijn ledikant tussen ons in, past net. Vrij vaak komt onze 4-jarige dochter daarna ook langs.. astmatisch/bang of 'zo alleen'. Man ruilt met haar van bed dus daar lig ik al met 2 kindjes. Voor dag en dauw staat daar mijn zes-jarige zoon, die ALTIJD luidruchtig is. Waarom liggen zijn broertje en zusje zooo vaak bij mij en hij niet!? Eigenlijk heeft hij gelijk. Dus vooruit, in plaats van weer een discussie hierover,hij er ook bij. Met zn vieren op een rijtje past niet in de twijfelaar. Dus hij legt zn hoofdkussen aan het voeteneind en schuift vanaf de onderkant onder de dekens. Gezellig. Maar hij kan niet stil zijn. Levensvragen, een rekensom, het weer, hij heeft kriebel, hij moet eigenlijk een scheetje laten, maar probeert het tegen te houden. Of ik dat laatste lief van hem vind? Hij heeft altijd wel wat te zeggen. En hij vergeet telkens te fluisteren. Sssssst nou! De dreumes wordt wakker en ook zijn zus. Dolle pret in bed. Ssssssst sssssst SSSSSST nou!! Papa, inmiddels ook wakker, komt kijken. 'Jezus is iedereen hier!? '

Nog een aantal keer sssssssssst!! verder gaan we maar naar beneden. Het is zaterdagmorgen, een uur of zes. Heerlijk herkenbaar !!
quote:hannasofie schreef op 23 maart 2017 @ 10:22:

Op de een of andere manier hebben man en ik nog steeds ons bed formaat twijfelaar van uit onze studententijd. De 16 maanden oude zoon slaapt nog steeds niet door en komt ergens halverwege de nacht vanuit zijn ledikant tussen ons in, past net. Vrij vaak komt onze 4-jarige dochter daarna ook langs.. astmatisch/bang of 'zo alleen'. Man ruilt met haar van bed dus daar lig ik al met 2 kindjes. Voor dag en dauw staat daar mijn zes-jarige zoon, die ALTIJD luidruchtig is. Waarom liggen zijn broertje en zusje zooo vaak bij mij en hij niet!? Eigenlijk heeft hij gelijk. Dus vooruit, in plaats van weer een discussie hierover,hij er ook bij. Met zn vieren op een rijtje past niet in de twijfelaar. Dus hij legt zn hoofdkussen aan het voeteneind en schuift vanaf de onderkant onder de dekens. Gezellig. Maar hij kan niet stil zijn. Levensvragen, een rekensom, het weer, hij heeft kriebel, hij moet eigenlijk een scheetje laten, maar probeert het tegen te houden. Of ik dat laatste lief van hem vind? Hij heeft altijd wel wat te zeggen. En hij vergeet telkens te fluisteren. Sssssst nou! De dreumes wordt wakker en ook zijn zus. Dolle pret in bed. Ssssssst sssssst SSSSSST nou!! Papa, inmiddels ook wakker, komt kijken. 'Jezus is iedereen hier!? '

Nog een aantal keer sssssssssst!! verder gaan we maar naar beneden. Het is zaterdagmorgen, een uur of zes.





Zo'n verhaal laat me bijna twijfelen of ik meer kinderen wil
quote:hannasofie schreef op 23 maart 2017 @ 10:22:

Op de een of andere manier hebben man en ik nog steeds ons bed formaat twijfelaar van uit onze studententijd. De 16 maanden oude zoon slaapt nog steeds niet door en komt ergens halverwege de nacht vanuit zijn ledikant tussen ons in, past net. Vrij vaak komt onze 4-jarige dochter daarna ook langs.. astmatisch/bang of 'zo alleen'. Man ruilt met haar van bed dus daar lig ik al met 2 kindjes. Voor dag en dauw staat daar mijn zes-jarige zoon, die ALTIJD luidruchtig is. Waarom liggen zijn broertje en zusje zooo vaak bij mij en hij niet!? Eigenlijk heeft hij gelijk. Dus vooruit, in plaats van weer een discussie hierover,hij er ook bij. Met zn vieren op een rijtje past niet in de twijfelaar. Dus hij legt zn hoofdkussen aan het voeteneind en schuift vanaf de onderkant onder de dekens. Gezellig. Maar hij kan niet stil zijn. Levensvragen, een rekensom, het weer, hij heeft kriebel, hij moet eigenlijk een scheetje laten, maar probeert het tegen te houden. Of ik dat laatste lief van hem vind? Hij heeft altijd wel wat te zeggen. En hij vergeet telkens te fluisteren. Sssssst nou! De dreumes wordt wakker en ook zijn zus. Dolle pret in bed. Ssssssst sssssst SSSSSST nou!! Papa, inmiddels ook wakker, komt kijken. 'Jezus is iedereen hier!? '

Nog een aantal keer sssssssssst!! verder gaan we maar naar beneden. Het is zaterdagmorgen, een uur of zes.Geweldig beschreven! En daarom hebben wij al een paar jaar een groter bed
Alle reacties Link kopieren
Vannacht lag mijn dochter heel stil op mijn buik te slapen...

Ze was altijd een echt papa's-meisje maar langzaam verandert dat en vannacht was ik echt weer totaal verliefd op haar...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als het eten bijna klaar is maar de een heeft NUUuuu honger en wil dan een koekje of broodje terwijl dreumes alle pannen uit het keukenkastjes haalt en de ander loopt te gillen vanuit het toilet. Dan los je dit op hebben ze 2 min later bonje en schreeuwen ze alles bij elkaar en niemand heeft wat gedaan ondertussen wandelt dreumes naar de bak Lego die broer heeft laten liggen jij erachter aan want stikgevaar terwijl het eten bijna aanbrandt.
De oudste was twee toen ze zichzelf opsloot in de badkamer. Mijn man was natuurlijk net toen niet thuis en ik had nog een baby van 4 maanden op de arm.....

Uiteindelijk na een half uur praten als Brugman kreeg dochter de deur toch open. Pff, ik krijg het er nog warm van als ik er aan denk.



Of die keer dat middelste dochter in haar broek plaste boven in een speeltoestel bij zo'n (verschrikkelijke) indoor speeltuin.......
Alle reacties Link kopieren
quote:proudmama33 schreef op 23 maart 2017 @ 10:23:

[...]





Ik krijg een paar klopjes op mijn borsten, die dan als een soort drilpudding meeveren. Zegt zoontje: tietuuuuh...!
Ik herken dat niet zo. Dat corrigeren, zeuren etc. Mijn jongste kost vrij veel energie, maar ik zie aan alles dat dat ligt aan een onderliggend probleem. Mijn oudste 2 zijn heel makkelijk. Dat hele dagen corrigeren ken ik dus niet. Ik kan makkelijk met 3 kinderen boodschappen doen, of naar de IKEA, ergens iets gaan drinken, you name it. Toen de jongste een baby was ging dat lastiger, maar hij is nu 1,5 en nu is dat prima te doen. Terwijl ik hier op het forum lees dat dat heel pittig en energieslurpend is.



Nu zal ik vast geluk hebben gehad met het feit dat de oudste 2 zo makkelijk zijn, de jongste overigens ook wel, maar die is gewoon heel onrustig en heeft behoefte aan structuur en veiligheid. Ik zal daar vast veel geluk mee hebben gehad, maar ik denk stiekem dat ik ook gewoon een hele goede opvoeder ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven