Een flinke tik voor de billen!

05-08-2012 01:08 531 berichten
Iemand vroeg in een topic naar interessante documentaires op pedagogisch gebied, ik heb er een paar van gekeken, onder andere over kleuters met gedragsproblemen, en oh echt, als het mijn kind was had ik die ALLANG een paar flinke tikken voor de billen gegeven. Wat een soft gedoe zeg, natuurlijk, je moet een grens trekken, niet echt pijn doen ( ik zou dat niet eens kunnen) en beschikken over zelfbeheersing. Maar als je geen zelfbeheersing hebt moet je sowieso niet aan kinderen beginnen, maar zo af en toe vind ik echt dat een paar flinke tikken voor de billen nodig is, bij sommige kinderen dan, sommige kinderen hebben dat net zo hard nodig als een boterham!
Volgens mij gaat het er om, dat als je een kind slaat als correctie, een kind iets niet meer doet uit angst weer geslagen te worden. Dat betekent niet dat je in algemeenheid bang voor je ouders bent, maar wel dat je iets niet meer doet uit angst om een tik te krijgen.



Je kan je kind ook corrigeren door uitleg te geven of door hem even apart te zetten of door hem te negeren. Dan zal een kind niet uit angst iets laten, maar om dat hij het niet prettig vind om alleen te zitten, genegeerd te worden. Ik denk dat dat het verschil is. Maar misschien kan iemand het beter verwoorden?
quote:_Branwen_ schreef op 05 augustus 2012 @ 08:38:

[...]





Misschien goed advies voor je partner. Als jij dingen doet die hem niet aan staan, dan geeft hij je gewoon even een paar meppen. Misschien heb je dat wel gewoon even nodig om een goede vriendin te zijn.precies, want vriendinnen die geslagen worden vragen er immers zelf om door hun gedrag.;-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 05 augustus 2012 @ 08:14:

Beertjemilo : dat een kind bang voor je word slaat nergens op. Toen ik klein was, was het nog geaccepteerd dat je een tik voor je billen kreeg. En die heb ik ook wel een paar gehad hoor. Maar bang voor mijn ouders ben ik nooit geweest. Ik leerde wel dat ik te ver was gegaan op zo'n moment.

Ben het verder niet eens met TO dat kinderen met gedragsproblemen maar gewoon een tik moeten krijgen om het probleem op te lossen. Daar zit meer achter. Maar ik was een "gewoon" kind en ben er niet slechter van geworden en het gaf mij wel duidelijkheid iig.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 05 augustus 2012 @ 01:35:

[...]





Inderdaad.. Jup. En : Breng hem maar een weekje hier, dan is het wel over
Alle reacties Link kopieren
Ouders die slaan verdienen zelf een flinke tik, kom op zeg, wie verliest er dan zijn zelfbeheersing. 1 wat leer je je kind als hij iets doet wat niet mag -> dat hij dan geslagen wordt, dus de volgende keer doet hij het niet uit angst, mits hij door heeft waarom hij geslagen wordt, de meeste ouders die slaan zijn niet zo duidelijk waarom. En de grenzen vervagen, als je eerst alleen slaat als het kind heel stout is doe je het daarna omdat hij een beker om laat vallen aan tafel etc. 2 je leert je kind dus niet wat hij WEL moet doen, je leert geen nieuw gedrag aan. 3 Je leert je kind dat hij moet slaan als hij iets niet leuk vindt van een ander kind.

Ik heb heel wat jaren ervaring met kinderen en ouders, ben zelf nu ook moeder en deze drie punten zijn gewoon feiten. En als ik merk dat ouders hun kinderen slaan nodig ik ze uit voor een gesprek en moeten er dingen veranderen, anders doe ik een melding. Je slaat kinderen niet, je bent een volwassene met zelfbeheersing en als je moeite hebt met de opvoeding zoek je hulp, slaan is nooit een optie.
Alle reacties Link kopieren
Ivetje, jij bent geen maatstaf voor alle kinderen. Ik zie kinderen van heel welwillende ouders die denken dat een tik geen kwaad kan in elkaar kruipen als er iets gebeurd. Echte angst in het lijfje en in de ogen, zo vreselijk zielig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabouter schreef op 05 augustus 2012 @ 09:02:

Je kan je kind ook corrigeren door uitleg te geven of door hem even apart te zetten of door hem te negeren. Dan zal een kind niet uit angst iets laten, maar om dat hij het niet prettig vind om alleen te zitten, genegeerd te worden. Ik denk dat dat het verschil is. Maar misschien kan iemand het beter verwoorden?Isoleren en negeren zijn de zwaarste straffen en wakkeren nog meer angst aan dan slaan. Hier gaan kinderen letterlijk dood aan van ellende. Het zijn beproefde technieken uit de weeshuizen in de USSR. Een dood kind door verwaarlozing kost minder dan een levend kind. Fantastische voorbeelden van kindermishandeling. Weet je er nog meer? TO zal blij zijn met zulke tips. Die houdt namelijk wel van kindermishandeling.
Slaan? Really? Ongelovelijk. Daar is echt geen kind beter van geworden en geen gedragsprobleem door minder geworden. Andersom wel helaas..... Hoe meer een kind geslagen wordt hoe groter de kans is dat het ontspoort. Een kind is niet meer dan een spiegel van jouw opvoeding, moet je daarbij slaan? Dan is je opvoeding dus gewoon zwaar kut. En dus ga je je kind straffen voor je eigen gebreken. Heeft een kind een aandoening, is slaan sowieso uit den boze.



Kortom TO, wil je iemand straffen later als je kinderen hebt, beuk je eigen harses tegen de muur omdat je dan blijkbaar niet kan opvoeden en slaan je enige oplossing is. Simple as that.
Alle reacties Link kopieren
Slaan doe je als je het met woorden niet aankan...

Zegt alles over de ouder en niets over het kind, gedragsproblemen of niet.

Slaan is machteloosheid van ouders.
quote:Kabouter schreef op 05 augustus 2012 @ 09:02:

Volgens mij gaat het er om, dat als je een kind slaat als correctie, een kind iets niet meer doet uit angst weer geslagen te worden. Dat betekent niet dat je in algemeenheid bang voor je ouders bent, maar wel dat je iets niet meer doet uit angst om een tik te krijgen.Dat zal per kind, per betreffende ouder en wellicht per situatie verschillen. Ik (en mijn siblings) waren wel degelijk bang voor mijn vader. Voor mijn moeder daarentegen niet, alhoewel die dus ook sloeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 05 augustus 2012 @ 09:17:

Ivetje, jij bent geen maatstaf voor alle kinderen. Ik zie kinderen van heel welwillende ouders die denken dat een tik geen kwaad kan in elkaar kruipen als er iets gebeurd. Echte angst in het lijfje en in de ogen, zo vreselijk zielig.Ja! Onvoorstelbaar dat die ouders dat zelf niet willen zien.
quote:Starshine schreef op 05 augustus 2012 @ 09:03:

precies, want vriendinnen die geslagen worden vragen er immers zelf om door hun gedrag.;-)Juist
quote:2bij-or-not-2bij schreef op 05 augustus 2012 @ 09:12:

[...]





Jup. En : Breng hem maar een weekje hier, dan is het wel over

pff die leg je zo het zwijgen op door ze uitbundig te prijzen dat ze zonder studies of wat dan ook het vermogen hebben om autisme/ADHD/OCD/een verstandelijke beperking te genezen. Als ze dan nog niet begrepen hebben dat ze poep praten, kun je aanbieden om nu meteen de krant te bellen, want dit is voorpaginanieuws.



edit: en voor mensen die de diagnose in twijfel trekken is het handig om het telefoonnr. van de kinderpsychiater die de diagnose gesteld heeft bij je te hebben. Kun je aan ze geven met de opdracht met deze persoon even van gedachten te wisselen over je kind.

Echt hoor, dan doen ze het nooit meer.
quote:meerdies schreef op 05 augustus 2012 @ 09:23:

[...]



Isoleren en negeren zijn de zwaarste straffen en wakkeren nog meer angst aan dan slaan. Hier gaan kinderen letterlijk dood aan van ellende. Het zijn beproefde technieken uit de weeshuizen in de USSR. Een dood kind door verwaarlozing kost minder dan een levend kind. Fantastische voorbeelden van kindermishandeling. Weet je er nog meer? TO zal blij zijn met zulke tips. Die houdt namelijk wel van kindermishandeling.Even en kind een minuut op de hal zetten of op de zitzak is geen dood door verwaarlozing....
Ik kreeg echt niet bij alles een tik, maar wel als ik echt te ver was gegaan en dat wist ik dan ook dondersgoed. Was wel al wat ouder, dus had het zelf goed genoeg door. Maar deed het dan rustig nog een keer hoor
quote:Ivetje schreef op 05 augustus 2012 @ 09:29:

Ik kreeg echt niet bij alles een tik, maar wel als ik echt te ver was gegaan en dat wist ik dan ook dondersgoed. Was wel al wat ouder, dus had het zelf goed genoeg door. Maar deed het dan rustig nog een keer hoor Je lette er hooguit op dat je niet zo snel betrapt werd :-).
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdies schreef op 05 augustus 2012 @ 09:23:

[...]



Isoleren en negeren zijn de zwaarste straffen en wakkeren nog meer angst aan dan slaan. Hier gaan kinderen letterlijk dood aan van ellende. Het zijn beproefde technieken uit de weeshuizen in de USSR. Een dood kind door verwaarlozing kost minder dan een levend kind. Fantastische voorbeelden van kindermishandeling. Weet je er nog meer? TO zal blij zijn met zulke tips. Die houdt namelijk wel van kindermishandeling.Oh ja jij was van de diplomatie he?
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 05 augustus 2012 @ 09:28:

[...]





Even en kind een minuut op de hal zetten of op de zitzak is geen dood door verwaarlozing....Net als een tik op de billen na herhaaldelijk niet luisteren.
Ambrosia : dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat het niet altijd zo is dat je er bang van word. Als je je kind in elkaar ziet duiken is er duidelijk iets mis. Dat snap ik ook. En zo was het bij ons thuis echt niet. Maar soms waren woorden niet genoeg en hielp dat niet. Dan kreeg ik een draai om mijn oren en moest ik naar mijn kamer. Het was iig duidelijk dat wat ik had gedaan niet getolereerd werd. En dat kwam echt sporadisch voor hoor. Maar denk dat heel veel kinderen van mijn generatie zo zijn opgevoed en daar geen blijvende schade aan hebben overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 05 augustus 2012 @ 09:29:

Ik kreeg echt niet bij alles een tik, maar wel als ik echt te ver was gegaan en dat wist ik dan ook dondersgoed. Was wel al wat ouder, dus had het zelf goed genoeg door. Maar deed het dan rustig nog een keer hoor



Hier ook

Ik kon ook horen aan de toon van 'nee' of ik door kon gaan of moest stoppen. Ongeveer 1x in de 3/4 maanden had ik het mis en dan had ik weer een tik te pakken. Dan ging het voorlopig weer even goed
"Net als een tik op de billen na herhaaldelijk niet luisteren"



je slaat je kind niet. Punt. Je slaat je man ook niet als die herhaaldelijk niet luistert. Je baas ook niet. En een kind dus ook niet. Als ik zie dat iemand dat doet bij zijn eigen kind dan zeg ik er wel degelijk iets van. Ik vind dat zo'n bewijs van onvermogen tot opvoeden.
Oriane : inderdaad en nog lachen ook als je een tik kreeg! Oew, kan me mijn moeder's reactie echt wel voorstellen, want we (broer en ik) haalden soms echt het bloed onder haar nagels vandaan. Ga mijn excuses maar eens maken bij ons mam denk ik haha!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom slaan Bloske, als er zoveel opties zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 05 augustus 2012 @ 09:28:

[...]





Even en kind een minuut op de hal zetten of op de zitzak is geen dood door verwaarlozing....

En toch denk ik dat die straf veel meer impact heeft dan 'we' met z'n allen denken en willen weten.

Ik ben geen voorstander van slaan, absoluut niet, maar een kind 'wegsturen', al is het maar een minuutje, heeft denk ik ook enorme impact.

En hoe dan ook, je straft je kind met als doel dat het begrijpt dat het iets niet nog een keer moet doen. Van slaan wordt een kind bang, van wegsturen eveneens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 05 augustus 2012 @ 09:38:

"Net als een tik op de billen na herhaaldelijk niet luisteren"



je slaat je kind niet. Punt. Je slaat je man ook niet als die herhaaldelijk niet luistert. Je baas ook niet. En een kind dus ook niet. Als ik zie dat iemand dat doet bij zijn eigen kind dan zeg ik er wel degelijk iets van. Ik vind dat zo'n bewijs van onvermogen tot opvoeden.Maar je zet je man ook niet een minuutje op de gang als ie vervelend is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven