Diagnose vertellen school?

20-02-2017 19:52 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee hebt.



Ben je verplicht om school de diagnose te vertellen van je kind? Pdd nos in dit geval.Wij stonden trouwens niet achter de diagnose.Zoon was 3 toen hij getest werd.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me totaal niet in het belang van het kind om het te verzwijgen. Vertel op school gewoon hoe het is. Dat je thuis geen problemen hebt en het daarom ook niet helemaal eens was met de diagnose. En het daarom niet verteld hebt. Maar nu je zoon weer tegen problemen aanloopt het toch maar wel verteld.



Heb je nav de diagnose geen tips en dergelijke meegekregen? Ook voor school?
Alle reacties Link kopieren
Nee geen tips idd ga verder ook niet te veel bloot geven.Wou gewoon even een andere mening,meningen die wel juist zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties ga het vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de allerbeste manier is om oprecht te zijn. Vertel eerlijk tegen de juf dat je dacht dat het voor zoontje beter was om niks te zeggen, dat dat tegen hem zou werken. En dat je zelf niet achter de diagnose staat / stond. Maar omdat juf nu zelf met signalen komt, je bent gaan twijfelen aan of het wel zo handig was om niks te zeggen....



We doen allemaal wel eens dingen waarvan je achteraf denkt; dat was écht niet handig van mij. Mijn advies; spreek het eerlijk uit naar juf. Je dacht het beste te doen voor zoontje en nu een poosje later heb je het gevoel dat je beter een andere keuze had kunnen maken.
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:24:

Misschien zit ik idd in de ontkenningsfase weet het allemaal niet zo goed meer waar ik nu goed aan doe.



Bedankt voor jullie reacties heel fijn!



Er zijn ook mensen die zeggen dat ik de diagnose niet moet vertellen dat dat tegen hem kan werken.Die zeggen geef school eerst tips diagnose vertellen kan altijd nog,maar dat voelt niet goed voor mij.



Eerlijk zijn tegen school. Dat is ook beter voor je zoon. En voor de vertrouwensband tussen jullie en school.



Je kunt tijdens het gesprek aangeven dat jullie je niet konden vinden in de diagnose. 3 jaar is ook erg vroeg.

En dat jullie open staan voor nieuwe testen.



Met eerlijkheid kan school jullie kind ook betere begeleiding aanbieden indien nodig.

School zal niet zomaar aan de bel trekken.



Waarom zou het vertellen van de diagnose tegen hem werken? Het verzwijgen zal eerder tegen werken. Door te vertellen kan er passende begeleiding gegeven worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poekeloris schreef op 20 februari 2017 @ 20:43:

Ik denk dat de allerbeste manier is om oprecht te zijn. Vertel eerlijk tegen de juf dat je dacht dat het voor zoontje beter was om niks te zeggen, dat dat tegen hem zou werken. En dat je zelf niet achter de diagnose staat / stond. Maar omdat juf nu zelf met signalen komt, je bent gaan twijfelen aan of het wel zo handig was om niks te zeggen....



We doen allemaal wel eens dingen waarvan je achteraf denkt; dat was écht niet handig van mij. Mijn advies; spreek het eerlijk uit naar juf. Je dacht het beste te doen voor zoontje en nu een poosje later heb je het gevoel dat je beter een andere keuze had kunnen maken.Dat is idd zo.Het enige is wel ik wil geen verslagen laten zien.ben ik dat verplicht?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:47:

[...]





Dat is idd zo.Het enige is wel ik wil geen verslagen laten zien.ben ik dat verplicht?Waarom wil je dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:47:

[...]





Dat is idd zo.Het enige is wel ik wil geen verslagen laten zien.ben ik dat verplicht?

Ik denk dat je niks verplicht bent, maar waarom wil je dat niet? Staan er vreselijke dingen in over je kind? Of over jou?

Ik ben soms te open, maar ik vind jou een beetje erg wantrouwend overkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 20 februari 2017 @ 20:48:

[...]





Waarom wil je dat niet?Omdat daar ook privé dingen in staan.
Alle reacties Link kopieren
En omdat de onderzoeker toen zij dat ik dat verslag beter niet met andere kon delen.
Alle reacties Link kopieren
Welke verslagen? En welke anderen? Wat klink je wantrouwend. Onze school had een diagnose op papier nodig om extra hulp in te kopen, maar die papieren zou ik dan weer niet met buurvrouw Bep delen. Wel met degenen die het aangaat.
Alle reacties Link kopieren
Onderzoek verslagen
Vreemde onderzoeker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:04:

4,5 jaar is hij nu.Hij is getest om dat andere dat nodig vonden.Hebben jullie geen stem hierin gekregen? Als je er niet achter staat waarom laat je hem dan testen?
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:51:

En omdat de onderzoeker toen zij dat ik dat verslag beter niet met andere kon delen.



Zei hij ook waarom?

Bedoelde hij niet gewoon met jan en alleman.



School heeft net als jullie het beste met jullie kind voor. Dat is iets om goed te onthouden.

Door allerlei dingen te verzwijgen kan dat waarschijnlijk alleen maar zorgen dat school hem minder goed kan helpen.
Ik vind trouwens ook dat je erg wantrouwend over komt.

Vertrouw je school niet?

En zo nee, waarom dan deze school?

Je zoon zal hier nog een behoorlijke tijd door gaan brengen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor privé dingen staan daarin dan?



(In mijn ASS onderzoeksverslag staat bijvoorbeeld dat ik wel seksuele relaties heb gehad, maar dat lijkt me bij een drie-jarige niet het geval.)



Scholen gaan over het algemeen nogal goed om met privé dingen hoor. Het delen van de diagnose kan je kind veel goede dingen opleveren.
Alle reacties Link kopieren
In het rapport over mijn zoon staan ook zaken over ons gezin, wij als ouders en de andere kinderen, dat hoorde bij het psychiatrisch onderzoek. Het zal mij jeuken dat een school dat weet, ik zou ook niet weten wat men er mee kan doen wat tegen ons kan werken. Tenzij er in een gezin fundamentele zaken mis zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het deel mbt de diagnose aan school geven en de rest er uit halen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een raaaaaar verhaal dit.

Volgens mij vertelt TO lang het hele verhaal niet en liggen er een heleboel onontdekte lijken in de kast. Die natuurlijk wel in dat onderzoeksverslag staan.



Het lijkt mij dat je alles wilt doen om te zorgen dat je kind zo sterk mogelijk staat, op school?

Hoe meer informatie school heeft over je zoon en zijn 'etiketje', hoe beter ze hem kunnen begeleiden hoor...
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Je mag het een raar verhaal vinden dat kan en dat mag. ..
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeder2016 schreef op 20 februari 2017 @ 20:30:

[...]



Omdat ik veel mensen spreek die zeggen dat dit in zijn nadeel kan gaan werken weet ook niet wat ze hier mee bedoelen...



Lieve TO, vertel het aan de school. Je kan inderdaad gewoon eerlijk je gevoel aangeven over de diagnose en dat je bang was dat het nadelig zou uitwerken voor hem om te vertellen en je hoopte/even wou aankijken of het goed zou gaan op school. En dat nu blijkt dat dat niet zo is, dat je het graag met ze wil delen.

Als ik je een tip mag geven: ik krijg het idee dat de mensen in je omgeving totaal niet weten waar ze het over hebben, maar wel snel goedbedoelde maar niet zo'n slimme adviezen geven. Op dit forum zitten heel veel moeders met kinderen met Pdd-nos of een verwante diagnose. Zij kunnen je echt heel goed helpen en weten er veel van en begrijpen je ook veel beter. Stel je vragen gerust hier!
quote:Phaedra__ schreef op 20 februari 2017 @ 21:05:

ik zou het deel mbt de diagnose aan school geven en de rest er uit halen.Dit!
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 20 februari 2017 @ 21:12:

[...]





Lieve TO, vertel het aan de school. Je kan inderdaad gewoon eerlijk je gevoel aangeven over de diagnose en dat je bang was dat het nadelig zou uitwerken voor hem om te vertellen en je hoopte/even wou aankijken of het goed zou gaan op school. En dat nu blijkt dat dat niet zo is, dat je het graag met ze wil delen.

Als ik je een tip mag geven: ik krijg het idee dat de mensen in je omgeving totaal niet weten waar ze het over hebben, maar wel snel goedbedoelde maar niet zo'n slimme adviezen geven. Op dit forum zitten heel veel moeders met kinderen met Pdd-nos of een verwante diagnose. Zij kunnen je echt heel goed helpen en weten er veel van en begrijpen je ook veel beter. Stel je vragen gerust hier!Bedankt! Ga ik zeker doen en ik waardeer de reacties ook ten zeerste.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 20 februari 2017 @ 21:05:

ik zou het deel mbt de diagnose aan school geven en de rest er uit halen.Precies. Het is fijn als school het weet maar ze hebben niet overal recht op. Zelf mag ik vaak een school versie van onderzoeksverslag voor ouders. Hierin alleen de aanmeldreden en conclusie en het iq verslag. Dat is namelijk info die voor een school nuttig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven