Dochter maakt me helemaal gek (10 jaar)

22-04-2017 11:08 254 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 maakt mij helemaal gek. Ze heeft altijd al een sterke wil gehad maar de laatste tijd hebben we constant bonje, zijn de puberjaren nu al gestart?? Weet even echt niet hoe ik alles moet aanpakken nu.



Ik ben nu ook zeker geen leuke moeder ben gewoon een zeur geworden die de hele dag door van alles aan het herhalen is dat weet ik maar dingen die ze dagelijks vanzelf zou moeten doen doet ze gewoon niet. Dingen als:



- je schoenen in de schoenenkast zetten

- je eigen bord afruimen

- spullen die je gebruikt weer terugzetten

- je bed opmaken

- je kleding ophangen ipv op de grond gooien



Ze doet het gewoon niet want het kan haar niets schelen en wanneer ik haar vraag het te doen krijg ik een grote mond en blijft ze gewoon zitten. Vervolgens stuur ik haar naar haar kamer maar weigert ze erheen te gaan, sleep haar dan letterlijk aan haar arm richting trap. Ze accepteert dus ook haar straf gewoon niet..



Nog een probleen die we hebben is het douchen, ze haat het en gaat nooit douchen zonder een woordenwisseling en haar dus weer letterijk richting de badkamer te slepen. Mijn man zei laat haar dan gaat ze uiteindelijk vanzelf wel nou ze heeft letterlijk 2 weken niet gedoucht! Heb haar daarna dus weer gedwongen te douchen, dus weer hup die arm beetpakken en gaan.



Ze is ook ontzettend egoistisch weet niet of dit gewoon de leeftijd is en dat alle meiden min of meer een beetje egoistisch zijn rond deze leeftijd maar ze denkt gewoon altijd aan zichzelf. Voorbeeld: laatst zouden we een dagje uit hebben en toen werd ik ziek, werd ze bijna boos omdat alles niet doorging, is allemaal jou schuld mama je hebt onz dag verpest. Dat ik ziek was deed haar niks. Of wanneer ik vraag of ze even een paracetamol wil geven en ik onder de dekens lig zegt ze doe het zelf waarom moet ik dat doen. Nooit vragen hoe het gaat of ik wat nodig heb.



Heb nog een jonger kind en die is helemaal niet zo! Die helpt graag, denkt altijd aan anderen en is zorgzaam. Doet ook zonder eeuwige gezeur bord afruimen en schoenen opbergen hoef ik zelden te vragen.



Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.



Ze is super intelligent en echt wel een gezellige meid, ik hou ontzettend veel van haar, we doen ook veel leuke dingen samen maar dit gedrag maakt mij helemaal gek. Ze is gewoon heel humeurig kan poeslief zijn en opeens slaat het om en is ze een tijdje weer superkattig en rebels.



Hoe moet ik hier nou op reageren? Ben ik te streng? Te soft? Wanneer ze weereens dingen weigert te doen moet ik ze laten voor wat het is of haar dwingen het te doen? Hoe doen andere moeder dit
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 11:39:

[...]





Het gaat me niet om het zorgen voor mij maar vind het raar dat het haar niks doet dat iemand waarvan ze houd ziek is of pijn heeft. Ik heb ook een 9 jarige en die vindt het oprecht erg als je ziek bent, ik was vroeger ook zo dus vandaar dat het ik het gedrag van mijn dochter raar vind.

Je verwacht dingen van haar omdat jij zelf zo bent?

Newsflash; ze is haar eigen persoon en juist op deze leeftijd gaan ze ontdekken wie ze zelf zijn en hun eigen ik ontwikkelen.

Stop met haar vergelijken met jezelf of haar zusje.



Je komt op mij over als een moeder die overal heel erg bovenop zit en dat lijkt me voor je dochter en voor jezelf doodvermoeiend.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 11:40:

[...]

En hoe hebben ze dat geleerd? En had je ook zo'n weigeraar er tussen zitten?Ja hoor, met periodes hebben ze allemaal wel eens iets geweigerd. Door zelf uit die strijd te blijven leren ze genoeg. Kinderen leren genoeg van hoe je bent een hoe je doet. Opvoeden is in veel gevallen gewoon voorleven en geen ruzie maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 22 april 2017 @ 11:43:

[...]



Je verwacht dingen van haar omdat jij zelf zo bent?

Newsflash; ze is haar eigen persoon en juist op deze leeftijd gaan ze ontdekken wie ze zelf zijn en hun eigen ik ontwikkelen.

Stop met haar vergelijken met jezelf of haar zusje.



Je komt op mij over als een moeder die overal heel erg bovenop zit en dat lijkt me voor je dochter en voor jezelf doodvermoeiend.Hele goede raad. Stop vooral met vergelijken met zus: "Waarom doe jij zo? Je zusje is altijd zo lief" is al een goede reden om een pesthekel aan je zusje te krijgen want die wordt dan nog voorgetrokken ook in jouw ogen. En dat gaat dan weer jaren duren om dat contact weer leuk te maken, als je een beetje pech hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou inderdaad professionele hulp inschakelen. Het valt me op dat veel mensen aangeven om verder niet "de strijd" aan te gaan of te straffen. Maar hoe moet een kind dan leren wat wel en niet gepast gedrag is? Ouders van tegenwoordig zijn veel te soft, met onaangepaste kinderen als gevolg omdat ze overal mee wegkomen.



Een kind van 10 kan best even een paracetamol pakken voor een ziek familielid, of een mandarijntje pellen of een kopje thee zetten. Zo breng je een kind compassie bij, iets waar het in zijn of haar latere leeftijd nog veel aan gaat hebben.



Ik vind 10 erg vroeg voor pubertijd, ik zou haar daarom toch eens "na laten kijken". Ik zou me ook zorgen maken als mijn kind zo deed.
quote:GinnyJones schreef op 22 april 2017 @ 11:51:

Ik zou inderdaad professionele hulp inschakelen. Het valt me op dat veel mensen aangeven om verder niet "de strijd" aan te gaan of te straffen. Maar hoe moet een kind dan leren wat wel en niet gepast gedrag is? Ouders van tegenwoordig zijn veel te soft, met onaangepaste kinderen als gevolg omdat ze overal mee wegkomen.



Een kind van 10 kan best even een paracetamol pakken voor een ziek familielid, of een mandarijntje pellen of een kopje thee zetten. Zo breng je een kind compassie bij, iets waar het in zijn of haar latere leeftijd nog veel aan gaat hebben.



Ik vind 10 erg vroeg voor pubertijd, ik zou haar daarom toch eens "na laten kijken". Ik zou me ook zorgen maken als mijn kind zo deed.

Zonder straf of strijd kan ik zeggen dat mijn kinderen leuk zijn opgedroogd of aan het opdrogen zijn. Met straf en strijd waren ze misschien net zo opgedroogd maar hadden we ook een paar heel ongezellige periodes gekend.

Gezelligheid en puberteit kunnen ook gewoon samen gaan. Win win.
Alle reacties Link kopieren
Laat vader iets meer doen in de opvoeding. Ze kan bijvoorbeeld in het weekend douchen, gestimuleerd door papa en doordeweeks wassen met een washand. Dan hoef jij die strijd niet aan te gaan.

En maak niet overal een strijd van. Bed opmaken doen wij hier ook niet. Las laatst nog dat dat veel gezonder is (dan kan het luchten.)

En inderdaad, stop met vergelijken. Blijf gewoon vriendelijk meedelen wat je verwachting is. 'Ik verwacht dat iedereen even helpt. Als jij jouw jas ophangt en je schoenen in de kast zet, maak ik ondertussen wat drinken voor ons klaar.'
quote:granny71 schreef op 22 april 2017 @ 11:43:

[...]



Je verwacht dingen van haar omdat jij zelf zo bent?

Newsflash; ze is haar eigen persoon en juist op deze leeftijd gaan ze ontdekken wie ze zelf zijn en hun eigen ik ontwikkelen.

Stop met haar vergelijken met jezelf of haar zusje.



Je komt op mij over als een moeder die overal heel erg bovenop zit en dat lijkt me voor je dochter en voor jezelf doodvermoeiend.+1 en prijs haar positieve kanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 22 april 2017 @ 11:51:

Ik zou inderdaad professionele hulp inschakelen. Het valt me op dat veel mensen aangeven om verder niet "de strijd" aan te gaan of te straffen. Maar hoe moet een kind dan leren wat wel en niet gepast gedrag is? Ouders van tegenwoordig zijn veel te soft, met onaangepaste kinderen als gevolg omdat ze overal mee wegkomen.



Een kind van 10 kan best even een paracetamol pakken voor een ziek familielid, of een mandarijntje pellen of een kopje thee zetten. Zo breng je een kind compassie bij, iets waar het in zijn of haar latere leeftijd nog veel aan gaat hebben.



Ik vind 10 erg vroeg voor pubertijd, ik zou haar daarom toch eens "na laten kijken". Ik zou me ook zorgen maken als mijn kind zo deed.



Zo denk ik er dus ook over wil niet dat mijn kind een egoistisch verwend nest wordt, daarom ben ik bang om 'los' te laten maar hoe alles nu gaat schiet natuurlijk ook niet op. Ga proberen om inderdaad niet OVERAL een issue van te maken.



Sommigen zeggen mijn kind 'na te laten kijken' maar waar moeten ze naar kijken dan? Haar gedrag nu is niet altijd ideaal en leuk is het niet altijd maar zou niet weten waar ze naar moeten kijken
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:56:

[...]



Zonder straf of strijd kan ik zeggen dat mijn kinderen leuk zijn opgedroogd of aan het opdrogen zijn. Met straf en strijd waren ze misschien net zo opgedroogd maar hadden we ook een paar heel ongezellige periodes gekend.

Gezelligheid en puberteit kunnen ook gewoon samen gaan. Win win.



Niet elk kind is zo makkelijk als die van jou.



En de een doet het prima zonder straf en een ander heeft dat wel nodig. Altijd lekker makkelijk vanuit je eigen kader reageren maar omdat het bij jouw kinderen zo werkt hoeft dat niet bij anderen kinderen ook te werken.



Maar een beetje positiviteit naar je kind toe TO kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hetisonmogelijk schreef op 22 april 2017 @ 11:57:

Laat vader iets meer doen in de opvoeding. Ze kan bijvoorbeeld in het weekend douchen, gestimuleerd door papa en doordeweeks wassen met een washand. Dan hoef jij die strijd niet aan te gaan.

En maak niet overal een strijd van. Bed opmaken doen wij hier ook niet. Las laatst nog dat dat veel gezonder is (dan kan het luchten.)

En inderdaad, stop met vergelijken. Blijf gewoon vriendelijk meedelen wat je verwachting is. 'Ik verwacht dat iedereen even helpt. Als jij jouw jas ophangt en je schoenen in de kast zet, maak ik ondertussen wat drinken voor ons klaar.'Bedankt voor het meedenken allemaal! Heb hier zeker wat aan
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 12:01:

[...]



Sommigen zeggen mijn kind 'na te laten kijken' maar waar moeten ze naar kijken dan? Haar gedrag nu is niet altijd ideaal en leuk is het niet altijd maar zou niet weten waar ze naar moeten kijken

Ze kijken nergens naar want een kind van 10 die zich losmaakt van (te) aanwezige ouders is heel normaal namelijk.

De ene begint met 10 jaar en de andere pas met 16 jaar maar het losmaken van je ouders hoort nu eenmaal bij volwassen worden.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 12:02:

[...]

Niet elk kind is zo makkelijk als die van jou.



En de een doet het prima zonder straf en een ander heeft dat wel nodig. Altijd lekker makkelijk vanuit je eigen kader reageren maar omdat het bij jouw kinderen zo werkt hoeft dat niet bij anderen kinderen ook te werken.



Maar een beetje positiviteit naar je kind toe TO kan nooit kwaad.Mijn kinderen zijn niet de aller moeilijkste. Dat klopt. Maar elk kind gedijt beter zonder straf dan met. Als dat je overtuiging is dan lukt het nog ook.
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 11:35:

[...]



Maak gebruik van die kennis, kom met je man wat meer op een lijn. Praat met hem over het front dat jullie samen gaan vormen. Jouw manier is niet de zijne, jouw manier is niet de beste. Maar laat je niet uitspelen.Front, uitspelen.. wat een oorlogstaal. Het is je kind hoor, niet de vijand die je eronder moet zien te krijgen.
quote:Jitsie schreef op 22 april 2017 @ 11:34:

[...]





Wij horen uiteraard ook graag wat jij dan ziet als een goed alternatief?



Edit: mosterd. Blijkbaar is het alternatief 'niets doen'. Dat werkt thans niet bij de pubers hier in huis. Hun kamers werden al maanden niet opgeruimd en dus ook niet gepoetst (dat was de voorwaarde). Begin me zorgen te maken om hun gezondheid. Mijn moeder ging wel poetsen en alles wat in de weg/op de grond lag verdween de prullenbak in . Werkte als een tierelier, dat wel.
quote:Koffiekop schreef op 22 april 2017 @ 12:09:

[...]

Front, uitspelen.. wat een oorlogstaal. Het is je kind hoor, niet de vijand die je eronder moet zien te krijgen.Dat bedoel ik ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jitsie schreef op 22 april 2017 @ 11:34:

[...]





Wij horen uiteraard ook graag wat jij dan ziet als een goed alternatief?



Edit: mosterd. Blijkbaar is het alternatief 'niets doen'. Dat werkt thans niet bij de pubers hier in huis. Hun kamers werden al maanden niet opgeruimd en dus ook niet gepoetst (dat was de voorwaarde). Begin me zorgen te maken om hun gezondheid.

Was niet in de mand in de badkamer? Dan wordt het niet gewassen!

Geen borden/glazen/kopjes meer omdat alles in hun kamer ligt? Prima dan drink je maar uit de kraan en eet je maar uit het vuistje!

Vuile sportkleding in de tas? Kan je prima nog een keer in sporten!
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 22 april 2017 @ 12:12:

[...]





Mijn moeder ging wel poetsen en alles wat in de weg/op de grond lag verdween de prullenbak in . Werkte als een tierelier, dat wel.

Een vriendje of vriendinnetje (als in verkering) krijgen werkt trouwens ook prima.

Zoons kamer is nog nooit zo netjes geweest
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:19
0.00% gewijzigd
Gaat het in golven, dan weer wat weken goed, dan weer weken steeds in de clinch met elkaar? Want dan inderdaad: Welkom in de pre-puberteit.

Ik herken wel aardig wat van mijn 11 jarige hoor. Je bord moeten opruimen is vaak heel veel zuchten, of ik doe het zo, wat uiteraard betekent dat het er 2 uur later nog staat. Aan de andere kant komt dochter ook nog in bed knuffels geven en doet ze hele lieve dingen, zoals gezegd het golft een beetje. Naast het gedrag is ook lichamelijk goed te zien dat de puberteit is begonnen/ er aan komt.
Wij hebben eigenlijk zelden straf uitgedeeld.

Opruimen, bed opmaken etc. doet ze nog steeds niet (ze is 24). Dan stapt ze s avonds in een onopgemaakt bed, so be it. Kleren die niet in de wasmand zitten worden niet gewassen. Opruimen doe ik zelf.

Ga niet overal een strijd van maken.

Doe je handschoenen aan, het is koud! Nee, wil ik niet. Ok, prima, dan merkt ze het zelf wel.



Mooi voorbeeld van toen ze ook 10 was. We waren met Kerst in de Ardennen. Hartstikke koud. Kom doe je sokken en schoenen aan, we gaan zo weg. Kwam ze beneden met blote voeten in ballerinas. Ik zei nog, dat kan echt niet, je voeten vriezen eraf. Dat was niet waar natuurlijk. Ok, prima, we gaan. Na een paar uur zei ik tegen mn man: laten we maar terug gaan, ik zag ze strompelen. Maar verder niks gezegd.

De volgende dag: kom jongens sokken en schoenen aan, we gaan. En toen kwam ze wel beneden met sokken en sportschoenen aan.....

Ze moeten ook dingen zelf ondervinden.
quote:Pluisi schreef op 22 april 2017 @ 12:31:

Wij hebben eigenlijk zelden straf uitgedeeld.

Opruimen, bed opmaken etc. doet ze nog steeds niet (ze is 24). Dan stapt ze s avonds in een onopgemaakt bed, so be it. Kleren die niet in de wasmand zitten worden niet gewassen. Opruimen doe ik zelf.

Ga niet overal een strijd van maken.

Doe je handschoenen aan, het is koud! Nee, wil ik niet. Ok, prima, dan merkt ze het zelf wel.



Mooi voorbeeld van toen ze ook 10 was. We waren met Kerst in de Ardennen. Hartstikke koud. Kom doe je sokken en schoenen aan, we gaan zo weg. Kwam ze beneden met blote voeten in ballerinas. Ik zei nog, dat kan echt niet, je voeten vriezen eraf. Dat was niet waar natuurlijk. Ok, prima, we gaan. Na een paar uur zei ik tegen mn man: laten we maar terug gaan, ik zag ze strompelen. Maar verder niks gezegd.

De volgende dag: kom jongens sokken en schoenen aan, we gaan. En toen kwam ze wel beneden met sokken en sportschoenen aan.....

Ze moeten ook dingen zelf ondervinden.Dat kan je dus makkelijk doen als je kind niets toegeeft en uren gaat lopen. Als je weet dat je kind vervolgens na 15 minuten begint te klagen en zo het uitstapje voor iedereen verpest, want dat kunnen ze, dan probeer je toch je kind over te halen of dan de sokken en schoenen op zijn minst mee te laten nemen.
Reisa, dat is idd ook een goede oplossing, gewoon die schoenen en sokken meenemen.



Ik zie bij TO een strijd tussen moeder en dochter. Ze willen allebei winnen, maar er zijn alleen maar verliezers.

Ik zou zeggen: ik zou t fijn vinden als je gaat douchen, want je gaat anders stinken, en dat is niet fijn voor mensen die vlakbij je staan/zitten. En als ze het dan niet wil, prima, ze weet dan wel de gevolgen.

Hoe meer moeder haar op de huid zit, hoe meer zal ze zich afzetten.
quote:reisa1978 schreef op 22 april 2017 @ 12:34:

[...]

Dat kan je dus makkelijk doen als je kind niets toegeeft en uren gaat lopen. Als je weet dat je kind vervolgens na 15 minuten begint te klagen en zo het uitstapje voor iedereen verpest, want dat kunnen ze, dan probeer je toch je kind over te halen of dan de sokken en schoenen op zijn minst mee te laten nemen.

Verpest uitstapje moet je gewoon af en toe incalculeren. Met meer dan een kind heb je dan ook dat ze zich aan elkaar gaan storen. Niks leukers dan te observeren hoe ze dat met elkaar aanpakken.



Stadswandeling met kind op teenslippers. Op elk plattegrondje heeft hij aangewezen hoe je naar de parkeergarage zou kunnen lopen. We hebben het er nog over. Het was niet super gezellig, maar ik laat me dan niet meesleuren in dat pesthumeur. Waardoor het toch best waardevol was. Achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Geen regels opstellen voor haar maar met haar



Hoevaak zou zij willen douchen? Laat haar een voorstel doen

Kamer..haar deur kan dicht..stel voor dat je de eerste dag van de maand zuigt en bed verschoont en alles op de grond in de was gooit



Schoenen niet op het rek...die zou ik even aan de kant schuiven...dat zijn lastige dingen ook vior volwassenen wat some niet int systeem komt. Niet elke dag weer over zeuren





Verder is prepuberteit bij 10 jr niet ongewoon...zat meisjes worden ongesteld met 11



Tijd voor stoppen met opvoeden en starten met begeleiden

( en never vergelijken met haar zus!)
Nou heerlijk die verhalen van mensen die het zo gezellig hebben met hun wondertjes.

Altijd leuk om even te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven