double the trouble but twice the fun

30-12-2010 15:27 2677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het tweelingentopic!



De plek om vragen te stellen, tips en trucs te delen, of gewoon lekker te kletsen over je tweeling en alles wat daarmee te maken heeft!



Even voorstellen:

Ik ben Soezie, 33 jaar, en sinds eind september 2010 de trotse moeder van een jongen en een meid!



Kom er gezellig bij en klets mee!



Edit: Ik ben inmiddels niet meer actief op dit forum. Dit topic wordt door mij dus niet meer bijgehouden. Vandaar dat ik de tabel die hier stond inmiddels heb verwijderd op verzoek van een aantal dames. Voor een nieuw actief topic kunnen de actieve schrijvers dus beter een nieuw topic starten...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!



Volgens mij heb je al een aardig ritme te pakken. Wat wil je zelf? Ikzelf vond dat mijn dochter in haar wieg moest slapen, niet in de box. Het kwam dus vaak op het volgende neer: eten, spelen in de box en daarna slapen in de wieg. 's nachts werd er natuurlijk niet gespeeld en slapen gebeurde ook wel eens in de kinderwagen.



Oh, ik vond het trouwens heerlijk om op een gegeven moment elke 4 uur 'op de klok' te voeden. Maar dat is een persoonlijke keuze.



Succes!
Wat bevalt je niet aan hoe je het nu doet?

Hier sliep dochter in het begin ook vaak in de box, ze viel dan gewoon zo snel alweer in slaap . Op een gegeven moment ging ze in de box niet meer slapen, toen ging ze voor een slaapje in de wieg.
Gefeliciteerd met je tweeling!



Mijn dochter liet zich niet zo gemakkelijk regelen in wakkertijd en slaaptijd. Wel liet ik haar zo vaak mogelijk in slaap vallen op slaapplekken: wandelwagenbak, wieg of ledikant. Bij de eerste vermoeidheidssignalen legde ik haar weg om te slapen. Al snel merkte ik dat ze het zelf het prettigst vond om in haar ledikant te slapen. Zo rond de drie maanden sliep ze bijna alleen nog maar in haar ledikant (en niet meer in de wieg of wandelwagenbak).



In de box laat ik haar bijna nooit slapen. Tenzij ze zolang wakker is geweest dat ze weer tegen een voeding aanzit. Dan mag ze wel even slapen in de box. Maar daar slaapt ze zo licht, dat ze met een half uurtje ook weer wakker is.
Zijn ze nu niet uitgerust genoeg dat je er wat aan wilt veranderen?



Mijn mening is in ieder geval dat je nu heel erg je best kunt doen om een bepaald slaapritme erin te krijgen, en over een maand hebben ze een regelweekje, en bepalen ze zelf weer dat het anders moet.



Wat jij goed vindt, en waar je kinderen zich prettig bij voelen is prima. De één zweert bij slapen in bed en spelen in de box, de ander is daar wat flexibeler in. Ik was erg van het eerste, maar wat heb ik het mezelf daar moeilijk mee gemaakt. En zo onnodig ook. Vandaar dat mijn tip altijd is om goed naar je kind te kijken. Gaat het goed, groei- slaap- en plastechnisch, en ben je daar zelf uitgerust en gelukkig bij? Niks aan veranderen dan!
Heb een tweeling van 10, dus 't is voor mij wel heeeel lang geleden. Maar ik weet nog wel goed dat we de laatste voeding altijd rond 23.00 deden, en dan sliepen ze tot 07.00 door (v.a. 6 weken was dat, maar omdat die van jou te vroeg geboren zijn, is dat wellicht anders). Die late avondvoeding hebben wij heel lang aangehouden, ook al adviseerde het CB anders.



Ook hier sliepen ze wel eens in de box. Ook voor mijn eigen gemak, want 't is toch best een gesleep steeds om 2 kinderen op bed te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor hen het beste is? Gewoon, wat ze zelf aangeven, reageren op hun eigen signalen. Baby's krijgen normaal gesproken vanzelf een slaap- en waakritme, al gaat dat niet altijd zo snel als de ouders dat graag zouden zien En met twee... het lijkt me ook stug dat ze allebei steeds op hetzelfde moment zouden willen slapen en eten

Als ze gezond en happy zijn zou ik niets veranderen, nodig voor hun ontwikkeling is het zeker niet. Het klinkt heel relaxt zoals je het nu doet! Volgens mij kun je dat bij een tweeling wel gebruiken



En eens met Katherina dus
quote:wen schreef op 30 december 2010 @ 16:30:

Wat voor hen het beste is? Gewoon, wat ze zelf aangeven, reageren op hun eigen signalen. Baby's krijgen normaal gesproken vanzelf een slaap- en waakritme, al gaat dat niet altijd zo snel als de ouders dat graag zouden zien En met twee... het lijkt me ook stug dat ze allebei steeds op hetzelfde moment zouden willen slapen en eten

Als ze gezond en happy zijn zou ik niets veranderen, nodig voor hun ontwikkeling is het zeker niet. Het klinkt heel relaxt zoals je het nu doet! Volgens mij kun je dat bij een tweeling wel gebruiken



En eens met Katherina dus Maar dat is toch eigenlijk altijd zo, met dit soort topics? Wonderlijk wonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisjes zijn bijna 10 maanden en hebben overdag 2 slaapjes die ze samen doen.

Het ritme heb ik vanaf dag 1 zo strak mogelijk samen gehouden, is de een wakker, dan ook de ander.

Krijgt de een een voeding, dan ook de ander.



Ik heb ze vanaf dag 1 zoveel mogelijk in hun eigen bed laten slapen, ook vanwege mijn luidruchtige peuter



Ik heb ze ook laten huilen, soms ook omdat ik gewoon te kapot was om ze direct op te pakken.

Vaak vielen ze dan ook na een kwartiertje in slaap.



Dus ja, in die zin heb ik wel een ritme afgedwongen. Alleen 's nachts heb ik ze zelf de regie in handen gegeven. Dan vond ik het gekkenwerk om er 1 uit z'n slaap te halen omdat de ander wakker werd.

Maar dat was voor mij sowieso geen probleem omdat ik ze in bed gewoon aan kon leggen en bv gaf.



Het komt allemaal goed
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:wen schreef op 30 december 2010 @ 16:30:

Wat voor hen het beste is? Gewoon, wat ze zelf aangeven, reageren op hun eigen signalen. Baby's krijgen normaal gesproken vanzelf een slaap- en waakritme, al gaat dat niet altijd zo snel als de ouders dat graag zouden zien En met twee... het lijkt me ook stug dat ze allebei steeds op hetzelfde moment zouden willen slapen en eten

Als ze gezond en happy zijn zou ik niets veranderen, nodig voor hun ontwikkeling is het zeker niet. Het klinkt heel relaxt zoals je het nu doet! Volgens mij kun je dat bij een tweeling wel gebruiken



En eens met Katherina dus



Niet voor het een of ander, maar heb je enig idee hoeveel werk zo'n jonge tweeling is?

Het is zo veel fijner en handiger wanneer je de ritmes samen hebt lopen.

Ik was anders nog niet meer eens buiten kunnen komen, gewoon omdat ik geen tijd meer had gehad.

En dat wilde ik mijn oudste ook echt niet aandoen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 30 december 2010 @ 16:40:

[...]





Niet voor het een of ander, maar heb je enig idee hoeveel werk zo'n jonge tweeling is?

Het is zo veel fijner en handiger wanneer je de ritmes samen hebt lopen.

Ik was anders nog niet meer eens buiten kunnen komen, gewoon omdat ik geen tijd meer had gehad.

En dat wilde ik mijn oudste ook echt niet aandoen.



Eens met je post vanuit jouw oogpunt, maar niet eens met je post vanuit je tweeling's oogpunt.

Maar misschien zou mijn mening wat ik daarin belangrijker vind, ook wel heel snel vernaderen als ik een tweeling had, dan weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saaar schreef op 30 december 2010 @ 16:40:

[...]





Niet voor het een of ander, maar heb je enig idee hoeveel werk zo'n jonge tweeling is?

Het is zo veel fijner en handiger wanneer je de ritmes samen hebt lopen.

Ik was anders nog niet meer eens buiten kunnen komen, gewoon omdat ik geen tijd meer had gehad.

En dat wilde ik mijn oudste ook echt niet aandoen.



Godzijdank niet Saaar eentje tegelijkertijd vind ik voldoende.

Ik geloof meteen dat het voor jou heel fijn en handig is, maar ik kreeg de indruk dat het bij TO nu allemaal ook wel lekker loopt zonder vast ritme, en ze zich vooral afvraagt of het niet beter is / nodig is voor ze om een vast ritme aan te leren. En dat hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 30 december 2010 @ 16:42:

[...]





Eens met je post vanuit jouw oogpunt, maar niet eens met je post vanuit je tweeling's oogpunt.

Maar misschien zou mijn mening wat ik daarin belangrijker vind, ook wel heel snel vernaderen als ik een tweeling had, dan weet ik niet.



Bij mijn eerste was ik ook zo, mijn baby hoefde maar te kikken en ik regelde het. Borst? Geen probleem, slaap? geen probleem, vasthouden of knuffelen? geen probleem.



Geloof me wanneer ik zeg dat een tweeling echt heel, heel, heel anders is.

Vaak kan het niet omdat je net met de een bezig bent, soms kan het niet omdat jij net een huibui hebt omdat het zo frustrerend is en je bijna doordraait.

En daar had ik nog een dwarse peuter bij, wat wel betekende dat ik precies wist wat er allemaal aan de hand was bij mijn tweeling. Niks was nieuw.

Maar wel vre-se-lijk heftig



Maar zo heftig als het toen was, zo prachtig en fantastisch is het nu!
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:wen schreef op 30 december 2010 @ 16:49:

[...]





Godzijdank niet Saaar eentje tegelijkertijd vind ik voldoende.

Ik geloof meteen dat het voor jou heel fijn en handig is, maar ik kreeg de indruk dat het bij TO nu allemaal ook wel lekker loopt zonder vast ritme, en ze zich vooral afvraagt of het niet beter is / nodig is voor ze om een vast ritme aan te leren. En dat hoeft niet.Uit eigen ervaring waag ik dat te betwijfelen
Ja, dat vind ik echt.
Ik had dan wel geen peuter rondlopen, maar kan beamen dat een tweeling echt hard werken is.



Dus ook hier zoveel mogelijk proberen de ritmes gelijk te houden. Zeker met de nachtvoedingen, was de 1 wakker, werd de ander door ons ook wakkergemaakt, anders kwam je helemaal niet aan je slaap toe.



En het badderritueel, het verschonen van luiers, het voeden, het kost gewoon allemaal zoveel tijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 december 2010 @ 17:20:

Ik had dan wel geen peuter rondlopen, maar kan beamen dat een tweeling echt hard werken is.



Dus ook hier zoveel mogelijk proberen de ritmes gelijk te houden. Zeker met de nachtvoedingen, was de 1 wakker, werd de ander door ons ook wakkergemaakt, anders kwam je helemaal niet aan je slaap toe.



En het badderritueel, het verschonen van luiers, het voeden, het kost gewoon allemaal zoveel tijd!Ik viel gewoon in slaap met kleintje aangekoppeld*, zo handig die borst 's nachts (*wel zo vielig mogelijk natuurlijk)
Ja, dat vind ik echt.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 december 2010 @ 17:20:

Ik had dan wel geen peuter rondlopen, maar kan beamen dat een tweeling echt hard werken is.



Dus ook hier zoveel mogelijk proberen de ritmes gelijk te houden. Zeker met de nachtvoedingen, was de 1 wakker, werd de ander door ons ook wakkergemaakt, anders kwam je helemaal niet aan je slaap toe.



En het badderritueel, het verschonen van luiers, het voeden, het kost gewoon allemaal zoveel tijd!Geen aanval hoor, maar deze opmerking begrijp ik nooit. Op het moment dat je een kind krijgt, is zorgen onderdeel van je dag geworden. Geen onderbreking van je dag. Hoe moeilijk het me ook viel om dat te accepteren, die wetenschap, en de berusting daarin, bracht me veel rust.
quote:Katherina schreef op 30 december 2010 @ 17:26:

[...]





Geen aanval hoor, maar deze opmerking begrijp ik nooit. Op het moment dat je een kind krijgt, is zorgen onderdeel van je dag geworden. Geen onderbreking van je dag. Hoe moeilijk het me ook viel om dat te accepteren, die wetenschap, en de berusting daarin, bracht me veel rust.



Jee zeg, knap dat jij uit mijn verhaal opmaakt dat ik dat niet geaccepteerd heb.



Ik constateer gewoon een feit, that's it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 30 december 2010 @ 17:26:

[...]





Geen aanval hoor, maar deze opmerking begrijp ik nooit. Op het moment dat je een kind krijgt, is zorgen onderdeel van je dag geworden. Geen onderbreking van je dag. Hoe moeilijk het me ook viel om dat te accepteren, die wetenschap, en de berusting daarin, bracht me veel rust.



Ik leg het je uit



Zodra je 2 kindjes (baby's) moet verzorgen is het meer dan dubbel werk.

Zodra je kunt beginnen met de een begint de ander vaak te huilen, krijsen zelfs.

Dat relaxte wat je bij je eerste hebt, lekker badderen, lekker tutten, dat kun je niet.

Geen tijd. Niet omdat je die tijd niet vrij kunt maken, maar omdat je de ander niet te lang alleen/box/wipstoel kunt laten.



Niet heel fijn wanneer je op de achtergrond krijsende baby's hebt terwijl je gewoon echt niks voor ze kunt doen.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 december 2010 @ 17:28:

[...]





Jee zeg, knap dat jij uit mijn verhaal opmaakt dat ik dat niet geaccepteerd heb.



Ik constateer gewoon een feit, that's it.



Disclaimer:Dit volgende klinkt wijsneuzerig, ik weet het. Niet zo opvatten dames



Pimpelmeesje, ze weten niet beter.

Zolang je niet zelf in die schoenen hebt gestaan weet je gewoon echt niet hoe zwaar het kan zijn.

Men kan het zich voorstellen, maar daar houdt het bij op.
Ja, dat vind ik echt.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 december 2010 @ 17:28:

[...]





Jee zeg, knap dat jij uit mijn verhaal opmaakt dat ik dat niet geaccepteerd heb.



Ik constateer gewoon een feit, that's it.



Ik concludeer niet dat jij het niet geaccepteerd heb, ik zei dat ik pas accepteerde dat zorgen bij mijn dag hoorde toen ik erin berustte dat dat er een onderdeel van was geworden.

Ik leg jou geen woorden in je mond.
quote:Katherina schreef op 30 december 2010 @ 17:34:

[...]





Ik concludeer niet dat jij het niet geaccepteerd heb, ik zei dat ik pas accepteerde dat zorgen bij mijn dag hoorde toen ik erin berustte dat dat er een onderdeel van was geworden.

Ik leg jou geen woorden in je mond. Quote me dan ook niet.
quote:Saaar schreef op 30 december 2010 @ 17:34:

[...]





Disclaimer:Dit volgende klinkt wijsneuzerig, ik weet het. Niet zo opvatten dames



Pimpelmeesje, ze weten niet beter.

Zolang je niet zelf in die schoenen hebt gestaan weet je gewoon echt niet hoe zwaar het kan zijn.

Men kan het zich voorstellen, maar daar houdt het bij op.Zoooo mee eens!!! Dan maar wijsneuzerig!
Ik quoote je omdat ik reageerde op een opmerking die je maakte, waarin ik iets van mezelf herkende.

Pfffff.



En nu durf ik je niet te quooten, dus dan maar hopen dat iemand nog begrijpt waar deze opmerking op slaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 30 december 2010 @ 17:40:

Ik quoote je omdat ik reageerde op een opmerking die je maakte, waarin ik iets van mezelf herkende.

Pfffff.



En nu durf ik je niet te quooten, dus dan maar hopen dat iemand nog begrijpt waar deze opmerking op slaat. ghehehhe
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven