Domme vraag over pubers (menstruatie)

28-07-2013 21:00 102 berichten
Ik heb redenen om te vermoeden dat mijn puberdochter binnenkort (als binnen nu en een half jaar) voor het eerst ongesteld gaat worden. En, vooruitziende moeder als ik ben, wil ik graag iets in huis halen voor dat evenement. Nee, geen taarten of zo. ik vrees dat ik dan haar toorn voorgoed op mij laad, maar gewoon iets van geschikt maandverband. Dochter wil hier niet over praten, ze heeft alleen maar los gelaten dat tampons in ieder geval geen optie zijn en dat ze voorlopig niet van plan is zoiets ranzigs te doen als menstrueren. Maar ik wil haar op het moment supreme ook niet op moeten zadelen met mijn Kotexmatrassen .



Zelf ben ik hier helemaal niet in begeleid, ik kreeg gewoon een OB in mijn handen gestopt en daarmee mocht ik het helemaal zelf uitzoeken. En echt opschieten deed dat nou ook weer niet.



Dus. lieve meisjespubermoeders: wat vonden jullie pas menstruerende meisjes het prettigst om te gebruiken? Is het slim om meerdere alternatieven in huis te halen? Brand maar los, en als je me een domme noob vindt mag je ook zeggen .
Alle reacties Link kopieren
*
quote:emma77emma schreef op 28 juli 2013 @ 21:33:

Waarom heb jij kotexmatrassen in huis dan?



Gewoon een pakje dun maandverband kopen voor haar.Voor mezelf .
Als puber wilde ik alleen met inbrenghuls (en ook eerst naar een jaar ofzo).

Vond het toch een beetje eng en met huls gaat dan makkelijker is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigleven schreef op 28 juli 2013 @ 21:30:

[...]





Die inbrenghulzen heb ik nooit begrepen!!

Maakt dat het nou echt makkelijker? Ik zou niet weten wat er fijner aan is...

Someone enlighten me, Please!



Als puber zou ik zo'n gevaarte in ieder geval doodeng vinden.



Ik vind tampons met inbrenghuls 100 keer aangenamer om in te brengen dan zonder. Het is veel gladder dan een tampon, en glijdt dus beter naar binnen. Dus ik gebruik enkel tampons met inbrenghuls. En je hoeft ook niet je vinger naar binnen te duwen zoals bij een normale tampon.



Maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.
Ik gebruikte zelf vroeger gewone OB's. Maar mijn vriendin zwoer bij Tampax met huls, want zij hield niet van dat bloederige gegraaf. Dus voor mijn dochter hou ik dan beide opties maar open, al roept ze nu nog zo hard dat ze helemaal geen tampons wil.
ohja, chocola is ook een goede tip. Hebben we ook altijd hier in huis (verstopt, anders is het op als ze ongesteld is) in huis.
quote:DieFetteElke schreef op 28 juli 2013 @ 21:40:

ohja, chocola is ook een goede tip. Hebben we ook altijd hier in huis (verstopt, anders is het op als ze ongesteld is) in huis.Oh, dat vind ik ook een hele goeie!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het zelf als puber absoluut niet met miniverbandjes of inlegkruisjes afgekund. Ik bloede in die tijd echt als een rund. Pas rond mn 18e werd dat wat normaler.

Mijn huisarts destijds zei dat dit bij pubermeisjes heel vaak zo is. Dus echt inzetten op miniverbandjes kan ook uitdraaien op een grote tegenvaller als je dan toch nog aan de 2 persoonsmatrassen moet. Dat zou ik er wel bijvertellen als je met een vrolijk hip klein kleurig miniverbandje aan komt zetten. Dat dat niet perse de standaard is en meer ook volkomen normaal is.

Kan me nog een terugreis naar huis herinneren die ik verstopt op de plee had doorgebracht omdat ik doorgelekt was tot mn knieen, ja echt, tot mn knieen!
Alle reacties Link kopieren
Tampons in huis voor de zekerheid is een goed idee. Ik vond het eerst ook een beetje eng idee om een tampon in te brengen, en de eerste pogingen mislukten daarom. Maar het boekje dat bij OB zit vond ik wel heel fijn om te lezen; dat heeft me er wel overheen gezet en toen lukte het ook meteen.
Liever elitair dan een pauper!
En, (er schiet me van alles te binnen nu) Een klein toilettasje waar je maandverband en tampons in kunt doen voor je in je tas. Niets zo genant midden in de schoolkantine je tas te openen en dat er een berg maandverband uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Mama haalde gewoon maandverband en mini tampons. Tadaa
Daar zeg je zo wat Hangmat. Ik heb eens midden op de schooldag naar huis gemoeten omdat ik van onder tot boven was doorgelekt. Zegt een opmerkzame mannelijke klasgenoot nog heel vriendelijk tegen me: zo K., je moest zeker even een schone broek aantrekken .

Goh, er komen steeds meer nuttige herinneringen boven!
quote:DieFetteElke schreef op 28 juli 2013 @ 21:45:

En, (er schiet me van alles te binnen nu) Een klein toilettasje waar je maandverband en tampons in kunt doen voor je in je tas. Niets zo genant midden in de schoolkantine je tas te openen en dat er een berg maandverband uitvalt.Check!
Alle reacties Link kopieren
http://www.youtube.com/watch?v=--bBWH2cU-0
Alle reacties Link kopieren
Mijn belangrijkste tip is: geef het maandverband in ieder geval nu al aan haarzelf. Het is wel zo prettig als ze zich op HET moment niet per se meteen bij jou hoeft te melden, maar het gewoon zelf kan oplossen. En dan kan ze zelf kijken of ze ook nog zin heeft om er met jou over te praten.



Ik had mijn dochter alles al uitgelegd en het pakje maandverband gewoon in haar kledingkast gelegd. Toen kon ze het makkelijk zelf af en toen ze er later een keer aan toe was om erover te praten meldde ze dat het "al lang" was gebeurd. Op die manier heb ik ook haar privacy en vrijheid wat ruimte geboden.
Alle reacties Link kopieren
En zorg ervoor dat ze altijd iets in haar tas heeft steken vanaf nu. Ik werd natuurlijk niet thuis ongesteld de eerste keer, maar tijdens een sleep-over bij een vriendinnetje...



Ik was een beetje gegeneerd, maar vriendin en haar moeder vonden het natuurlijk helemaal niet zo erg (van de vlekken in de matras).
quote:laylalala schreef op zondag 28 juli 2013 21:31 Toen ik voor het eerst ongesteld werd, heeft mijn moeder me gelukkig niet overladen met beschamend advies.



Ik vond toen ik op mijn kamer wel een pakketje: Een klein bosje rode roosjes, een reep chocola, een pakje aspirines, een dvd van notting hill, een pakje mini-maandverbandjes en mini tampons en daarbij een kaartje: "Je bent mijn kanjer, ik ben supertrots op je en als je wilt kun je altijd met alles bij me terecht. Liefs Mama"



En zo ga ik dat later ook doen bij mn dochter. "Toen ik voor het eerst ongesteld werd, heeft mijn moeder me gelukkig niet overladen met beschamend advies.



Ik vond toen ik op mijn kamer wel een pakketje: Een klein bosje rode roosjes, een reep chocola, een pakje aspirines, een dvd van notting hill, een pakje mini-maandverbandjes en mini tampons en daarbij een kaartje: "Je bent mijn kanjer, ik ben supertrots op je en als je wilt kun je altijd met alles bij me terecht. Liefs Mama"



Wat ontzettend lief van je moeder!

En zo ga ik dat later ook doen bij mn dochter."
Alle reacties Link kopieren
Leg wat in de wc, nou ja, in die ruimte dus, badkamer, laat haar iets in haar schoolpas doen. Evt discreet.



Succes, bij ons gaan met 3 vrouwen in huis de tampons er snel doorheen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare tip, maar het is wellicht een idee om haar er alvast een mee te geven. De kans is toch best groot dat het buitenshuis gebeurt lijkt me en dan zul je net zien dat het gelijk een half trauma wordt...

(Ooit zelf ongesteld op school geworden en mooi dat ik aan niemand maandverband durfde te vragen hihi)
Er komt me nog een mooie anekdote te binnen schieten. Toen ik in het buitenland zat op mijn 17e, kwam het maandverband met plakstrip en vleugeltjes daar net 'in de mode'

De vrouw waarbij ik toen in huis woonde, heeft toen een keer een maandverbandje met de plakstrip naar boven geplakt.



Wat ik zelf wel fijn vond: maandverband met vleugeltjes. Tampons pas veel later. Het enige nadeel van maandverband vond ik alleen dat ik heel snel doorlekte, vooral met gym. Ik zou willen dat mijn moeder me had verteld dat je dan sneller doorlekt, want ik heb een aantal keren flink voor schut gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mosterd zie ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond maandverband met vleugels echt niks, ik stroomde namelijk leeg en met vleugels lekte ik veel sneller door dan zonder vleugels.



Eneh, ik had het echt fijn gevonden als mijn moeder mij nog even verteld had dat ik in iedere pauze op school dat maandverband even moest verwisselen en dat ik na t fietsen dat ook moest doen. Dat had denk ik heel wat doorlek-accidenten gescheeld.
dubbelpost
quote:JohannaE schreef op 28 juli 2013 @ 22:18:

@Spuka: herkenbaar! En na gym dus....

Ik lekte juist altijd door zonder vleugels, ik bloed vaak heel heftig, maar bewoog geloof ik ook vaak te veel waardoor de hele bups vaak verschoof. Tegenwoordig zweer ik bij tampons, dat lekt minder snel door bij mij.



En ik weet niet of ze bij je dochter op school kluisjes hebben, maar misschien kun je haar de tip geven om een setje extra onderbroeken en broeken in haar kluisje in een tasje te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een pakje libresse en always halen. 1tje met vleugels 1tje zonder dan kan ze kiezen. Ik vind beide merken wel fijn. Ik zelf vind zonder vleugels heel vervelend dan gaat het verschuiven en ga ik juist doorlekken. Ik ging de eerste jaren nog niet aan de tampons, maar was ook pas 10 toen ik voor het eerst ongesteld werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven