Dochter 9 gelooft nog heilig, wat te doen?

23-08-2012 19:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat tips of advies nodig. Mijn dochter van 9 gelooft nog heilig in de Sint. Maar ja, groep 6 en veel klasgenoten zullen niet meer geloven. Wat te doen? Haar vertellen over de hoed en de rand of haar er zelf achter laten komen? Ik kreeg namelijk van een juf uit de onderbouw het advies om het nu gewoon zelf te vertellen, om te voorkomen dat ze het op school hoort en bijvoorbeeld moet huilen.

Wat te doen?
Ik geloof ook nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee..

Ik zit in precies dezelfde situatie en neig naar het vertellen..

Al heb ik het vorig jaar ook al geprobeerd om het te vertellen, maar toen geloofde hij me niet. Alsof heel Nederland mee zou doen aan zo'n toneelstukje... ttsss...
Alle reacties Link kopieren
'''Er is een lieve man die de sint nadoet en jou kadootjes geeft''
Alle reacties Link kopieren
Dat vertellen ze op school wel.. Groep 5 is surprises toch?
Alle reacties Link kopieren
Groep zes en nog geloven? Wij deden in groep vijf al lootjes.

Ik denk dat je het beter nu kan vertellen, want anders gaat ze straks tegenover niet-gelovende klasgenoten nog te vuur en te zwaard de Sint verdedigen en dat lijkt me een beetje zielig.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 8 hebben we per ongeluk (in de zomer) een rol cadeaupapier laten vinden van Sinterklaas.



Hij zelf had er een heel verhaal over verzonnen. Sint had het te druk om zelf in te pakken etc.

Uiteindelijk hebben we hem echt moeten neerzetten en het uitgelegd. Hij vond het niet leuk.

Daarna hebben we onze oudere zoon (die overigens met 5 jaar zelf achter het grote geheim kwam) nog eens met hem laten praten. Dat hielp wel.
Raar dat ze nog gelooft op die leeftijd. Maar heilig zal 't niet meer zijn lijkt mij. Toen 'n klasgenootje vertelde dat sint niet bestond (ik was denk 8) was ik niet beledigd door 'zijn leugens' , wellicht omdat je op die leeftijd wel aanvoelt dat 't te goed was om waar te kunnen zijn. En toen ik er thuis naar vroeg kreeg ik gewoon de waarheid te horen. Zolang de kadootjes maar doorgaan is alles okee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon nu vertellen. Ik vind 9 te oud om nog in Sinterklaas te geloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens ook dat nu de goede tijd is, voordat alle sinterklaasgeweld weer losbarst en ze helemaal weer vol in het verhaal zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 23 augustus 2012 @ 19:55:

Onze zoon van 8 hebben we per ongeluk (in de zomer) een rol cadeaupapier laten vinden van Sinterklaas.



Hij zelf had er een heel verhaal over verzonnen. Sint had het te druk om zelf in te pakken etc.

Uiteindelijk hebben we hem echt moeten neerzetten en het uitgelegd. Hij vond het niet leuk.

Daarna hebben we onze oudere zoon (die overigens met 5 jaar zelf achter het grote geheim kwam) nog eens met hem laten praten. Dat hielp wel.waarom? serieus, mijn zoon van 8 is ook nog volledig in de ban, ik vind het alleen maar leuk, als hij het op school hoort - prima, maar hem neerzetten om het uit te leggen? Het zou niet in me opkomen
Alle reacties Link kopieren
Tja, we spelden het ze doorgaans zelf allemaal op de mouw dus is het dan ook niet aan ons ouders om uit te leggen hoe het echt zit?

Overigens hebben mijn ouders nooit meegedaan aan die ongein maar altijd geroepen dat het gewoon verklede mensen waren.

Mooi niet dat wij dat geloofden!;-)
Ha, ha, ik heb vandaag al Sint kado's ingeslagen (eigenlijk vorige week ook al). Als ik een super aanbieding zie, neem ik 'm vast mee. Ben gelukkig niet de enige die er al mee bezig is.



Als haar vriendinnen het al weten, dan vertellen. Ik weet nog goed dat bij ons in groep 5 nog 1 jongen geloofde. Had zijn moeder geregeld dat de hele klas nog het spelletje meespeelde. Gelukkig waren wij een lieve klas, maar wat een onzin van die moeder.
Ik heb het geloof in de sint zo lang mogelijk in stand gehouden. Kinderen moeten al zo vroeg van alles weten en er wordt al zo snel van alles van ze verwacht.Het lijkt wel alsof er van ze ge-eist wordt dat ze hun kindertijd zo snel mogelijk achter zich laten en het duurt al zo kort.
Alle reacties Link kopieren
Kan je het niet speels brengen. Niet te zwaar maken? Vind best oud om nog te geloven, zou niet leuk zijn als ze op school over moet huilen.
Ik heb ook lang geloofd, als klasgenoten vertelden dat hij niet bestond zei ik gewoon dat hij wel bestond

Hij komt er vanzelf achter, zou mijn idee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het uberhaupt abnormaal dat ouders hun kinderen voorliegen. De tandenfee, de Sint , ik heb er nooit in geloofd en altijd erg fijne feestdagen gehad.



Op je 9e nog steeds geloven is ook best vreemd, aangezien de meeste kinderen voor die leeftijd al gaan nadenken hoe het toch kan dat de Sint bij iedereen tegelijk langs is geweest in die paar uur en hoe Piet in 's hemelsnaam door de schoorsteen past.
Alle reacties Link kopieren
@cateautjes

Maar 'na het geloof' is Sinterklaas nog steeds een fantastisch feest voor kinderen. Surprises knutselen, meedoen in het spelletje van de volwassenen. Ik mocht op de deuren bonzen om mijn mijn jongere neefje en nichtje te laten denken dat zwarte piet er was. Super spannend. En ook al weet je het, praten met sinterklaas blijft toch nog erg spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook niet zo heel erg veel mee doen. Ga ze niet voorliegen, ik laat gewoon allemaal beetje in het midden. dus denk niet dat we ooit op enig moment "de waarheid" gaan vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:twistnshout schreef op 23 augustus 2012 @ 19:57:

[...]





waarom? serieus, mijn zoon van 8 is ook nog volledig in de ban, ik vind het alleen maar leuk, als hij het op school hoort - prima, maar hem neerzetten om het uit te leggen? Het zou niet in me opkomenIk zou dat wel kwetsbaar vinden hoor, als hij het op school hoort. Kinderen zijn keihard en ik weet nog dat bij ons destijds volledig werd uitgelachen als bleek dat je nog geloofde (vanaf groep 4 al). Dan lijkt de klap mij des te harder dan wanneer je het buiten de sinterklaasperiode rustig vertelt. Die van 9 (topicstarter) zou ik het zeker vertellen. En verbind er eventueel wat leuks aan vast, bijvoorbeeld dat het voordeel is dat ze dan dit jaar 'de sint' 1 cadeautje in mag fluisteren nu ze toch weet wie dat is..
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega heeft het haar zoontjes van 9 en 7 - bijna 8 - een paar weken geleden verteld (die van 7 scoort hoog op het autistisch spectrum, dus dit soort dingen, de Sint-spanning, is hel voor hem). Reactie van de oudste: oh, dat wist ik al. Heb op internet de oudste mensen ter wereld opgezocht en hij stond er niet bij. Dus nou, dan moet hij wel dood zijn.

Jongste was vooral boos en vroeg waarom hij dan dat dinospelletje was hij zo ontzettend graag wilde hebben niet gekregen had....



Ik zeg: vertellen. Misschien heeft ze wel vermoedens maar durft ze het niet uit te spreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ruwediamant schreef op 23 augustus 2012 @ 20:00:

Ik vind het uberhaupt abnormaal dat ouders hun kinderen voorliegen. De tandenfee, de Sint , ik heb er nooit in geloofd en altijd erg fijne feestdagen gehad.

.



+1



Ik heb ooit nooit geloofd in Sinterklaas of de paashaas, maar vond al die feesten nog altijd geweldig als kind. Het is niet omdat je kind niet meer gelooft dat het geen leuke dagen kunnen zijn met cadeautjes, tekeningen, liedjes, knutsels etc.
quote:borderwalk schreef op 23 augustus 2012 @ 20:02:

@cateautjes

Maar 'na het geloof' is Sinterklaas nog steeds een fantastisch feest voor kinderen. Surprises knutselen, meedoen in het spelletje van de volwassenen. Ik mocht op de deuren bonzen om mijn mijn jongere neefje en nichtje te laten denken dat zwarte piet er was. Super spannend. En ook al weet je het, praten met sinterklaas blijft toch nog erg spannend.Het is allemaal goed gekomen. Hij is nu 30 en geloofd al een paar jaar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf 7 toen een ouder vriendinnetje vertelde dat ie niet bestond en ben er heel erg kwaad om geweest dat ik zo voor de gek ben gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf niet heel erg onder de indruk dat sinterklaas niet echt bestond. Ik vond het juist heel leuk, want ik kreeg Wat geld van mijn moeder zodat ik voor iedereen in mijn familie ook zelf een klein cadeautje kon kopen.



Ik geloof dat mijn moeder ook een boek had met een heel mooi verhaal over "de echte" Sint Nicolaas. En dat ze daarbij uitlegde dat dit een hele aardige man was die lang geleden had geleefd, en dat mensen hem nog steeds zo aardig vonden dat ze zijn feest wilde blijven vieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven