Dochter van 11 jaar..

05-11-2014 09:55 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 11 jaar zit niet zo lekker in haar vel. Ze is heel gevoelig en onzeker. Nu draagt ze het liefste stoere kleding wat ik verder prima vind. We winkelen samen en zij beslist uiteindelijk. Nu krijgt ze de laatste tijd behoorlijk veel puistjes en heeft ze enorme stemmingswisselingen. Voor die puistjes heb ik clearasil gekocht en een bijbehorende camouflagestift. Ze wil het echter niet gebruiken. Ze wil het liefste gewoon niks aan haar uiterlijk doen. Ze loopt het liefste in oude, grijze kleding en haar haar draagt ze het liefste in een staartje. Als ik het toe laat wordt ze gewoon uit gelachen door klasgenoten. En geloof me, dat gebeurt ook weleens helaas. Al jaren ben ik bezig met haar er uit te komen zodat ze er in ieder geval toonbaar uitziet. Nu heb ik deze week een conflict gehad met haar over die camouflagestift. Zij noemt het make up en daar wil ze niks mee te maken hebben. Pff, wat te doen zodat ze er in ieder geval goed uit ziet.
Een 11 jarige hoeft haar gezicht niet te verzorgen. Gewoon wassen met water en lekker veel water in de ochtend in je gezicht plensen. En die clearasil en andere middelen tegen puisten die helpen echt niet en droogt de huid alleen maar uit. Die puisten komen van binnen uit en is hormonaal, daar doe je niks tegen volgens mij. Hopelijk ga je haar niet ook over een paar jaar vertellen dat ze haar wenkbrauwen moet epileren en mascara op moet doen als ze daar zelf nog nooit over nagedacht heeft....Ik zou iedere puist negeren op haar gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof ze niet op wil vallen.

Heeft ze al borstontwikkeling?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je helpt ook iemand die in de put zit meer door het steunen van de leuke dingen die goed gaan, dan het proberen te verbeteren van 'fouten'.



Heeft je dochter hobby's, interesses, doe je samen met haar leuke dingen? Mijn ervaring is dat vooral luisteren en aandacht geven zonder teveel mening of advies veel goed doet bij een pre puber. Met de een liep ik dan heel lang met de hond, met de ander ging ik op zondag lunchen etc. Net wat past bij het kind om los te komen. En voor mij om niet steeds halverwege het verhaal weg te lopen omdat ik het druk had met huishouden en de andere kinderen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
http://www.optimalegezond ... tips-tegen-jeugdpuistjes/

Ook weer niet te licht denken over zoiets normaals als puisjes, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Veel meisjes zien op tegen de rol van vrouw zijn en de bijbehorende sexy kleding, gedrag en mate van verzorging. Ze krijgen dit beeld van een "'goed gelukte vrouw"' door de media opgedrongen en willen dit niet. Ik had dit tot mijn 13e ook. Ik wilde niks met mooi zijn en make-up te maken hebben, zat iedere dag op een paard, hing in bomen en speelde buiten en vond stoer zijn veeel aantrekkelijker dan mooi, lady-like en sexy zijn. Ik wilde nog langer kind blijven. Later wilde ik er leuk uit zien omdat ik wist dat jongens op knappe meisjes vallen en ging ik me aanpassen. Maar iets in mij wil soms nog steeds rebelleren. Ik weet wel dat iedere bemoeienis van moeder averechts zou werken.
Alle reacties Link kopieren
Even opnieuw: Haar kast hangt alleen met datgene wat ze zelf heeft uitgekozen. Ik vertel haar werkelijk nooit wat ze moet aantrekken. Wel heb ik de regel dat het schoon moet zijn (geen kleding meerdere dagen aan) en het mag niet kapot zijn. Zij kiest wat ze draagt. Als ik er echter niet op let dan wil ze het liefste op haar kapotte, dunne All Stars lopen terwijl we prima nieuwe (met bont van binnen) All Stars hebben. Ze heeft ze zelf uitgekozen.

Nu haar uiterlijke verzorging. Haar gezicht en haar zijn wat vettig. Ik roep dan elke avond ga lekker in bad of douchen. Nee, wil ze niet! Het lijkt wel alsof ik niks mag zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als kind was ik precies zo. Ik vond het afschuwelijk dat ik een van de eersten in de klas was die borsten, puistjes en haar overal kreeg. Ik deed het liefst alsof het niet bestond en wilde dus ook niet met mijn moeder bh's kopen en haar clearasil en camouflagestift wilde ik ook absoluut niet aanraken. Achteraf weet ik natuurlijk dat mijn moeder het heel lief bedoeld heeft, maar op dat moment voelde het meer alsof ze mijn onzekerheden NOG MEER benadrukte en nóg zichtbaarder maakte door er telkens weer zo op te wijzen. Het had mij denk ik meer geholpen als ze me gewoon gezegd had dat ik een hartstikke mooie meid was, dat de jongens hun hoofden voor me omdraaiden, etc. Wel een beetje geloofwaardig natuurlijk Maar ik denk dat ik dan meer in mijn eigen uiterlijk had willen investeren, in plaats van me te verstoppen.



Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen hoor!
That's a fine looking high horse
Ik zou je dochter lekker haar eigen gang laten gaan. Hoe ze haar haar wil doen, welke kleding ze draag etc. Zelfs als ze hier om uitgelachen wordt. Er werd om mij ook gelachen toen ik een tiener was. Zat toen wel al op de middelbare school en het was de (vond ik) vreselijke tijd van de kuiven. Als een van de weinigen had ik geen kuif en ik had ook geen leuke kleding (achteraf als ik de klassenfoto's zie had niemand leuke kleding) maar ik weigerde 't ook om mij aan de norm aan te passen. Leek mij bovendien veel zwaarder dan gewoon mijzelf blijven en het uitlachen nam ik dan maar voor lief. Achteraf ook niks aan overgehouden.



Het enige waar je als ouder wel op zou mogen letten is de verzorging, maar het behandelen van puistjes hoort dat niet per se bij. Hangt van de ernst af, maar niet als het puur cosmetisch bedoeld is. Wel dat ze zich wast, niet stinkt en indien ze menstrueert dat ze goed met het gebruik van maandverband of tampons omgaat.



Verder moet iedere puber toch zijn/haar eigen weg vinden naar volwassenheid, te midden van een hoop leeftijdsgenootjes. Is sowieso lastig, voor ieder kind lijkt mij.
Wat is precies je probleem met hoe ze erbij loopt? Een voorkeur voor grijs/donker is op zich niets mis mee, net als je haar het leufste in een staartje hebben. Puistjes horen bij de beginnende puberteit en zijn eigenlijk ook enkel een probleem als degene die ze heeft het een probleem vindt.



Hier een iets jongere dochter, maar al haar vriendinnen zijn 10/11/12 en daar zie ik eigenlijk twee soorten meiden. Degenen die gewoon doorgaan zoals ze altijd deden en die zien er nu soms inderdaad niet zo 'geweldig' uit, want pukkelig, vettiger haar en gewoon het groeit allemaal niet perse direct in proportie. En een groep die zichzelf meteen in het pubergedrag stort en met de make-up van mama aan de slag gaat. Die vinden zichzelf heel mooi, maar eigenlijk past het gewoon (nog) niet. Ik vind de eerste groep over het algemeen relaxter en mijn dochter ook getuige de kinderen die ik meer en andere die ik juist ineens veel minder voorbij zie komen. Het slungelige, beetje 'slordige' wordt wel vaak als onzeker versleten, terwijl ik daar bij die meiden niet ehct iets van merk. Ze zijn wel onverschilliger over hoe ze eruit zien, maar het zijn ook nog gewoon kinderen, die hoeven zich daar toch ook (nog) niet druk om te maken.



Mijn eisen aan dochters uiterlijk zijn simpel. Je verzorgt jezelf op een hygienische manier. Oftewel er wordt elke ochtend en avond gewassen, op dagen dat je sport (4x per week is dat verplicht douchen, anders mag aan de wasbak ook), je haar wordt 2x per week gewassen, tanden 2x per dag gepoetst en je haren zijn gekamd voordat je de deur uitgaat. Kleding mag ze zelf uitzoeken, maar bij het kopen heb ik nog wel veto. Wat in mijn hoofd vooral betreft geen naveltruitjes, kinderstrings en dergelijke onzin, in de praktijk taalt ze daar ook totaal niet naar en is mijn veto eigenlijk alleen prijstechnisch nodig.



Verder ben ik een slechte moeder geloof ik. Zoon (7) is vandaag op kapotte schoenen naar school, hij heeft nieuwe, maar wil die absoluut niet aan. Deze zitten zo lekker en het regent niet dus zijn voeten worden toch niet nat (zover zijn argumenten). Het ziet er niet uit, maar hij doet er niemand kwaad mee en om er nu elke ochtend gezeur over te hebben heeft m.i ook weinig nut.
Alle reacties Link kopieren
Bianca; ze wordt niet regelmatig gepest maar soms. Het is een meisje die hele hoge cijfers altijd haalt. Ze heeft een individuele leerlijn op school en ze mag volgend jaar naar het VWO+. Het is een nerd type zeg maar. Ze heeft inderdaad wat borstontwikkeling en ik heb al eens geopperd om naar een BH te zoeken samen. Maar dat wil ze nog niet dus ik heb het niet herhaald.
Ze zet zich tegen je af. Hoe meer commentaar jij hebt op haar kleding, schoenen en vette huid met puistjes, hoe meer zij zich gaat afzetten.

Laat dat commentaar op haar uiterlijk eens. Ze is toch veel meer dan alleen haar uiterlijk?



Doen jullie samen wel eens dingen(en dan niet winkelen) die ze erg leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie wel bedanken voor de reakties. Ik "luister" er zeker naar. Bedankt.
Heerlijk toch poldep, zo'n eigenzinnige meid met een eigen mening. Ik zou het haar allemaal lekker zelf laten ontdekken en je kan natuurlijk altijd van die bh tops halen en die in haar kast leggen. Kan ze zelf bekijken wat ze er mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met je dochter! De puberteit is een mijnenveld....
Alle reacties Link kopieren
Zeker bij een heel intelligent nerd type ga je niets bereiken. Ik snap echt je zorgen, dat je niet wilt dat ze wordt afgewezen door haar uiterlijk, maar je hebt dat nu gewoon niet in de hand. Laat dat los en richt je op je dochter al persoon. Heeft ze aansluiting bij leeftijdsgenoten? Zo nee, best kans dat ze straks op het vwo meer aansluiting vindt. Dat kan dan ook weer invloed hebben op hoe ze zich kleedt en verzorgt.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
@Glitter LOL :D Mijn man zei het al, ik geloof dat we in de pubertijd zijn beland.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al echt te maken met pubergedrag. Herkenbaar! Vond mijn moeder dat ik nieuwe kleren nodig had (had ze gelijk in). En dan kwamen we in een winkel waar leuke kleding hing. Maarrrr ook een verkoopster die zich ermee ging bemoeien en dan was het gedaan. Twee tegen één voelde dat, vind je dit leuk? En dit? Of dit dan? NEEEEEEE, ik wou weg, terwijl ik stiekem juist wèl die trui wilde, maar niet op die manier. Moeilijk kind was ik . En ik wilde juist wel clearasil, maar mijn moeder presteerde het om dat in mijn bijzijn te kopen. Vroeg de verkoopster naar mijn huidtype. Dus rende ik de winkel uit natuurlijk. Voelde me voor schut gezet!

Dus herkenbaar dat je het gevoel hebt dat je niks mag zeggen tegen je dochter. Hoort er ook allemaal bij. Vind ook dat er goede tips staan in dit topic over tijd en aandacht voor je kind, zonder verwachtingen, die onthoud ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldep schreef op 05 november 2014 @ 10:39:

Bianca; ze wordt niet regelmatig gepest maar soms. Het is een meisje die hele hoge cijfers altijd haalt. Ze heeft een individuele leerlijn op school en ze mag volgend jaar naar het VWO+. Het is een nerd type zeg maar. Ze heeft inderdaad wat borstontwikkeling en ik heb al eens geopperd om naar een BH te zoeken samen. Maar dat wil ze nog niet dus ik heb het niet herhaald.





Ze valt wat haar betreft al genoeg op door haar cijfers en wil niet de aandacht op zich vestigen met haar nieuwe sneakers?

Sneu, he?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet met je mee wil voor een BH, vanwege té genant, dan zou ik zo'n set kopen en er verder geen woorden aan vuil maken.



http://www.naadloos-ondergoed.nl/microfiber/set/xg024
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bianca; ik denk dat je daar de kern raakt. Ze wil NIET opvallen inderdaad. Maar waarom dan?
Alle reacties Link kopieren
Welk meisje van elf wil er nu opvallen? Alleen sommigen zijn er beter in om op een gangbare manier niet op te vallen. Jou dochter weet eigenlijk niet goed hoe ze niet op moet vallen.



Heeft ze enige aansluiting op school? Daar kom ik maar niet achter terwijl het me heeeel relevant lijkt.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Hoe was jij zelf op school? Misschien was jij sociaal en populair? Dan is het voor jou moeilijk om haar te begrijpen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:poldep schreef op 05 november 2014 @ 10:55:

Bianca; ik denk dat je daar de kern raakt. Ze wil NIET opvallen inderdaad. Maar waarom dan?Omdat ze 1 van de eerste is die duidelijk in de puberteit zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.cjgschagen.nl/ ... le-ontwikkeling/zelfbeeld
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:poldep schreef op 05 november 2014 @ 10:55:

Bianca; ik denk dat je daar de kern raakt. Ze wil NIET opvallen inderdaad. Maar waarom dan?

Anders zijn is gewoon niet leuk voor kinderen en de een is daar gevoeliger voor dan de ander. Maar zeker in de (pre-) puberteit is anders zijn vaak het laatste wat ze willen.



Dochter hier heeft ook een eigen leerlijn en zit een klas hoger dan ze gezien haar leeftijd hoort en die is echt heel erg blij dat ze in de klas niet opvalt. Ze is niet de kleinste, lichamelijk gaat ze aardig mee met de meute ondanks dat velen meer dan een jaar ouder zijn. Ze zal ook niet snel haar leeftijd noemen, gewoon omdat ze niet anders wil zijn. Haar heeft een schoolwissel, naar een school waar meerdere kinderen straks naar VWO+/gymnasium zullen uitstromen, veel goed gedaan. In haar oude klas had ze geen enkele aansluiting en was ze heel ongelukkig, nu voelt ze zich veel meer geaccepteerd ze is nu niet meer de enige 'nerd'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven