Dochter maakt me helemaal gek (10 jaar)

22-04-2017 11:08 254 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 maakt mij helemaal gek. Ze heeft altijd al een sterke wil gehad maar de laatste tijd hebben we constant bonje, zijn de puberjaren nu al gestart?? Weet even echt niet hoe ik alles moet aanpakken nu.



Ik ben nu ook zeker geen leuke moeder ben gewoon een zeur geworden die de hele dag door van alles aan het herhalen is dat weet ik maar dingen die ze dagelijks vanzelf zou moeten doen doet ze gewoon niet. Dingen als:



- je schoenen in de schoenenkast zetten

- je eigen bord afruimen

- spullen die je gebruikt weer terugzetten

- je bed opmaken

- je kleding ophangen ipv op de grond gooien



Ze doet het gewoon niet want het kan haar niets schelen en wanneer ik haar vraag het te doen krijg ik een grote mond en blijft ze gewoon zitten. Vervolgens stuur ik haar naar haar kamer maar weigert ze erheen te gaan, sleep haar dan letterlijk aan haar arm richting trap. Ze accepteert dus ook haar straf gewoon niet..



Nog een probleen die we hebben is het douchen, ze haat het en gaat nooit douchen zonder een woordenwisseling en haar dus weer letterijk richting de badkamer te slepen. Mijn man zei laat haar dan gaat ze uiteindelijk vanzelf wel nou ze heeft letterlijk 2 weken niet gedoucht! Heb haar daarna dus weer gedwongen te douchen, dus weer hup die arm beetpakken en gaan.



Ze is ook ontzettend egoistisch weet niet of dit gewoon de leeftijd is en dat alle meiden min of meer een beetje egoistisch zijn rond deze leeftijd maar ze denkt gewoon altijd aan zichzelf. Voorbeeld: laatst zouden we een dagje uit hebben en toen werd ik ziek, werd ze bijna boos omdat alles niet doorging, is allemaal jou schuld mama je hebt onz dag verpest. Dat ik ziek was deed haar niks. Of wanneer ik vraag of ze even een paracetamol wil geven en ik onder de dekens lig zegt ze doe het zelf waarom moet ik dat doen. Nooit vragen hoe het gaat of ik wat nodig heb.



Heb nog een jonger kind en die is helemaal niet zo! Die helpt graag, denkt altijd aan anderen en is zorgzaam. Doet ook zonder eeuwige gezeur bord afruimen en schoenen opbergen hoef ik zelden te vragen.



Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.



Ze is super intelligent en echt wel een gezellige meid, ik hou ontzettend veel van haar, we doen ook veel leuke dingen samen maar dit gedrag maakt mij helemaal gek. Ze is gewoon heel humeurig kan poeslief zijn en opeens slaat het om en is ze een tijdje weer superkattig en rebels.



Hoe moet ik hier nou op reageren? Ben ik te streng? Te soft? Wanneer ze weereens dingen weigert te doen moet ik ze laten voor wat het is of haar dwingen het te doen? Hoe doen andere moeder dit
Wat doet je man?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of je professionele hulp kunt krijgen, dit klinkt (naar mijn mening) iets ernstiger dan een puberend kind, al kunnen die ook het bloed onder je nagels vandaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Lalalalala weer een eerste post



Mocht je serieus zijn:

In de puberteit worden een heleboel verbindingen in de hersenen afgebroken dir de jaren daarvoor zijn aangelegd. Dus je hebt kind geleerd om troep op te ruimen, die verbinding is compleet afgebroken. Je begint eigenlijk opnieuw!



Verder zou ik zeggen: pick your battles. Wat vind je het allerbelangrijkste? Niet willen douchen? Ik zou gewoon vragen of ze graag de stinkerd van de klas wil zijn? En anders minimaal even met een washandje wassen
Schakel eens een opvoedkundige in. Of heeft ze een stoornis? Dit is geen normaal gedrag.

Als dit nog door moet gaan tot ze de deur uitgaat? Dat wil je niet.
quote:Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.Stop met zulke gekke straffen. Geen tablet mogen gebruiken lijkt in Nederland wel het nieuwe 'pak slaag'. In te zetten bij elke overtreding doch weinig effectief.
Ik denk dat je de puberjaren te pakken hebt. Ik was ook zo'n puberdochter. Weet dat constant achter haar aan zitten echt geen effect gaat hebben. Ze wil los van je! Laat haar maar eens naar school gaan in haar puberstank en in gekreukte kleding. Als ze een keer opmerkingen krijgt van klasgenoten of vrienden maakt dat echt veel meer indruk dan van d'r moeder.



Zo streng tegen d'r doen zal ook de band wat bekoeld hebben. Ga eens met d'r er op uit, vertroetel d'r eens met wat nieuwe kleding (en een tip: ga niet bekritiseren, laat d'r gaan want dan heb je ook zo ruzie te pakken). Ga wat meer in haar mee dan constant tegen elkaar te knallen. Mijn moeder en ik hebben daardoor onze relatie behoorlijk verpest en is pas weer wat beter geworden nadat ik uit huis ging.
Vraag opvoedingsondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
Hoe harder jij tegen haar strijd, hoe harder ze terugvecht.



Stop eens met vechten en maak afspraken met elkaar.
Uitje niet door omdat je ziek bent? Dan gaat de rest toch zonder jou?



Klinkt verder alsof ze je aan het testen is. Heel vervelend idd. Over dat douchen: zou ervoor zorgen dat ze er zelf last van krijgt. Dus niet bij anderen spelen omdat ze stinkt, dat soort dingen.



Sterkte.
En accepteer dat ze nog kind is. Jij hoort voor haar te zorgen en zij niet voor jou. Dus die paracetamol die ze niet wil pakken, pak je dan zelf.



Kinderen op die leeftijd zijn 'the centre of theire universe', deal ermee. Dan gaat het vanzelf wel weer beter.
Alle reacties Link kopieren
Hi TO, allereerst een knuffel voor jou! Dit klinkt niet gezellig. Kan mij voorstellen dat jij hieronder lijdt. Ik lees uit je woorden dat jullie de connectie met elkaar een beetje kwijt zijn.



Ik zou ook even als allereerst lichamelijke oorzaken willen uitsluiten. Mss even naar de huisarts? HA even alleen

- zonder ouder- met je dochter laten praten?



Een tip die niet direct betrekking heeft op de concrete dingen die jij noemt maar meer voor verbeterinh van communicatie tussen jou en je dochter: voor meisjes werkt het vaak goed om op een vast moment in de week dingen te bespreken die spelen. Bijvoorbeeld als je de afspraak met haar maakt dat jullie iedere maandag avond even over de dingen spreken die haar bezighouden.



En jij heb dan kans om -zonder verwijten - te vertellen hoe het met jou is.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
En dingen als bed opmaken, kleren op de grond, boeien. Als dat betekent dat ze in gekreukte kleren naar school moet, so be it.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:18:

[...]



Stop met zulke gekke straffen. Geen tablet mogen gebruiken lijkt in Nederland wel het nieuwe 'pak slaag'. In te zetten bij elke overtreding doch weinig effectief.Nee de springtouw afpakken of stoepkrijt werkt :') tegenwoordig zitten ze veel achter die dingen. Ik kreeg vroeger als straf. Niet meer naar buiten vandaag. Nu is het: niet meer naar buiten en niet op de laptop. Ipad of telefoon. Tijden veranderen. Daar moet je wel in mee gaan. En vooral niet eindeloos op die dingen laten.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:18:

[...]



Stop met zulke gekke straffen. Geen tablet mogen gebruiken lijkt in Nederland wel het nieuwe 'pak slaag'. In te zetten bij elke overtreding doch weinig effectief.Hier werkt het als een tierelier. Hoef er alleen maar mee te waarschuwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 22 april 2017 @ 11:18:

Schakel eens een opvoedkundige in. Of heeft ze een stoornis? Dit is geen normaal gedrag.

Als dit nog door moet gaan tot ze de deur uitgaat? Dat wil je niet.



Nee hoor helemaal niks aan de hand met haar, ze doet het heel goed op school, is slim, gezellige kletsgraag. Samen dingen doen doen we zeker wel, hebben het dan ook echt leuk samen maar dat rebelse de laatste tijd maakt mij gewoon gek.

Iemand vroeg waar vader is in dit verhaal die werkt veel en ziet de kinderen dus meestal in de avond en weekend, ik heb dan net oorlog gevoerd met haar en zij rent dan op papa af voor een dikke knuffel alsof er niks gebeurd is. Papa is een held voor haar, in de weekenden hoeft er natuurlijk niks gedaan te worden en is alles relaxter. Ik ben strenger dus word ik gezien als de boeman. Ze luistert eerder naar vader, gaat niet altijd makkelijk hoor maar na streng toespreken zal ze sneller naar vader luisteren.
Alle reacties Link kopieren
En wat sssssst schrijft: verwacht niet dat zij voor jou zorgt. Dat vraagt om teleurstelling. Waarschijnlijk heeft zij er genoeg aan om voor zich zelf te zorgen.



Doe leuke dingen met elkaar.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Mijn dochter is 11 maar heb dit soort dingen niet. Ze is juist heel makkelijk maar wel duidelijk aan het puberen en vaak het laatste woord willen hebben.

Straf heeft ze bijna nooit.. Ik stuur haar wel eens weg als er te veel botsen zodat we af kunnen koelen.

Daarna praten we er over en is het klaar.

Als ze tegen mij in gaat of iets anders puberaals heeft weet ik dat de ontwikkeling in iedergeval goed gaat



Ze voelt zich veilig en verteld mij een heleboel. Dat vind ik erg belangrijk.

Jij zou misschien meer kunnen praten met haar in plaats van af te keuren en straf uit te delen.

Dat gevecht ga je niet winnen en je dochter ook niet.



Zo verliezen jullie allebei.

Vertel haar waarom ze moet douchen.

Ik vertel mijn dochter bijvoorbeeld dat er vroeger een jongetje in mijn klas enorm stonk en waarom het dus belangrijk is dat je er onder gaat.
quote:Ycjoo- schreef op 22 april 2017 @ 11:26:

[...]

Nee de springtouw afpakken of stoepkrijt werkt :') tegenwoordig zitten ze veel achter die dingen. Ik kreeg vroeger als straf. Niet meer naar buiten vandaag. Nu is het: niet meer naar buiten en niet op de laptop. Ipad of telefoon. Tijden veranderen. Daar moet je wel in mee gaan. En vooral niet eindeloos op die dingen laten.

Springtouw en stoepkrijt afpakken helpt ook niet. Tenzij het 'vergrijp' is gepleegd met stoepkrijt of touw.



Mijn kinderen moeten vooral de gevolgen dragen van hun eigen handelen. Ze zullen steeds meer dingen zelfstandig moeten doen om uiteindelijk zelfstandig te worden. Dus kleding niet opgeruimd in kast of in de was gedaan. Jammer dan, er ligt genoeg op de grond om aan te trekken.



Schoenen op de mat? Ze worden erg lelijk van iedereen die erover heen loopt. Sporttas niet uitgepakt, fijn dan kun je zo weer gaan trainen, alles zit er immers nog in.
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:18:

[...]



Stop met zulke gekke straffen. Geen tablet mogen gebruiken lijkt in Nederland wel het nieuwe 'pak slaag'. In te zetten bij elke overtreding doch weinig effectief.



Wij horen uiteraard ook graag wat jij dan ziet als een goed alternatief?



Edit: mosterd. Blijkbaar is het alternatief 'niets doen'. Dat werkt thans niet bij de pubers hier in huis. Hun kamers werden al maanden niet opgeruimd en dus ook niet gepoetst (dat was de voorwaarde). Begin me zorgen te maken om hun gezondheid.
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 11:29:

[...]

Nee hoor helemaal niks aan de hand met haar, ze doet het heel goed op school, is slim, gezellige kletsgraag. Samen dingen doen doen we zeker wel, hebben het dan ook echt leuk samen maar dat rebelse de laatste tijd maakt mij gewoon gek.

Iemand vroeg waar vader is in dit verhaal die werkt veel en ziet de kinderen dus meestal in de avond en weekend, ik heb dan net oorlog gevoerd met haar en zij rent dan op papa af voor een dikke knuffel alsof er niks gebeurd is. Papa is een held voor haar, in de weekenden hoeft er natuurlijk niks gedaan te worden en is alles relaxter. Ik ben strenger dus word ik gezien als de boeman. Ze luistert eerder naar vader, gaat niet altijd makkelijk hoor maar na streng toespreken zal ze sneller naar vader luisteren.Maak gebruik van die kennis, kom met je man wat meer op een lijn. Praat met hem over het front dat jullie samen gaan vormen. Jouw manier is niet de zijne, jouw manier is niet de beste. Maar laat je niet uitspelen.
Alle reacties Link kopieren
lees het puber topic eens door staat ook ergens onder deze pijler. Dan weet je dat je niet de enige bent met een puber in huis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Jitsie schreef op 22 april 2017 @ 11:34:

[...]

Wij horen uiteraard ook graag wat jij dan ziet als een goed alternatief?Niks, zie mijn post boven deze post. En verder uitleggen wat ik wil een waarom ik dat wil. En soms ook gewoon zelf doen. Bord afruimen ga ik geen strijd over aan. Soms ruim ik hun borden op, en hoe leuk, tegenwoordig ruimen ze ook wel eens mijn bord op. Gewoon zomaar, omdat ze dat geleerd hebben doordat we zo met elkaar omgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:bashasha schreef op 22 april 2017 @ 11:31:

En wat sssssst schrijft: verwacht niet dat zij voor jou zorgt. Dat vraagt om teleurstelling. Waarschijnlijk heeft zij er genoeg aan om voor zich zelf te zorgen.



Doe leuke dingen met elkaar.Het gaat me niet om het zorgen voor mij maar vind het raar dat het haar niks doet dat iemand waarvan ze houd ziek is of pijn heeft. Ik heb ook een 9 jarige en die vindt het oprecht erg als je ziek bent, ik was vroeger ook zo dus vandaar dat het ik het gedrag van mijn dochter raar vind.
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:37:

[...]



Niks, zie mijn post boven deze post. En verder uitleggen wat ik wil een waarom ik dat wil. En soms ook gewoon zelf doen. Bord afruimen ga ik geen strijd over aan. Soms ruim ik hun borden op, en hoe leuk, tegenwoordig ruimen ze ook wel eens mijn bord op. Gewoon zomaar, omdat ze dat geleerd hebben doordat we zo met elkaar omgaan.En hoe hebben ze dat geleerd? En had je ook zo'n weigeraar er tussen zitten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven