Dochter naar verjaardagspartijtje pester laten gaan?

24-03-2017 13:21 101 berichten
Mijn dochter van 6 zit de laatste tijd niet zo lekker in d'r vel op school. Ze vertelt dat ze door een paar kinderen wordt buitengesloten. Die zetten andere kindjes tegen haar op door te zeggen dat ze niet met haar mogen spelen. Echt meidenvenijn zeg maar. Gelukkig praat ze er wel met ons over. Ze kan goed onder woorden brengen wat er speelt en hoe ze zich voelt. We willen haar opgeven voor een weerbaarheidscursus, als extra steuntje in de rug. Nu speelt alleen even het volgende. Om de een of andere reden heeft een meisje dat haar nu steeds zo buitensluit haar wel uitgenodigd voor haar verjaardagsfeestje. Ik vraag me af of m'n dochter hier nu wel heen zou moeten. Ze heeft er sociaal gezien eigenlijk niet zo'n zin in. Maar de activiteit vindt ze dan wel weer heel leuk.. ik vind het zelf een beetje raar om wel leuk te gaan doen op zo'n feestje voor een meisje dat zo vervelend tegen m'n dochter doet. Dan geef je misschien signaal af dat het wel ok is wat er gebeurt. Aan de andere kant levert afzeggen misschien nog meer gedoe op voor m'n dochter. Wat achtergrondinformatie: het meisje heeft een wat lastige thuissituatie op het moment, dus het nare gedrag komt wel ergens vandaan. Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat het een heel moeilijke materie is. Je wil het beste voor en met je kind, echter wat is het beste?
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:50:

Ik denk dat het een heel moeilijke materie is. Je wil het beste voor en met je kind, echter wat is het beste?Het vooral een veilige thuisbasis geven en leren vertrouwen op hun oordeel.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 13:44:

[...]





Been there done that. Werkt bijna nooit. Doet zeer he...
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
quote:Troeteltje schreef op 24 maart 2017 @ 13:45:

Oh, en hoe is de uitnodiging tot stand gekomen. Lukraak alle kinderen of meisjes uit de klas? Of op verzoek van de jarige?



Zou voor mij verschil uitmaken.Ja ik ben ook wel benieuwd. Misschien enigszins onder druk van d'r ouders omdat ze in het begin van het jaar best veel bij ons gespeeld heeft.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:52:

[...]





Doet zeer he...Ja je kunt er echt buikpijn van krijgen. Als je hoort dat je kind zich eenzaam voelt. Bah.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:52:

[...]





Doet zeer he...



Ja, vooral omdat ik zag dat zij zo ongelukkig werd. En dat afspreken en met ouders overleggen en toch naar feestjes gaan hielp niks. Het ging altijd door of begon na het innen van het kadootje gewon weer opnieuw. Dat 1 op 1 spelen is ook leuk maar zegt echt niks over wat er op school gebeurt.



Gelukkig hebben we haar van school gehaald en zit ze al een jaar op een school die wel leuk is en waar de leerkrachten echt boven op pestgedrag zitten.



Nu zijn er geen feestjes meer waar ze wel heen wil maar niet durft of waar ze niet heen wil maar niet durft af te zeggen. Alleen maar leuke feestjes en veel ook. .



Ik zou echt als ik TO was haar niet overhalen om toch te gaan. Ze geeft zelf aan alleen maar te willen voor de activiteit. Niet voor de gezelligheid. Ga die activiteit lekker met haar doen.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:51:

[...]





Het vooral een veilige thuisbasis geven en leren vertrouwen op hun oordeel.Ja precies...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat lastig. Heb je wel eens met haar juf hierover gesproken? Mijn oudste (in januari 7 geworden) kwam thuis met een verhaal dat hij door K gepest werd. Ik weet wel dat K een weinig gevoelig jongetje is en mijn zoon juist heel erg en dat dat wel eens wil botsen. Ik heb het met hun juf besproken en het bleek allemaal ernstig mee te vallen. Ook met de moeder van K besproken, ik weet dat zij het weer met hem heeft besproken. Niet per se over pesten of over mijn zoon, maar wel over hoe om te gaan met anderen in het algemeen. Mijn zoon heb ik uitgelegd dat je niet overal op in hoeft te gaan en dingen ook kan negeren.

Of het hieraan heeft gelegen, weet ik niet, maar ik weet wel dat het weer okay is tussen hen.



Jouw situatie is weliswaar wat anders, maar ik wil je dit wel meegeven. Mijn ervaring met 6-jarigen is in ieder geval dat vriendschappen nog wel eens kunnen wisselen. Ik denk dat het belangrijk is dat de juf oog heeft voor de groepsdynamiek.



En sterkte... Het lijkt me vreselijk om te zien dat je meisje het hier moeilijk mee heeft.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Wat een dilemma! En wat vreselijk naar voor je dochter. Kan je niet met je dochter afspreken dat ze wel gaat maar dat je haar altijd kan ophalen( als het toch weer op buitensluiten uitdraait)?

Mijn zoon had altijd zeer veel moeite met feestjes en deze afspraak maakte dat hij vaak wel ging en uiteindelijk bleef. Ik heb hem echter ook weleens op moeten halen. Hij gaf dan aan ( om geen gezichtsverlies te hebben) dat hij zich ziek voelde.
Ik zou mijn dochter laten kiezen.

Ik zou haar niet verbieden om te gaan als ze zelf wel wil. En ik zou haar ook niet dwingen als ze niet wil gaan.

Zo simpel lijkt het me eigenlijk.
quote:Fee-de-Goede schreef op 24 maart 2017 @ 13:57:

[...]





Ja, vooral omdat ik zag dat zij zo ongelukkig werd. En dat afspreken en met ouders overleggen en toch naar feestjes gaan hielp niks. Het ging altijd door of begon na het innen van het kadootje gewon weer opnieuw. Dat 1 op 1 spelen is ook leuk maar zegt echt niks over wat er op school gebeurt.



Gelukkig hebben we haar van school gehaald en zit ze al een jaar op een school die wel leuk is en waar de leerkrachten echt boven op pestgedrag zitten.



Nu zijn er geen feestjes meer waar ze wel heen wil maar niet durft of waar ze niet heen wil maar niet durft af te zeggen. Alleen maar leuke feestjes en veel ook. .



Ik zou echt als ik TO was haar niet overhalen om toch te gaan. Ze geeft zelf aan alleen maar te willen voor de activiteit. Niet voor de gezelligheid. Ga die activiteit lekker met haar doen.



Wat fijn dat wisseling van school heeft geholpen voor jullie!



Ik denk dat ik de beslissing idd aan haar laat en haar vertel dat ze het niet voor de activiteit moet doen, omdat wij dat ook gewoon eens samen met het gezin kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
m'n dochter heeft altijd de vrijheid gekregen om zelf vriendinnen uit te zoeken, en groepjes vormen zich op een school toch wel, het is vervelend dat bepaalde kinderen alleen komen te staan, pas als ze wat ouder worden, lukt het deze zelfde kinderen om een hechte vriendschap te sluiten met andere kinderen die hetzelfde lot troffen, gewoon afwachten, ga af op het gevoel van je dochter, iets anders moet geen invloed hebben
quote:marretje23 schreef op 24 maart 2017 @ 13:57:

Wat een dilemma! En wat vreselijk naar voor je dochter. Kan je niet met je dochter afspreken dat ze wel gaat maar dat je haar altijd kan ophalen( als het toch weer op buitensluiten uitdraait)?

Mijn zoon had altijd zeer veel moeite met feestjes en deze afspraak maakte dat hij vaak wel ging en uiteindelijk bleef. Ik heb hem echter ook weleens op moeten halen. Hij gaf dan aan ( om geen gezichtsverlies te hebben) dat hij zich ziek voelde.Ja dat is een goeie om zo uit te spreken. Dat ze weet dat ze altijd naar huis kan, geeft misschien ook wat veiliger gevoel.
quote:VickyP schreef op 24 maart 2017 @ 13:57:

Jeetje, wat lastig. Heb je wel eens met haar juf hierover gesproken? Mijn oudste (in januari 7 geworden) kwam thuis met een verhaal dat hij door K gepest werd. Ik weet wel dat K een weinig gevoelig jongetje is en mijn zoon juist heel erg en dat dat wel eens wil botsen. Ik heb het met hun juf besproken en het bleek allemaal ernstig mee te vallen. Ook met de moeder van K besproken, ik weet dat zij het weer met hem heeft besproken. Niet per se over pesten of over mijn zoon, maar wel over hoe om te gaan met anderen in het algemeen. Mijn zoon heb ik uitgelegd dat je niet overal op in hoeft te gaan en dingen ook kan negeren.

Of het hieraan heeft gelegen, weet ik niet, maar ik weet wel dat het weer okay is tussen hen.



Jouw situatie is weliswaar wat anders, maar ik wil je dit wel meegeven. Mijn ervaring met 6-jarigen is in ieder geval dat vriendschappen nog wel eens kunnen wisselen. Ik denk dat het belangrijk is dat de juf oog heeft voor de groepsdynamiek.



En sterkte... Het lijkt me vreselijk om te zien dat je meisje het hier moeilijk mee heeft.Dankje.. De juf weet het nog niet, gesprek hierover staat wel gepland.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 24 maart 2017 @ 14:01:

Ik zou mijn dochter laten kiezen.

Ik zou haar niet verbieden om te gaan als ze zelf wel wil. En ik zou haar ook niet dwingen als ze niet wil gaan.

Zo simpel lijkt het me eigenlijk.Inderdaad. Wat wil je dochter?
Ik zou het meisje voor dat haar feestje was uitnodigen om bij jouw dochter te komen spelen.

Kan je met eigen ogen zien hoe dat gaat en terloops het feestje en het gedrag op school ter sprake brengen.
quote:tvandattum schreef op 24 maart 2017 @ 14:20:

[...]





Inderdaad. Wat wil je dochter?Ik ga het vandaag weer eens vragen. Het wisselt nog eens van dag tot dag.
quote:poeziewoezie schreef op 24 maart 2017 @ 14:22:

Ik zou het meisje voor dat haar feestje was uitnodigen om bij jouw dochter te komen spelen.

Kan je met eigen ogen zien hoe dat gaat en terloops het feestje en het gedrag op school ter sprake brengen.



Heel sporadisch is ze hier nog wel eens. "Omdat ze zich anders toch maar zou vervelen"

Dus dan zie ik wel wat er gebeurt. Meestal gaat dat met z'n tweeen wel heel aardig overigens. Maar dat zei iemand eerder al, in een groep/klas heb je te maken met een heel andere dynamiek.
Wil dat meisje wel 1 op 1 met je dochter spelen? Misschien even speel afspraak voor feestje regelen bij jou, kan je zien hoe ze met elkaar omgaan en het gezellig is.



En dan je dochter laten beslissen, met bij zeggen dat ze elk moment op gehaald kan worden wordt ze daar gepest. Even mobiel meegeven dan.



Deze week zal ook wel anders verlopen nu met minder pesten, nu ze op de uitnodigingslijst staat vermoedelijk.
quote:SaveAngie schreef op 24 maart 2017 @ 13:25:

Pas op dat je dochter op dat feestje is uitgenodigd om de ultieme pispaal te zijn.



Was helaas ook iets dat door mijn gedachten schoot. Sommige kinderen (of mensen in het algemeen...) halen er kracht uit door ervoor te zorgen dat ze tegen één ander kunnen samenspannen. Het gedrag komt volgens mij vooral voort uit de behoefte de aandacht (en angst om zelf gepest te worden) van zich af te leiden. Of ze willen zich ten op zichte van de groep bewijzen door flauw of gemeen te gaan doen tegen een ander.



Lastige situatie om te beoordelen wat je kunt doen. Weigeren naar het feestje te gaan stopt het pesten/meidenvenijn niet of kan het misschien ook versterken. Maar de situatie buiten school of thuis kan er wellicht ook voor zorgen dat ze je dochter op een positievere manier gaan zien. Moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar ook niet laten gaan, denk ik. Als ze er zelf al geen zin in heeft zegt dat genoeg, hoe leuk de activiteit ook is. Ik ben vroeger ook gepest (op een iets latere leeftijd, weliswaar) en het tastte echt mijn zelfrespect en zelfvertrouwen aan als ik aardig tegen deze mensen 'moest' doen terwijl zij de gemeenste dingen over mij zeiden.
quote:Tigraa schreef op 24 maart 2017 @ 13:36:

Ik vind dit een uitgesproken kans om jouw dochter te leren dat het belangrijk is dat je op school naast elkaar kunt werken en respect voor elkaar moet hebben, maar dat je in je vrije tijd echt wel je eigen vrienden mag uitzoeken en niet verplicht voor de " vorm" overal maar naar toe moet uit beleefdheid.



+ 1.



Je moet je ook afvragen of je dochter misschien is uitgenodigd om haar tijdens het feestje te pesten/buiten te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 24 maart 2017 @ 13:28:

[...]



Kinderen van 6 zijn nog niet zo doortrapt gelukkig....Zeker wel.... mijn dochter heeft ook zo'n gehaaid vriendinnetje...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
ik zou met dochter overleggen. Als ze op dat feestje het niet naar haar zin heeft zorg je dat je haar direct kunt ophalen als ze dat aangeeft (jou belt via ouders vriendinnetje).
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik zou het van je dochter af laten hangen. Vriendschappen kunnen nog zo snel wisselen op die leeftijd. Mijn dochter vertelde ook altijd over 1 meisje dat zo aan het pesten was. Ik stond dus even heel raar te kijken, toen ze uitgerekend dat meisje op haar verjaardag uit wilde nodigen. Maar ze hadden in de klas er over gepraat en nu pestte het betreffende meisje niet meer volgens dochter. Op het feestje geen onvertogen woord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven