Diagnose vertellen school?

20-02-2017 19:52 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee hebt.



Ben je verplicht om school de diagnose te vertellen van je kind? Pdd nos in dit geval.Wij stonden trouwens niet achter de diagnose.Zoon was 3 toen hij getest werd.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom je het zou willen verzwijgen.



Hoe oud is je kind nu?

Loopt hij tegen dingen aan?



Edit: waarom is hij toen onderzocht en waarom zijn jullie het er niet mee eens?
Zou echt onredelijk zijn om het niet te vertellen. Als school er later achter komt is er geen basis van vertrouwen.



Wanneer je het vertelt wel je bedenkingen aangeven. Overigens hebben ouders vaker bedenkingen wanneer hun eigen kind een 'etiket' krijgt. Dat is een acceptatieproces. Het kan natuurlijk dat de diagnose niet klopt. Maar dat hoeft zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet willen vertellen?



En hoezo staan jullie niet achter de diagnose?

3 lijkt me trouwens wel erg jong voor een diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 4,4,5 jaar nu.was idd erg vroeg ja.school loopt tegen dingen aan zoals dat hij snel huilt onrustig is en wat druk is.Thuis ervaren wij geen problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je wil dat hij op school ook de beste kansen krijgt? Zodra ze een diagnose weten kun je samen afspraken maken met hoe ze op school met hem omgaan. En waaron heb je hem al laten testen? Waarom sta je er niet achter?
Wel vertellen. Het had waarschijnlijk mijn schooltijd wat makkelijker gemaakt als we het bij mij toen al hadden geweten.
Alle reacties Link kopieren
4
Alle reacties Link kopieren
Toen hij onderzocht is waren er wel problemen neem ik aan? Anders onderzoek je zoiets niet.

Dat er thuis geen problemen zijn kan doordat jullie precies weten hoe je met hem om moet gaan.

Ik zou het zelf raar vinden om het niet te vertellen op school, zeker als er problemen zijn.

Wel je bedenkingen er bij aangeven en mss op termijn opnieuw laten onderzoeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Met de wet op passend onderwijs kan het geen reden zijn om zoon te weigeren als dat je reden is om het niet te willen vertellen.

Voor je zoon lijkt het me hadiger om het wel te vertellen. Zo hebben de leerkrachten handvatten om mee te werken. Maarrr... het kan natuurlijk ook tegen hem werken. De verwachtingen worden wellicht lager en dat is (vind ik) niet goed.
Alle reacties Link kopieren
4,5 jaar is hij nu.Hij is getest om dat andere dat nodig vonden.
Alle reacties Link kopieren
Beetje raar om het niet te vertellen. Zo kan school hem niet goed begeleiden.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Maar daarvoor heb je toch zelf ook toestemming gegeven neem ik aan TO?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je hem dan laten testen als er schijnbaar thuis helemaal geen problemen zijn? Toen hij 3 was ging hij nog niet naar school en thuis zijn er geen problemen. Ik vraag me af waarom je een kind dan laat testen.



Maar om je vraag te beantwoorden; ja, ik zou dat vertellen. Door te laten testen staat die diagnose op papier en door te verzwijgen gaat die diagnose niet ineens weer weg. Bovendien zou ik als school beslist niet blij zijn als ouders diagnoses gaan verzwijgen. Een school kan dan geen adequate hulp bieden of inspringen op de specifieke behoeftes van een kind. Geen vertrouwensbasis inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog niet verteld bij aanmelding ook niet maar nu wil de juf een gesprek over zijn gedrag en vraag ik me af of ik wel het juiste heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan je hem niet opnieuw laten testen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n diagnose op zo'n jonge leeftijd helemaal in marmer gegoten is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:04:

4,5 jaar is hij nu.Hij is getest om dat andere dat nodig vonden.En wie waren dan die "anderen"? Blijkbaar waren er dus wel problemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeetjemina schreef op 20 februari 2017 @ 20:07:

Maar daarvoor heb je toch zelf ook toestemming gegeven neem ik aan TO?Ik heb dit gedaan omdat meerdere hulpverleners zorgen zagen zoals een spraak-taalachterstand.Zij vonden toen dat wij maar moesten testen en dat hebben wij toen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:04:

4,5 jaar is hij nu.Hij is getest om dat andere dat nodig vonden.



Dus 'andere' vonden het toen nodig, school wil in gesprek over zijn gedrag.



Volgens mij zit je in de ontkenningsfase. Geloof me. Accepteren is veel beter. Dan kun je veel beter met het gedrag omgaan en school ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vraag....ja natuurlijk moet je dat vermelden
Alle reacties Link kopieren
Ik zat er idd aan te denken om opnieuw te testen maar dan zou ik dat eigenlijk weer doen omdat andere in dit geval de juf zijn gedrag wat opvallend vindt.Ik ervaar geen problemen denk dat hij gewoon moet wennen op school.heeft een normaal iq 106.En ben super trots op hem!
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 20 februari 2017 @ 20:08:

Kan je hem niet opnieuw laten testen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n diagnose op zo'n jonge leeftijd helemaal in marmer gegoten is.Dat is het ook niet. Die diagnose kan nog best aangepast worden mochten daar over een aantal jaar twijfels over rijzen, nu opnieuw diagnosticeren nadat de diagnose net gesteld is heeft niet zoveel nut. Maar die diagnose ligt er wel en behoor je mijns inziens gewoon te melden aan de mensen die jouw kind moeten gaan lesgeven en begeleiden. Op school zien ze afwijkende zaken, het zou belachelijk zijn om maar domweg te blijven zwijgen over die diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Er waren problemen, er bleek inderdaad iets mis te zijn, nu zijn er op school ook weer problemen. Die zijn er niet zomaar. Ik vind dat je best wel je kop in het zand steekt. Het kan zijn dat de diagnose niet klopt, maar zijn gedrag klopt ook nog steeds niet. Laat hem desnoods opnieuw testen. Maar natuurlijk moet je zoiets op school vertellen, hij zit daar 8 jaar! Je kan toch gewoon eerlijk het verhaal vertellen en ook dat je je twijfels hebt?
Alle reacties Link kopieren
Schaam me wel omdat dan nu te vertellen weet niet goed hoe?...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je in ontkenning bent, of op z'n minst een andere idee hebt van wat als een normale/gemiddelde ontwikkeling gezien wordt. School is er om je kind te helpen, ik zou het vertellen.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven