Een bijbaantje, een moet of een keuze?

15-01-2017 03:30 379 berichten
Zo was het bij mij thuis, je bent nu oud genoeg dus je zoekt maar een bijbaantje. Ik was 15. Ik heb aardbeien geplukt, vakken gevuld, schoongemaakt, kranten rond gebracht en nog veel meer.



En ik had geld, voor het eerst, gewoon zelf te besteden. Ik weet nog wat ik kocht. Wat was ik trots. Mijn kinderen hebben geen benul van geld. Ze hebben alles. Heb ik ze verwend? Vast. Beter verwend als verwaarloosd.



Zien ze hoe wij ongeveer 60 u per week werken, natuurlijk. Maar ik zie ook in dat ze alles een beetje als vanzelfsprekend nemen. Een uitspraak van mijn oudste; waarom zou ik een bijbaantje nemen, ik heb alles toch? Ik denk dat het bij de opvoeding hoort, je behoort te werken. Op je 15e doe je gewoon mee in het arbeidsproces net als een ander. Iedereen behoort te werken.



Maar om ze verplicht te laten werken? hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Niks mis mee om ze te laten werken, alleen dan beseffen ze dan dat het geld niet komt aanwaaien en dat je hard moet werken voor je centen.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut een must, net als kleedgeld. Een goede financiële opvoeding hebben ze hun hele leven wat aan. Zijn je kinderen nog jonger dan 15 dan? En koop je nu alles? Hoeven ze nergens voor te sparen? Of bedoel je dat je had voorgenomen ze te laten werken maar doen ze t niet? In t laatste geval dus minder luxe artikelen kopen. Gaan ze vanzelf werken.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelfstandige, verantwoordelijke volwassenen wilt vormen: zet ze aan het werk.

Zo leren ze hoeveel geld waard is en dat er hard voor gewerkt moet worden.



Als ze niet hoeven te werken zullen ze nooit beseffen hoeveel geld waard is, denken dat alles in het leven gratis is en gewoon aan komt waaien. Niet handig.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Zelf je geld verdienen hoort er naar mijn mening zeker bij.

Beter verwend dan verwaarloosd ben ik het helemaal mee eens, maar een bijbaan leer je ook veel van. Misschien iets minder verwennen en voor de luxere dingen (nieuw computerspel, koptelefoon enz.) zelf laten werken.

Voor kleding kleedgeld geven, op = op of werken zodat je meer hebt.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geld jullie hebben maakt niet uit, de bijbaantjes zijn er voor hun, een belangrijk onderdeel van volwassen worden.
Let’s go Brandon!
Hier mocht ik gewoon niet werken.

School ging voor, vond mijn vader. En "ik moest later nog lang genoeg werken".

(Ik heb een tijd gebabysit, maar ik kreeg letterlijk elke week te horen dat ik die tijd beter in mijn studie stopte.)



Het is toch écht goed gekomen met mij versus centen.
Klopt, ze zijn nog geen 15, ze hebben zakgeld. 10 en 5 euro. Het enige wat ze kopen is een tegoed op een spelaccount, soms. En verder hebben ze alles wat ze willen, een laptop, een I pad. en de oudste heeft een telefoon, een oude trouwens. Geen dure. Dat boeit hem niets.



Qua kleding hebben ze 2 broeken, 2 shirts, 4 truien. Karig, maar wel van Tommy Hilfiger, Ralph Lauren. Omdat ik die merken leuk vind, ze lang genoeg mooi blijven en door te schuiven zijn. En ik koop ze bij een outlet. Dus voor zoon nr 1 koop ik die merken met minimaal 50% korting en dan gaan ze nog een ronde mee. Ik vind het ze ook leuk staan, een beetje kakkineus maar ach, het staat ze geweldig.
quote:Mietrot schreef op 15 januari 2017 @ 04:19:

Hier mocht ik gewoon niet werken.

School ging voor, vond mijn vader. En "ik moest later nog lang genoeg werken".

(Ik heb een tijd gebabysit, maar ik kreeg letterlijk elke week te horen dat ik die tijd beter in mijn studie stopte.)



Het is toch écht goed gekomen met mij versus centen.Ik mocht niet eens doorleren, werken!
quote:lilase schreef op 15 januari 2017 @ 04:22:

[...]





Ik mocht niet eens doorleren, werken!



Ik moest dan weer doorleren.

Een diploma hogeschool (HBO) was het absolute "minimum" voor mijn ouders.

(En jep, zij betaalden de studie en alles er rond. Ik ben Belgische.)





Ikzelf zou werken niet verplichten.

Maar komen ze niet toe met wat ze aan zakgeld krijgen en willen ze echt dure zaken ... dan moeten ze hun conclusies trekken.
Mijn eerste auto, betaald door mijn ouders, mijn rijbewijs ook. Voor de kinderen hadden ze een spaarrekening geopend met een leuk bedrag.



Studeren, dat was te duur.. Ben ik er slechter van geworden? Ik denk van niet. De wijste lessen heb ik geleerd van mijn ouders. Helaas leven ze niet meer.
quote:Mietrot schreef op 15 januari 2017 @ 04:29:

[...]





Ik moest dan weer doorleren.

Een diploma hogeschool (HBO) was het absolute "minimum" voor mijn ouders.

(En jep, zij betaalden de studie en alles er rond. Ik ben Belgische.)





Ikzelf zou werken niet verplichten.

Maar komen ze niet toe met wat ze aan zakgeld krijgen en willen ze echt dure zaken ... dan moeten ze hun conclusies trekken.Als mijn vader nog had geleefd.. verwende strontjong haha.. nee hoor maar dat zo een uitspraak kunnen zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier in Amerika veel kinderen die nooit hebben hoeven werken en geen idee hebben van de waarde van geld. Die geven zonder benul $1000 of meer van hun ouders geld uit per maand (credit card), hebben ook geen idee of en hoe hun ouders dat betalen. Dat wil je écht niet, want dan doen ze dat als ze begin 20 zijn nóg.

(En als ze klaar zijn met studeren soms weer naar huis, want ze kunnen geen baan vinden die ze "genoeg" betaald, wat ze denken waard te zijn).
Let’s go Brandon!
Werken, mijn lieve vader heeft gewerkt. Vele uren in de kou, in de regen. en in omstandigheden waarvan ik geen weet heb. Mijn vader is ooit voor 80% verbrand geweest. Bikkel. Hij zat toevallig ik het verkeerde vat., een collega stak van onder het aan, even schoonbranden..



Wat was dat een harde werker. En ik ben er ook een van werken & niet zeuren. En weet je, dat is ook het beste, gewoon oppakken,.

Werken, eten & slapen.



Mopperen doen we niet aan, gewoon doorgaan. De laatste dagen die ik met mijn vader doorbracht, al 14 jaar geleden zijn me zo dierbaar, wat een sterke man.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilase schreef op 15 januari 2017 @ 04:21:

Klopt, ze zijn nog geen 15, ze hebben zakgeld. 10 en 5 euro. Het enige wat ze kopen is een tegoed op een spelaccount, soms. En verder hebben ze alles wat ze willen, een laptop, een I pad. en de oudste heeft een telefoon, een oude trouwens. Geen dure. Dat boeit hem niets.



Qua kleding hebben ze 2 broeken, 2 shirts, 4 truien. Karig, maar wel van Tommy Hilfiger, Ralph Lauren. Omdat ik die merken leuk vind, ze lang genoeg mooi blijven en door te schuiven zijn. En ik koop ze bij een outlet. Dus voor zoon nr 1 koop ik die merken met minimaal 50% korting en dan gaan ze nog een ronde mee. Ik vind het ze ook leuk staan, een beetje kakkineus maar ach, het staat ze geweldig.En ze willen nooit ergens een broodje kopen? Langs de Mac? Met vrienden ergens iets drinken? Uitgaan? Bios? Andere kleding?
quote:Frizz schreef op 15 januari 2017 @ 05:00:

[...]





En ze willen nooit ergens een broodje kopen? Langs de Mac? Met vrienden ergens iets drinken? Uitgaan? Bios? Andere kleding?



Andere kleding? Ik neem ze 2 x per jaar mee naar een outlet in Parijs dan mogen ze uitzoeken wat ze willen. Daarnaast is internet ook een uitkomst, jongens willen niet shoppen.



Ze hebben de leukste kleding. not. Wat ik al eerder aangaf, het boeit ze niets. net als dure telefoons, die hebben ze niet. Dure schoenen, ook niet, Mijn oudste riep 2 dagen terug mijn schoenen zijn te klein. Hup internet open en hij koos de meest nette, zwarte nikes, die ik dus niet zou aanbevelen. Ik heb 2 nerts als zonen haha.. kakkerts pur sang.
-
Ik zou de kinderen ook laten werken.



Ben zelf ook om mijn 15de gaan werken, eerst prei planten en daarna in een supermarkt, als ik naast mijn zakgeld nog geld wilde dan moest ik dat zelf verdienen, zo kreeg ik ook besef van geld en ben er alleen maar beter van geworden.



Heb zelf een zoontje (nog geen 2 jaar dus piepjong) maar als hij rond de 15 of 16 is dan mag hij ook zelf wat geld gaan verdienen, hij krijgt natuurlijk alles wat hij nodig heeft (kleding, schoolgeld enzovoort) maar als hij wat extra's wil (denk aan computerspelletjes of iets dergelijks) dan mag hij daar zelf voor sparen/ werken.

Ik vind dat alleen maar goed als kinderen zo de waarde van geld leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet verplichten. Daar komt met pubers zelden iets goeds van. Zorg dat ze niet te goed in de spullen zitten en wacht tot ze toch iets willen. Op zich is kiezen dat je wel rond komt van je zakgeld ook een verstandige financiële keuze.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zouden ze bij mij wel kleedgeld krijgen dus zelf moeten shoppen. Dat inspireert sommigen ook tot de behoefte om meer te verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor werken (oudste dochter van 12 doet nu al elk weekend iets op kantoor bij haar vader), maar het moet niet ten koste gaan van school. Ze is elke dag laat thuis, sport ook nog een avond en heeft nu in de brugklas al een hoop huiswerk en toetsen, dus ik vind anderhalf uur in het weekend voorlopig echt wel genoeg.



Zelf ging ik pas echt werken toen ik ging studeren. Ik zat elke dag twee uur op de fiets en was pas tegen vijven thuis van school, daarnaast sportte ik nog (vind ik ook belangrijk) en had ik veel huiswerk. Verder dan zo nu en dan op kinderen passen en vakantiewerk kwam ik niet en was eigenlijk ook niet te doen geweest.
Werken is goed, niet alleen voor het gevoel voor geld. Maar ook voor arbeidsethos.

En om te leren waarom je studeert (zodat je niet altijd patatbakker/krantenbezorger etc blijft.



Ik zou wel kijken dat het niet ten koste van school gaat. Maar dan is er altijd nog de schoolvakantie.
Ik kreeg vanaf mijn 12de kleedgeld en ben met 13/14 met de eerste baantjes begonnen. Toen ik 15 was had ik twee baantjes (schoonmaak van een school en helpen bij een garage in de werkplaats) en heb ik van mn eerste gespaarde geld een tv voor op mn slaapkamer gekocht. 350 gulden en wat was ik trots!



Vooral het kleedgeld heeft mij heel bewust gemaakt al hoorde ik (achteraf) dat mn moeder het er heel lastig mee heeft gehad. Ik vond er mooi uitzien ook niet altijd noodzakelijk en droeg ineens dingen die zij echt niet uitgezocht had. Het bedrag was vast per mnd dus voor een winterjas of schoenen moest ik sparen (terwijl mn ouders ruim in het geld zaten) en dat lukte niet altijd. De eerste drie jaar hebben ze me daar wel bij geholpen, daarna moedt ik het zelf doen en dat ging ook goed.



Lang verhaal geworden maar ik zou ze toch minder verwennen, vind het zakgeld ook best hoog. Werken zou ik niet verplichten maar wel stimuleren en als je wilt dat ze meer waardebesef krijgen zou ik ze zeker kleedgeld geven en dan zoveel dat ze ook echt over grote aankopen moeten nadenken en niet alles direct kunnen aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een goede opleiding afgerond? Daar je 60 uur moet werken om rond te komen. Niemand zegt aan het einde van zijn leven had ik maar meer gewerkt. Er zijn wel mensen die met spijt terug kijken naar hun jeugd: had ik maar meer geleerd. Gaat het om de korte of lange termijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Frizz schreef op 15 januari 2017 @ 05:00:

[...]





En ze willen nooit ergens een broodje kopen? Langs de Mac? Met vrienden ergens iets drinken? Uitgaan? Bios? Andere kleding?TO, je bent ingegaan op de kleding maar doen ze deze andere dingen ook niet? Of hebben ze daar meer dan genoeg zakgeld voor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven