Dreumes/peuter bij anderen slapen, vanaf welke leeftijd?

13-12-2014 23:53 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat ik hier als vader terecht kan met mijn vraag, ik kan er via Google niks over vinden, dus jullie zijn mijn laatste hoop. :-)



Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd je een kind bij familie/vrienden kunt laten slapen. Onze dochter is nu 1,5 jaar en ik vind mijn vriendin "een beetje" :-) te beschermend, aangezien ze alleen bij oma (haar moeder) mag slapen. Ze is bang om haar bij anderen te laten slapen, omdat een klein kind meer zorg/aandacht nodig heeft, ze misschien niet goed opletten en haar dus iets kan overkomen.



Zelf wil ik haar juist aan anderen laten wennen en bijvoorbeeld laten slapen bij mijn ouders (hebben m'n neefje en nichtje drie dagen per week praktisch "opgevoed"), broer (heeft gezin, dus genoeg ervaring), mijn beste vriendin (zeer liefdevol, zorgzaam en goed met kinderen) of haar broer en vriendin (kindje in de maak:-).



Onze dochter is een heel stoer, vrolijk, levendig en speels meisje. Ik wil dat speelse en vrije erin houden en niet dat ze straks bang is om bij iemand anders dan oma te slapen (of te spelen). Dat zie ik namelijk bij de andere twee kinderen (10 en 12 uit haar eerdere huwelijk), die durven heel weinig en slapen (bijna) alleen bij oma.



Mijn vriendin zegt dat ze vanaf haar vierde ergens anders mag slapen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in... We hadden namelijk op mijn aandringen vroeger al afgesproken dat we onze dochter minder afhankelijk/beschermend zouden opvoeden. Het lijkt me overigens ook leuk om eens met m'n vriendin uit eten te kunnen en niet enkel van m'n schoonmoeder afhankelijk te zijn om op te passen/slapen. Ik vind het een gemis voor onze relatie dat we hierdoor heel moeilijk (bijna nooit) samen weg kunnen. Een "normale" oppas is overigens al helemaal uit den boze...



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met advies wat wenselijk of normaal is voor ons dochtertje. En dus wat wenselijk is voor onze relatie en ons gezin, want misschien denk ik wel te makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb jij een buitenvrouw erbij gewoon verdient nu.
Alle reacties Link kopieren
Bij de andere opa en oma moet toch gewoon kunnen? Dat is in ieder geval een begin.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel met je chillen terwijl je vrouw de kids bemoederd.
Alle reacties Link kopieren
quote:twerkqueen schreef op 13 december 2014 @ 23:58:

Ik wil wel met je chillen terwijl je vrouw de kids bemoederd.Ben je nu aan het hengelen?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste heeft vorig jaar 1x bij mijn schoonouders gelogeerd (toen 2,5). Bij mijn ouders ongeveer 3 x per jaar, vanaf dat ze 8 mnd was. We deden het tot op heden alleen als er echt een aanleiding voor was, dus nog niet echt voor haar/opa&oma's plezier. Mijn ouders wonen een stuk dichterbij, vandaar dat ze meestal daarheen ging. Ze is nu ruim 3,5 en deze kerst gaat ze bij beiden opa's/oma's een nacht logeren. Ze snapt het nu veel beter en heeft er ook zin in. Naar ons idee komt dat nu pas een beetje, ze ziet opa/oma ook niet wekelijks, dat scheelt misschien. Om me heen zie ik veel verschillen, van nooit logeren tot regelmatig (bijvoorbeeld elke maand). Ik denk zelf niet dat je ze op deze leeftijd 'angstig' of 'minder vrij' maakt door ze nog niet bij allerlei familie/vrienden te laten logeren. Mijn 1,5 jarige heeft 1 x gelogeerd, dat komt vanzelf als ze zelf kan aangeven dat ze dat wil (en dan zal ik het ook echt wel aanmoedigen). Ik vind je vriendin dus niet abnormaal, maar het lijkt mij lastig als jullie niet op 1 lijn zitten.
quote:twerkqueen schreef op 13 december 2014 @ 23:58:

Ik wil wel met je chillen terwijl je vrouw de kids bemoederd.Bij nader inzien zijn die jointjes voor jou toch niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon logeert alleen bij mijn ouders. Schoonouders zijn helaas geen optie. Het eerste jaar heeft hij niet gelogeerd. Ik denk dat hij 1,5 was de eerste keer. Het langst dat hij weg is geweest was twee nachten, toen vonden man en ik het wel weer genoeg.



Hij ging tot een maand of twee geleden alleen logeren als wij verplichtingen hadden of zelf een keertje uit wilden, maar sinds kort, hij is nu bijna 4, vraagt hij regelmatig zelf aan opa of hij mag blijven slapen. Denk dat we nu op 1 keer per 6 weken zitten of zo.



Van ons hoeft hij niet zo nodig bij anderen te logeren, die optie hebben we ook eigenlijk niet. We hebben maar één vriendenstel met een kind, de rest is bewust kinderloos en willen best eens oppassen, maar een nacht logeren is best lang als je geen kind gewend bent.



Waarom mag jullie dochter niet bij jouw ouders slapen? Heeft ze daar een reden voor? Ik vond het de eerste keer best moeilijk om dat kleine kereltje achter te laten, maar uiteindelijk bestaat het ouderschap toch uit het leren je kind stap voor stap los te laten. Lijkt mij best fijn als je meer dan één logeeradres hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ( enorme huilbaby die niet sliep ) heeft toen hij geloof ik 10 weken was een nachtje bij mijn schoonmoeder gelogeerd. Daarna is dat nog twee keer voorgekomen. Toen hij een half jaar was twee nachten bij mijn ouders en bij 1,5 jaar nog een keer een weekend. Mijn schoonmoeder woont dichtbij en mijn ouders niet dus bij de laatsten logeert hij vaker omdat de afstand maakt dat je niet voor een uurtje gaat. We zien elkaar gemiddeld iedere drie weken dus vertrouwd genoeg. Ik vind je vriendin wel erg beschermend overkomen. Ik had voor mijn gevoel weinig keuze dan hem af en toe loslaten want we gingen zelf stuk. Maar waarom dat onderscheid tussen jouw ouders en haar moeder?
quote:twerkqueen schreef op 13 december 2014 @ 23:58:

Ik wil wel met je chillen terwijl je vrouw de kids bemoederd.
Wij hebben een zoontje van 3 en 3 maanden en een zoontje van 6 maanden en mijn kinderen logeren alleen bij mijn ouders. Van mij zouden ze in principe ook wel bij mijn schoonouders mogen logeren maar zij hebben aangegeven dat liever niet te willen, tja, dan hebben wij dat liever ook niet natuurlijk. Mijn schoonouders passen wel af en toe 's avonds op, van half zes tot elf uur maximaal.



Onze baby is 's nacht regelmatig nogal "high maintenance" (ik ben dan ook zeker een uur geleden begonnen aan deze post) en wij vinden dat we die effort alleen af en toe aan onze ouders kunnen vragen eigenlijk. Onze zussen en broer hebben daarvoor eigenlijk zelf een veel te druk leven, vinden wij.



Maar onze oudste zou best bij mijn zus, schoonbroer of schoonzus mogen logeren. Makkelijk kind en gek op zijn neefjes en nichtjes. Vooralsnog is dat alleen nooit nodig geweest. Eigenlijk vond ik dat pas ok vanaf ongeveer 2,5 aar oud. En toen kwam zijn broertje er al aan. Als we oppas echt nodig hebben, dan hebben we oppas voor beide nodig.



Mijn man zijn beste vriend en mijn beste vriendin zijn niet zo geschikt voor logeerpartijtjes van peuters/kleuters. Zij hebben namelijk zelf bewust geen kinderen. Zij hebben gewoon geen idee wat een kind nodig heeft en willen dat ook eigenlijk helemaal niet weten. Zij rollen dan ook niet over elkaar heen om logeerpartijtjes aan te bieden



Onze kinderen logeren ongeveer eens in de twee maanden bij mijn ouders. Soms omdat we verplichtingen hebben, soms omdat we van hun een uitje cadeau kregen en soms om het logeren zelf.



Voor ons is een normale oppas, bijvoorbeeld een meisje van een jaar of 15 uit de buurt, ook nog uit den boze. Als de oudste 3 is, dan willen we daar eens over gaan denken.



Ik vind de houding van je vriendin tov oppassen dus helemaal niet gek. Maar misschien zijn wij ook wel overbeschermend. Onze kinderen gaan wel drie dagen in de week naar een KDV overigens. In mijn vriendenkring zie ik ook niet dat kinderen van 1,5 bij anderen dan opa's en oma's logeren.



Als je weinig oppasmogelijkheden hebt, dan kan het voor je relatie wel helpen om intimiteit op andere momenten/manieren op te zoeken. Bij ons gaat na kinderbedtijd bijvoorbeeld zelden de televisie aan, dat zorgt er voor dat we ofwel iets nuttigs doen (huishouden) of we ons met elkaar bezig houden (als ik niet moet werken, wat ook wel vaak het geval is). Mijn man en ik nemen samen af en toe eens dag vrij als de kinderen op het KDV zijn. Of we plannen allebei een thuiswerkdag en dan gaan we samen buiten de deur lunchen.



Mijn man en ik verdelen de zorg evenredig, wij werken beide 4 dagen. Ik moet zeggen dat dat enorm helpt om samen op één lijn te komen voor wat betreft de opvoeding/tijdsbesteding aan kinderen. Hij "voelt" hun behoeften net zo aan als ik, en wij voelen elkaars behoeften wat dat betreft ook heel goed aan.
Willen de andere oppassers die jij in gedachten hebt eigenlijk wel graag oppassen op jullie kind? En weet jouw vriendin dat ook?



Ik moet er zelf namelijk effe niet aan denken om ook nog een logeetje van anderhalf te hebben. Maar ik heb dan ook net voor de 5e keer deze nacht zoons bedje verschoond (is niet gebruikelijk overigens).........
Alle reacties Link kopieren
Maakt het echt uit hoe het bij anderen er aan toe gaat?

Ik proef uit ie bericht dat je vind dat je vriendin te beschermend is. Waarom bepaald zij alleen dit soort dingen en is het geen beslissing van jullie samen? Welke angsten heeft zij die ze projecteerd op de kinderen? Twijfelt ze soms ook aan jouw geschiktheid als vader, of gaat het echt alleen om dit punt (logeren)??
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het best kan, maar ik zie het nut er niet van in. Komt vanzelf wel als ze groter zijn. Bovendien vraag ik me af if die familieleden er wel op zitten te wachten om een peuter te logeren te krijgen.
Onze kinderen (5,5 en bijna 3) hebben alleen nog maar bij mijn ouders en schoonouders gelogeerd met een max van 3 nachten (en dat was eenmalig). Ik zou ze niet zo snel bij iemand anders laten logeren, met name omdat ze zo verschrikkelijk vroeg wakker zijn, dat wil ik een ander niet aandoen
quote:pamelacourson schreef op 14 december 2014 @ 06:58:

Ik vind dat het best kan, maar ik zie het nut er niet van in. Komt vanzelf wel als ze groter zijn. Bovendien vraag ik me af if die familieleden er wel op zitten te wachten om een peuter te logeren te krijgen.Dit! Dochter is bijna 3 en heeft met 8 maanden een keer bij zwager en schoonzus (met toen zelf al 1 kind) gelogeerd ivm een bruiloft die wij hadden. Ze sliep toen sowieso niet goed, dus ik vond het niet zo geslaagd. Binnenkort gaat ze voor de 2e keer logeren, nu bij mijn schoonouders. Wij gaan weer een avond weg. Ze slaapt nu over het algemeen wel goed, slaapt meestal door. Maar ik zie het nut om zo voor de lol ergens te gaan logeren niet, dus dat doen we niet. Neefje vroeg laatst of dochter wilde komen logeren, maar dat wilde ze niet. Tja, dan houdt het op he
Ik heb daar nou nooit over nagedachtvansf welke leeftijd dat zou kunnen. Als wij oppas nodig hadden en iemand bood aan dat ze daar wel mochten slapen dan deden we dat. Jongste deed ook vaak even middagdutje bij oma, zodat ik even naar de kapper kon oid. Vanaf enkele weken oud deden we dat al. Bij anderen dan oma vanaf enkele maanden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen logeren tot nu toe alleen bij opa en oma, van beide kanten. ze zijn 3 en 1.



Waarom mag jullie kind niet bij jouw ouders logeren? Ik zou daarmee beginnen als ik jou was. Als je vriendin zo beschermend is, zul je haar echt niet kunnen overtuigen om jullie kind bij de hele familie te laten logeren. Maar bij jouw ouders zou toch moeten kunnen? Dat geeft alweer iets meer ruimte.

Als die horde genomen is, zou je eens op zoek kunnen gaan naar een oppas die bij jullie thuis kan oppassen. Misschien eens beginnen met twee uurtjes, misschien zelfs overdag, of juist als ze al in bed ligt, zodat je vriendin er rustig aan kan wennen en ziet dat dat prima gaat.

Haar angsten en zorgen serieus nemen, en heel langzaam steeds een stapje verder gaan lijkt me de enige kans op succes geven.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon van 21 maanden die sinds 3 maanden (toen ik weer onregelmatig ging werken) naar allebei de opa's en oma's gaat en daar slaapt, mijn broertje slaapt wel eens bij oms om op te passen en ook bij de overburen sliep hij wel eens.



Kortom, als wij die mensen vertrouwen dan mag onze zoon daar slapen. Dat betekend heus niet dat hij naar jan en alleman gaat maar dit groepje zeker wel. Ik vind je vriendin ook overbeschermend.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen slapen al vanaf dat ze ong 2 weken waren ieder weekend 1 nacht bij mijn ouders.

Nu zijn ze 9 en slapen er nog steeds iedere vrijdag of zaterdag daar, in de vakanties iets vaker.

Vanaf een jaar of 4 bij slapen ze wel eens bij vrienden die hebben een zoon van hun leeftijd en hun zoontje slaapt ook regelmatig bij ons.

Nu ze 9 zijn slapen hier soms schoolvrienden en hun ook daar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even bij te lezen maar ik zou dan weer een vreemde oppas bij ons thuis never nooit doen de komende jaren en dan nog eens zeker geen meisje van 15 ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Onze 3 kinderen logeren vanaf dat ze doorsliepen (maand of 9) regelmatig. Meestal bij een vd opa s en oma s, bij uitzondering ergens anders. Dit komt met name omdat het gewoon bijna altijd bij de opa s en oma s kan. De ene keer hoeven ze 2 maanden niet te logeren, soms een periode wat meer. De opa s en oma s hebben ook liever dat ze komen logeren, dan bij ons op de bank te zitten tot wij een keer thuiskomen. Als dat zo is voel ik me ook verplicht rond een uur of 23 thuis te zijn, dus die optie gebruiken we niet vaak. Dikwijls is oppas ook nodig voor een feestje oid dus dan is uitslapen de volgende ochtend ook fijn.



In de zomer nemen opa en oma aan beiden kanten de jongens een week mee op vakantie, omdat wij niet zoveel vakantiedagen hebben als de kinderen schoolvakantie. Ze zijn dan wel in de omgeving op een camping, zodat wij op bezoek komen om de dag oid.



kids hebben geen enkel probleem met logeren. Ik vind dat zelf ook plezieriger als een jong meisje wat babysit. Van de opa s en oma s weet ik dat ze kunnen handelen in geval van verdriet, ziekte of iets anders onverwachts.
Alle reacties Link kopieren
Oudste 2 (7 en 5) slapen inmiddels ook wel eens bij een vriendje en vice versa. Dit is dan echt puur voor de fun.
Mijn dochter (3,5) heeft nog nooit gelogeerd. Ze slaapt nooit goed in een andere omgeving en is erg gehecht aan ons, dus dat wil ik de opa's en oma's en ons kind niet aandoen. Als ze oud genoeg is om zelf aan te geven dat ze graag wil logeren, graag!

Opa en oma zijn wel 2 keer een nachtje bij ons komen slapen zodat we weg konden.



Ik heb dan wel weer 3 oppasmeisjes die vaak komen oppassen. Wij gaan bijna wekelijks wel een avondje weg. Dochter is gek op die meiden. En vaak slaapt ze ook al als we weggaan dus merkt ze het niet eens.
Ik heb trouwens meer vertrouwen in de oppasmeiden dan de opa's en oma's. Die meiden passen op zoveel kinderen dat ze beter dan ik weten hoe het werkt. Terwijl opa en oma best veel vergeten zijn.

Ik begrijp nooit zo goed dat ouders zo huiverig voor oppasmeisjes zijn, maar dat mag ieder voor zich weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven