Draagdoek

01-08-2008 15:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik heel graag een draagdoek.

Maar er zijn ZOVEEL verschillende... op dit moment twijfel ik tussen minimonkey en draagdoek.nl.



Wie heeft er nog meer een draagdoek en zo ja, hoe bevalt die?
Alle reacties Link kopieren
Ik had een draagdoek van Babylonia. Echt zo'n doek die je moet omknopen. Was mij te ingewikkeld en heb 'em snel weer verkocht.

Nu ben ik weer zwanger en zit ook wat rond te kijken. Idd de minimonkey of lodger vind ik er wel aantrekkelijk uitzien. Alleen het punt dat je je kind dan op 1 schouder draagt staat mij een beetje tegen. Iemand daar ervaring mee?



En verder heb ik ooit een keer iemand gezien met een draagdoek.. dat waren een soort buikbanden, alleen deed je die om je hoofd en 1 arm, en de andere om je hoofd en je andere arm. Je had dan dus 2 banden en je baby lag dan van voren. Kan iemand zich daar wat bij voorstellen X-D ?

Daar ben ik op internet naar op zoek geweest, maar heb het nog niet gevonden. Als iemand weet hoe zo'n ding heet of waar je het kan vinden, dan ben ik erg blij.



Sorry frutsje, van mij dus niet heel veel ervaringsverhalen. Ik zit meer een beetje mee te liften met mijn vragen op jouw topic..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de draagdoek van draagdoek.nl. Vooral in de eerste weken hebben we hem eindeloos gebruikt! Heel handig door de vele verschillende mogelijkheden. Nadeel vind ik wel dat het met dit weer veel te warm is om hem te gebruiken door de best wel dikke stof.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lange draagdoek van draagdoek.nl. Deze werd me aangeraden door een kennis. Op zich is de doek heel handig. Het knopen lukt wel na een paar keer oefenen. Wat ik lastig vind, is dat je hem heel strak moet knopen om de baby op zijn/haar plaats te houden. Meestal zakt ze na een tijdje lopen naar beneden. Voor kleine stukjes lopen of OV is hij handig, maar niet om er uren mee te lopen. Maar ik weet niet of dat met alle doeken het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de beco butterfly dagelijks, helemaal geweldig ding. Comfortabel voor mijzelf en de baby, baby is nu 10 maanden en ze gaat overal mee naartoe in dat ding. Ik kan de kinderwagen wel verkopen! Echte aanrader! En ik heb er een heleboel geprobeerd.



succes

Merlijntje
Ik heb de Lodger Shelter, en die heb ik nooit gebruikt als draagdoek omdat ik het niet snapte en onhandig vond (baby lag volgens mij niet lekker). Wel in de maxi-cosi.

Maar ik heb ook goede ervaringen met dat ding gehoord, dus waarschijnlijk ligt het aan mij.



Verder heb ik ook ooit de Babysling gekocht, dat is een aan elkaar genaaide sling die niet rekt. Hij ziet er leuk uit, maar ook deze heb ik maar 3 keer gebruikt omdat de baby er niet lekker in lag en ik het onhandig vond. Je moet echt oefenen om die ligging goed te krijgen.



Daarnaast hebben we ook de Baby-Bjorn. Die beviel wat beter, maar is voor een grote baby toch best zwaar. Wel makkelijker om je baby in en uit te halen dan een draagdoek.



Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ka32, volgens mij bedoel jij een TriCotti.
Die Beco butterfly ziet er leuk uit, wel prijzig.
Alle reacties Link kopieren
@ka32: jij bedoelt de tricotti denk ik. Wel een goede tussenweg tussen een echte knoopdoek en een draagzak.



Een draagzak (babybjorn, minimonkey etc.) zou ik eigenlijk nooit aanraden. Veel te zwaar om te dragen en de babybjorn is ook niet erg comfortabel voor de baby.



Ik heb vorige keer een stuk tricot op de markt gekocht voor een tientje ofzo. Is eigenlijk hetzelfde als de draagdoek van draagdoek.nl alleen moet je wel een beetje weten welke stof je nodig hebt. Te dunne stof gaat snel doorzakken.

Ik wil nu voor de tweede ook een doek van draagdoek.nl.

Het dragen in zo'n doek is me zo goed bevallen en het knopen had ik binnen 1 keer door.



Zo'n minimonkey is wel makkelijk maar je kunt hem niet strak tegen je aantrekken en het hangt maar over 1 schouder waardoor hij voor iets langere stukken al niet geschikt maar ook voor kortere stukken al snel te zwaar wordt.

De tricotti zakt ook wel snel uit heb ik begrepen en is dus vooral voor korte stukjes en niet te zware kinderen. Het is wel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Pebbles en Mulle, dank je wel. Dat is denk ik wel degene die ik heb gezien! Vooral het makkelijke 'aantrekken' spreekt me aan. Maar ik zal alles nog eens goed doorlezen.



Die butterfly ziet er ook wel mooi uit, maar doet me toch sterk denken aan de babybjorn. Is het echt anders?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips (er kan nog meer bij hoor :)).



Hmmm...nou weet ik 't helemaal niet meer. Ik denk dat het toch draagdoek.nl wordt.

Maar andere tips zijn nog welkom!
Alle reacties Link kopieren
Frutsje, het hangt er maar net vanaf waar je de draagdoek voor wilt gebruiken. Ik heb zelf vijf draagdoeken ( :-$ ) en allemaal hebben ze hun handigheden en onhandigheden. Het veelzijdigst is de Storchenwiege, daar kun je het meest mee en daar doe je het langst mee. Maar voor kleine stukjes is die wel erg ingewikkeld om te knopen en goed te stellen. Maar goed, ik zal een opsomming voor je maken:



- Combi cotti (twee kokers en één losse band, de uitgebreide versie van de Tricotti): is van rekbare stof, wat als voordeel heeft dat het erg lekker zit, maar de stof is dermate rekbaar dat 'ie snel doorzakt. Bovendien zijn er verschillende maatvoeringen, maar dat waren ze bij de Prénatal even vergeten te vertellen... Ik had dus een maat waarmee ik uiteindelijk maar weinig kon. An sich vond ik het een erg handig systeem: je schuift de verschillende onderdelen om je kind heen en voilá: je kunt ermee op pad. Ik zou overigens geen Tricotti nemen, maar echt de driedelige Combi cotti. De buikband die daarbij zit geeft net wat extra stabiliteit.

De Combi cotti is verkrijgbaar via Prénatal, de tricotti en de combicotti zijn in verschillende maatvoeringen verkrijgbaar via www.babydraagdoeken.nl .

Geschikt voor: baby's tot ongeveer 6 maanden, kommahouding en rechtop tegen de buik, niet te lange einden lopen. Snel om te doen, dus makkelijk voor bijvoorbeeld winkeltochtjes met de auto.

Ongeschikt voor: rugdragen, zwaardere baby's, langere stukken lopen.



- Draagdoek.nl (een knoopdoek van rekbare stof): draagt zeer comfortabel, rekt wat minder door dan de combi cotti en, ook niet onbelangrijk: is te stellen. Als de doek wel doorrekt, kun je 'm strakker zetten dus. Op lange einden draagt 'ie vanwege het doorzakken wat minder comfortabel, maar dat is ook een kwestie van even straktrekken en weer doorlopen. Voordeel van een knoopdoek met rekbare stof is dat je de doek om kan doen en daarna je baby erin kunt hangen: de stof rekt, dus je hoeft daarna niet alle afzonderlijke stukjes nog strak te trekken.

Nadeel is dat 'ie erg warm is, dus eigenlijk vooral geschikt voor een winterbaby. Maar verder is het een fijne en hippe doek.

Geschikt voor: baby's tot ongeveer 9 maanden / een jaar, kommahouding en rechtop zowel buik- als rug- als heupzit.

Deze doek is verkrijgbaar via www.draagdoek.nl .

Voordeel is dat je even snel je baby erin en eruit kunt tillen, dus voor bijvoorbeeld winkeltripjes met de auto is deze doek perfect.

Ongeschikt voor: warm weer. Minder geschikt voor dagtochten.



- Ringsling (niet rekbare, a-symmetrische doek die je om één schouder draagt en die te stellen is dmv ringen): ben ik erg tevreden over. Deze doek heb ik vaak mee in mijn tas of onderin de wagen, zodat ik mijn dochter er even in kan zetten als dat handiger is. Ook voor thuis of voor kleine stukken buiten de deur gebruik ik deze doek vaak, omdat hij heel snel en makkelijk om te doen is, makkelijk te stellen is en ik dochter er zó even in kan tillen. Voordeel van deze doek is dat je op relatief eenvoudige wijze je kind op veel manieren kunt dragen. Nadeel vind ik dat je toch a-symmetrisch draagt. Op lange einden voel je dat wel in je schouder.

Ringslings zijn op veel plekken verkrijgbaar. Ik heb de mijne van www.zolowear.com , maar ik weet dat er ook Nederlandse (en Belgische) "handwerkmoeders" zijn die ook mooie exemplaren maken. (Nancy? Jij bent hier meer in thuis...)

Geschikt voor: baby's, dreummesen en zelfs peuters, kommahouding, buikzit, heupzit en zelfs bepaalde manieren van rugdragen. Zeer geschikt voor korte stukjes, gebruik binnenshuis, aanvulling op de wagen.

Ongeschikt voor: bijna niets eigenlijk... behalve dan symmetrisch dragen, dat lukt er niet mee. :)



- Storchenwiege (lange knoopdoek van niet-rekbare stof): de mercedes onder de draagdoeken, wat mij betreft. Het is wat lastiger om deze doek goed te leren knopen (maar met de ontelbare handleidingen op internet kom je héél ver), maar als je er eenmaal handigheid in hebt, is er niets wat met deze doek niet kan. Buikdragen, rugdragen, heupdragen, komma, rechtop, grote kinderen, kleine baby's, alles kun je ermee dragen op alle mogelijke manieren en als het eenmaal vast zit, dan zít het ook. Hier kun je zonder problemen de hele dag mee rondsjouwen zonder dat je ook maar voelt dat je een baby draagt. De maatvoering van deze doek is van iets groter belang dan bij een soortgelijke doek van rekbare stof, omdat het nog best een dik pakket is, waarvan je niet zomaar de losse einden wegwerkt. Mocht je de aankoop van zo'n doek overwegen, dan zou ik je aanraden om eerst de verschillende knoopmethodes eens op te zoeken op internet, zodat je kunt bekijken of de (soms ingewikkelde) knoopmethoden passen bij jouw mate van handigheid. ;-] (Ik kan 'm zelf bijvoorbeeld prima omknopen, maar Qlief heeft er mijn hulp bij nodig.) Als je je niet af laat schrikken door de knopen, dan is dit de meest veelzijdige doek die er is.

Ik heb de mijne aangeschaft via www.beginnings.nl .

Geschikt voor: baby's tot volwassenen in alle mogelijke houdingen, voor langdurig dragen in alle weerstomstandigheden.

Niet geschikt voor: onhandige mensen. Minder geschikt voor kleine stukjes (tenzij met een specifieke knoop die makkelijk te stellen is, anders is het erg ingewikkeld om steeds opnieuw om te vouwen en te stellen).



Verder heb ik nog een korte dunne knoopdoek (sling) uit de wereldwinkel die ik kado gekregen heb. Ik ben over het concept sling-zonder-ring niet zo enthousiast, omdat je 'm moeilijk kunt verstellen. Verder kun je zo'n doek gebruiken voor buik- rug- en heupdragen, door 'm om je schouder te knopen of door 'm om je borst te knopen (torsodragen). Hier kun je overigens ook gewoon een lakentje o.i.d. voor gebruiken. Voor om de schouder heb ik dus liever een doek die je kunt stellen en torsodragen vond ik met mijn kleine baby te eng en heb ik daarna niet meer geprobeerd.



Toen ik me ging oriënteren op een draagdoek, heb ik veel gehad aan de volgende sites:

www.doekentheek.be

www.mistermirko.be

en het inmiddels gesloten draagdoekenforum.



Hopelijk lukt het je een voor jou goede keuze te maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tricot slen van Babylonia, zo'n lange doek die je om je lichaam knoopt. Ik vind hem zelf niet erg handig, het kost best een beetje handigheid om hem goed om te knopen en je kan de baby er niet even snel in en uit doen. Verder is zoveel stof gewoon erg warm.

Nu is mijn kleine 6 weken en gebruik ik sinds een paar dagen een babybjorn active. Werkt voor mij veel beter, de kleine zit er zo in, ze lijkt het lekker te vinden (als slapen een indicatie is!) en het geeft veel steun in de rug.
Alle reacties Link kopieren
Oh, over dat knopen: op youtube kun je filmpjes vinden van draagdoekmama, waarop een heleboel knopen worden voorgedaan. Dat knopen is echt iets wat je moet leren, dus dat het in het begin lang niet altijd goed gaat is normaal. (Maar als je zo onhandig bent als mijn wederhelft, dan kun je dus wel beter een ander soort doek aanschaffen).



@Elska: kun je bij die doek van Babylonia niet gewoon eerst knopen en dan je baby erin zetten? Ik laat die van draagdoek.nl vaak gewoon omhangen, bijvoorbeeld als ik auto in, auto uit moet: dan til ik dochter zo vanuit de maxi cosi in de doek en weer terug zonder dat me dat nou zoveel moeite kost.
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat Storchenwiege-verhaal erg goed klinken, een niet-rekbare is als ik het goed begrijp minder makkelijk te knopen maar zakt ook minder snel door? en hoe breed is zo'n stuk stof? op de site zag ik dat het ongeveer 4 meter lang is, kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen een gewoon stuk niet-rekbare stof van de markt van dezelfde lengte en breedte en de Storchenwiege?



fijn trouwens dit topic was me aan het orienteren maar alle opties op een rijtje is wel makkelijk. bedankt!
Alle reacties Link kopieren
De stof waarvan een Storchenwiege gemaakt is, rekt niet horizintaal en vertikaal, maar wel diagonaal (een beetje). Dit zorgt voor beter draagcomfort. Bovendien "grijpt" de stof in elkaar, zodat 'ie zelfs zonder knoop gewoon blijft zitten op de plekken waar die over elkaar zit. Als ik mijn dochter in de Storchenwiege zet, dan gebruik ik meestal de kreutztrage (de doek met het midden recht over de buik, dan kruislings over de rug, van voren ook kruislings onder de horizontale band door en dan vastzetten met een knoop op de rug of, als je zoals ik stof over hebt, met een knoop op de buik). Bij deze knoop kan ik alles van tevoren al vouwen. Ik leg een losse knoop op mijn rug, til mijn dochter in de doek (die blijft hangen omdat de doek kruist tussen haar benen door en omdat het horizontale stuk doek de bovenste banden van het kruis niet laten verschuiven) en pas als zij zit, ga ik stellen. In het begin was ik een half uur bezig, maar intussen vouw ik het ding in een paar minuten en zet ik haar er zó in.



Hoe breed de stof is, weet ik niet uit mijn hoofd. Maar kijk anders eens op www.storchenwiege.com , daar staat dat soort info wel op. Ik heb in de "testfase" (kijken of ik het knopen wel aankon ;-] ) gebruik gemaakt van een lap stof die ik nog had liggen, maar dat is echt in de verste verte niet vergelijkbaar met de stof van een Storchenwiege. Omwille van de veiligheid zou ik dus wel voor een merkdoek gaan en niet voor een zelfgekochte lap stof. :)
Alle reacties Link kopieren
Ka, het is niet de tricotti, maar de combi-cotti. Ik heb hem zelf ook. Bestaat uit 3 delen. 2 'kokers' om kruislings over de schouders te doen en 1 band voor om de buik.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Een ringsling overweeg ik ook nog omdat het zo makkelijk is om even om te doen. Zeker nu er een peuter in huis is lijkt het me wel makkelijk om af en toe mijn handen vrij te hebben en toch de baby te kunnen dragen.



Ik vroeg me alleen af of er ook wat "hippere" ringslings te krijgen zijn? De meeste zien er zo "alternatief" uit.

En is het nodig om er zo'n gigantisch lange staart aan te hebben? Ik zie ze op plaatjes vaak met nog zeker een meter stof uit de ring.



Combi Cotti is dan ook nog een goed idee, ga ik ook eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heey Qweru,



Wat weet je van de babybundler? Dat is ook een rekbare doek toch? Mij lijkt de stochenwiege ook wel wat. Heb daar mn oog al op laten vallen. Helaas in de kleur en maat die ik wil niet te verkrijgen bij beginnings (niet op voorraad).
Alle reacties Link kopieren
O ja, als goed alternatief voor de babybjorn schijnt de ergo babycarrier erg goed te zijn. Veel comfortabeler voor ouder en kind en toch het gemak van een draagzak die je zo omklikt.
Alle reacties Link kopieren
qwertu schreef op 01 augustus 2008 @ 17:18:



@Elska: kun je bij die doek van Babylonia niet gewoon eerst knopen en dan je baby erin zetten? Ik laat die van draagdoek.nl vaak gewoon omhangen, bijvoorbeeld als ik auto in, auto uit moet: dan til ik dochter zo vanuit de maxi cosi in de doek en weer terug zonder dat me dat nou zoveel moeite kost.




In bepaalde houdingen wel, maar in de houding die mijn meisje nu nog het fijnst vind (rechtop met opgetrokken beentjes) niet.

Ik ben bang dat ik gewoon het handigheidsgehalte van jouw man heb! ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dochtertje ook regelmatig in de tricot slen gehad, je kan 'm van tevoren goed strak aandoen en dan baby erin doen. In de houding die jij bedoelt, Elska. Gewoon even (desnoods) samen) oefenen. Kind op schouder, doeken even wat uitrekken en baby erin laten glijden.
Alle reacties Link kopieren
Hee Snoopy, weer wat gemeen! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ken iemand die zelf draagdoeken maakt in allerlei kleuren.

ik mag denk ik de site niet neerzetten, maar als je googelt op enfantastisch vind je hem wel!
Alle reacties Link kopieren
Haha Elska, met zo'n onrustig kindje moet je soms toch wat he? ;-) Ze werd lekker rustig in de draagdoek. Ik gebruik 'm nu niet meer, maar wil 'm gaan gebruiken in Frankrijk om te wandelen. Wordt weer even andere houdingen proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven