eet mijn zoon van 7 nu echt te weinig?

23-07-2007 17:31 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 kan als het moet de hele dag aan eten denken. Ik krijg wel eens het idee dat hij misschien te weinig krijgt. Hij is ongeveer 1.25 m en 23/24 kilo zwaar. Dat is volgens de richtlijnen een gezond gewicht. Hij is verder altijd levendig, energiek en weinig ziek.



Hij eet per dag dit:

- 's ochtends bij het ontbijt: 1 volkoren boterham met kaas, en een plakje krentenbrood met iets zoets.

- 's middags weer twee broodjes, één hartig en 1 zoet.

- 's avonds eet hij een normale portie warm en een toetje met volkorenflakes

tussendoor een stuk fruit en een koekje/snoepje



Toch blijft hij altijd vragen om meer. Als baby was hij al onverzadigdbaar. Hij dronk (borstvoeding) tot hij ontplofte, dat deed hij dus ook vaak (spugen.) Nu vraagt hij vaak om wat extra's, soms geef ik hem een broodje extra, maar daar blijft het dan niet bij . Hij wil dan ook extra fruit, extra dit en dat....



Mijn vraag is dus, is dit echt te weinig voor een kind van 7? Als ik om me heen vraag zeggen ze dat ik blij moet zijn met zo'n goede eter, want die van hun eten bijna niets.....
Alle reacties Link kopieren
Is het niet gewoon "lekkere" honger? Rommelt zijn maag?

Misschien als extraatje een bakje yoghurt bij het brood tussen de middag en een extra stuk fruit. Hij mag sowieso 2 stuks fruit op een dag.

Verder ziet het er gezond uit hoor.

Als hij echt honger heeft kun je hem ook extra drinken geven.
Alle reacties Link kopieren
kan inderdaad ook nog.



Ik denk dat het ook een beetje komt door zijn omgeving. Ik zie, en hij dus ook, heel veel kinderen met zakjes chips e.d. lopen. Of kinderen die gewoon heel veel mogen snoepen.



Als moeder voel ik me af en toe wel eens een boeman omdat ik niet wil dat mijn kinderen niet zoveel mogen snoepen. :(



Hopelijk zijn me later hiervoor dankbaar.......
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 7 weegt 25 kilo en is 1.24m.Ook een gezonde jongen met een gezonde trek.Echter na speelmiddag met vriendjes super honger....Ja volgestopt met chips en snoep....lekkere trek dus.

Al sje zoon trek houd geef is watermeloen,yoghurt met musli,vers fruitmelange,banaan met melk gemixert....gewoon gezonde snacks en ik weet zeker dat ze je er later dankbaar voor zijn.Volg je eigen gewoon!
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon is 6, ongeveer 1.24 lang en 22 kilo. Tenger dus. Wel een grote eter. Hij eet naar behoefte en snoept met mate. Meestal ziet zijn dag er zo uit: ontbijt: yoghurt met muesli, pap of brood/beschuit met melk of karnemelk, lunch varieert tussen de 2 en 4 boterhammen (bruin) en `s avonds doorgaans een goede portie warm eten,. Tussendoor fruit en een snoepje. Vaak eten ze hier ook rauwkost tussendoor. Als hij honger heeft hoeft hij het van mij niet bij 2 of 3 boterhammen te houden. Wel; hebben we het verschil geleerd tussen honger (brood of fruit) en trek in iets lekkers, dat kan hij goed aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Kijk even op de site van het voedingcentrum.Daar staan richtlijnen op.



Een kind van die leeftijd heeft in ieder geval 5 tot 7 boterhammen nodig op een dag.Twee stuks fruit. twee opscheplepels aardappels,twee opscheplepels groente en 75 gram vlees,vis of vleesvervanger.Daarnaast natuurlijk nog vetten in de vorm van boter  of olie (op brood/bij het bereiden van de warme maaltijd) , 1 a 2 bekers melkproducten nou ja de rest weet ik niet meer precies uit mijn hoofd.



Als ik het dag menu zie van je zoon is dat dus te weinig.Zeker omdat hij zelf ook aangeeft dat hij nog honger heeft,lijkt hij toch meer nodig te hebben. zeker kinderen op die leeftijd maken nogal eens een groeispurt door waardoor ze meer behoefte hebben aan energie. Je ziet vaak dat ze dan eerst in gewicht aankomen waarna ze vervolgens de lengte inschieten.

Een beweeglijk kind heeft natuurlijk meer nodig dan een kind wat veel zit.



Als een kind zelf aangeeft dat hij nog honger heeft zou ik niet moeilijk doen en hem gewoon meer boterhammen geven en wat gezonde tussendoortjes (crackers/fruit/yoghurt).Leer je kind luisteren naar zijn lichaam.Door zijn gewone maaltijden uit te breiden voorkom je ook dat hij meer behoefte krijgt aan het eten van vetten en suikers(snelle energie) en dat kan op latere leeftijd weer invloed hebben op zijn eetpatroon.



Waar maak je je eigenlijk zorgen om als hij meer gaat eten?



Maak je niet druk en geef hem lekker gezonde extra's.Zolang het geen vette snacks,snoep en chips is kan het geen kwaad,is het juist alleen maar goed!!!!



Groetjes,Iry
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je je kind geen eten geeft als het honger heeft. Goed dat je op zijn gewicht let, maar honger laten lijden is wel het andere uiterste.



Hier is de regel: van alle gezonde dingen mag je eten zoveel je wilt. Als er gevraagd wordt om eten dan krijgt mijn zoon dat, maar wel gezonden dingen. Heeft hij daar geen zin in, dan is het duidelijk lekkere trek en geen honger. Is het honger, dan eet hij met graagte extra fruit en brood.



Ik zou als ik jou was dus gewoon je kind laten bepalen hoeveel brood hij eet en hoeveel fruit en groenten. Mijn zoon is 3 en eet meer dan jouw kind en is aan de magere kant (volgens de kinder BMI). Dus volgens mij kan jouw zoon wel wat extra's hebben.
Alle reacties Link kopieren
ik schaar mij achter de reactie van Dannas!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Ik heb niet het idee dat mijn kind "honger lijdt", maar eerder lekkere trek heeft. Hij is levendig, groeit goed en gezond. Omdat hij om zich heen ziet dat sommige kinderen de hele dag door mogen eten, krijgt hij wellicht het idee dat dat ook kan. En hij vind bijna alles lekker.(da's ook wel makkelijk hoor)

Als ik hem zijn gang laat gaan, dan eet hij zich volgens mij te pletter.



Gisteren heeft hij bij een buurvriendje thee gehad met een koekje ( hoorde ik toevallig omdat ze buiten zaten). Even later komen de vriendjes hier weer om drinken en een koekje vragen, slim, maar gaat dus niet door. Dat soort dingen, daar gaat hij mij om.

 

Wat ik maar eens moet proberen is hem een broodje extra te geven en een stuk fruit erbij.  Misschien dat dan die drang naar eten wat verminderd.
Alle reacties Link kopieren


Mijn dochter is ook 7 jaar en is (net gemeten :D) 1.26 met een gewicht van 23 kilo. ZIj eet veel minder dan jou zoon.



ontbijt: 1 snee brood met beker melk

tussendoor: koekje met limo

lunch: 1 snee brood met beker melk

tussendoor: fruit met limo

avondeten: warm eten, gewoon, niet zoveel hoor, en toetje (soms, heb ik niet altijd).



Heeft mijn dochter lekkere trek mag zij van mij een extra fruit, maar vaak vraagt ze daar niet om. Ik vraag altijd of zij nog een broodje wilt, smorgens krijgt ze dat echt niet weg, tussen de middag gebeurd dat heel soms dat ze er 2 eet. Verder is mijn dochter een heel levendig meisje dat lekker speelt en haar gang gaat. Hier heeft ze duidelijk genoeg aan.



Snoepen doet ze dus niet veel, dat wil ik ook niet (dan eet ze maar meer tussen de middag) Als zij buurkinderen ziet snoepen en zij dat ook vraagt aan mij, dan leg ik haar wel uit waarom zij dat dan niet krijgt. Dan begrijpt ze dat. (en mijn kids zijn al blij met een appel, waarom zou ik dan snoep geven?)



Alle reacties Link kopieren
Als je zoon om meer brood vraagt kan dat niet zo heel veel kwaad lijkt mij ?



Mijn zoon is 6, ongeveer 1.20 en 20 kilo. Hij eet op een dag :



2 boterhammen ontbijt

1 boterham of liga koek bij het melkdrinken op school.

3 boterhammen en fruit tussen de middag (ook op school)

En savonds 1 flink bord eten (en echt flink, bijna "grote mensen " portie)

Tussendoor 1x snoep en als hij echt honger heeft mag hij nog een appel oid.



In het weekend een schaaltje chips of wat tukkie's .



Mijn dochter is 5, 1.20 en ook 20 kilo (tis dat ze van huidskleur verschillen, anders zou het bijna een 2ling zijn) zij eet :



S ochtends 1 boterham

1 boterham of liga tussen door op school

1 boterham en stuk fruit tussen de middag

1 stuk fruit als ze uit school komt.

s avonds mini prakje.

Tussendoor ook 1 snoepje , in het weekend schaaltje chips of wat tukkie's.

 

Allebei 2 glazen melk per dag en wat limonade. Zoon drinkt graag een kopje thee, dochter niet.



Zo zie je maar dat 2 kinderen zelfde gewicht , zelfde lengt een totaal ander eetpatroon (hoeveelheid) kunnen hebben.



Zoon moeten we wel eens remmen met eten, omdat hij zn grenzen niet kent gaat hij er makkelijk overheen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
. Zoon moeten we wel eens remmen met eten, omdat hij zn grenzen niet kent gaat hij er makkelijk overheen.
precies, dat bedoel ik ook, daarom vind ik het ook zo moeilijk om nu te zien of hij echt te weinig krijgt, of dat het gewoon een veelvraat is.;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van een dietist een keer tips gehad over hoeveel hij maximaal mag eten.



Hij is mijn stiefzoon. Voor ik bij zijn vader ging wonen is hij uit huis geplaatst geweest. En heeft een jaar bij opa en oma gewoond. Van zijn 2e tot zijn 3e. Als peuter van drie woog hij 26 (!!!!) kilo. Echt niet normaal. Omdat oma geen nee kon zeggen en hem heel de dag maar vol propte. (ontbijt bijv. was standaard 2 gekookte eieren, 1 krente bol, 2 croissants en een paar boterhammen) zo ging het heel de dag door. Hij had aaaaltijd buikpijn daar. (raaaaar) en oma was er van overtuigd dat het aan zijn darmen oid zou liggen, en niet aan zijn voedings patroon.

Hij kreeg ook gerust 2 volle borden prak, daarna een paar losse aardappels om in de jus te dopen en een toetje. brrrr.



Anyway toen hij bij ons kwam wonen ben ik met hem naar de hh gegaan, hij was zoo dik (net als je wel es op zo'n docu ziet) hij kon maar 10 minuutjes spelen en was dan al weer dood op. Zijn broeken waren allemaal maat 128/134 en dan weer flink ingekort, want het is nog een kort mannatje ook. Via de hh naar dieetist en bij haar een schema gehad met wat hij maximaal mocht hebben. Inmiddels zit hij op een gezond gewicht (mager volgens oma ..) En eet goed. Maar in de periodes dat het minder gaat met hem wil hij gelijk veel meer eten, dan grijp ik terug naar het schema als ik twijfel. Om te kijken of hij al voldoende heeft gehad. Omdat hij een vol gevoel pas herkent als hij ziek wordt kan hij het zelf niet aangeven.



Je hebt er niet veel aan, maar dan snap je waarom ik mijn zoon vaak wel begrens :D



groetjes



borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Oke mijn dochter is dan wel een paar jaar jonger dus niet helemaal hetzelfde. Ze zit echter ook de hele dag te gillen dat ze honger heeft.Ze eet voor ontbijt vaak 2 tot 3 sneeën brood met zoet belegTussendoor een koek of fruit, langer dan elf uur trek ik niet want dan achtervolgt ze me echt huilend dat ze honger heeftLunch, 2 sneeën brood met kaas of vlees en een grote beker melkOm half drie begint ze weer te zeuren dat ze honger heeft, dus weer fruit of iets anders, alleen een appel is vaak niet genoeg want dan heeft ze even later weer hongerOm half zes avondeten, als het iets is wat ze lekker vind eet ze bijna 2 borden leeg anders maar een paar happen.Daarna krijgt ze niets meer.1 keer in de week krijgt ze overdag wat chips, een klein zakje of een klein kommetje. Verder zo weinig mogelijk snoep, vaak wel rozijntjes of iets in die richting. Die dingetjes krijgt ze nog buiten bovenstaande eetbeurten door.Ze is echt niet dik maar wel groot voor haar leeftijd, echter goed in verhouding. Soms ben ik bang dat ik haar overvoer maar wat moet ik dan.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het trouwens over een driejarige, 3 maanden terug was ze 16,1 kilo en precies 1 meter groot. Volgens het cb perfect in gewicht en lengte
Alle reacties Link kopieren
Das zeker mooi , zoon woog met 3 jaar dus 26 kg en was maar 90 cm. Michelenn poppetje dus.



Ik denk als je dochter eet zoals nu en niet explosief aankomt dat het gewoon goed is. Het ene kind heeft meer nodig dan het andere. Mss beweegt zij ook veel meer dan mn zoon in de tijd dat hij bij oma woonde. (zat hele dagen tv te kijken daar)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
pfhhh 26 kilo bij 90 cm, vraag je je bijna af hoe die beentjes dat gewicht kunnen dragen
Alle reacties Link kopieren
Het kan dus altijd erger dus. Mijn zoon valt dus nog wel mee als ik het daarmee vergelijk.



Mijn andere kinderen zijn overigens niet zulke veelvraten, zij vragen eigenlijk nergens om. Mijn dochter is 5, zij is ongeveer 1.18 en weegt 18/19 kilo, en eet iets minder als mijn oudste veelvraat.



Mijn jongste is 3 jaar en dat is wel een schrielkipje, 13 kilo en 98 cm. Maar hij eet weer hetzelfde als mijn dochter. Maar vraagt ook nergens om. Hij is ook een langzame eter. Mijn oudste kan ook letterlijk "vreten"



Hebben jullie dat ook, dat je je zorgen maakt om de toename van dikke kinderen. Als je tegenwoordig in een zwembad komt zie ik zoveel te dikke kinderen (en volwassenen). :(

Je kunt natuurlijk niet alles over 1 kam scheren, maar als ik zie wat die kinderen dan ook eten, dan komt ieder pondje echt wel door het mondje. Ik vind dat gewoon zielig.



Maar leg het maar eens uit aan een kind van 7 dat je met mate best wel mag snoepen, en dat de chipszak echt niet leeg hoeft, maar de groenten wel op moeten............



In theorie snappen ze het misschien nog wel, maar in de praktijk is het best moeilijk voor een kind bloot te staan aan die verleidingen.
Alle reacties Link kopieren


Het kan dus altijd erger dus. Mijn zoon valt dus nog wel mee als ik het daarmee vergelijk.



DUZZZ...;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon van zeven is nogal klein, maar hij is ook lichter. Hij is 1.16 en weegt 20 kilo. Toen ik je lijst zag dacht ik even; wat eet mijn zoon veel, maar ik zie dat meerderen hier kinderen hebben die meer eten dan jouw zoon.



Ik denk dat kinderen in de groei periodes hebben dat ze nu eenmaal goed eten, en dat ze wanneer ze van het begin af aan een goed en gezond eetpatroon aangeleerd krijgen hier veel profijt van blijven houden, maar ook niet te snel over de schreef gaan. Waarom zou je je zoon niet een snee bruin brood extra geven, en als dat nog niet voldoende is een stuk fruit erbij. Gezonde tussendoortjes kunnen ook geen kwaad zolang ze de normale maaltijden niet vervangen, Toch?



Nou is het verhaal van Borodini anders, omdat dat kindje al een ongezond eetpatroon had aangeleerd, maar in andere omstandigheden overeten kinderen zich niet zo gauw aan gezonde dingen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik echt wat aan gehad. Ik geef mijn zoon nu een extra broodje en een extra stuk fruit.



Ik zie nu wel in dat hij van gezonde dingen best meer mag hebben. Helaas zie ik in mijn omgeving veel dikke kinderen, daardoor sla ik misschien wel een beetje door met gezonde voeding.



Maar zoonlief is  i.i.g.blij met een extra broodje en fruit



Nu maar hopen dat het "gezeur" over eten straks ook afgelopen is.....;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven