Dochter maakt me helemaal gek (10 jaar)

22-04-2017 11:08 254 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 maakt mij helemaal gek. Ze heeft altijd al een sterke wil gehad maar de laatste tijd hebben we constant bonje, zijn de puberjaren nu al gestart?? Weet even echt niet hoe ik alles moet aanpakken nu.



Ik ben nu ook zeker geen leuke moeder ben gewoon een zeur geworden die de hele dag door van alles aan het herhalen is dat weet ik maar dingen die ze dagelijks vanzelf zou moeten doen doet ze gewoon niet. Dingen als:



- je schoenen in de schoenenkast zetten

- je eigen bord afruimen

- spullen die je gebruikt weer terugzetten

- je bed opmaken

- je kleding ophangen ipv op de grond gooien



Ze doet het gewoon niet want het kan haar niets schelen en wanneer ik haar vraag het te doen krijg ik een grote mond en blijft ze gewoon zitten. Vervolgens stuur ik haar naar haar kamer maar weigert ze erheen te gaan, sleep haar dan letterlijk aan haar arm richting trap. Ze accepteert dus ook haar straf gewoon niet..



Nog een probleen die we hebben is het douchen, ze haat het en gaat nooit douchen zonder een woordenwisseling en haar dus weer letterijk richting de badkamer te slepen. Mijn man zei laat haar dan gaat ze uiteindelijk vanzelf wel nou ze heeft letterlijk 2 weken niet gedoucht! Heb haar daarna dus weer gedwongen te douchen, dus weer hup die arm beetpakken en gaan.



Ze is ook ontzettend egoistisch weet niet of dit gewoon de leeftijd is en dat alle meiden min of meer een beetje egoistisch zijn rond deze leeftijd maar ze denkt gewoon altijd aan zichzelf. Voorbeeld: laatst zouden we een dagje uit hebben en toen werd ik ziek, werd ze bijna boos omdat alles niet doorging, is allemaal jou schuld mama je hebt onz dag verpest. Dat ik ziek was deed haar niks. Of wanneer ik vraag of ze even een paracetamol wil geven en ik onder de dekens lig zegt ze doe het zelf waarom moet ik dat doen. Nooit vragen hoe het gaat of ik wat nodig heb.



Heb nog een jonger kind en die is helemaal niet zo! Die helpt graag, denkt altijd aan anderen en is zorgzaam. Doet ook zonder eeuwige gezeur bord afruimen en schoenen opbergen hoef ik zelden te vragen.



Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.



Ze is super intelligent en echt wel een gezellige meid, ik hou ontzettend veel van haar, we doen ook veel leuke dingen samen maar dit gedrag maakt mij helemaal gek. Ze is gewoon heel humeurig kan poeslief zijn en opeens slaat het om en is ze een tijdje weer superkattig en rebels.



Hoe moet ik hier nou op reageren? Ben ik te streng? Te soft? Wanneer ze weereens dingen weigert te doen moet ik ze laten voor wat het is of haar dwingen het te doen? Hoe doen andere moeder dit
quote:Ana_Isabel_ schreef op 22 april 2017 @ 15:30:

[...]





Amen.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 15:28:

[...]



De kunst is dat je ze tijdens het opvoeden sociaal wenselijk gedrag bijbrengt, zonder over hun gevoel te walsen.De maatschappij werkt niet zo. Soms kan je gevoel erkennen en alsnog gedrag willen zien. Denk je nou echt dat ze op het VO. op straat, in een winkel hiermee rekening houden? Jammer dat je soms geraakt wordt in gevoel en dat hoort bij ieder mens en dus ook bij ieder kind. Leer kinderen om daarmee om te gaan i.p.v van die bijna angstvallig en verlammende aanpak in het willen voorkomen van het raken van gevoel. Leer kinderen om om te gaan met hun gevoelens door er dus geen halszaak van te maken dat zij die hebben en gelijkertijd grenzen te stellen in hun gedrag. Kan alleen door emotioneel uitgebalanceerde volwassen gebeuren en ik ben het direct met je eens dat het daar nog wel eens aan schort.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:32:

[...]



De maatschappij werkt niet zo. Soms kan je gevoel erkennen en alsnog gedrag willen zien. Denk je nou echt dat ze op het VO. op straat, in een winkel hiermee rekening houden? Jammer dat je soms geraakt wordt in gevoel en dat hoort bij ieder mens en dus ook bij ieder kind. Leer kinderen om daarmee om te gaan i.p.v van dat bijna angstvallig willen voorkomen van het raken van gevoel.Daarom is het belangrijk om als ouder de ruimte te bieden aan de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen.
Teveel ruimte werkt juist weer averechts voor het zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:32:

[...]



De maatschappij werkt niet zo. Soms kan je gevoel erkennen en alsnog gedrag willen zien. Denk je nou echt dat ze op het VO. op straat, in een winkel hiermee rekening houden? Jammer dat je soms geraakt wordt in gevoel en dat hoort bij ieder mens en dus ook bij ieder kind. Leer kinderen om daarmee om te gaan i.p.v van dat bijna angstvallig willen voorkomen van het raken van gevoel.



Dit.

Onze oudste is extreem verlegen. Vind het moeilijk om (volwassenen ) recht aan te kijken en te antwoorden. Geen onwil dus. Zelfs tegen hem heb ik uitgelegd dat de wereld nu eenmaal zo in elkaar zit, dat er op sociaal niveau minimaal iets verwacht wordt. ( heb het uitgebreider uitgelegd). Ik help hem er niet mee door te zeggen " Je bent nu eenmaal zo, dus doe lekker wat jij wilt" Daarnaast hoeft hij niet zijn complete persoonlijkheid aan te passen. Hij zal voorlopig nog altijd de stille, rustige jongen zijn die erg verlegen is, maar wel in staat is, om hoe moeilijk ook, zich over een drempel heen te zetten ookal vind hij dat moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 15:40:

[...]





Daarom is het belangrijk om als ouder de ruimte te bieden aan de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen.

En om basale fatsoensvaardigheden te hebben aangeleerd en zo niet, de groep erom heen in te zetten opdat het kwartje wel valt.

Mensen zijn groepsdieren en als het de mama-wolf niet lukt grijpt een andere wolf in. Gelukkig zijn wij niet zo primitief als dieren maar wij leven en leren wel het beste in groepen. It takes a village to raise a child.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Douchen en spullen opruimen vind ik wel erg belangrijk, maar bij spullen opruimen kies ik er wel voor soms niets te zeggen. Met douchen zeg ik gewoon: "Ga nu even douchen.". Geen discussie of verwijten, gewoon heel rustig een bevel.



Mijn dochter heeft de neiging om erg pittig te reageren als ik haar iets wil vragen als ze op haar kamer zit. Ze snauwt en schreeuwt dan. Vandaag heb ik na een keer kloppen op haar deur en haar naam zeggen het opgegeven en met mijn andere kind gaan lunchen. Bij terugkomst was ze boos. Ik heb toen uitgelegddat dit de consequentie was van haar eerdere reacties. Ze moest daar een beetje om lachen en ze snapte het opeens. Wat bij mijn dochter niet helpt is er te veel woorden aan wijden of autoritair te doen. De baas ben ik wel, maar op een rustigere manier. Vind wat werkt bij jou, maar vraag je ook af waarom haar gedrag jou raakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ana_Isabel_ schreef op 22 april 2017 @ 15:43:

[...]





maar wel in staat is, om hoe moeilijk ook, zich over een drempel heen te zetten ookal vind hij dat moeilijk.En ieder mens begrijpt dit en zo niet dan ben je er dus wel als moeder. Maar als ouder niet helpen om over die drempel te komen omdat anders gevoel geraakt wordt is wat mij betreft begeleiden naar sociaal isolement.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:MoirenPhae schreef op 22 april 2017 @ 15:41:

Teveel ruimte werkt juist weer averechts voor het zelfvertrouwen.Teveel ruimte is weer wat anders, dat is idd ook slecht voor het zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft zoals ik het lees te maken met de gevoeligheden en onzekerheden van deze dochter. Zij heeft buien waarin ze dwars is en weigert. Kan en mag maar basale fatsoensregels gelden altijd ongeacht gevoel en/of bui.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:46:

[...]



En ieder mens begrijpt dit en zo niet dan ben je er dus wel als moeder. Maar als ouder niet helpen om over die drempel te komen omdat anders gevoel geraakt wordt is wat mij betreft begeleiden naar sociaal isolement.Je slaat de spijker op zijn kop. Als ik hem hier niet in zou begeleiden, is hij over 10 jaar een kluizenaar die in mijn garage woont.
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:46:

[...]



En ieder mens begrijpt dit en zo niet dan ben je er dus wel als moeder. Maar als ouder niet helpen om over die drempel te komen omdat anders gevoel geraakt wordt is wat mij betreft begeleiden naar sociaal isolement.



Ik schrijf juist dat je je kind moet helpen.

Wat sommigen hier doen is bepaald gedrag afdwingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:49:

Het heeft zoals ik het lees te maken met de gevoeligheden en onzekerheden van deze dochter. Zij heeft buien waarin ze dwars is en weigert. Kan en mag maar basale fatsoensregels gelden altijd ongeacht gevoel en/of bui.Precies, want boze, dwarse buien houd je tot in de lengte der dagen, zelfs als volwassene en daar gaat niemand rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ana_Isabel_ schreef op 22 april 2017 @ 15:52:

[...]





Precies, want boze, dwarse buien houd je tot in de lengte der dagen, zelfs als volwassene en daar gaat niemand rekening mee houden.Yup
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 15:51:

[...]





Ik schrijf juist dat je je kind moet helpen.

Wat sommigen hier doen is bepaald gedrag afdwingen.



Ik heb het bij mijn zoon ook af moeten "dwingen". Doe ik trouwens bij al mijn kinderen. Ik spreek bepaalde verwachtingen uit die prima bij de leeftijd passen.

Het valt mij juist op dat als ik uitleg wat er van ze verwacht wordt, ze weten waar ze aan toe zijn en dat voor hen als heel veilig voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 11:29:

[...]





Nee hoor helemaal niks aan de hand met haar, ze doet het heel goed op school, is slim, gezellige kletsgraag. Samen dingen doen doen we zeker wel, hebben het dan ook echt leuk samen maar dat rebelse de laatste tijd maakt mij gewoon gek.

Iemand vroeg waar vader is in dit verhaal die werkt veel en ziet de kinderen dus meestal in de avond en weekend, ik heb dan net oorlog gevoerd met haar en zij rent dan op papa af voor een dikke knuffel alsof er niks gebeurd is. Papa is een held voor haar, in de weekenden hoeft er natuurlijk niks gedaan te worden en is alles relaxter. Ik ben strenger dus word ik gezien als de boeman. Ze luistert eerder naar vader, gaat niet altijd makkelijk hoor maar na streng toespreken zal ze sneller naar vader luisteren.Laat die geweldige papa maar de strijd met haar aangaan. Savonds kun je ook douchen en kan ze haar kleding en haar kamer opruimen. Soms is het gewoon tijd om zelf rustig te gaan zitten. En de strijd aan vaders over te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 15:51:

[...]





Ik schrijf juist dat je je kind moet helpen.

Door haar niet te kwetsen en als moeder aan de anderen om haar heen uit te leggen dat zij (een kind van tien) geen gedag hoeft te zeggen omdat zij gekwetst wordt ? Dat is geen helpen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dat trekken naar de douche is niet letterlijk toch? Ik moet ze ook onder de douche schoppen, maar schop dan uiteraard niet letterlijk. De oudste heeft het nu begrepen, de middelste moet ik echt nog vaak herinneren en zeggen dat ze nu echt gewoon moet douchen.
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 15:51:

[...]





Ik schrijf juist dat je je kind moet helpen.

Wat sommigen hier doen is bepaald gedrag afdwingen.

Helpen wil niet zeggen dat je alle ruimte geeft om het maar te laten zoals het kind wil. Juist niet.

Leren dat sommige dingen nou eenmaal moeten of "horen" zorgt ervoor dat ze zich prettig binnen de maatschappij kunnen bewegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ana_Isabel_ schreef op 22 april 2017 @ 15:43:

[...]





Dit.

Onze oudste is extreem verlegen. Vind het moeilijk om (volwassenen ) recht aan te kijken en te antwoorden. Geen onwil dus. Zelfs tegen hem heb ik uitgelegd dat de wereld nu eenmaal zo in elkaar zit, dat er op sociaal niveau minimaal iets verwacht wordt. ( heb het uitgebreider uitgelegd). Ik help hem er niet mee door te zeggen " Je bent nu eenmaal zo, dus doe lekker wat jij wilt" Daarnaast hoeft hij niet zijn complete persoonlijkheid aan te passen. Hij zal voorlopig nog altijd de stille, rustige jongen zijn die erg verlegen is, maar wel in staat is, om hoe moeilijk ook, zich over een drempel heen te zetten ookal vind hij dat moeilijk.Maar vergis je niet in stille verlegens kinderen. Mijn zoon nu17 jaar is ook zo. Bij elke ouderbespreking hoorden ik hij moet meer zeggen. Hij gaat nu zijn eigen weg. En onderschat deze kinderen niet. Hij moest van mij gaan werken. En hij werkt nu juist om onder de mensen te blijven.
Humor is ook een heel goed middel om spanning te breken en iets voor elkaar te krijgen. Hier is mijn man er beter in dan ik, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 22 april 2017 @ 15:57:

Humor is ook een heel goed middel om spanning te breken en iets voor elkaar te krijgen. Eens. Werkt heel goed.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 22 april 2017 @ 15:57:

[...]





Maar vergis je niet in stille verlegens kinderen. Mijn zoon nu17 jaar is ook zo. Bij elke ouderbespreking hoorden ik hij moet meer zeggen. Hij gaat nu zijn eigen weg. En onderschat deze kinderen niet. Hij moest van mij gaan werken. En hij werkt nu juist om onder de mensen te blijven.Heel herkenbaar
quote:Enn schreef op 22 april 2017 @ 15:54:

[...]

Door haar niet te kwetsen en als moeder aan de anderen om haar heen uit te leggen dat zij (een kind van tien) geen gedag hoeft te zeggen omdat zij gekwetst wordt ? Dat is geen helpen.Nee, dat noem je belachelijk maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 16:08:

[...]



Nee, dat noem je belachelijk maken.

Vind jij.



Vooraf afspreken dat ze dit doet en daarna gewoon in haar boek mag lezen is ook een optie.

Zie niet in waar ik mijn (ooit erg) verlegen dochter belachelijk heb gemaakt om het zo met haar aan te pakken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven