Dochter 9 gelooft nog heilig, wat te doen?

23-08-2012 19:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat tips of advies nodig. Mijn dochter van 9 gelooft nog heilig in de Sint. Maar ja, groep 6 en veel klasgenoten zullen niet meer geloven. Wat te doen? Haar vertellen over de hoed en de rand of haar er zelf achter laten komen? Ik kreeg namelijk van een juf uit de onderbouw het advies om het nu gewoon zelf te vertellen, om te voorkomen dat ze het op school hoort en bijvoorbeeld moet huilen.

Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Praat er eens met haar over, gewoon over het feestvieren, wat weet ze van sinterklaas, hoe zit het met de cadeautjes, hoe denkt ze dat sint het allemaal regelt.. Vraag haar hoe Jullie het thuis vieren, en op school, of er ook kinderen zijn die het anders vieren, hoe komt dat dan? Msschien zijn er kinderen op school die geen sinterklaas vieren thuis? Maar kerst? Wie zijn dat dan..?



Misschien komt het hoge woord er vanzelf uit, en misschien kan je haar wat "helpen" om zelf te bedenken dat het allemaal niet heel erg logisch is..
Alle reacties Link kopieren
ik heb het dochter ook verteld toen ze naar groep 6 ging. Er waren toen nog maar een paar kinderen die geloofden. liever dat ik het vertel en het rustig zelf kan verwerken, dan dat ze het op een wellicht vervelende manier van haar klasgenootjes hoort.



ik heb haar meegenomen de stad in, even winkelen en tijdens een lekkere lunch alles verteld. daardoor ook niet zusje er bij, en een moment tussen dochter en mij. Ik heb verteld over de bisschop van Mira enzo, dus het verhaal hoe het is ontstaan. Dat het niet zomaar voorliegen van kinderen is, maar dat het uit een traditie is voort gekomen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb het mijn zoon vorig jaar zomer ook verteld. Toen ging hij naar groep 5 en moesten ze met sinterklaas voor het eerst lootjes trekken en surprises maken.
Alle reacties Link kopieren
.
it's a big club and you ain't in it
Ik zou haar lekker laten geloven, totdat het geloven vanzelf een keer overgaat.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het afgelopen zomer verteld aan mijn dochter ( 5 jr ) ..ze bleef maar vragen stellen, en moest steeds meer uit mijn duim zuigen. Vond het bepaald moment toch wel erg veel liegen en heb het maar gezegd.

Ze was opgelucht dat het niet klopte. Vond het allemaal zo al zo raar.



Heb haar nog laten beloven het absoluut niet aan vriendinnetjes te vertellen maar helaas...had laatst een nogal geschokt kijkend meisje aan tafel die stamelde dat vlgs dochtertje de Sint niet bestond maar dat ze het écht niet thuis kon vertellen want haar moeder geloofde nog..





Ik heb overigens besloten het volgende kind van begin af aan in te lichten dat het een leuk spel is maar niet echt.. ( jaja, kom maar met de kritiek )
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde ding, alleen is cadeauzoon 10, maar ook een groep zesser nu.



Toch maar gewoon verteld. Bleek dat ie al wist dat de man met baard helemaal niet de cadeautjes geeft. Dat had ie gehoord van klasgenootjes...

....het waren de zwarte pieten! Want die zag je ook overal.



Inmiddels weet ie nu wel hoe de vork in de steel steekt
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot de brugklas geloofd
Ik ben het gesprekje laatst begonnen met "Hoe denk jij nou dat het zit met Sinterklaas. Al die kadootjes, 1 avond, enz"



Verder op het hart gedrukt dit niet met andere kinderen te bespreken, dat het een grote mensen geheim is en hij nu dat geheim ook kent.

Hij verkneukelt zich nu al op het feit dat hij met zijn oom bij de buren mag gaan bonken
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 23 augustus 2012 @ 20:34:



Ik heb overigens besloten het volgende kind van begin af aan in te lichten dat het een leuk spel is maar niet echt.. ( jaja, kom maar met de kritiek )Ik vind het juist niet meer dan normaal dat je je kind gewoon de waarheid zegt. Ik zie zelf het nut niet in van ze eerst wat voor te liegen, en dan daarna het zo moeilijk te vinden dat je hun hart moet breken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 23 augustus 2012 @ 19:58:

Ik heb het geloof in de sint zo lang mogelijk in stand gehouden. Kinderen moeten al zo vroeg van alles weten en er wordt al zo snel van alles van ze verwacht.Het lijkt wel alsof er van ze ge-eist wordt dat ze hun kindertijd zo snel mogelijk achter zich laten en het duurt al zo kort.Ik vind het 'geloven in de Sint' niet gelijk staan aan je hele kindertijd. Ik kwam er ook al snel achter dat hij niet bestond maar daar heb ik geen last van gehad o.i.d. Ik vind juist dat er nu een beetje spastisch wordt gedaan. Mijn ouders deden dan ook niet heel hysterisch mee rondom december. Ik zie dat nu wel bij leeftijdsgenoten die echt enorme toneelstukken lopen op te voeren voor hun kinderen en ja...dan wordt het volgens mij wel een soort rotmoment om als het ware toe te geven dat je liep te liegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:istar_ schreef op 23 augustus 2012 @ 20:38:

Ik ben het gesprekje laatst begonnen met "Hoe denk jij nou dat het zit met Sinterklaas. Al die kadootjes, 1 avond, enz"



Hulpsinterklazen natuurlijk. Dat heb je toch wel op het Sinterklaasjournaal gehoord?
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 23 augustus 2012 @ 20:34:

ik heb het afgelopen zomer verteld aan mijn dochter ( 5 jr ) ..ze bleef maar vragen stellen, en moest steeds meer uit mijn duim zuigen. Vond het bepaald moment toch wel erg veel liegen en heb het maar gezegd.

Ze was opgelucht dat het niet klopte. Vond het allemaal zo al zo raar.



Heb haar nog laten beloven het absoluut niet aan vriendinnetjes te vertellen maar helaas...had laatst een nogal geschokt kijkend meisje aan tafel die stamelde dat vlgs dochtertje de Sint niet bestond maar dat ze het écht niet thuis kon vertellen want haar moeder geloofde nog..





Ik heb overigens besloten het volgende kind van begin af aan in te lichten dat het een leuk spel is maar niet echt.. ( jaja, kom maar met de kritiek )
9 jaar vind ik ook echt te oud worden. Vertellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring, ik kwam er achter via een vriendin en vond het belachelijk dat haar ouders het wel hadden verteld en ik het zelf uit moest vinden.

Verder waren en toen nog een stuk of 3 kinderen die op 5 dec nog wel geloofden (in groep 5) en die werden door de rest van de klas flink in de maling genomen. Ik zou het vertellen!
Alle reacties Link kopieren
Hier worstel ik ook met die vraag. Zoon is net 7 en gaat naar groep 5. Hij had vorig jaar al twijfels maar rond 5 december geloofde hij weer volop. Ik begreep van de juf die vorig jaar groep 5 had, dat dat de helft van die klas toen nog geloofde en ze de lootjes dus geschrapt hadden. Maar of dat dit jaar weer zo is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ssssst. Het is nog zomer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het kind ook vertelt toen hij bijna negen was,

We hadden een gesprek over geld en over hoeveel kinderen wel niet kosten. Kwam van hem uit.

En zo kwamen we erop dat Sinterklaas het allerduurst was voor de papa's en mama's.



Hij keek me aan en zei: ik dacht het al, het kon gewoon niet waar zijn. Ik had er erg tegenop gezien, maar het viel erg mee.



En dit is het enige leugentje wat ik ze vertel.

Of eigenlijk je vertelt niet zoveel, mijn andere kind vroeg al heel vroeg, bestaat hij echt en toen heb ik daar niet om gelogen, toen heb ik gewoon gezegd: nee.



Was hij tevrede mee, maar toen hij weer in het land was, geloofde hij toch weer (in de magie van) Sinterklaas.
Had toch echt een reactie geschreven maar hij staat er niet.



die van mij is 8,5 en die gelooft ook nog, ook al zeggen kinderen in zijn klas dat ie niet bestaat.



ik laat m lekker geloven tot hij mij vragen begint te stellen.
quote:rionyriony schreef op 23 augustus 2012 @ 20:44:

[...]



Hulpsinterklazen natuurlijk. Dat heb je toch wel op het Sinterklaasjournaal gehoord?

Het grappige is dat ze zelf vaak weer de argumenten die ze aandragen gaan weerleggen.



1. Hoe kan iemand 100den jaren oud zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 12 en kwam gehavend thuis. Had gevochten. Midden in de zomer, om sinterklaas. Omdat klasgenootjes zeiden dat hij niet bestond. Toen is mijn moeder maar even met me gaan zitten.



De juf had het al in groep 6 verteld, maar ik dacht dat ze compleet achterlijk was.



Mijn dochter van 10 en zoon van 7 geloven niet meer. Dochter van 6 nog wel, heel erg zelfs.



Die van 7 heeft nooit geloofd. Als peuter zei hij al: dat is gewoon een verklede man. En bij zwarte piet: dat was niet zwarte piet, dat was ome Henk (inderdaad dus)



Die van 10 ging zelf twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk inderdaad dat het geleidelijk gaat. Net zoals je geleidelijk van bijna elk geloof afkomt. Het is ook een rouwproces en dat heeft tijd nodig. Geen noodzaak om een kind door een rouwproces te jagen.
it's a big club and you ain't in it
Wat toevallig, hier zat ik afgelopen week ook over na te denken.

Dochter is 7 en gaat naar groep 5, waar ze lootjes trekken en surprises moeten maken. Ze weet het geheim van de hulpsinterklazen al twee jaar, dus ik had eigenlijk vorig jaar al de twijfels verwacht over de 'echte' Sinterklaas..
quote:rionyriony schreef op 23 augustus 2012 @ 20:51:

ik denk inderdaad dat het geleidelijk gaat. Net zoals je geleidelijk van bijna elk geloof afkomt. Het is ook een rouwproces en dat heeft tijd nodig. Geen noodzaak om een kind door een rouwproces te jagen.Uhh mijn zoon heeft er geen traan om gelaten hoor. Vind het zelfs reuzegrappig dat zo veel kinderen in een oud verhaal geloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het mischien vertellen. Even zelf inschatten hoe de andere kinderen in de klas zijn (geloven die nog) en wat je kind aan geeft.



Ik vind Sinterklaas geweldig. Heb jaren les gegeven in groep 5. Precies de twijfel leeftijd. Als kinderen vroegen of ik nog in Sinterklaas geloofde zei ik altijd ja. Want ik krijg toch cadeautjes??

Ze roepen allemaal dat hij niet bestaat en dat het onzin is, maar als Zwarte Piet binnen komt is het muisstil, open mondjes en komt er hier een daar ineens een tekenig voor Sinterklaas tevoorschijn. Leuk toch, dat magische denken van kinderen. Tegen beter weten in toch twijfelen. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven