double the trouble but twice the fun

30-12-2010 15:27 2677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het tweelingentopic!



De plek om vragen te stellen, tips en trucs te delen, of gewoon lekker te kletsen over je tweeling en alles wat daarmee te maken heeft!



Even voorstellen:

Ik ben Soezie, 33 jaar, en sinds eind september 2010 de trotse moeder van een jongen en een meid!



Kom er gezellig bij en klets mee!



Edit: Ik ben inmiddels niet meer actief op dit forum. Dit topic wordt door mij dus niet meer bijgehouden. Vandaar dat ik de tabel die hier stond inmiddels heb verwijderd op verzoek van een aantal dames. Voor een nieuw actief topic kunnen de actieve schrijvers dus beter een nieuw topic starten...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
@mafalda, ja dat is toch wel heel spannend..liever zo lang mogelijk! Heb jij veel complicaties gehad daarvoor?
Ik lees hier af en toe mee.

Mijn tweeling wordt dit jaar alweer 14, maar het blijft leuk om dit soort verhalen te lezen.



Vooral de eerste tropenjaren, want ik kan niet meepraten over zwangerschapservaringen, dat was in mijn tijd echt zooo anders!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nooit gebruik gemaakt van een box. Mijn woonkamer is afgesloten en ik heb 2 speelkleden liggen. Nu ze kunnen staan en kruipen heb ik een grondbox gekocht. Is een hekwerk van 4m2 waarin ze alle ruimte hebben om te spelen. Dat is nu echt mijn redding.

Ik heb gelukkig hele makkelijke slapers. De eerste 2 maanden niet volgens mijn man maar die ben ik al vergeten.



Ik vond het echt pittig om de hele dag alleen met ze te zijn maar het ging op zich prima. Ik voelde mij wel schuldig naar mijn man om ze alleen te laten bij hem. Hierdoor gaf ik hem eigenlijk ook geen kans om alleen voor ze te zorgen en te ervaren wat ik ervaarde overdag. En daarnaast heb ik mijzelf hiermee het even opladen ontzegd. De me-time zeg maar. Dus mijn tip is als de kleintjes er zijn zorg goed voor jezelf. Vergeet niet te eten en te drinken.

En een tip waar ik veel aan had is dat ik las om soms van kamer te wisselen overdag als ze wakker zijn. Even andere omgeving waardoor ze weer makkelijker vermaakt worden.

En ik vond een draagzak geweldig. Ik heb heel wat rondjes in mijn huiskamer gelopen. 1 in de zak en de ander op de arm. Aan het einde van de dag waren ze altijd huilerig. En dit hielp .
Verlof vanaf 18 wkn ivm bekkeninstabiliteit, misselijkheid (zwakte) en harde buiken.



Hydrofielen van de HEMA zijn het fijnst. Wb de lijst zou ik niet teveel kopen want het is heel makkelijk om het op het moment zelf te kopen (of te laten kopen).



Verschoonkussen boven en beneden.



Wij hebben 2 aparte boxen gehad. In eerste instantie maar 1 neergezet en toen ze elkaar in de weg gingen liggen nr 2 erbij.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat dit topic weer meer leeft!



Leuk om jullie verhalen, ervaringen, dromen en vragen te lezen.

Onze popjes zijn inmiddels 15 maanden. Geboren met 33 weken, in week 32 braken mn vliezen, ziekenhuisopname, weeenremmers, longrijping, AB tegen infecties, en nog meer 'gedoe' In week 33 een spoed-keizersnede, baby één in een volkomen stuit lag, en baby twee er tegenaan.



Mijn tops en flops:



Wagen:

EasyWalker duo. Ideale wagen. Met adaptors zodat de maxi-cosi's erop geklikt konden. Dat was makkelijker als we met de auto weggingen. De wagen uitklappen, en de maxi-cosi's erop klikken, ipv wagen uitklappen, wiegjes erop klikken, kindjes uit de maxi-cosie en in de wiegjes. Vooral toen ze zo klein waren.



Parasolletje:

Geen ervaring mee, maar wel met de Dooky's. Dat zijn doekjes van dun, zonwerend materiaal. Die klik je aan de wiegjes of zitjes, en zijn ideaal tegen zon en wind (en nieuwsgierige blikken als ze lekker slapen). Leuk om cadeau te vragen van familie of goede vrienden bijv.



Familyfix:

Basisstation die je in de auto klikt (isofix), en daar klik je heel makkelijk de maxi-cosi's op en af. Geen gefrummel met gordels.

En als je strak geparkeerd staat, kun je via één deur dus twee maxi-cosi's in de auto zetten.



Baby-uitzet:

Ik heb een stuk of vijftien hydrofielen van een babyzaak hier in de buurt. De goedkoopste. Ik heb er echt genoeg aan. Beneden had ik een stapel badstof spuugdoekjes, daar hadden we er wel een stuk of twintig van. Maar die zou ik pas kopen als je kindjes er zijn, misschien zijn het geen spugers.

Wat ik heel fijn vond: wikkeldoeken van Lodger. Daar wikkel je de kindjes in (geen gefrummel met jasjes) en je legt ze zo in de kinderwagenbak, of maxi-cosi.



Box:

een eenlingbox ging hier prima. Ze rolden weleens tegen elkaar aan, maar het ging prima. Ik wilde geen grote box, en deze konden we lenen van vrienden. Ik dacht: als het niet gaat kan ik altijd een grotere kopen.



Slapen:

In één kamertje. Thuis uit het ziekenhuis (na vijf weken) heerlijk samen in een ledikantje. Eerst naast elkaar (ooohh.. dat was zó schattig! Alle kraamvisite kon alleen maar oooohhh en aaaahh roepen, als ze onze popjes in dat bedje zagen <3 <3 ).

Toen ze wat groter werden, tegenover elkaar (google maar eens op 'matrozenbedje'). En weer wat later ieder een eigen bedje, naast elkaar op één kamer.

Net als bij Frutje hebben we hier een vroege vogel, en de ander die nog lekker ligt te tutten. En ze slapen meestal door elkaars geschreeuw heen. Ze zijn erg aan elkaar gewend



Eerste periode:

Ja, achteraf kan ik wel zeggen dat het zwaar was. Maar ook zo mooi! Een heel bijzondere tijd. Ik heb borstvoeding gegeven, de eerste vier maanden fulltime gekolfd, daarna dronken ze aan de borst. En dat was pittig. Ze hebben erg lang 8 voedingen per dag gehad. Dus dat was kolven, voeden, kolf-spullen en flesjes schoonmaken, etc. Mijn dubbele kolf en mijn kolf-bh (en tablet en tv-afstandsbediening) waren mijn vrienden die tijd.



Ik vond het weg-gaan het meeste tegenvallen. Ik zag helemaal voor me hoe ik leuk zou gaan wandelen, winkelen, koffie-visite bij vriendinnen, etc.

De eerste periode zat er drie uur tussen een voeding. Maar haal daar een uur kolven / voeden / schoonmaken bij op. En verschonen, knuffelen, etc. En voordat je baby één aangekleed en gevoed had, (en oh.. we hadden twee spugertjes, dus na het voeden was er altijd wel één die omgekleed moest), en in de kinderwagenbak had gelegd, dan moest baby twee nog, en dan moest je zelf nog aangekleed, en was er altijd wel één die gepoept had, en dus weer verschoond moest. En stond alles nou al klaar om straks te kolven? En draaide de vaatwasser / wasmachine al? Kortom.. je bent niet zomaar even weg..

Daar had ik me behoorlijk op verkeken!



De tip die al vaker voorbij zag komen: accepteer hulp!

Schoonmoeder die even op komt passen, zodat ik tussen de voedingen door even naar buiten kon. Moeder die mn beddengoed meenam op te wassen. Vriendin die een ovenschotel kwam brengen.

Ik heb ook geleerd ik heel zelfstandig en stoer ben, maar ik de goedbedoelde hulp héél hard nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag te horen gekregen dat het een tweeling is. Alleen is het ene vruchtje 9 week en de ander 8. Ik moet nu donderdag naar het ziekenhuis voor nog een echo. Maak me best zorgen iemand hier misschien ervaring mee?
Gefeliciteerd Daizy! Maar ook nog een spannend dus. Kon je al zien of het een of twee eiig was? Geen idee of dat nog verschil kan maken wat betreft het verschil in groei. Hier kwamen we er met 12 weken 'pas' achter en toen meteen twee evengrote bewegende kindjes. Ben je inmiddels al geweest trouwens ?



pop77; wat leuk dat je zo'n lijst maakt. Ik vind het echt superinteressant om te lezen van ervaren mama's! Veel mensen hebben het vooral over hoe druk we het wel gaan krijgen, maar dan denk ik alleen maar 'goh, ervaring' ;) . Ik vind het echt heel leuk om in dit topic de zwangeren en de ervaren mama's afgewisseld tezien.



Formidable: op mijn bugaboo camaleon past wel een universeel parasolletje, dus ik denk op de donkey ook wel ?



Viviafn: Hier nog niet zoveel gekocht. Ik ben/was de eerste maanden best angstig na alles te horen en lezen over complicaties dus het voelde een beetje gek. Máár inmiddels hebben we een top 20 weken echo gehad en voel ik ineens wat rust. Erg fijn! Dus ik heb van de week voor het eerst twee (heel) schattige complete pakjes gekocht en het voelde zo leuk! Maar nu eerst twee maanden het geld naar verbouwen en wat grote klussen en eind juni gaan we flink shoppen voor de baby's. Jij dan?



Hoe doen jullie het met de auto ('s) ? Past het allemaal? Hier gaat het niet passen, (hebben natuurlijk al een autostoel erin staan en drie wordt best lastig).



En hoe is het met de zwangere ? Echo's gehad? Gaat alles nog oke? Al verlof in zicht ?
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben nu 20 weken zwanger van een 1 eiige jongenstweeling. Ik heb ook al een heerlijk zoontje van 2. Ik vind het heel bijzonder en leuk, maar het lijkt me ook wel pittig!! En ik vind het ook spannend, ze delen 1 placenta en dus kans op TTS. Gelukkig ziet het er totnutoe goed uit. En ik word afentoe gek van de subtiele en minder subtiele opmerkingen dat 2 meisjes toch wel leuker zouden zijn.. Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Maret!



Welkom hier

Mijn knullen worden zaterdag 9.

De tijd is heel cliché voorbij gevlogen.

Van de week met moederdag nog foto's bekeken van de geboorte enzo, lijkt zo kort geleden.

Voel je je goed? Het is natuurlijk even anders zwanger zijn dan bij een 1e, je hebt nu een handenbindertje thuis,, dus minder rustmomentjes.

Bij mij hadden ze ook 1 placenta en 2 vruchwaterzakjes.

Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten 2ling zwangerschappen bestonden.
Alle reacties Link kopieren
@Daizy, ja ik. Bij onze eerste echo was het opgemeten verschil 5 dagen. Bij een van de volgende echo's was het verschil zelfs 2 weken. Uiteindelijk bij de geboorte van onze 2 jongens was het precies andersom... De jongen waarvan steeds gezegd werd dat hij het grootste was, bleek de lichtste van de 2.



Nu zijn ze ruim 6 maanden en doen ze het nog steeds super. Ik had al een jongen van 4 en een meisje van 2, dus het is hier gezellig druk.



Ik kan me wel helemaal vinden in de belangrijkste tip hierboven: accepteer alle hulp die je wordt aangeboden! Ook ik ben van nature iemand die weinig hulp accepteert en het graag zelf doet, maar wat dat betreft heb ik de afgelopen maanden wel geleerd om dingen meer los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om alle ervaringen te lezen! Zelf ben ik inmiddels 25 weken zwanger van een jongen en een meisje! Ik voel me niet zo best...een conditie van niets en erg slap,maar het belangrijkste is dat het met de kindjes gelukkig goed gaat.



Nu het verlof dichterbij komt, vraag ik me alleen af hoe de ervaren tweelingmoeders de combinatie van zorg en werk (hebben) ervaren? Ik werk momenteel 3,5 dag in de week (en mijn man 5) en heb ook nog een dochter van 3. Ik vraag me alleen wel af of ik na mijn verlof alles zodanig op de rit heb dat ik weer aan het werk zou kunnen. Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Eliza, als je alles op de rit qua opvang hebt kan het best. Een GO aan huis vonden wij overigens heel prettig. Geen gesleep op de vroege ochtend. Zou wel kijken of je je bevallingsverlof zou kunnen verlengen door ouderschapsverlof of het opnemen van vrije dagen. Die 10wkn zijn wel erg krap vond ik.
Daizy; hoe is het nu?



Maret: we gaan volgens mij gelijk op. Hier nu 23 weken en eeneige tweeling. We weten het geslacht nog niet, dus ook geen 'last' van dat meisjes leuker zouden zijn. Dat mensen dat zo zeggen joh, heel vreemd. Lijkt mij geweldig, twee jongens. Net als twee meisjes. Hoe gaat het verder?



Hoe is het met iedereen hier?
Alle reacties Link kopieren
Die 10 weken zijn echt te kort. Dus als je wat meer tijd kunt nemen, doen! Of eventueel ziektewet....

En ik had niet al een kindje rondlopen. Werkte het eerste jaar a anderhalf jaar 3 a 4 dagen, man 5. En nu gewoon 4 en man ook. Alles met ouderschapsverlof.

En idd goede opvang geregeld dan lukt t.



Ik ben heel mijn zwangerschap dood moe geweest. Neem je rust. Er groeien 2 kindjes in je buik!



Ik heb 2 jongens. Geweldig! Why not? Ik vind het zooooo leuk!

Ze zijn nu 1,5 en geniet elke dag. En het wordt (hier vooralsnog tenminste) steeds leuker en makkelijker!
Of eventueel ziektewet???
Alle reacties Link kopieren
Na mijn verlof was ik lichamelijk en geestelijk nog niet in staat om hele dagen te werken. Na overleg met de huisarts en arbo arts ben ik ziek gemeld na mijn verlof. Paar weken thuis kunnen blijven en toen rustig opbouwend gaan werken. Ook moet je dan op controle bij het UWV omdat zij betalen als t zwangerschapgerelateerd is. Dus dat bedoel ik met ziektewet. Geef aan wat kan of wat niet kan. In NL telt een meerling zwangerschap als 1 bevalling uiteindelijk en hoewel langer verlof echt wel wenselijk is, kennen we dat hier niet. Itt andere europese landen.
Alle reacties Link kopieren
Even 'up' voor de double-trouble moeders en zwangeren!



Hoe gaat het met de zwangeren?

Een heerlijk warm voorjaar, ik hoop dat jullie wat zon en rust kunnen pakken, de kindjes goed groeien, en de voorbereidingen goed gaan?



En voor de moeders: wat heerlijk hé, naar buiten, de speeltuin, een zwembadje in de tuin, zand in de haartjes door de koprollen in de zandbak, etc.



Vorig jaar duurde het zooo lang voordat de zomer begon. En ik had in dat druiligere voorjaar verlof, zodra het kon pakte ik de kindjes in in de wikkeldoeken, in de wagen en naar buiten! Dit voorjaar is het gelukkig zo veel mooi weer, dat we nu echt veel buiten zijn.
Wat leuk, weer een upje. Het is hier rustig hé!



Hier gaat het goed. Inmiddels 27 weken zwanger en de controles zijn nog steeds elke keer goed. We moeten nu echt beginnen met het kamertje, want alles komt nu ineens best dichtbij!



Pop 77 hoe oud zijn jouw kindjes? Hier ook al een dochter en vind het zo heerlijk dat warme weer. Korte broek, tshirtje en sandaaltjes aan en heerlijk naar de speeltuin.



Ik heb nog wel een vraagje aan de ervaren mama's, hoeveel kleertjes hadden jullie klaarliggen voor de baby's? Voor mijn dochter had ik niet zo heel veel (wisten het geslacht ook niet), maar twijfel nu heel erg hoeeveel ik moet hebben. rekende jullie per baby? De bevalling hier wordt sowieso met 36 weken ingeleid dus dan is het eerste pakje 44 dacht ik. Ik vind het lastig. Zat te denken aan drie pakjes per baby per maat (44/50/56)?



Hoe gaat het verder met alle zwangere tweelingmoeders?
Alle reacties Link kopieren
Madiran, onze popjes zijn nu 17 maanden.

Er wordt hier heerlijk gebabbeld, gebrabbeld, geklauterd, gestoeid, geknuffeld en gelachen.

Ze vermaken elkaar, liggen in een deuk als ze elkaar tijdens het spelen toevallig tegen komen, zitten elkaar flink in de weg als ze tegelijk ergens op willen klimmen, willen natuurlijk altijd toevallig tegelijk met hetzelfde speeltje spelen, enz. enz.



Ik had nog niet veel kleertjes gekocht, ik dacht dat ik daar alle tijd voor zou hebben als ik verlof zou hebben. Maar een paar dagen na het ingaan van mijn verlof lag ik in het ziekenhuis :(



Ik had een twee leuke setjes gekocht, maatje 50.

Toen ze eenmaal geboren waren, ben ik online los gegaan



Ik zou een paar hele kleine pakjes kopen, maatje 44.

Maar niet teveel, want als ze lekker blijven zitten, en lekker flink zijn, groeien ze daar snel uit.



Onze kindjes droegen de eerste week geen kleertjes, omdat ze in de couveuze lagen. Maar na een week mochten ze een rompertje aan, en weer wat later ook kleertjes. Wat een gefriemel, die kleine kleertjes over die kleine, breekbare lijfjes. Maar wat stond het schattig, en wat waren het ineens echte baby's!



Ik was erg te spreken over dit overslagvestje:

http://www.babypark.nl/is ... lhemd-grijs-mt-44-48.html

Ik had een roze en een blauw setje, heel leuk.

Rompertjes en broekjes vallen iets groter, maar zijn ook heel leuk.

Als broekje droegen mijn popjes de eerste weken een legging, van Lief! of Noppies. Die vielen lekker smal, en waren voor onze kleintjes een broekje, zat niet strak.
Wat een schattig merkje zeg Pop, die kende ik nog niet! Ik wil nu ook iets meer in huis hebben dan bij mijn dochter. Bij haar liep ik relax na een week of twee een rondje door de stad, maar ik voorzie dat daar nu wel wat meer weekjes aan voorbij gaan . Bedankt voor de tip, ga zo maar eens wat bestellen! De broekjes vallen iets groter dus daar kan ik dus sowieso wel in maatje 44 wat van bestellen?



Wat klinkt je eerste alinea schattig. Het lijkt mij zo bijzonder om die hele ontwikkeling te zien, maar dan tegelijk x twee! Bij mijn dochter vind ik het al heerlijk, elke fase heeft iets leuks. Laat staan als je dat keer twee mee mag maken! Ik heb er heel veel zin in iig Ik vind het altijd zo leuk om hier te lezen van moeders die al een tweeling hebben! Ik ken verder niemand met een tweeling en iedereen zonder tweeling vindt het vooral nodig om te vertellen hoe druk we het krijgen (hoe weet jij dat nou? , vraag ik me dan af! haha! )
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Wat super fijn om hier al jullie verhalen te lezen!



Ik ben zelf 10 weken zwanger van een tweeling! Het is onze eerste zwangerschap en een tweeling lag absoluut niet in de lijn van verwachting dus we zijn er nogal even ondersteboven van geweest. Maar natuurlijk beseffen we ook wat een geluk we hebben!



Het is wel allemaal ontzettend spannend!
Gefeliciteerd Elzevier! Het is zeker spannend. Hoe voel je je?



Madiran, hoe is het met jou? Gaat alles nog goed?

Is het kamertje klaar?

Qua kleding zou ik van maat 44 niet teveel kopen. Die maat hebben ze waarschijnlijk niet zo lang aan. 50/56 hebben ze hier wel een tijdje gehad, dan zou ik drie setjes te weinig vinden. Zeker omdat je wel meer te doen hebt dan elke dag wasjes draaien. Misschien kun je als kraamcadeautjes kleding vragen? Er worden overigens ook tweedehands pakketten verkocht via marktplaats onder meerlingen.



En hoe gaat het met de andere zwangere dames?



Onze tweeling is nu ruim 20 maanden. Ze zijn erg ondernemend en lopen alle kanten op. Dat is wel eens lastig: dan willen ze allebei los lopen (niet in de wagen) maar gaan beiden een andere kant op. Ook gaan ze steeds meer kletsen. We zijn nu ook gestart met zo nu en dan een-op-een-activiteiten te ondernemen. Erg leuk om te doen, en heel relaxed!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frutje schreef op 04 augustus 2014 @ 21:17:

Gefeliciteerd Elzevier! Het is zeker spannend. Hoe voel je je?



Voel me erg goed, ben alleen ontzettend moe! Merk wel dat het nu al af en toe beter gaat en ik meer energie heb.

Morgen de 12 weken echo, ik ben benieuwd!
Spannend! Hoe is de echo gegaan? Hoop dat alles goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Frutje en andere tweelingmama's. Hier dezelfde perikelen als bij Frutje: twins zijn bijna 20 mnd en lopen sinds kort. Altijd allebei een andere kant op. Ook klimmen ze overal op (en vallen er dan weer af): tafels, banken, dingen in de speeltuin. Ik voel me nogal onthand op momenten dat ik alleen voor ze zorg. Ik wil niet steeds maar thuis blijven, maar eigenlijk kan ik ze maar slecht handelen in mijn eentje. Ze willen niet te lang in de wagen zitten maar zodra ik ze eruit laat, is het chaos. Zoon heeft sinds een paar dagen ook nog eens twee-is-nee driftbuien, waardoor ik hem in mijn eentje soms niet in de wagen krijg. Als hij echt niet wil, dan is hij me toch een partijtje sterk!



Iemand tips voor dingen die ik (alleen) kan doen die wel haalbaar zijn? Of activiteiten voor thuis, voor de afwisseling?



Liefs, geduld en sterkte voor iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven