Een flinke tik voor de billen!

05-08-2012 01:08 531 berichten
Iemand vroeg in een topic naar interessante documentaires op pedagogisch gebied, ik heb er een paar van gekeken, onder andere over kleuters met gedragsproblemen, en oh echt, als het mijn kind was had ik die ALLANG een paar flinke tikken voor de billen gegeven. Wat een soft gedoe zeg, natuurlijk, je moet een grens trekken, niet echt pijn doen ( ik zou dat niet eens kunnen) en beschikken over zelfbeheersing. Maar als je geen zelfbeheersing hebt moet je sowieso niet aan kinderen beginnen, maar zo af en toe vind ik echt dat een paar flinke tikken voor de billen nodig is, bij sommige kinderen dan, sommige kinderen hebben dat net zo hard nodig als een boterham!
Alle reacties Link kopieren
Sja....



Ben je je bewust dat kinderen met gedragsproblemen misschien juist heel goed weten wat het is om die "tikken op de billen' te krijgen? Dat het zo maar kan dat ze ook door de tikken gedragsproblemen hebben gekregen? Dat dit kan? Dit geldt zeker niet voor alle kinderen met gedragsproblemen.



Besef je dat buitensporig gedrag onstaat uit angst die daarna overschreeuwt of juist geinternaliseerd wordt? Ik ben het met je eens dat duidelijke grenzen gesteld mogen worden aan gedrag dat buitensporig is of dit nu externaliserend of internaliserend gedag is. De wijze waarop jij naar ik vermoed externaliserend gedrag zou willen begrenzen, is voor mij per defintie een no-go.



In gesprek gaan, het positieve benadrukken en hoe dan ook (al duurt het maanden) een kind keer op keer bevestigen dat mijn wijze van communiceren via het woord en door acceptatie van zijn/haar "zijn" gaat (Jij bent ok, ik vind je gedrag nu niet ok) zorgt er misschien voor dat het vertrouwen van het kind in de omgeving weer enigszins kan groeien en weet je? Ook die aanpak biedt geen garantie op succes maar meppen sowieso niet.



Ik heb natuurlijk geen idee wat je hebt zitten kijken en de beste stuurlui staan nog steeds aan wal.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Och wat zullen ouders van kinderen met een gedragsstoornis dit vaak van anderen moeten horen zeg.
Want met slaan worden die kinderen opeens wel leuk?
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 05 augustus 2012 @ 01:25:

Och wat zullen ouders van kinderen met een gedragsstoornis dit vaak van anderen moeten horen zeg. Inderdaad..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 05 augustus 2012 @ 01:35:

[...]





Inderdaad..
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zeker, het is altijd heel zinvol om een kind te leren dat ze niet mogen slaan door ze.... te slaan
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Laten we maar zeggen dat het heel veel is voor mensen met deze mening dat ze in die illusie kunnen leven.
Het is bij de wet verboden een kind te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan echt woedend worden om opmerkingen als deze. En ik ben geen moeder van een kind. Maar ik zorg wel voor kinderen/jongeren en soms zelfs volwassen waar je heel veel geduld mee moet hebben omdat ze het heel moeilijk hebben in dit leven. En ja, ik heb heel veel zelfbeheersing, kan heel lang geduldig blijven. Totdat ik zo'n opmerking hoor, dat vind ik werkelijk waar zo ontzettend dom om te zeggen.

Verder kan er eigenlijk na de eerste reactie van Enn wel een slotje op dit topic. Toppost.
ik denk dat TO de strekking van die docu's niet begrepen heeft.
Slaan net zo hard nodig hebben als brood.

Jah....

Geschift.
Alle reacties Link kopieren
En wat als het kind gaat slaan in de peuterpuberfase? Vind je dat dan ook goed? Want een paar flinke tikken op de billen mag toch ook?

Waarom niet gewoon consequent zijn, en als je kind stout is op de gang/hoek/strafstoeltje zetten?

Van slaan wordt een kind alleen maar bang van jou... nou dat is fijn zeg.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand bij de buurtsuper voordringt, krijgt ie ook een pets! Ze zeggen immers niet voor niets: "Dat zal je leren!".
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat er nog steeds mensen, en zelfs moeders, zijn die zo denken.

Ik dacht echt dat we die tijd wel voorbij waren maar helaas.

Zo sneu om zo bekrompen te denken en niet verder te kijken dan je neus lang is.

Ik hoop dat je de post van Enn heel goed gelezen hebt en meer nog dat je er over nadenkt!
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 05 augustus 2012 @ 03:18:

Het is bij de wet verboden een kind te slaan.Een volwassene mag je ook niet slaan geloof ik.
Beertjemilo : dat een kind bang voor je word slaat nergens op. Toen ik klein was, was het nog geaccepteerd dat je een tik voor je billen kreeg. En die heb ik ook wel een paar gehad hoor. Maar bang voor mijn ouders ben ik nooit geweest. Ik leerde wel dat ik te ver was gegaan op zo'n moment.

Ben het verder niet eens met TO dat kinderen met gedragsproblemen maar gewoon een tik moeten krijgen om het probleem op te lossen. Daar zit meer achter. Maar ik was een "gewoon" kind en ben er niet slechter van geworden en het gaf mij wel duidelijkheid iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 05 augustus 2012 @ 01:25:

Och wat zullen ouders van kinderen met een gedragsstoornis dit vaak van anderen moeten horen zeg.

Jammer genoeg hoor je dat wel vaker

TO weet niet wat het is om een kind met gedragsstoornis te hebben en misschien maar goed ook.Je doet je kind echt te kort als je zo denkt.Als je een tik kunt uitdelen en de gevolgen niet kunt overzien dan moet je je handjes thuis houden.Je kunt ook om hulp vragen als je niets snapt van je kind maar ja dat is voor sommige ouders gezichtsverlies.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 05 augustus 2012 @ 01:31:

Want met slaan worden die kinderen opeens wel leuk?Kinderen met gedragsproblemen zijn niet leuk?.....
quote:Ivetje schreef op 05 augustus 2012 @ 08:14:

Beertjemilo : dat een kind bang voor je word slaat nergens op. Toen ik klein was, was het nog geaccepteerd dat je een tik voor je billen kreeg. En die heb ik ook wel een paar gehad hoor. Maar bang voor mijn ouders ben ik nooit geweest. Ik leerde wel dat ik te ver was gegaan op zo'n moment.Want jouw maatstaf geldt voor iedereen? Ik kan je verzekeren dat mijn thuissituatie alles behalve veilig en geborgen aanvoelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:daydream schreef op 05 augustus 2012 @ 08:30:

[...]



Kinderen met gedragsproblemen zijn niet leuk?.....

Gelukkig wel mijn zoon is een kanjer met humor.

Die gelukkig geen tikken tegen de billen krijgt maar met liefde en geduld word opgevoed zoals het hoort.
quote:netniet schreef op 05 augustus 2012 @ 01:08:

Als het mijn kind was had ik die ALLANG een paar flinke tikken voor de billen gegeven. Wat een soft gedoe zeg, natuurlijk, je moet een grens trekken, niet echt pijn doen (ik zou dat niet eens kunnen) en beschikken over zelfbeheersing. Maar zo af en toe vind ik echt dat een paar flinke tikken voor de billen nodig is, bij sommige kinderen dan, sommige kinderen hebben dat net zo hard nodig als een boterham!Misschien goed advies voor je partner. Als jij dingen doet die hem niet aan staan, dan geeft hij je gewoon even een paar meppen. Misschien heb je dat wel gewoon even nodig om een goede vriendin te zijn.
@ Branwen : het staat er alsof het bij iedereen zo is dat ze bang worden en dat is niet zo. En ik bedoel ook niet dat het bij iedereen zo is als bij ons. Jemig zeg, je moet hier voortaan eerst ff een studie op je post los laten om er zeker van te zijn dat je geen gemiep erover krijgt hoor.
Beertjemilo : dat een kind bang voor je word slaat nergens op.



Net zo generaliserend als het bericht waar jij zelf op reageert omdat het generaliserend zou zijn. En daarnaast doe je m.i. kinderen die geslagen / getikt / gemept - hoe je het ook wilt noemen - te kort.
Als ik programma's zie zoals de Nanny, EHBO, enz., dan krijg ik juist jeuk aan mijn vingers als ik sommige ouders zie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven