Dochter naar verjaardagspartijtje pester laten gaan?

24-03-2017 13:21 101 berichten
Mijn dochter van 6 zit de laatste tijd niet zo lekker in d'r vel op school. Ze vertelt dat ze door een paar kinderen wordt buitengesloten. Die zetten andere kindjes tegen haar op door te zeggen dat ze niet met haar mogen spelen. Echt meidenvenijn zeg maar. Gelukkig praat ze er wel met ons over. Ze kan goed onder woorden brengen wat er speelt en hoe ze zich voelt. We willen haar opgeven voor een weerbaarheidscursus, als extra steuntje in de rug. Nu speelt alleen even het volgende. Om de een of andere reden heeft een meisje dat haar nu steeds zo buitensluit haar wel uitgenodigd voor haar verjaardagsfeestje. Ik vraag me af of m'n dochter hier nu wel heen zou moeten. Ze heeft er sociaal gezien eigenlijk niet zo'n zin in. Maar de activiteit vindt ze dan wel weer heel leuk.. ik vind het zelf een beetje raar om wel leuk te gaan doen op zo'n feestje voor een meisje dat zo vervelend tegen m'n dochter doet. Dan geef je misschien signaal af dat het wel ok is wat er gebeurt. Aan de andere kant levert afzeggen misschien nog meer gedoe op voor m'n dochter. Wat achtergrondinformatie: het meisje heeft een wat lastige thuissituatie op het moment, dus het nare gedrag komt wel ergens vandaan. Wat zouden jullie doen?
quote:Quiroma schreef op 24 maart 2017 @ 13:34:

[...]





Op zijn minst onbewust wel hoor.



Heeft je dochter wel andere vriendinnen?Ja ze heeft wel vriendinnen gelukkig. Maar het is nog niet zo stabiel allemaal. Die vriendinnen kunnen soms ook meelopen met de buitensluiters zeg maar. Ze heeft in die zin niet een heel veilige basis op school.
Eigenlijk zou ik contact in dit geval wel stimuleren, liefst middels een speelafspraak vooraf onder jouw toezicht, dus bij jou thuis. Vervolgens kun je als of besluiten contacteert te blijven stimuleren.



Contact kan in dit geval het pesten doen verminderen of laten verdwijnen, dus die kans zou ik zeker graag willen benutten.



Echter wel onder toezicht en eigen regie.
quote:Quiroma schreef op 24 maart 2017 @ 13:35:

Weten de ouders van dat meisje dat hun dochter jouw dochter pest?Dat denk ik dus niet. Ik nodigde ook gewoon alle meisjes vd klas uit, ook degene met wie mn dochter nooit speelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:miepiestreepje schreef op 24 maart 2017 @ 13:37:

[...]





Ja ze heeft wel vriendinnen gelukkig. Maar het is nog niet zo stabiel allemaal. Die vriendinnen kunnen soms ook meelopen met de buitensluiters zeg maar. Ze heeft in die zin niet een heel veilige basis op school.Wat ontzettend zielig... ik kan mij zo voorstellen dat zo een feestje doodeng is in een vreemde omgeving, zonder stabiele vriendschappen waar ze op terug kan vallen. Ik had het wel geweten. Je weet toch eigenlijk genoeg?
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
Maar de twee meisjes waren in het begin van het schooljaar wel vriendinnen, althans ze speelden vaker samen? En is dat andere meisje alleen pesterig tegen jouw dochter of ook tegen andere kinderen in de klas?
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:38:

Eigenlijk zou ik contact in dit geval wel stimuleren, liefst middels een speelafspraak vooraf onder jouw toezicht, dus bij jou thuis. Vervolgens kun je als of besluiten contacteert te blijven stimuleren.



Contact kan in dit geval het pesten doen verminderen of laten verdwijnen, dus die kans zou ik zeker graag willen benutten.



Echter wel onder toezicht en eigen regie.



Nee hoor. Hoeft echt niet. Thuis is namelijk niet op school. Dus ze kunnen misschien prima 1 op 1 spelen maar op school gaat dan toch elke keer weer mis.



Als mijn kind eigenlijk niet wil, dan gewoon niet. Maar goed ervaring maakt wijzer in mijn geval.



Ik zou dit dus niet meer doen bij mijn jongste. Geen speeldates met dit soort meisjes/jongens of feestjes laten bijwonen van deze kinderen. Het helpt echt geen bal.
quote:7102 schreef op 24 maart 2017 @ 13:36:

[...]



Dat vraag ik mij ook af.Ik denk het niet. Ze weten wel dat ze momenteel wat problematisch gedrag vertoont op school. Maar niet dat dit zich oa richt op mijn dochter. Ik zal het misschien toch eens aankaarten. Ik voel me alleen beetje bezwaard omdat ze al zoveel aan hun kop hebben, maar ik kan misschien ook wel een weerbaarheidscursusje gebruiken
Overigens vind ik mening van je kind wel zodanig belangrijk dat wanneer ze niet wil gaan ze ook niet zou hoeven te gaan. Dus in deze zou ik niet enkel teren op mijn gevoel of ideeen hierover.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 24 maart 2017 @ 13:38:

[...]





Dat denk ik dus niet. Ik nodigde ook gewoon alle meisjes vd klas uit, ook degene met wie mn dochter nooit speelde.



Oh echt? Mijn dochter noemt zelf gelukkig alleen maar meisjes op voor haar feestje met wie ze ook speelt.



Maar in dit geval kennen de ouders elkaar omdat de meisjes eerder wel samenspeelden.
quote:Quiroma schreef op 24 maart 2017 @ 13:40:

Maar de twee meisjes waren in het begin van het schooljaar wel vriendinnen, althans ze speelden vaker samen? En is dat andere meisje alleen pesterig tegen jouw dochter of ook tegen andere kinderen in de klas?Ja klopt. En ze vertoont het gedrag volgens mij naar meer kindjes toe.
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 13:41:

[...]





Nee hoor.Kan schrijf ik. Ik zou dat wel willen uitproberen in de hoop op een prettige afloop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 13:41:

[...]





Nee hoor.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:42:

Overigens vind ik mening van je kind wel zodanig belangrijk dat wanneer ze niet wil gaan ze ook niet zou hoeven te gaan. Dus in deze zou ik niet enkel teren op mijn gevoel of ideeen hierover.Zo zou ik er ook over denken. En als dochter alleen maar voor de activiteit wil gaan, kan die activiteit ook wel een andere keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:43:

[...]



Kan schrijf ik. Ik zou dat wel willen uitproberen in de hoop op een prettige afloop.Je stelt je kind bloot aan een experiment wat fout af kan lopen. Alleen voor je eigen gemoedsrust. Je kunt simpelweg niet met iedereen vrienden zijn.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:43:

[...]



Kan schrijf ik. Ik zou dat wel willen uitproberen in de hoop op een prettige afloop.Been there done that. Werkt bijna nooit.
Oh, en hoe is de uitnodiging tot stand gekomen. Lukraak alle kinderen of meisjes uit de klas? Of op verzoek van de jarige?



Zou voor mij verschil uitmaken.
Pesten en buitensluiten draait om zo veel meer dan of je iemand wel of niet aardig vindt. Het heeft ook te maken met groepsdynamiek, met je eigen plekje in de groep willen verdedigen en soms ook gewoon met buien.



Mijn kind is een tijdje buitengesloten en gepest door d'r beste vriendinnetje. Buiten school ging het prima, op feestjes ging het prima, maar in de klas speelde er opeens een heel andere dynamiek waarin het vriendinnetje voor haar eigen hachje ging en dat ging ten koste van mijn kind. Gesprek met de ouders loste niets op, gesprek met de juf bracht wel verbetering en intussen loopt het weer gewoon soepel. En heeft mijn kind er wat vriendinnen bij, omdat ze op ons advies wat breder is gaan kijken dan alleen dat ene meisje met haar zwaan-kleef-aan-cheer-groepje.

Weghouden op verjaardagen had ik in onze situatie juist heel onwenselijk gevonden, omdat je daarmee je kind nog verder buiten de groep plaatst. Terwijl kind er juist bij gebaat was om weer terug in die groep te komen. Verjaardagen kunnen dan juist ook een gelegenheid zijn om weer even een band te scheppen waar je op school ook weer op terug kunt vallen.



Daarom zou ik niet zomaar meteen "nee, hell no!" roepen. Het hangt af van zo veel meer dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quiroma schreef op 24 maart 2017 @ 13:44:

[...]





Zo zou ik er ook over denken. En als dochter alleen maar voor de activiteit wil gaan, kan die activiteit ook wel een andere keer.Die insteek is natuurlijk ook niet goed. Willen gaan om de activiteit. Dan wordt de pester net zo goed verkeerd behandeld.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 13:44:

[...]





Been there done that. Werkt bijna nooit.

Dat vind ik wel treurig Fee.

Lijkt me ontzettend naar.
Alle reacties Link kopieren
quote:miepiestreepje schreef op 24 maart 2017 @ 13:41:

[...]





Ik denk het niet. Ze weten wel dat ze momenteel wat problematisch gedrag vertoont op school. Maar niet dat dit zich oa richt op mijn dochter. Ik zal het misschien toch eens aankaarten. Ik voel me alleen beetje bezwaard omdat ze al zoveel aan hun kop hebben, maar ik kan misschien ook wel een weerbaarheidscursusje gebruiken Ik zou het als moeder heel rottig vinden om te horen dat mijn dochter aan het rondpesten is, maar ik zou het wel willen weten. Anders weet je als ouders ook de omvang van het probleem niet waarbij je dochter in wil helpen.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:44:

[...]





Je stelt je kind bloot aan een experiment wat fout af kan lopen. Alleen voor je eigen gemoedsrust. Je kunt simpelweg niet met iedereen vrienden zijn.Dat is waar, en ik zou mijn kind zeker niet moedwillig inzetten wij wijze van experiment. Daarom zou ik vooraf in eigen regie een speelafspraak plannen.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:44:

[...]





Je stelt je kind bloot aan een experiment wat fout af kan lopen. Alleen voor je eigen gemoedsrust. Je kunt simpelweg niet met iedereen vrienden zijn.



Precies.

Ik leer ze nu liever dat je vriendelijk en beleeft moet blijven maar dat bepaalde kinderen met bepaald gedrag gewoon geen vrienden zijn.

Misschien draait dat bij maar ook daar heb ik de ervaring dat de pesters uit groep 2 ook de pesters in groep 6 blijven.
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:46:

[...]



Dat is waar, en ik zou mijn kind zeker niet moedwillig inzetten wij wijze van experiment. Daarom zou ik vooraf in eigen regie een speelafspraak plannen.En dan? Wat ik al aangaf. 1 op 1 spelen is echt anders dan hoe dingen op school gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:miepiestreepje schreef op 24 maart 2017 @ 13:41:

[...]





Ik denk het niet. Ze weten wel dat ze momenteel wat problematisch gedrag vertoont op school. Maar niet dat dit zich oa richt op mijn dochter. Ik zal het misschien toch eens aankaarten. Ik voel me alleen beetje bezwaard omdat ze al zoveel aan hun kop hebben, maar ik kan misschien ook wel een weerbaarheidscursusje gebruiken

Ik denk dat het enige wat belangrijk is, is wat jouw dochter aan haar kop heeft.

Kom op zeg.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:_Beeldig_ schreef op 24 maart 2017 @ 13:45:

Pesten en buitensluiten draait om zo veel meer dan of je iemand wel of niet aardig vindt. Het heeft ook te maken met groepsdynamiek, met je eigen plekje in de groep willen verdedigen en soms ook gewoon met buien.



Mijn kind is een tijdje buitengesloten en gepest door d'r beste vriendinnetje. Buiten school ging het prima, op feestjes ging het prima, maar in de klas speelde er opeens een heel andere dynamiek waarin het vriendinnetje voor haar eigen hachje ging en dat ging ten koste van mijn kind. Gesprek met de ouders loste niets op, gesprek met de juf bracht wel verbetering en intussen loopt het weer gewoon soepel. En heeft mijn kind er wat vriendinnen bij, omdat ze op ons advies wat breder is gaan kijken dan alleen dat ene meisje met haar zwaan-kleef-aan-cheer-groepje.

Weghouden op verjaardagen had ik in onze situatie juist heel onwenselijk gevonden, omdat je daarmee je kind nog verder buiten de groep plaatst. Terwijl kind er juist bij gebaat was om weer terug in die groep te komen. Verjaardagen kunnen dan juist ook een gelegenheid zijn om weer even een band te scheppen waar je op school ook weer op terug kunt vallen.



Daarom zou ik niet zomaar meteen "nee, hell no!" roepen. Het hangt af van zo veel meer dingen.Je omschrijft het hier wel mooi. Het is ook allemaal niet zo zwart/wit inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven