Diagnose vertellen school?

20-02-2017 19:52 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee hebt.



Ben je verplicht om school de diagnose te vertellen van je kind? Pdd nos in dit geval.Wij stonden trouwens niet achter de diagnose.Zoon was 3 toen hij getest werd.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:13:

Ik zat er idd aan te denken om opnieuw te testen maar dan zou ik dat eigenlijk weer doen omdat andere in dit geval de juf zijn gedrag wat opvallend vindt.Ik ervaar geen problemen denk dat hij gewoon moet wennen op school.heeft een normaal iq 106.En ben super trots op hem!



Leerkrachten hebben ervaring met kinderen en weten in de meeste gevallen heus wel of het aan het wennen ligt. Je ontkent het probleem, terwijl het er ook al was toen hij jonger was en niet ergens hoefde te wennen.



En het is andereN, niet andere.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pddnosjes zijn thuis ook prima te hanteren en hebben problemen op school. Als school van de diagnose weet kunnen ze er rekening mee houden en er evt een intern begeleider op loslaten, dit laten weten aan school doe je voor je kind, ongeacht wat jij daarvan vindt.
...
Alle reacties Link kopieren
Er waren spraak taal problemen.nu zijn er problemen dat hij onrustig is veel huilt en wat druk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:13:

Ik zat er idd aan te denken om opnieuw te testen maar dan zou ik dat eigenlijk weer doen omdat andere in dit geval de juf zijn gedrag wat opvallend vindt.Ik ervaar geen problemen denk dat hij gewoon moet wennen op school.heeft een normaal iq 106.En ben super trots op hem!



Ja en? Ik heb een zoon met Asperger en ben ook super trots op hem. Ook op mijn kinderen zonder ASS. Dat labeltje maakt in dat opzicht toch niets uit?

Je klinkt inderdaad nogal als of je heftig in de ontkenning zit. Hulpverleners zagen afwijkende zaken, er is een diagnose gesteld, die je overigens niet bij een pakje boter krijgt, zoals veel mensen wel eens denken. En op school zien ze ook opvallende zaken wbt zijn gedrag.

Al die mensen valt iets op. Maar jou niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:15:

Schaam me wel omdat dan nu te vertellen weet niet goed hoe?...Tsja, gewoon maar doen dan. Melden aan de juf dat hij de diagnose pdd-nos heeft en dat niet hebt gemeld bij aanmelding. Dat maakt waarschijnlijk al een hoop duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:13:

Ik zat er idd aan te denken om opnieuw te testen maar dan zou ik dat eigenlijk weer doen omdat andere in dit geval de juf zijn gedrag wat opvallend vindt.Ik ervaar geen problemen denk dat hij gewoon moet wennen op school.heeft een normaal iq 106.En ben super trots op hem!



Ja maar dat staat toch los van de diagnose.



Ik zou het zeker (alsnog) bespreken met school het zal niet voor niets zijn dat ze je willen spreken over zijn gedrag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je wat merkwaardig reageert TO.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat TO het niet moet vertellen.



To hebben jullie ook begeleiding (gehad) en uitleg na de diagnose waar je wat mee kon? Ook als hij wel echt pddnos heeft en houdt, dan zegt dat toch niet dat hij niet een normaal iq heeft en dat je niet trots op hem kan zijn?
Een open gesprek aangaan en zeggen dat je het moeilijk hebt met de diagnose en daarom niks hebt gezegd, omdat je hoopte dat het over zou waaien.



Dat je bang was dat zij jouw zoon vanaf het begin anders zouden behandelen en dat je eerst wilde zien hoe het zou gaan op school.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2017 @ 20:03:

Toen hij onderzocht is waren er wel problemen neem ik aan? Anders onderzoek je zoiets niet.

Dat er thuis geen problemen zijn kan doordat jullie precies weten hoe je met hem om moet gaan.

Ik zou het zelf raar vinden om het niet te vertellen op school, zeker als er problemen zijn.

Wel je bedenkingen er bij aangeven en mss op termijn opnieuw laten onderzoeken.



Dat kun je in dat gesprek mooi delen met de leerkracht, zodat deze het wiel ook niet helemaal opnieuw uit moet vinden.

Het zijn net mensen hoor, leerkrachten, leg gewoon uit hoe het zit en wat je erbij voelt. Weten ze ook meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Aangezien er duidelijk problemen zijn op school zou ik het wel vertellen. Als hij verder nergens last van had zou ik het laten rusten, maar dat is niet het geval. Dus melden op school en samen naar een oplossing zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit ik idd in de ontkenningsfase weet het allemaal niet zo goed meer waar ik nu goed aan doe.



Bedankt voor jullie reacties heel fijn!



Er zijn ook mensen die zeggen dat ik de diagnose niet moet vertellen dat dat tegen hem kan werken.Die zeggen geef school eerst tips diagnose vertellen kan altijd nog,maar dat voelt niet goed voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:superjuffie schreef op 20 februari 2017 @ 20:23:

[...]





Dat kun je in dat gesprek mooi delen met de leerkracht, zodat deze het wiel ook niet helemaal opnieuw uit moet vinden.

Het zijn net mensen hoor, leerkrachten, leg gewoon uit hoe het zit en wat je erbij voelt. Weten ze ook meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben.Exact.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Je kan het er niet mee eens zijn, maar accepteer alsjeblieft dat die diagnose er op dit moment is en wees daar ook eerlijk toe naar school toe. Eventueel kun je wel je bedenkingen erover uitspreken vanwege zijn leeftijd en dat je daarom ermee hebt gewacht om het te vertellen.



Als je je kind de beste kansen gunt, dan accepteer je hoe de situatie op dit moment is. School kan dan ook meer begrip en rekening houden met het gedrag van kind en de prikkels.
Alle reacties Link kopieren
En ga er van uit dat juf hem zo goed mogelijk wil helpen, en niet dat gesprek aangaat om hem of jullie te stigmatiseren
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk jij dat het in zijn belang is om het niet te vertellen?

Oprechte vraag.
Als je kind op zijn 3e deze diagnose krijgt, is dat niet alleen voor spraak/taalstoornis. Haal je kop uit het zand en zorg ervoor dat ze op school je kind kennen, zodat ze daarop in kunnen spelen.



Dus ja, vertellen.
Hey, klinkt bekend dit.



Ten eerste, wie ondervond er hinder van het gedrag van je kindje, dat je uiteindelijk onderzoek hebt laten doen?

Sowieso, is je kindje wel al vrij jong getest, mogelijk zou je opnieuw kunnen laten testen, alhoewel sommige testen niet binnen een jaar opnieuw gedaan mogen worden.

Als school echt een beetje met hun handen in het haar zitten, zou ik het daar wel aangeven. Scholen zijn nu eenmaal niet ingesteld op kinderen met een 'labeltje' , alle goeie bedoelingen van het nieuwe "passend onderwijs" ten spijt, de gemiddelde basisschool, weet niet om te gaan met een kind dat niet de standaard lijn volgt. Wanneer duidelijk is, welk label een kind heeft, weten ze daarentegen wel weer, welke paden ze moeten nemen, om te zorgen dat er de juiste hulp word ingeschakeld.



Je ervoor schamen is echt compleet niet nodig. En uiteindelijk werkt het zelfs averechts. Niet alleen voor de school carriere van je kind maar ook de ontwikkeling van je kind zelf. Moeder schaamt zich... Wat voor signaal geef je daar mee af?! Je kind is niet gehandicapt. Je kind heeft simpelweg een andere handleiding, een stukje onhandigheid waar zowel hij/zij als de omgeving mee moet leren omgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 20 februari 2017 @ 20:26:

Waarom denk jij dat het in zijn belang is om het niet te vertellen?

Oprechte vraag.Omdat ik veel mensen spreek die zeggen dat dit in zijn nadeel kan gaan werken weet ook niet wat ze hier mee bedoelen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:24:

Misschien zit ik idd in de ontkenningsfase weet het allemaal niet zo goed meer waar ik nu goed aan doe.



Bedankt voor jullie reacties heel fijn!



Er zijn ook mensen die zeggen dat ik de diagnose niet moet vertellen dat dat tegen hem kan werken.Die zeggen geef school eerst tips diagnose vertellen kan altijd nog,maar dat voelt niet goed voor mij.



Als er een officiele diagnose is, kunnen ze vanuit school een IB'er inschakelen die je kind extra bijstaat. Dat kan niet als ze niet van het bestaan van de diagnose afweten, want dan krijgen ze het niet gesubsidieerd. Althans, zo werkt het hier.



Ik gaf oorspronkelijk aan dat je misschien een ander idee had over wat de norm is, maar er werd ook geopperd dat je thuis weet hoe je met hem om moet gaan. Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen en met die kennis kun je de leerkracht helpen je kind te helpen. Dat lijkt me een mooie opening om het te vertellen.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:24:

Misschien zit ik idd in de ontkenningsfase weet het allemaal niet zo goed meer waar ik nu goed aan doe.



Bedankt voor jullie reacties heel fijn!



Er zijn ook mensen die zeggen dat ik de diagnose niet moet vertellen dat dat tegen hem kan werken.Die zeggen geef school eerst tips diagnose vertellen kan altijd nog,maar dat voelt niet goed voor mij.Mijn ervaring is juist andersom. Zonder diagnose werkte juist tegen me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinda-Kaas schreef op 20 februari 2017 @ 20:26:

Waarom denk jij dat het in zijn belang is om het niet te vertellen?

Oprechte vraag.



Omdat ze bang is dat hij nooit meer van het labeltje af komt. Omdat dat labeltje hem zijn hele leven blijft achtervolgen, omdat het labeltje "autist" stigmatiserend is. Dat soort zaken.

Mijn zus heeft om die redenen jarenlang een onderzoek tegen gehouden bij haar zoon. Met als gevolg een doodongelukkig kind op een school die het wel zag, maar vrijwel niets kon omdat zij aan alle kanten weigerde mee te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:30:

[...]



Omdat ik veel mensen spreek die zeggen dat dit in zijn nadeel kan gaan werken weet ook niet wat ze hier mee bedoelen...

Ja, het kan idd tegen gaan werken.

Maar het kan ook juist heel erg helpen, want door die diagnose wordt duidelijk dat bepaalde dingen voor jouw kind lastiger zijn dan voor een 'gemiddeld' kind. Als dat op school bekend is kunnen ze hem daarbij helpen. Als ze de diagnose niet weten verwachten ze dus dingen die hij mss niet kan. En dat is echt frustrerend, zowel voor de leerkracht als voor je kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:30:

[...]



Omdat ik veel mensen spreek die zeggen dat dit in zijn nadeel kan gaan werken weet ook niet wat ze hier mee bedoelen...En je hebt niet gevraagd wat ze daarmee bedoelen? Je reageert inderdaad een beetje vreemd. Anderen vonden dat je kind getest moest worden maar zelf zag je dat niet zo, anderen zeggen dat de diagnose in zijn nadeel kan werken maar je hebt geen idee waarom...heb je jezelf verdiept in pdd-nos, weet je wat het inhoudt? Heb je handvatten gekregen na de diagnose? Het lijkt wel alsof dit alles langs je heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Denk idd dat ik het ga vertellen had dit zetje even nodig denk ik.Bedankt.



Vind het wel heel lastig om te vertellen

Weet niet hoe ik moet beginnen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven