Domme vraag over pubers (menstruatie)

28-07-2013 21:00 102 berichten
Ik heb redenen om te vermoeden dat mijn puberdochter binnenkort (als binnen nu en een half jaar) voor het eerst ongesteld gaat worden. En, vooruitziende moeder als ik ben, wil ik graag iets in huis halen voor dat evenement. Nee, geen taarten of zo. ik vrees dat ik dan haar toorn voorgoed op mij laad, maar gewoon iets van geschikt maandverband. Dochter wil hier niet over praten, ze heeft alleen maar los gelaten dat tampons in ieder geval geen optie zijn en dat ze voorlopig niet van plan is zoiets ranzigs te doen als menstrueren. Maar ik wil haar op het moment supreme ook niet op moeten zadelen met mijn Kotexmatrassen .



Zelf ben ik hier helemaal niet in begeleid, ik kreeg gewoon een OB in mijn handen gestopt en daarmee mocht ik het helemaal zelf uitzoeken. En echt opschieten deed dat nou ook weer niet.



Dus. lieve meisjespubermoeders: wat vonden jullie pas menstruerende meisjes het prettigst om te gebruiken? Is het slim om meerdere alternatieven in huis te halen? Brand maar los, en als je me een domme noob vindt mag je ook zeggen .
Alle reacties Link kopieren
Libresse. Vond puber(stief)dochter zo'n mooie kleur roze en van die handige zakjes. Voordeel is ook dat je meteen kunt uitleggen hoe je een gebruikt maandverband verpakt en weggooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had al snel een pakje mini maandverband gekocht omdat zij ook vroeg was. Dat stond in de kast. Ze had verteld dat het er stond en ik het mocht pakken als ik het nodig had.



Toen ik het nodig bleek te hebben vond ik dat merk (huismerk zonder vleugels) niet prettig vond, heeft ze een aantal andere merken voor me gekocht zodat ik het uit kon proberen.



Een aantal jaar erna was in op vakantie ongesteld en heeft ze ob voor mij gekocht zodat ik kon zwemmen. Samen de bijsluiter doorgenomen en als ik vragen had hoorde ze het wel.



Meer niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van alles wat doen. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk:)

Kan ze tijdens haar eerste menstruatie een beetje uit kienen wat ze het prettigst vindt.



En toch wat tampons. Is het niet voor nu, dan voor over een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond en vind Always nog altijd het fijnste, ook al zou ik liever iets anders gebruiken omwillen van hun bloedirritante "Have a happy period" reclame. :-)
Ik heb al 2 jaar mini verband in de kast liggen. Alleen is dochter niet zo snel als ik gedacht had...
wat goed dat je hier over na denkt. Ik werd op relatief late leeftijd ongesteld en mijn moeder zat al diep in de menopauze dus in ons huis was niets voor handen toen mijn moment supreme aanbraak. ik zag dat probleem al wel aankomen maar durfde er niet zelf over te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
In het begin wilde ik alleen (dikke) inlegkruisjes, want een maandverband vond ik net een luier. Ik kwam er snel genoeg achter dat een maandverband toch wel handig was en wilde dan alleen een normal van libresse ofzo. Mocht ze strings dragen, voor lichtere dagen zijn er ook string-inlegkruisjes.

En eenmaal toe aan de tampon moest ik er niet aan denken dat ik mijn vingers vies zou maken met bloed en was de tampon met inbrenghuls (die van Tampax zijn makkelijker dan OB) prettig.
Alle reacties Link kopieren
Lady-V,



Ik tutoyeer je maar even voor het gemak. Ben niet nieuw maar reageer maar soms....



Maar back on topic....mijn oudste dochter, sinds maart 14, is sinds 5 maanden ongesteld. Twee.maanden verrassend regelmatig en prompt alweer 3 maanden helemaal niet.



Van klein meisje af vond ze de "lapjes" van mij heel interessant. Toen het zover was heeft ze ook inderdaad aangegeven deze te willen gebruiken en nee, never, nooit, niet de tampons. Ja, ze gaat echt niet zo'n 'ding' naar binnen duwen....oew, echt niet....





Ze heeft het liefst normale inlegkruisjes en dan zonder vleugels en zonder.parfumluchtje.
Ik zou verschillende proefverpakkingen aanvragen zodat ze kan proberen wat ze het fijnst vindt. Daarnaast gewoon een pakje libresse achter de hand houden voor de eerste keer. Ze kan dan zelf kiezen of ze het later ook wil gebruiken of dat ze wil overstappen op een andere. Libresse heeft een duidelijke uitleg (Voor-achterkant etc) op de verbandjes en plakstrips zelf staan, dus als ze het heel genant vindt kan ze dat ontdekken.

De voorkeur van de puber hier gaat in ieder geval uit naar Libresse, tampons gebruikt ze ook liever niet, alleen als ze moet zwemmen ofzo.
quote:nephthys schreef op 28 juli 2013 @ 21:05:

Ik vond en vind Always nog altijd het fijnste, ook al zou ik liever iets anders gebruiken omwillen van hun bloedirritante "Have a happy period" reclame. :-)Gebruikte ik ook ook altijd totdat ze die vieze chemische lucht toevoegden. Wat smerig.
Alle reacties Link kopieren
Heb hier een pakje mini maandverband van Kotex klaar staan, voor als dochter mocht gaan menstrueren heb het haar ook verteld waar het staat, wat je met een gebruikt maandverbandje doet, ook een tampon samen met haar open gemaakt en onder de kraan gehouden, die ging ze niet gebruiken zelf ben ik al heel vroeg tampons gaan gebruiken, gruwde van maandverband (was 13 toen ik tampons ging gebruiken). en nu maar hopen voor dochter dat het nog even wegblijft.
Mijn moeder had, heel lief, al ver te voren minimaandverbandjes voor mij gekocht. Ware het niet dat ik de eerste maanden zó verschrikkelijk ongesteld werd dat ik aan de kraamverbanden moest... Vergeet het nooit meer.

Maar er vanuit gaande dat jouw dochter "gewoon" ongesteld wordt, zou ik toch voor Allways gaan. Gebruik het zelf ook altijd, af en toe kom ik in de verleiding om een ander merk te kopen en dat blijkt toch altijd weer een miskoop te zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:DieFetteElke schreef op 28 juli 2013 @ 21:13:

[...]





Gebruikte ik ook ook altijd totdat ze die vieze chemische lucht toevoegden. Wat smerig.Bwa, ik vind het niet zo vreselijk, en als ik ze aanheb ruik ik het ook niet meer eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal weken geleden bevallen en had wat proefverpakkingen liggen. Daarvoor gebruikte ik altijd tampons. Ik vond de libresse fijner dan always, die laatste voelden veel meer plastic aan, en daardoor plakkeriger. En vleugels zijn wel fijn denk ik.
Hier stond het gewoon. Heb wel tampons met inbrenghuls aangeschaft voor het oefenen. Gewoon gezegd: daar staat/ligt het, je vindt het wel. Geen pudding met bessensaus taferelen of iets dergelijks.
Oh getver, zo'n luchtje lijkt me ook niks. Dat van die proefverpakkingen vind ik wel een heel goed idee. Ik zal het wereldwijde web en de diverse drogisterijen eens af gaan schuimen. En dan toch ook maar twee pakjes minitampons in huis halen, met en zonder inbrenghuls. Dochter zwemt nogal graag namelijk, dus wellicht gaat ze dan toch overstag.



Dank jullie tot zover! En Bellanita: je mag me gerust tutoyeren hoor, ik heet voor zover ik weet geen Koningin Maxima .
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde als jij , ook zo'n voorgevoel. En dat bleek juist. Mijn dochter is 2 maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden.

Ook zij wil het er liever niet over hebben. Ze weet alles wel....



Ik heb een maand of 4 geleden een heel assortiment aan maandverband, tampons met en zonder inbrenghuls en verband met en zonder vleugels in huis gehaald.

Ook heb ik een klein toilettasje gekocht waar ze e.e.a. in kan doen als ze gaat logeren of zo.

Ze wist dat het er lag en waarvoor het was. Zo af en toe tussen neus en lippen door vertelde ik er eens wat over. Dat ze maar eens moest proberen wat het fijnste was als het zover is. Dat ze goed de bijsluiter van de tampons moet lezen.

Niet te veel nadruk er op maar heel luchtig brengen.

Toen het zover was werd het mij mee gedeeld en dat was het.



Ze heeft mij alleen verteld dat ze tampons niks vind en de hele dunne verbandjes van Alway's prettig vind.



Ik heb wel gevraagd of ze verder er last van heeft (pijn enzo) maar dat heeft ze niet. Ook heb ik gevraagd of ze het in de agenda wil zetten (een O is genoeg) als ze het weer is. Dan kan ik een beetje volgen hoe het verloop is.



Ik hoor haar er verder niet over maar wil binnenkort weer eens een moeder-dochter momentje inplannen en dan begin ik er weer eens over.
quote:neves schreef op 28 juli 2013 @ 21:21:

Mijn moeder had, heel lief, al ver te voren minimaandverbandjes voor mij gekocht. Ware het niet dat ik de eerste maanden zó verschrikkelijk ongesteld werd dat ik aan de kraamverbanden moest... Vergeet het nooit meer.

.Nou ja, in dat geval heb ik genoeg nachtmatrassen in huis . Maar wat een ellende zeg. Ik werd voor het eerst ongesteld toen ik logeerde bij mijn oma, en toen heb ik het hele logeerbed onder gebloed. Mijn oma vertrok geen spier, maar wat voelde ik me ellendig toen ik haar al dat beddengoed in de was zag stoppen.
Helemaal geen gekke vraag, goed dat je er over nadenkt. Ik heb twee zonen en na wat vragen over menstruatie heb ik beiden voorlichting gegeven over menstruatie. Gewoon met het idee dat ze dan tenminste wisten wat het was. Gelukkig maar want bijzonder genoeg heeft mijn oudste al twee vriendinnen uitleg gegeven over maandverband en tampons. Ik had echt verwacht dat meiden tegenwoordig dat wel van hun moeder zouden horen voordat het zover is. Deze meiden waren aan het rommelen met maandverband en durfden het er thuis niet over te hebben. Vond ik echt erg om te horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op zondag 28 juli 2013 21:24 Oh getver, zo'n luchtje lijkt me ook niks. Dat van die proefverpakkingen vind ik wel een heel goed idee. Ik zal het wereldwijde web en de diverse drogisterijen eens af gaan schuimen. En dan toch ook maar twee pakjes minitampons in huis halen, met en zonder inbrenghuls. Dochter zwemt nogal graag namelijk, dus wellicht gaat ze dan toch overstag.



Dank jullie tot zover! En Bellanita: je mag me gerust tutoyeren hoor, ik heet voor zover ik weet geen Koningin Maxima .



Die inbrenghulzen heb ik nooit begrepen!!

Maakt dat het nou echt makkelijker? Ik zou niet weten wat er fijner aan is...

Someone enlighten me, Please!



Als puber zou ik zo'n gevaarte in ieder geval doodeng vinden.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik voor het eerst ongesteld werd, heeft mijn moeder me gelukkig niet overladen met beschamend advies.



Ik vond toen ik op mijn kamer wel een pakketje: Een klein bosje rode roosjes, een reep chocola, een pakje aspirines, een dvd van notting hill, een pakje mini-maandverbandjes en mini tampons en daarbij een kaartje: "Je bent mijn kanjer, ik ben supertrots op je en als je wilt kun je altijd met alles bij me terecht. Liefs Mama"



En zo ga ik dat later ook doen bij mn dochter.
quote:Dickens schreef op 28 juli 2013 @ 21:24:

Hier stond het gewoon. Heb wel tampons met inbrenghuls aangeschaft voor het oefenen. Gewoon gezegd: daar staat/ligt het, je vindt het wel. Geen pudding met bessensaus taferelen of iets dergelijks.



Pudding met bessensaus??? Gatveredamme .



Bij mij gingen ze er met de hele familie op proosten. Wat een genante bedoening was dat zeg. Nee, voor dat soort idioterieën hoeft mijn dochter niet bang te zijn.
De kortste route naar rustig alleen op de bank zitten was vroegah altijd beginnen over wat zich in de onderbroek allemaal af kan spelen. 'Het gesprek' en poef, kamer leeg.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij kotexmatrassen in huis dan?



Gewoon een pakje dun maandverband kopen voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven