Een vraag aan voetbalmoeders

18-03-2017 09:58 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit een tijdje op voetbal en hij is er heel gelukkig mee. Zo erg zelfs dat hij met zijn allereerst gewonnen beker slaapt



Nu maak ik me een beetje zorgen, omdat het kunstgras waar hij op voetbalt is bestrooid, zoals de meeste voetbalvelden in Nederland overigens, met rubbergranulaatkorrels. Deze zouden kankerverwekkende stoffen bevatten en daarmee erg gevaarlijk zijn. Het vervelende is ook dat hij die korrels ook mee naar huis neemt.



Er zijn zelfs ouders die om deze reden hun kinderen van voetbal hebben afgehaald. Hij traint twee keer per week op kunstgras en ik voel me met deze wetenschap daar best rot over. Aan de andere kant krijg ik het ook niet owr mn hart om er van af te halen. Hoe denken jullie erover?
Alle reacties Link kopieren
Geen voetbalmoeder, maar er is toch laatst een onderzoek geweest dat het niet schadelijk is?
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Alle reacties Link kopieren
Ja maar is zo'n onderzoek van twee maanden wel betrouwbaar? Ik had ook gelezen dat een onderzoek van ca. 10 jaar naar een mogelijke kankerverwekkende pas betrouwbaar is. Dus tja.
Alle reacties Link kopieren
Rivm heeft laatst een onderzoek naar buiten gebeacht dat het veilig is. Ik maak me geen zorgen.

Die korrels in huis zijn inderdaad irritant. Daar is maar één oplossing voor: schoenen en kousen gaan uit voordat je de kamer binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee eigenlijk. Als je je er echt zorgen om maakt zou ik toch overwegen om hem eraf te halen.

Hoe sneu het ook is voor je zoontje. Misschien zaalvoetbal?
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Alle reacties Link kopieren
oke...
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 18 maart 2017 @ 10:08:

oke...
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Alle reacties Link kopieren
Er is groot onderzoek naar gedaan (meer dan 1000 velden). Er zit inderdaad een hele kleine hoeveelheid kankerverwekkende stof in. Maar veel te weinig om ziek van te worden. Dan zou je handenvol moeten opeten, neem aan dat je zoontje dat niet doet . In Nederland lopen we voorop op het gebied van gevaarlijk stoffen (zo ook asbest), dus ik zou erop vertrouwen dat die onderzoeken goed zijn.



En ik zou hem echt niet van voetbal afhalen, als hij dat zo leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
dan kun je ook je kind niet op paardrijdenz etten, aangezien het berijden van zo'n onvoorspelbaar beest veel gevaarlijker is. Je kan eraf vallen en dood gaen, je kan dood gedrukt worden in de stal, je kan een trap krijgen tegen je hoofd etc. wat een onzin weer van overbezorgde ouders
don't forget that i'm fabulous, and you're not
(Mee)roken is ook kankerverwekkend.

Uitlaatgassen van auto's zijn ook kankerverwekkend.

Gefrituurd voedsel is ook kankerverwekkend.

De zon is ook kankerverwekkend.



Etc etc.



Ikdenk dat die rubberkorrels een minimaal effect hebben op het ontstaan van kanker en dat andere zaken die iedereen ook gewoon doet erger zijn.

Ooit las ik over een onderzoek dat malt wiskey kanker zou kunnen veroorzaken. Maar dan moest je zoveel drinken dat ze eerder doodging aan een kapotte lever.



Anyway, ik zou het wel toejuichen als die kunstgrasvelden weer plaatsmaakten voor echt gras, maar niet vanwege die rubberkorrels.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook voetbal moeder en ik maak mij geen zorgen. Ik ben daar misschien te nuchter voor. Na de training thuis en na de wedstrijd op de club onder douche alles afspoelen.



Mijn kind geniet te veel van voetbal om daarmee te stoppen. Daarnaast zie ik hem liever over een kunstgrasveld rennen dan het hangen op de bank met PlayStation of telefoon in zijn handen. Over de risico's daarvan kan ik mij meer zorgen maken.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een voetballende zoon. Ik maak me niet zoveel zorgen. Wel hier de regel na trainen en wedstrijden direct douchen.
Alle reacties Link kopieren
Na het trainen en na de wedstrijd moeten mijn jongens gelijk douchen, en de kousen en schoenen doen ze buiten uit. Anders word ik gek van die rot korrels!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
quote:Travelgirl33 schreef op 18 maart 2017 @ 10:30:

Hier ook een voetballende zoon. Ik maak me niet zoveel zorgen. Wel hier de regel na trainen en wedstrijden direct douchen.Is die regel pas ingesteld na de kunstgras-discussie? (Oprecht geïnteresseerd)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 18 maart 2017 @ 10:34:

[...]





Is die regel pas ingesteld na de kunstgras-discussie? (Oprecht geïnteresseerd)Bij mij niet, altijd zo geweest anders rieken ze zo
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Er is laatst een uitzending van Zembla over geweest. Misschien kan je die nog terug kijken?

Ik hoorde ook op de radio (bnr) dat het onderzoek nogal wat haken en ogen heeft en niet helemaal betrouwbaar is. Er is schijnbaar sprake van een sterke lobby vanuit de rubberindustrie.

Gevoelsmatig zou ik mijn kind er niet op laten sporten, het zijn oude autobanden. Dat vergruist met de tijd, al die deeltjes hangen om je kind heen terwijl het daar diep aan het inademen is tijdens het sporten. Voelt gewoon niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 18 maart 2017 @ 10:38:

[...]



Bij mij niet, altijd zo geweest anders rieken ze zo Dat was ook mijn idee ja.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ten eerste klopt het verband wat gelegd wordt tussen die korrels en leukemie niet helemaal: de incidentie van leukemie onder adolescenten stijgt sinds 1980, die velden hebben we pas sinds 2001.



Ten tweede gaat het om PAK's, die zitten ook in chips, ontbijtkoek, brood, vlees, etc.



Ten derde komt de onrust voort uit een onderzoek van de VU waarbij ze zebravisjesembryo's in een oplossing met die PAK's leggen en die gingen vrij snel dood (kregen dus geen kanker) na een periode van hyperactiviteit, dus de VU noemt het zelf als mogelijke risicofactor voor het ontwikkelen van ADHD en autisme (erg vergezocht als je het mij vraagt, want beiden erfelijke ziekte en bij ADHD zijn er misschien nog wel luxerende factoren, maar bij autisme hebben we het volgens mij echt over een aangeboren ziekte).

Maar goed, voor de zekerheid zou ik m'n kind niet in een oplossing PAK's laten badderen. Dat is wel nog iets heel anders dan erover heen rennen.



Ten vierde heeft niet alleen het RIVM een nieuw advies uitgebracht, maar ook de ECHA (European Chemicals Agency), die ook geen redenen zien tot zorg.



Ten slotte, het voorkomen van leukemie is 8 op de 100.000. Stel nou de kans op leukemie wordt met 50% verhoogd door het spelen op kunstgras (en dat wordt het dus niet, maar STEL), dan hebben we het nog over een kans van 0.00012 op leukemie.



Dus ik zou zeggen: lekker blijven voetballen. Sporten is gezond.



Bronnen:

https://www.vu.nl/nl/nieu ... -kunstgrasvelden-aan.aspx



https://www.nrc.nl/nieuws ... orrels-is-veilig-a1548080



https://echa.europa.eu/nl ... very-low-level-of-concern



http://www.zowerkthetlich ... mie-prevalentie-prognose/
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiekop schreef op 18 maart 2017 @ 10:41:

Er is laatst een uitzending van Zembla over geweest. Misschien kan je die nog terug kijken?

Ik hoorde ook op de radio (bnr) dat het onderzoek nogal wat haken en ogen heeft en niet helemaal betrouwbaar is. Er is schijnbaar sprake van een sterke lobby vanuit de rubberindustrie.

Gevoelsmatig zou ik mijn kind er niet op laten sporten, het zijn oude autobanden. Dat vergruist met de tijd, al die deeltjes hangen om je kind heen terwijl het daar diep aan het inademen is tijdens het sporten. Voelt gewoon niet goed.





Klopt. En autobanden slijten ook op de weg. En die deeltjes komen ook in de lucht.

Dus stoppen met autorijden, blijf binnen in huis en sluit deuren en ramen.



Ook niet stiekem boodschappen doen hoor. Stel je voor dat je iets inademt.



Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang je dit volhoudt. Of stap je straks toch stiekem in de auto om boodschappen te doen?
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
Die regel was erg al.

Hier wordt bij de vereniging geen gebruik gemaakt van rubber korrels maar kurk.
Bij ons mag jongste jeugd niet op kunstgras. Ook in de competitie niet. Als de tegenpartij geen gras in de aanbieding heeft wordt er niet gespeeld. Maar dit is beleid van vereniging.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je zoon vandaag eerder een kou kan oplopen met voetballen.
quote:lux. schreef op 18 maart 2017 @ 10:44:



Maar goed, voor de zekerheid zou ik m'n kind niet in een oplossing PAK's laten badderen. Dat is wel nog iets heel anders dan erover heen rennen.





]Wijs advies !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het er niet op; dat het rotzooi is, is duidelijk. Maar ik zou een kind dat met plezier voetbalt er niet afhalen. Gelukkig heb ik dat dilemma niet, er ligt hier (hockey) alleen zand op het veld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een andere sport of een vereniging als die van Fientje voor hem zoeken. Een beker van een andere sport/vereniging slaapt vast net zo lekker in bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven