De perfecte gastouder?

30-01-2017 14:14 39 berichten
Lieve allemaal,



De laatste tijd lees ik (ook hier) veel negatieve verhalen over gastouders. Ik ben al jaren oppas en dit doe ik met ontzettend veel plezier.



Mijn nieuwbouwhuis is in aanbouw en volgend jaar ga ik van start als gastouder in mijn eigen huis in Rijswijk zh. (Ik zit nog niet vol en ik heb geen wachtlijst ;))



Uiteraard heb ik jaren lange ervaring en alle benodigde opleidingen, papieren en meer.



Nu wil ik van de mensen, die ervaring hebben met gastouders die thuis opvangen, 'The do's & don'ts' weten. Oftewel: wanneer ben ik de perfecte gastouder?
Alle reacties Link kopieren
Dat zal van ouder tot ouder verschillen, lijkt me. Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goede klik hebt met een kind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Valt nauwelijks op dat het een oproepje is hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 30 januari 2017 @ 14:16:

Valt nauwelijks op dat het een oproepje is hoor.
Een beetje creatieve opvoeder die niet hoeft te straffen, correct Nederlands sprekend, rust, reinheid en regelmaat, verantwoordelijke achtervang, geen honden, elke dag buiten spelen, volwaardige gesprekspartner die kan meedenken met de ouders.
Zeer flexibel 24/7
Alle reacties Link kopieren
Wat Minke zegt. En dan ook nog gezond eten voorschotelen en heel flexibel zijn. Hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn maar wel fijn als het niet op een uurtje aankomt.
Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:24:

Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.Vraag me sterk af of dat zomaar mag om (een) stagiaire(s) alleen voor de gastkinderen te laten zorgen. Heb je daar zelf geen moeite mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:24:

Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.Dat zou voor mij juist een Don't zijn, een stagiaire mag nooit of te nimmer alleen werken. Tenminste in de reguliere kinderopvang, weet niet of dat in de gastouderopvang ook zo is, maar lijkt mij wel.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:24:

Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.



Mag dat überhaupt?



Ons zoontje zit nu op een kdv. Het is geen makkelijke eter, en aangezien hij niet zo hard groeit is voldoende eten erg belangrijk. Ik merk dat ze daar op het kdv gewoon niet altijd tijd voor hebben.

Voor mij zou dus belangrijk zijn hoe eten/drinken wordt aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een gastouders waar de kinderen ook kunnen blijven slapen, dus als ouders moeten werken s avonds en s nachts!

Lijkt me een enorme pre bij de keuze...



Verder vind ik het lastig dat er geen controle is bij een gastouder. Toch overweeg ik weleens om over te stappen.
quote:nootboek schreef op 30 januari 2017 @ 14:23:

Hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn maar wel fijn als het niet op een uurtje aankomt.Ze schrijft perfecte gastouder he
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:24:

Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.Alleen een stagiaire die een werk-leer duaal doet mag alleen op de groep verder niet.
De perfecte gastouder is bij mij bij elk kind weer verschillend.



Voor de oudste juist iemand die zeer lief is en als hij een beetje stout is die niet straft want daar raakt hij enorm van slag van.



Voor de middelste heb ik het liefste iemand die wat strenger is, hij kan ook stout zijn en zonder hem straf te geven ( in de hoek bijv) blijft hij doorgaan.



Voor de jongste iemand die veeeeeeeeeeeeel geduld heeft en heel systematisch met hem omgaat met alles op vaste tijden en de tijd en rust heeft om hem eten te geven. Ben je een klein beetje gestresst dan eet en drinkt hij niet en dat moet ook nog eens op een rustige plek gebeuren ( hier in huis dus een fles in zijn wipstoel in de badkamer met het douchegordijn dicht).



Eigenlijk dus iemand die bij elk kind weer een andere aanpak heeft en daarin wilt investeren om een kind goed te leren kennen. En ook elke dag naar buiten, leerzame activiteiten en het liefst ook nog een beetje flexibel is ivm noodgevallen ( die hier zo ondertussen dagelijks voorkomen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn perfecte gastouder woont niet in rijswijk, dus geen interesse, maar bedankt voor het aanbod
Sowieso een schoon en veilig huis, liever geen huisdieren, leuk speelgoed, niet te veel de tv aan, mogelijkheid voor het kind om er mee te eten, geen schoolgaande kinderen die gebracht en gehaald moeten worden waardoor slaapjes niet passen in het ritme, leuke tuin met genoeg te spelen. En vooral lief, duidelijk en gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 30 januari 2017 @ 14:43:

Mijn perfecte gastouder woont niet in rijswijk, dus geen interesse, maar bedankt voor het aanbod
quote:LoveDobby schreef op 30 januari 2017 @ 14:31:

[...]

Dat zou voor mij juist een Don't zijn, een stagiaire mag nooit of te nimmer alleen werken. Tenminste in de reguliere kinderopvang, weet niet of dat in de gastouderopvang ook zo is, maar lijkt mij wel.



Ze zijn ook niet alleen. Er zijn dagelijks 3 stagiaires (ochtend en middagploeg) en 1 vaste medewerker. Dit naast de gastouder zelf. Het is bijna een kinderdagverblijf, althans als je ziet hoe het pand in elkaar zit. Er zijn zelfs aparte slaapkamertjes voor elk kind 1.



Omdat het op papier een go is, geldt de grens van max 6 kinderen op 1 dag.



Hier wordt dus volop aandacht aan de kinderen besteed, knutselen, spelletjes, noem maar op. Smartje vindt het erg leuk daar en doet het goed. Dat vind ik het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:55:

[...]





Ze zijn ook niet alleen. Er zijn dagelijks 3 stagiaires (ochtend en middagploeg) en 1 vaste medewerker. Dit naast de gastouder zelf. Het is bijna een kinderdagverblijf, althans als je ziet hoe het pand in elkaar zit. Er zijn zelfs aparte slaapkamertjes voor elk kind 1.



Omdat het op papier een go is, geldt de grens van max 6 kinderen op 1 dag.



Hier wordt dus volop aandacht aan de kinderen besteed, knutselen, spelletjes, noem maar op. Smartje vindt het erg leuk daar en doet het goed. Dat vind ik het belangrijkste.Duidelijk ik dacht dat ze dan alleen stonden.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
De onze is perfect



Ze is super flexibel ik app soms om 17.00 dat ik 17.30 niet ga redden of ze toch mee kan eten.

Ze heeft interesse in kind is kind ineens dol op peppa pig dan zijn er de week erna ineens kleurplaten van peppa bijv.

Heeft zelfde opvoedstijl als als wij hebben dus dat is ook fijn.

Mogen kind ook brengen als ze niet fit is niet doodziek natuurlijk.

Is met kind gewoon naar de HA gegaan om een wondje te laten plakken liet kind bellen om te vragen of papa of mama moest komen maar volgens kind was dat niet nodig want gastouder was toch mee.



Zo op hun gemak voelen kinderen zich bij haar verder is er gewoon een klik als jongste naar school gaat over 2 jaar blijft ze onze noodopvang
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 30 januari 2017 @ 14:24:

Die van ons is erkend leerbedrijf en heeft daardoor stagiaires (m/v) rondlopen. Erg handig want ook al is go zelf ziek, de opvang blijft open.Je maakt een grapje en verwijst naar een forumster die go was en zulke stunts uithaalde, toch?
Alle reacties Link kopieren
Perfectie bestaat niet... Je kunt er hoogstens naar streven.
quote:Tale schreef op 30 januari 2017 @ 15:06:

[...]

Je maakt een grapje en verwijst naar een forumster die go was en zulke stunts uithaalde, toch?Geen idee over wie je het hebt. Wellicht heb je mijn aanvullende post niet gelezen.
Onze vrienden hebben de ideale gastouder. Ik ken haar ook een beetje want ze komt op alle feesten en partijen als oppas of soms als gast.

Zo ook bij hun huwelijk en als kind dan moe is neemt ze het mee naar (kind's eigen) huis en blijft daar dan oppassen.

Fungeert ook als opvoedgoeroe en heeft puberdochters met dezelfde lieve en deskundige uitstraling. Die ook graag oppassen en daarnaast ook alle kinderen leuk vinden.

Dus die.komen ook overal mee en zitten dan uit zichzelf met alle aanwezige kinderen leuke spelletjes te doen.

En ook zo bijzonder: Er komt ook weleens een jongetje met gedragsproblemen bij mijn vrienden.

Moeder en zoon komen al schreeuwend en rollebollend (nouja figuurlijk) de straat in, kind blijft woest op de trap met de ipad en komt Niet. Naar. Binnen.

Moeder bijna in tranen, is single en soms is het haar teveel.

Die go kalmeert moeder op een leuke manier, 1 van die dochters gaat even bij dat jongetje zitten en binnen no time is het weer gezellig.

Soort pedagogisch overdraagbaar gen ofzo.

Uit zichzelf he. Ook als ze daar als gast zijn.

Logischerwijs kiest deze vrouw haar eigen ouders en kinderen uit en is heel kieskeurig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven