Domme vraag over pubers (menstruatie)

28-07-2013 21:00 102 berichten
Ik heb redenen om te vermoeden dat mijn puberdochter binnenkort (als binnen nu en een half jaar) voor het eerst ongesteld gaat worden. En, vooruitziende moeder als ik ben, wil ik graag iets in huis halen voor dat evenement. Nee, geen taarten of zo. ik vrees dat ik dan haar toorn voorgoed op mij laad, maar gewoon iets van geschikt maandverband. Dochter wil hier niet over praten, ze heeft alleen maar los gelaten dat tampons in ieder geval geen optie zijn en dat ze voorlopig niet van plan is zoiets ranzigs te doen als menstrueren. Maar ik wil haar op het moment supreme ook niet op moeten zadelen met mijn Kotexmatrassen .



Zelf ben ik hier helemaal niet in begeleid, ik kreeg gewoon een OB in mijn handen gestopt en daarmee mocht ik het helemaal zelf uitzoeken. En echt opschieten deed dat nou ook weer niet.



Dus. lieve meisjespubermoeders: wat vonden jullie pas menstruerende meisjes het prettigst om te gebruiken? Is het slim om meerdere alternatieven in huis te halen? Brand maar los, en als je me een domme noob vindt mag je ook zeggen .
10??
Alle reacties Link kopieren
quote:JohannaE schreef op 28 juli 2013 @ 22:21:

10?? Komt voor, mijn beste vriendin was 9...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bloeden als een rund als tiener. Met de eerste dagen van die maxi nacht dingen.

Vreselijk. En ik had zelf ook niet bedacht hoe vaak te wisselen, en lichte broeken mijden-tip was ook wel fijn. En eerste dagen paracetamol.
Ja, ik weet dat het kan. Het kijkt me alleen zo vervelend voor dat meisje.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 11 toen ik ongesteld werd. Tampons gebruik ik sinds mijn 12e, maar kreeg dan ook last van maandverband; had dus weinig keuze.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het hele spul in huis halen en op haar kamer neerleggen. Kan ze het bekijken als ze wil, of bespreken met vriendinnen. En iid iets in haar tas doen voor als ze naar school gaat. Mijn eerste menstruatie was onder de wiskundeles, op de toiletten hing een maandverbandautomaat met alleen hele dikke maandverbanden en koste ook nog eens geld. Weet nog goed dat ik ben teruggegaan naar de les en met ingehouden adem wachtte totdat de les voorbij was en ik eindelijk een maandverbandje kon in doen. Ik dacht dat ik door mn broek was gelekt en dat iedereen het kon zien. Genant.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was de eerste keer ook behoorlijk hevig, dus ik zou zeker ook de maxivariant maandverband in huis halen.

En dan een doosje met wat tampons en maandverband in badkamer en wc zetten, zodat ze er zo bij kan mocht dat nodig zijn.



Aan de eerste keer tampons heb ik ook nog levendige herinneringen. Wat een ellende zeg! Na talloze pogingen was ik helemaal schraal en zat dat verrotte ding er nog niet goed in. Maar ik had geen maandverband meer en móest echt weg naar een verjaardag. Waarna ik dus daar vervolgens heel de middag op de bank pijn heb zitten lijden.

Maar nu ben ik maar wat blij met tampons! Gebruik eigenlijk nooit meer maandverband.
Alle reacties Link kopieren
hier een dochter van net 12 die al ruim een jaar ongesteld word. was zelf ook heel vroeg, dus had er rekening mee gehouden.

ik had 2 doosjes maandverband gekocht voor haar en boven in de badkamer gezet. verteld dat ze het gewoon zelf kon pakken als het zover was en dat ze maar moest vertellen als ze er aan toe was.

de 1ste keer was gelukkig thuis, dus dat was wel prettig.

tampons moest ze ook niks van weten tot ze na 3 maanden zou gaan zwemmen met school en toen net 2 dagen ervoor ongesteld werd. sindsdien gebruikt ze eigenlijk altijd tampons en idd net al wat andere al zeiden,vaak is het bij jonge meisjes heftiger dan bij volwassenen, hou daar erg in
Alle reacties Link kopieren
quote:JohannaE schreef op 28 juli 2013 @ 22:25:

Ja, ik weet dat het kan. Het kijkt me alleen zo vervelend voor dat meisje.Lijkt mij ook... al hebben ze soms wel steun aan familieleden die er ook vroeg mee waren. Die vriendin van mij bijvoorbeeld kwam uit een buitenlandse familie waar iedereen stevig gebouwd en snel ontwikkeld was. Tussen de 9 en 11 jaar was daar normaal. Dus die kon er gewoon gezellig over kletsen met zussen en nichtjes die er net zo vroeg mee waren.
Lv: zo te lezen komt het wel goed! Gewoon zoveel mogelijk laten gaan, ze komt vanzelf wel bij je. Hier hebben we twee wekelijks een puber over de vloer. In het begin sprak ze er niet over en nam ze maandverband etc mee van haar moeder. In de loop der tijd (toen ze het vertrouwen in mij had) er eens af en toe met haar over gesproken. Toen ook zelf haar 'voorraad' in de gaten gehouden en bijgevuld. Na een tijdje gaf ze aan mij aan dat het bijna op was (niet aan haar vader hoor, dat was gênant, dat hij het voor mij ook haalde maakt niet uit). Inmiddels geeft ze ook aan haar vader aan dat ze maandverband nodig heeft. Gewoon in haar waarde laten, dan komen ze vanzelf wel.



Heb vriend trouwens wel moeten uitleggen dat ik het ook liever aan mijn moeder vroeg dan aan mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg meteen een tampon, mijn moeder legde nog uit hoe je dat in deed en hoe vaak je die moest verwisselen. Het was geen drama of probleem hier. Gewoon van "oh, nu ben je ongesteld, vervelend, hier heb je een tampon".
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook heel jong (11), dat is echt niet leuk. Op de basisschool zijn de toiletten er niet op aangepast bijvoorbeeld, geen vuilnisbakjes. Als je ongesteld was mocht je dan naar het lerarentoilet, heel fijn, want dat viel enorm op. Vanaf 12 overgegaan op tampons.



Ik werd voor de eerste keer ongesteld bij mijn vader thuis. Gelukkig was hij zo vooruitziend geweest om wat proefpakketjes in huis te halen.



Ik vind de tip om het in haar eigen kamer te leggen een hele goede. Een vriendin van mij schaamde zich zo dat ze niet naar haar moeder wilde en allerlei kunstgrepen uit ging halen om stiekem maandverband te kopen op vakantie.



Ik ben zelf tegenwoordig groot fan van de menstruatiecup (meluna of mooncup bijvoorbeeld). Ontzettend handig, kan niet opraken en je hoeft ook niets weg te gooien bij anderen thuis die misschien wel geen vuilnisbakje op de wc hebben. Maar als puber was ik er vast nooit aan begonnen, ik vond ob al "vies", bij tampax hoefde je tenminste niet met je vingers zo'n tampon erin te krijgen.
Deze voor 's nachts : http://www.libresse.nl/On ... Libresse-Ultra-Goodnight/



Zijn erg prettig vind ik en niet super dik. Heb weleens andere merken geprobeerd, maar vond die veel minder fijn.



Voor overdag altijd deze : http://www.libresse.nl/On ... Libresse-Ultra-Goodnight/
Alle reacties Link kopieren
quote:kippetje29 schreef op 28 juli 2013 @ 21:29:

Helemaal geen gekke vraag, goed dat je er over nadenkt. Ik heb twee zonen en na wat vragen over menstruatie heb ik beiden voorlichting gegeven over menstruatie. Gewoon met het idee dat ze dan tenminste wisten wat het was. Gelukkig maar want bijzonder genoeg heeft mijn oudste al twee vriendinnen uitleg gegeven over maandverband en tampons. Ik had echt verwacht dat meiden tegenwoordig dat wel van hun moeder zouden horen voordat het zover is. Deze meiden waren aan het rommelen met maandverband en durfden het er thuis niet over te hebben. Vond ik echt erg om te horen.



Wat lief van je zoon.



Toen ik het voor het eerst was, heb ik het wel tegen m'n moeder gezegd. Daarna een tijdje niet ongesteld geworden en de eerste paar keren maandverband gebruikt. Daarna heeft m'n zus een keer geadviseerd om tampons te gebruiken, sindsdien doe ik niet meer anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van alles wat in huis halen, kan ze zelf uitproberen. Zelf vind/vond ik Libresse het fijnst. Always verschrikkelijk.

Zou haar vanaf nu wel al wat mee naar school laten nemen. Goede tip.



En zo'n lief pakketje op haar kussen. Vind ik ook mooi.
Waar zit de any-key?
Alle reacties Link kopieren
Een leuk gekleurd mandje halen bij de Xenos, daar wat Libresse en Always maandverband in leggen en tegen je dochter zeggen waar het staat!
Alle reacties Link kopieren
Beide meiden van bijna vijftien zijn nu al anderhalf jaar ongesteld. Ik heb standaard 5 à 6 pakken maandverband in huis, ze lopen net niet gelijk op. De oudste kwam met een onderbroek en broek voor de was en de vraag of ze nu dan ongesteld was geworden. Ik heb haar uitgelegd wat de verschijnselen konden zijn zoals buikpijn en hoofdpijn maar toen ik wilde uitleggen hoe een tampon gebruikt moest worden was het einde gesprek. Zo'n ding ging ze never nooit niet gebruiken. Ze wilde het er niet eens over hebben. En de jongste die zes maanden later voor het eerst ongesteld werd had dezelfde instelling. Nu hou ik voor mezelf bij wanneer ze ongesteld zijn en af en toe vraag ik het ook.



Maar de doosjes tampons zitten nog onaangebroken in het mandje dat op het toilet staat..
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Ik zal wel een uitstervend soort zijn dat ik van die dikke matrassen houd.

Nouja, thuis dan, en als het niet zo veel meer is.

Buitenshuis zweer ik bij tampons.



In het begin had ik geloof ik ook gewoon de matrassen van moeders, juist fijn dat je het goed voelt. Voelt op de een of andere manier veiliger tegen doorlekken! En ze zijn minder plakkerig/ zweterig.
Alle reacties Link kopieren
Waarom willen ze geen tampons gebruiken trouwens? Ik vond maandverband juist vies, dan zit je met je lichaam op het bloed, vond dat een naar idee.
LV gebruik je zelf niks dan? Ik heb altijd maandverband in huis



Mijn dochter is ook gewoon mijn merk gaan proberen en die beviel haar goed. Dus we zijn nu beide aan de Libresse



Always heeft een plastic bovenlaag waar ik niet tegen kan. Ik krijg er uitslag van
Alle reacties Link kopieren
Vergeet trouwens de pijnstillers niet!



Wij hadden alleen paracetamol in huis en dat was echt niet genoeg. Lag echt huilend op de bank
Hier een puber van 13 die inmiddels een jaar ongesteld is. Over het algemeen krijgen eerst de voeten een groeischeut en daarna komt de menstruatie. Klopte bij Dochter in elk geval helemaal, in 3 maanden 2 schoenmaten erbij en toen aan het maandverband.



Na een maand of 3 was ze eens te lui om nieuw maandverband op de badkamer te leggen en ik gebruik zelf tampons (mini´s ivm mirena). Toen heeft ze dus een tampon gepakt en zelf geconstateerd dat dat met fietsen, gym en paardrijden toch wel een stuk prettiger is. Ook met dit warme weer is die lap plastic tussen je benen niet echt fijn.



En als pijnstiller heb ik Voltaren K gekocht. Die zijn lekker klein en in geval van nood zelfs zonder water weg te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een keer gevraagd en het antwoord was dat het al erg genoeg was dat ze ongesteld was en er dus geen dingen in ging stoppen. En ze blijven ook binnen hoor en gaan echt niet zwemmen.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Vanalles wat, zou ik zeggen. Eens met veel tips hierboven, etuitje, alvast iets in de tas, enz. Always, Libresse, met en zonder vleugels en ook tampons. Als ze er dan toch aan toe is, kan ze het gewoon proberen. Persoonlijk denk ik dat eerst zonder inbrenghuls proberen best kan. Er wordt ook geadviseerd met minitampons te beginnen, zodat het allemaal wat makkelijker gaat. Zeg ook dat oefening met tampons kunst baart en dat het niet altijd in een keer lukt. Ik herinner mij van mezelf nog een gefrustreerde warme zaterdag, wilde naar het zwembad, dacht dat ik dat wel even deed, en mooi niet dat ik die tampon naar binnen kreeg (jaar of 13/14, vond het waarschijnlijk ook een beetje eng). Toen ik niet ongesteld was ben ik eens gewoon met een vinger gaan voelen hoe de 'richting' was waarin je de tampon moet duwen. Daarna lukte het wel.
Ik was 12 en begon ook pas na een jaar of anderhalf met tampons trouwens. Na die mislukte poging heeft het ook nog weer even geduurd voordat ik het weer aandurfde. Misschien ligt het doosje er dus nog een tijdlang onaangebroken, maar ik vond het wel heel fijn dat ze er waren en ik er niet om hoefde te vragen, vond ik zó gênant op die leeftijd.

Sinds mijn 15e gebruik ik trouwens helemaal geen maandverband meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven