Help, hechte familie valt uit elkaar

05-04-2024 09:53 371 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn/waren een hechte familie van 5 broers en zussen met aanhang. Dat lijkt nu volledig uit elkaar te vallen. Volgens mij en mijn man is dat vooral door toedoen van de vriend van mijn oudste zus en de vriend van mijn jongste zusje. Ik weet nu even niet meer wat te doen.

Ik en mijn man zijn nu 12 jaar samen. Broers, zussen en aanhang kwamen hier bijna dagelijks over de vloer.

Mijn oudste zus (ik noem haar Rianne) woonde samen met een man met wie wij heel goed op konden schieten. Toen dat uitging bleek dat ze al maanden vreemdging met iemand die nu haar vriend is. Hem noem ik Janus. Met hem heeft ze nu een kind. Het contact met haar ex-vriend is altijd gebleven. Het is wel een tijd wat minder geweest, maar altijd gebleven.

De laatste tijd is het contact een stuk intensiever. Hij komt hier bijna dagelijks. We hebben een kleine gekregen en werken in ploegen. Hij helpt dus met de dagelijkse dingen, als we ergens naar toe moeten want we hebben maar 1 auto en ook met de verbouwing. Daarvoor hebben we geld van hem geleend.

Janus is een stuk afstandelijker dan haar ex-vriend. Het is iemand met heel veel geld. Een van zijn auto's is bijvoorbeeld al duurder dan ons huis. Dus lastig praten met hem. Mijn zus is financieel compleet afhankelijk van hem. We hebben weleens geprobeerd er achter te komen wat hij precies doet, maar hij is daar vaag over, heeft meerdere auto's en rijdt ook vaak in huurauto's.

Door een aantal dingen vermoeden we wel dat het niet veel soeps is. Hij heeft vaak veel cash geld op zak, dan zitten er echt duizenden euro's in zijn portemonnee. Hij bewaakt zijn telefoons alsof zijn leven er vanaf hangt. Een keer hadden we 's avonds laat een botsing met een aantal onverzekerde en onder invloed zijnde (Marokkaanse) drugsdealers. Die deden moeilijk. Toen hebben we hem gebeld. Toen hij kwam was het "Ja en amen" en is hij bij hun cash geld gaan halen voor de schade. Als we al eens bekenden of vrienden van hem zien, dan zijn dat vrijwel allemaal louche types.

Sinds de ex van Rianne weer vaker bij ons komt is hij erg jaloers. Rianne komt niet meer bij ons op momenten dat haar ex bij ons is om discussie met hem te voorkomen. Hij zelf komt eigenlijk vaker, maar we krijgen daar een gevoel bij dat hij vooral ons via omwegen wat uit wil horen en wat rond wil kijken in ons huis. Ook kraakt hij stelselmatig dingen van de verbouwing af als hij denkt dat de ex daar mee heeft geholpen. Het is allemaal rommel, gammel, slecht in elkaar gezet en slecht over nagedacht.

Soms is hij voor dingen in het buitenland en dan zijn er allerlei mannetjes die voor hem de boel in de gaten houden. Hij is eigenlijk wel alleen jaloers als het gaat om de ex.

Hij heeft ook eens mijn jongste broertje voor zijn karretje gespannen. Dat is uiteindelijk ontaard in een ruzie over geld. Hij heeft toen mijn jongste broertje mishandeld. Sindsdien is er amper nog contact met het jongste broertje.

Dan is er nog de vriend van het jongste zusje. Hem noem ik Otto. Het jongste zusje Sara. Wat Otto precies doet is ook onduidelijk, wel heeft hij een aantal keren vast gezeten. Sara kon altijd goed opschieten met de ex van mijn oudste zus. Sinds hij weer vaker bij ons is, hebben ze ook weer meer contact. Dit zint Otto niet. Hij is erg jaloers, maar eigenlijk met elk mannelijk wezen dat ook maar kijkt naar mijn zusje. Het contact met de ex van de oudste zus zint hem ook niet, omdat hij vindt dat hij teveel belt, teveel appt en stookt in zijn relatie.

Uiteindelijk is er flinke ruzie gekomen met ons, omdat hij ons beschuldigt van stoken in zijn relatie. Otto is hier niet meer welkom. Maar Sara komt hier ook amper nog, omdat Otto niet wil dat ze alleen hier naar toe gaat en zeker niet als de ex van Rianne er is.

Opeens zijn Otto en Janus ook de beste vrienden. Ze komen bij elkaar over de vloer en gaan met elkaar naar de fitness. Als we er naar vragen dan ontwijkt Janus die vragen ook of liegt hij er over.

Otto heeft de ex van de oudste zus nu ook een paar keer bedreigd. Dat als hij zich er nog mee bemoeit, dat hij zijn winkel in de fik steekt, zijn auto en weet ik wat al niet meer.

Van Rianne horen we nu ook dat Janus vervelender wordt over de ex. Ze kwam hier niet om discussie te voorkomen, maar nu heeft hij haar te verstaan gegeven dat ze hier ook niks te zoeken heeft als hij er is en dat als wij haar ex over de vloer laten komen dat de consequentie dan is dat zij hier niet komt.

Van de ex horen we ook dat hij een aantal keren hinderlijk is gevolgd en dat er weleens mensen intimiderend hebben gehangen bij zijn huis of zijn winkel. Sara huurt een studio van Janus. Waarschijnlijk op verzoek van Otto heeft Janus haar ook te verstaan gegeven dat de ex daar niks te zoeken heeft. Als ze dan vraagt waarom, zegt hij dat ze blij moet zijn dat hij het vriendelijk vraagt.

Van Sara en Rianne horen we ook dat Janus het dubieus vindt dat de ex vaak bij ons is, dat dat is om te stoken tussen hem en mijn zus en dat het zielig is dat wij het spelletje van de ex meespelen. Hij heeft ook verschillende keren gezegd dat als hij de ex te lastig vindt worden hij hem wel een keer klem rijdt en uit zijn auto trekt. Waar het bij Otto waarschijnlijk vooral woorden zijn, is Janus wel iemand die dat echt zou doen.

Voorheen bemoeide Janus zich amper tot niet met familiedingen, maar opeens is hij daar heel erg actief mee. Hij vindt dat Otto groot gelijk heeft en dat Rianne en Sara blind zijn als ze niet zien dat alle problemen bij ons en de ex beginnen. Ook vindt hij dat als wij niet meer met de Otto willen zijn de makkelijkste oplossing is om ons dan gewoon maar thuis in ons sop gaar te laten koken. Hij zegt ook dingen als waarom we verbouwen als we daar geen geld voor hebben en waarom we in ploegen werken als we het dan met de dagelijkse dingen niet redden. Opeens trekt hij ook veel op met het andere broertje. Die kijkt erg naar hem op en gaat daar dus in mee.

Het gevolg is dat hier amper nog iemand komt. Als ik met Rianne of Sara bel, dan zit vaak iedereen daar. We bespreken dit wel met mijn zussen, maar die geven eigenlijk allebei aan dat ze geen zin hebben in gezeik met hun partners.

Mijn vraag is nu: wat nu? We zien dat we steeds meer buiten worden gesloten van de rest.
p1990 wijzigde dit bericht op 05-04-2024 10:40
Reden: fictieve namen gebruikt
4.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees het allemaal even wat scannend door.
Wat een oordelen lees ik al in het bovenste deel.

Als je echt hecht was geweest, dan had je iedereen zijn of haar geluk gegund. Dan heb je geen oordeel over mensen en neem je iedereen zoals diegene is.

Het moet wel precies zo gaan als het gaan moet, anders lig je eraf.

Ik heb een héél andere definitie van hecht in elk geval. Dat is niet 'je neus in andermans zaken stoppen'. Hecht is in mijn boekje: 'ik steun je door dik en dun en ga voor je door het vuur.'
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Samenvatting?

Fictieve namen (Jan en Jannie, Karel en Karla, Johan en Johanna) gebruiken per stel.

Dit is één onduidelijke spaghetti.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
05-04-2024 10:35
Samenvatting?

Fictieve namen (Jan en Jannie, Karel en Karla, Johan en Johanna) gebruiken per stel.

Dit is één onduidelijke spaghetti.
Dat is een goede ja. Ga ik doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je oudste zus is samen met "Il Padrino"?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw zus en zusje zijn dus samen met criminele, agressieve tokkies? Maar het zijn zelf wel leuke, normale vrouwen? Lijkt me stug. Wat een gedoe.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit een plot van een soap ofzo?
Als dit echt is: was die ex ook echt een goede vriend? Zo ja, dan snap ik dat jullie hem wel blijven zien, maar snap ook dat ze rest hem niet zo nodig hoeft te zien. Zo nee, waarom is ex zo vaak bij jullie en waarom hebben jullie dan überhaupt geld van hem geleend?

Verder hebben jullie een hoop oordelen over de partners van zussen. Misschien moet je daar eens mee stoppen. Ik zou ook geen zin hebben om langs te komen als er toch alleen maar geoordeeld wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom spreek je niet alleen (dus zonder jouw partner)) af met je broers en zussen zonder hun partners?
Laat die aanhang erbuiten en zorg dat je niet meer je laat helpen door de partners of ex-partners van je zussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie vinden Janus dus eigenlijk niet zoveel soeps, maar hij helpt wel met de verbouwing, jullie lenen geld van hem en je belt hem als je problemen hebt bij een auto-ongeluk. Waarom?? Dan zou ik zorgen dat ik niet een soort van afhankelijk zou zijn van zo'n figuur maar naar respectievelijk een aannemer, de bank en de politie bellen in de 3 genoemde gevallen.

Oh..ik begrijp nu uit je latere reactie dat jullie geld hebben geleend van ex en dat hij degene is die met de verbouwing helpt?
Dat was me niet helemaal duidelijk..
schorpio28 wijzigde dit bericht op 05-04-2024 10:52
18.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus jullie familie is hecht maar hangt aan elkaar van criminelen. En zelf bevinden jullie je ook in dubieuze kringen? Want hoe anders dit: “ Een keer hadden we 's avonds laat een botsing met een aantal onverzekerde en onder invloed zijnde (Marokkaanse) drugsdealers”
Alle reacties Link kopieren Quote
Scannend gelezen, ik vind dat jullie contact/relatie met de ex wel héél intensief is. Dat zorgt automatisch voor wrijving in de nieuwe situatie, waar je zus voor gekozen heeft. Dat kun jij niet leuk vinden, maar zij wilde niet met ex verder en zij en haar nieuwe vriend willen zeker niet zoveel met hem geconfronteerd worden. Ik snap daarnaast de mening over het geld lenen en de verbouwing ook, geld lenen van een vriend is zelden een goed idee en het gaat hier zo te lezen niet om een paar tientjes. Als ik zus was dat zou ik zeker het gevoel hebben dat ex belangrijker voor jullie is dan familie. Los hiervan is het een warrig verhaal, doorspekt met oordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is nog niet te snappen zo, hoe heet de ex van Rianne?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
05-04-2024 10:44
Dus jullie familie is hecht maar hangt aan elkaar van criminelen. En zelf bevinden jullie je ook in dubieuze kringen? Want hoe anders dit: “ Een keer hadden we 's avonds laat een botsing met een aantal onverzekerde en onder invloed zijnde (Marokkaanse) drugsdealers”

Nou ja, dat kan natuurlijk. Je hebt niet voor het uitkiezen wie er tegen je auto aanrijdt..dat kan net zo goed een Marokkaanse drugsdealer als een omaatje van 85 zijn en alles daartussenin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
05-04-2024 10:44
Dus jullie familie is hecht maar hangt aan elkaar van criminelen. En zelf bevinden jullie je ook in dubieuze kringen? Want hoe anders dit: “ Een keer hadden we 's avonds laat een botsing met een aantal onverzekerde en onder invloed zijnde (Marokkaanse) drugsdealers”
Tip voor TO: in het vervolg bij een dergelijke botsing de politie bellen ipv je zwager. Onverzekerde en onder invloed zijnde drugsdealers zijn daar namelijk allergisch voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
He hij heeft je jongste broertje mishandeld en nog komt hij bij jullie over de vloer. :@@: Volgens mij hebben julie allemaal een gebrek aan fatsoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
05-04-2024 10:46
Nou ja, dat kan natuurlijk. Je hebt niet voor het uitkiezen wie er tegen je auto aanrijdt..dat kan net zo goed een Marokkaanse drugsdealer als een omaatje van 85 zijn en alles daartussenin.
Oh een botsing tussen auto’s. Ik dacht aan een opstootje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
05-04-2024 10:39
Je oudste zus is samen met "Il Padrino"?
Geen idee wat hij precies doet. Maar wel iemand naar wie veel mensen op kijken. Hele dure auto, altijd hele dure kleren aan (Philipp Plein, Moncler en zo) en type kleerkast.
TinyTiny schreef:
05-04-2024 10:40
Is dit een plot van een soap ofzo?
Als dit echt is: was die ex ook echt een goede vriend? Zo ja, dan snap ik dat jullie hem wel blijven zien, maar snap ook dat ze rest hem niet zo nodig hoeft te zien. Zo nee, waarom is ex zo vaak bij jullie en waarom hebben jullie dan überhaupt geld van hem geleend?

Verder hebben jullie een hoop oordelen over de partners van zussen. Misschien moet je daar eens mee stoppen. Ik zou ook geen zin hebben om langs te komen als er toch alleen maar geoordeeld wordt.
Ja, dat was en is een goede vriend. Staat ook altijd voor ons klaar. We hebben een auto, werken in ploegen dus als degene die niet werkt ergens naar toe moet helpt hij.

We hebben geld van hem geleend, omdat er echt verbouwd moest worden, we daar zelf het geld niet voor hadden en hij het aanbood. Hij is ook wel schappelijker dan Janus. Mijn man wilde onder geen beding geld lenen van Janus. Over dat helpen zegt Janus dat hij echt niet de hele dag tijd heeft daarvoor, waarom we aan een kind en ploegen zijn begonnen als we dat niet redden en een hoop flauwe maar vervelende grapjas. Zoals is de poetsvrouw er weer of komt hij (de ex) borstvoeding geven.

Wij vinden dat de zussen wat naïef zijn over hun partners en zich veel te veel door hun laten doen.
Paska schreef:
05-04-2024 10:44
Dus jullie familie is hecht maar hangt aan elkaar van criminelen. En zelf bevinden jullie je ook in dubieuze kringen? Want hoe anders dit: “ Een keer hadden we 's avonds laat een botsing met een aantal onverzekerde en onder invloed zijnde (Marokkaanse) drugsdealers”
Dat ongeluk was na middernacht toen we terug kwamen van een feestje. Toen remden we omdat een vrachtauto ons geen voorrang gaf en zijn hun er achterop geknald. Die reden gewoon toevallig achter ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
05-04-2024 10:43
Jullie vinden Janus dus eigenlijk niet zoveel soeps, maar hij helpt wel met de verbouwing, jullie lenen geld van hem en je belt hem als je problemen hebt bij een auto-ongeluk. Waarom?? Dan zou ik zorgen dat ik niet een soort van afhankelijk zou zijn van zo'n figuur maar naar respectievelijk een aannemer, de bank en de politie bellen in de 3 genoemde gevallen.
Dit inderdaad, jullie vinden hem niets, vinden het niets dat zus totaal afhankelijk van hem is, maar inmiddels zijn jullie ook afhankelijk van hem. Immers hebben jullie geld van hem geleend en dat wil hij toch wel terug. Begin met naar jezelf te kijken.

Ik heb overigens niet alles gelezen, veel te lange tekst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik het goed begrijp hebben jullie dus geld geleend van de ex van je oudste zus, om de verbouwing te financieren en hij helpt jullie met dagelijkse dingen als kinderopvang. En hij is ook de timmerman die de verbouwing doet. Toch?
En jullie hebben geld geleend bij de nieuwe vriend van je oudste zus, omdat er een aanrijding was en de tegenpartij deed moeilijk. Toch?

Ik zou haast maken met dat geld terug betalen aan beide mannen, te beginnen bij de criminele vriend van je zus. Ik zou niet bij hem in het krijt willen staan. Voor je het weet zit je in zijn zak en moet je zaakjes voor hem regelen waar je geen zin in hebt.

Tip voor de volgende keer: geld lenen bij een bank, verbouwing door een aannemer laten doen en de politie bellen bij een aanrijding. Daar heb je nu niks meer aan, weet ik ook wel.

Verder: geen oordelen uitspraken over de één tegen de ander. Mond houden en er het jouwe van denken. Dat soort dingen wordt altijd tegen je gebruikt. Uiteindelijk komt het goed, maar niet als je doorgaat op de huidige weg.

Wel een rotsituatie!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
05-04-2024 10:47
Tip voor TO: in het vervolg bij een dergelijke botsing de politie bellen ipv je zwager. Onverzekerde en onder invloed zijnde drugsdealers zijn daar namelijk allergisch voor.
Toen het daar over ging werden ze erg dreigend en zouden ze er sowieso vandoor gaan. Terwijl er voor onze auto voor duizenden euro's aan schade was. Uiteindelijk hebben ze toen 4.000 euro cash gegeven om de auto te laten maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even wat duidelijkheid hebben. TO help me!
1. “ Hij komt hier bijna dagelijks”, Wie? Janus of de ex?
2. “Sinds de ex van Rianne weer vaker bij ons komt is hij erg jaloers.” Waarom is de ex jaloers, op wie? Op Janus? Vanwege zijn geld?
3. Waarom kan je niet met Janus praten vanwege zijn dure auto?
4. Waarom heb je minder contact met je broertje nadat hij door Janus in elkaar is geslagen?
5. Waarom zit iedereen wel bij Sara en Rianne? Of zit de ex zonder naam er dan niet?
6. Waarom zijn jullie afhankelijk van de ex zonder naam?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
05-04-2024 10:50
Dit inderdaad, jullie vinden hem niets, vinden het niets dat zus totaal afhankelijk van hem is, maar inmiddels zijn jullie ook afhankelijk van hem. Immers hebben jullie geld van hem geleend en dat wil hij toch wel terug. Begin met naar jezelf te kijken.

Ik heb overigens niet alles gelezen, veel te lange tekst.
Dat geld is geleend van de ex van Rianne (mijn oudste zus). Mijn man wilde onder geen beding geld lenen van Janus omdat dat ons vragen om problemen lijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
norajade schreef:
05-04-2024 10:48
He hij heeft je jongste broertje mishandeld en nog komt hij bij jullie over de vloer. :@@: Volgens mij hebben julie allemaal een gebrek aan fatsoen.
De nieuwe vriend van zus heeft toch het broertje mishandelt? Of toch de oude?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
05-04-2024 10:55
De nieuwe vriend van zus heeft toch het broertje mishandelt? Of toch de oude?
Niemand weet het. Maar TO spreekt niet meer met het broertje nadat hij mishandeld is
Alle reacties Link kopieren Quote
Te veel tekst, te veel gedoe. Richt je op je eigen gezin.

En laat los dat je een hecht gezin bent/was. Laat je zussen hun leven leven en richt je op je eigen gezin, zonder criminele en louche figuren.
Fox off!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven