eisen woning gastouder

30-08-2012 12:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik zoekende naar een leuke (bij)baan waar ik mijn ei in kwijt kan. Ik ben dol op kleine kinderen en het lijkt me leuk om oppas/gastouder te worden. I.v.m. mijn zeer gevoelige jongste zoon waar we toch af en toe wat licht autistische trekjes in herkennen, is het momenteel onze keuze dat ik thuis blijf. Omdat beide kinderen nu op school zitten, wil ik overdag weer wat om handen hebben. Voor zowel sociale als economische redenen.



Heb geprobeerd om via via aan oppaskinderen te komen maar dat loopt nog niet zo'n vaart. Meerdere gastouderbureau's geven aan graag extra gastouders te willen en dat er waarschijnlijk snel een match zal zijn. Ik weet dat ik dan kinder EHBO en een opleiding moet volgen en dat vind ik geen probleem.



In een ander onderwerp las ik de lijst met eisen aan de woning van de gastouder. Sommige eisen vind ik heel reëel maar ik krijg een beetje het idee dat mijn kamer wel heel erg op af en toe een kind ingericht moet worden. Natuurlijk is het hier veilig en staan de flessen bleekmiddel niet voor het oprapen. Ik wil ook best weer een traphekje plaatsen en een beveiliging op de bovenramen doen. Maar moet ik nu echt veiligheidsglas in mijn ramen gaan zetten en op elk hoekje van mijn nieuwe tafel van die plastic hoekjes gaan plakken of valt dat in de praktijk wel mee.



Ik wil wel gewoon in huis kunnen leven en blij zijn dat mijn jongens oud genoeg zijn dat er niet meer constant een box e.d. in de woonkamer staat. Wie weet hoeveel impact het zijn van gastouder in de praktijk heeft op hoe je leeft. Is de lijst die ik gelezen heb op internet echt bindend of zijn het richtlijnen?



En nogmaals, uiteraard vind ik veiligheid heel belangrijk, maar ik wil wel graag weten hoe het te combineren is met gewoon lekker in je huis kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Laat een GOB langs komen voor een intake, en vraag of ze de papieren voor een risico inventarisatie meeneemt, dan heb je ongeveer een idee.
Alle reacties Link kopieren
Als het gastouderbureau als eis heeft dat jij veiligheidsglas in je deur hebt, en jij hebt dat niet, dan zul je dus niet als gastouder geaccepteerd worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
@ himalaya, ik weet niet of dat een algemene eis is hoor of dat dat per bureau verschilt. Vandaar ook mijn vraag. We hebben trouwens wel extra stevig glas ook i.v.m. onze eigen kinderen maar of het veiligheidsglas is weet ik niet. Het gaat me er m.n. om of die eisen landelijk zijn of per gastouderbureau verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf een kind hebt, en je vindt dat je woning veilig is voor jouw kind, dan kom je al een heel eind.



Elektriciteitsdraadjes vast en/of weggewerkt, slotjes op lades waar messen in liggen etc.



ik ben zelf gastouder en de RI&E van de GGD gaat heel ver. zo 'moet' je hoekjes op hoeken van kasten en tafels hebben.

Prima, maar..... ik heb een salontafel van hout die met olie is bewerkt. Dus die hoekjes, tegen valbescherming, die blijven niet plakken.

Door ze te gebruiken, creëer ik een groter risico (namelijk verstikkingsgevaar, want ze blijven niet plakken en peuters halen ze van de hoeken af en steken ze in hun geheel in hun mond) kortom: de regel is dat kinderen hier niet rondom de salontafel spelen en rennen is in huis sowieso 'verboden' .



Het risico dat ze met hun hoofd tegen de salontafel valen is hiermee kleiner gemaakt (maar altijd aanwezig, maar in welk huis is dat niet? )



op deze manier moet je de eisen van de GGD vertalen. Hiertoe wordt een risico inventarisatie en evaluatie uitgevoerd door gastouderbureau.



Risico's dat een kind valt en zich bezeerd zijn er altijd. Maar je moet ze zo klein mogelijk maken.



:-) als je vragen hebt, hoor ik het verder wel

Er moet sowieso genoeg ruimte zijn voor kids om te spelen, 5 kids opvangen in een flatje, kan en mag dus niet. Er moet ook voldoende veilige buitenruimte zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn eisen die de GGD stelt em sommige GOB zijn iets strenger maar dat is juist een goede zaak.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de impact die het heeft op je eigen leven maar net zoveel als je zelf maakt denk ik.



Ik vang doordeweeks 9 kindjes op in de leeftijd van 0-4 jaar en ben eerlijk gezegd blij dat de jongste zometeen 1 jaar is.

Je bent daardoor weer flexibeler (niet de hele dag slapende kids die elkaar afwisselen waardoor je weinig weg kunt, box weer uit de kamer etc.)



ze hebben een eigen speelhoek en ook ik heb bijzondere eigen kids waardoor ik eigenlijk op dit moment niet voor ander beroep buitenshuis zou kunnen kiezen.



Ik heb lange tijd kinderen opgevangen van 6:00-19:30, waarbij ze ook mee-aten. Inmiddels ben ik blij dat dit niet meer het geval is en dat ze om 17:30 het huis verlaten en dit weer voor mezelf en eigen kids is.



Inmiddels heb ik zelf een goede balans tussen eigen gezin, gastkindjes etc. gevonden. Maar vooral in het begin is dat zoeken. Denk daarom ook goed na over de leeftijd van de kindjes die je op wilt vangen. Helemaal als je eigen kids wat groter zijn. Zit je dan op 2 babytjes te wachten? Kinderwagens, maxi-cosi in je huis, wipstoeltjes, box etc.
Alle reacties Link kopieren
De eisen die gesteld worden vallen in de praktijk nog wel enigszins mee. Hoekjes afplakken moet eigenlijk wel, maar als er om de tafel genoeg ruimte is, dus weinig kans van er tegenaan stoten dan willen ze dat nog wel eens goed vinden.



Dubbel glas moet vooral op plekken waar kinderen ook bij het glas kunnen komen, dus niet overal.



Alle draden moeten wel afgeschermd worden, evenals de stopcontacten. Deuren/kastjes etc met kinderslot als er gevaar in het kastje zit. Koordjes van eventueel rolgordijnen omhoog, of wegwerken. Messen en glas zo onbereikbaar mogelijk.



Dat is zo'n beetje wat ze hier het belangrijkst vonden.
Alle reacties Link kopieren
vele68, kom jij toevallig uit een woonplaats die begint met een A?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik ben gastouder, fulltime en heb incl eigen kids 6 kinderen op een dag. Ik mag dus zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben ;)



Ieder gastouderbureau heeft eigen eisen, maar er zijn ook wettelijke eisen. Je moet 18jaar of ouder zijn, geen kinderen onder toezicht hebben staan, een vog hebben, evenals je partner, genoeg slaapruimte (ieder kind onder de 1,5 een eigen kamer), er mag niet, nooit binnen of buiten gerookt worden, en zo zijn er nog een paar regels, zie



http://www.rijksoverheid. ... n-gastouders-voldoen.html



Maar je vraagt hier over veiligheidsglas en tafelhoekjes. Ik heb tafelhoekjes en in mijn binnendeur veiligheidsglas, maar mijn ramen en deuren in de gevel niet, dit is wel dubbelhard, wat als veilig wordt gezien. Hier wordt wèl naar gekeken, maar is geen landelijke, wettelijke eis hoor. Het wordt in je risicoinventarisaties opgenomen, deze worden afgenomen door een gastouderbureau. Hier staan alle risico's in en actieplannen om die risico's te verkleinen. Ouders tekenen hiervoor, die 'nemen' die risico's. Goede gastouderbureaus zullen van je verwachten dat je de risico's verkleint door bv tafelhoekjes en een deurbuffer, je werkt natuurlijk wel met kinderen en ongelukjes zitten in een heel klein hoekje..
Alle reacties Link kopieren
eeeeeeeeh..... herkenbaarheid ten top dus ja haha

Kennen wij elkaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:vele68 schreef op 30 augustus 2012 @ 12:33:

eeeeeeeeh..... herkenbaarheid ten top dus ja haha

Kennen wij elkaar? Hahahaha nou je klinkt echt helemaal als mijn gastouder, vandaar! Zegt mijn nickname je niks?
Alle reacties Link kopieren
Ben nu even driftig alle voornamen van moeders die met suz kunnen beginnen aan het afgaan van mijn kindjes, maar eh... nee? heb geen mama's in het bestand die beginnen met jouw laatste drie letters?
Alle reacties Link kopieren
Haha okee dan is het gewoon stom toeval. Mijn gastouder heeft nl ook iets met het plaatje van jouw Avatar. In combinatie met je verhaal en de tafel dacht ik je te herkennen haha.
Alle reacties Link kopieren
toeval dan denk ik.

Ik heb nl. niets met mijn avatar, was het eerste beste plaatje dat ik op mijn pc vond zonder link met mezelf haha.



Maar wel grappig....
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic, TO weet waar je aan begint en of je het echt wil. Voor ons vraagouders is een goede, betrouwbare en

lieve gastouder goud waard.



Mijn dochter gaat a.s. vrijdag voor het allerlaatst naar de gastouder die ruim 4,5 jaar op haar gepast heeft. Eerst fulltime door de week en het laatste jaar - toen ze naar school ging - hebben we dit nog weten te rekken tot alleen nog de vrijdagochtend. Ik zou niet weten waar ik zonder mijn gastouder geweest zou zijn.



Zij deed het omdat ze gewoon fantastisch met kinderen is, graag zelf ook veel bij haar eigen kinderen wilde zijn en er naast het inkomen van haar man nog wat extra centjes best welkom waren. Ja, ze heeft het huis nog moeten aanpassen en wordt af en toe best gek van de zoveelste vragenlijst of controle van de GGD / het GOB.



Maar ze heeft, net als vele68 na een tijdje een perfecte balans weten te vinden tussen werk en gezin. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor alles dat ze heeft gedaan.
Mij spreekt dit ook erg aan. In huis ruimte genoeg en een hele ruime tuin met hek. Verder gehard glas etc. Binnenkort komen er 4 kippen, 2 ganzen, 2 geitjes en misschien een biggetje bij.



Ik dacht er van de week aan dat dit gastoudergebeuren me leuk lijkt voor als ik later ook kids heb.



Ik zie 't niet zitten om dan fulltime te gaan werken, en niet om fulltime thuis te zitten.



Kan je ook parttime gastouder zijn? En over welke opleiding hebben jullie het?
Alle reacties Link kopieren
quote:vele68 schreef op 30 augustus 2012 @ 12:44:

toeval dan denk ik.

Ik heb nl. niets met mijn avatar, was het eerste beste plaatje dat ik op mijn pc vond zonder link met mezelf haha.



Maar wel grappig.... dacht ik eindelijk een bekende tegen te komen op het VivaForum hahaha.
Alle reacties Link kopieren
partime gastouder lijkt mij niet handig, ik werk FT wel maar 4 dagen, maar qua uren meer dan FT, 12 uur per dag zonder administratie en schoonmaak.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk meteen zoveel goede reacties, daar kan ik iets mee. Als de verbouwing in huis afgelopen is, zal ik inderdaad een afspraak maken met en gastouderbureau voor een intake met risicoinventarisatie.



@ gewoonsuz; ik ben heel betrouwbaar en snap heel goed hoe belangrijk de opvang van je kinderen is (heb er zelf immers ook 2). Zou er dus ook nooit aan beginnen als ik mensen niet echt iets permanents te bieden had.



@ vele, bedankt voor de info. Ik wil eigenlijk niet meer dan 2 kindjes opvangen omdat ik met mijn eigen kinderen erbij dan 4 autoplaatsen bezet heb en ik dus ook in geval van nood iedereen in de auto kan zetten. Ik vind het ook belangrijk dat het behapbaar blijft. Wellicht zeg ik na een jaar ervaring dat ik gerust 6 kinderen in huis kan hebben maar daar zou ik dus niet mee beginnen.



Weet jij hoe het zit met vriendjes meenemen van je eigen kinderen? Ik wil graag dat hun leven zoveel mogelijk doorgaat en dat moet dus gewoon kunnen. Vallen die dan binnen de maximaal 6 kinderen die je op mag vangen?



Hoeveel mogelijkheden heb je om zelf de samenstelling van de gastkindjes in te vullen? Niet allemaal onder de 1, lijkt me heerlijk, anders kom je ook echt je huis niet meer uit lijkt mij. Heb je wel eens nee verkocht omdat je anders teveel babies o.i.d. had. Ik moet 's middags de jongens wel uit school kunnen halen natuurlijk. Dan kan ik dus al niet meer dan 2 kinderen hebben die niet zelf kunnen lopen.



Krijg je dingen als een duo-wagen, box e.d. trouwens van het gastouderbureau of kun je daar een vergoeding voor krijgen. Natuurlijk wil ik best wat investeren maar als het teveel wordt, moet je wel erg veel kinderen in huis nemen om de investering terug te verdienen.



Hoe zit het trouwens met de betaling. Wat hou je daadwerkelijk per kind per uur over?

@ beelicious; ik neem aan dat je ook parttime gastouder kunt zijn, ik wil in elk geval 2 dagen voor mezelf hebben en het liefst de woensdag en de vrijdag zodat ik met mijn eigen jongens na school nog gewoon leuke dingen kan gaan doen en dat er ruimte is voor eigen vriendjes.

Je moet een aparte opleiding voor gastouder gevolgd hebben, welke weet ik niet precies, kan het gastouderbureau je vertellen. Mij werd verteld dat ik voor 100 euro binnen een maand mijn diploma kan hebben dus dat vond ik nog wel de investering waard. Verder moet je ook een verklaring van goed gedrag hebben (te verkrijgen bij de gemeente). Over het algemeen geen probleem als je geen misdadiger bent.
Alle reacties Link kopieren
Je kan wel partime wekren maar dan heb je weinig tot geen aanmeldingen aangezien er toevallig iemand opvang nodig moet hebben op deze dagen en dan moet de klik er nog zijn.

Er zijn momenteel veel GO die voldoende plek hebben op alle dagen.



Het is van belang dat jij je onderscheid van andere, dus doe mee aan een VVE, investeer in goed en duurzaam speelgoed, al deze kosten kun je aftrekken, het eerste jaar zul je dus iets minder verdienen omdat je redelijk veel kosten maakt, maar deze zijn aftrekbaar.



Wil je luiers en eten incl doen of niet?



Kinderen die komen mee spelen tellen mee in het kind aantal.





Dus voordat je überhaupt begint ben je al een som geld kwijt, je wagens bedjes, linnengoed ed.

Maar dat is als het serieus wil aanpakken, je kan ook de ouders vragen spullen mee te nemen, kan ook, maar is niet erg professioneel.
Alle reacties Link kopieren
@ zusenzoo, wat is VVE? Ben nog een beginneling, nog nooit gehoord van die term.



Ik heb nog niet echt nagedacht over luiers en eten incl. Bij de gastouder van mijn zoontjes bracht ik luiers mee en betaalde ik een dagelijkse vergoeding voor het eten.



Wat is gebruikelijk in deze en heb je tips voor me?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even offline, maar lees vanavond weer enthousiast verder. Bedankt voor de info tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een gastouder waarbij we zelf de luiers en melk aanleveren en als pommel mee zou eten ook een avondmaaltijd (maar die eet dan ook nog niet met de pot mee). De rest heeft ze allemaal thuis staan en dat vind ik persoonlijk wel heel fijn. Ik zou er niet aan moeten denken om met campingbedjes, dekentjes en een kinderwagen te moeten zeulen.



wat ik een plus vind van mijn gastouder is dat ze flexibel opvangt. Dus geen vaste dagen alleen een vast aantal uren per maand. Als we erover heen gaan betalen we dan gewoon meer, eronder komen we niet omdat we haar dan soms een dagje extra brengen.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Ik doe alles incl. en trek deze kosten weer van mijn inkomen af, dan heb ik er verder geen omkijken meer naar dat Pietje bruin brood heeft en Klaas een krentenbol.



Verder koop ik veel biologisch fruit en iedereen pakt gewoon van de schaal, gemakzucht dus ook. Niet iedere ochtend tasjes uitpakken en kijken wie wat heeft etc.



VVE is voorschoolse educatie, heb je leuke programma's speciaal voor gastouders, kost ook wel weer wat, maar wederom ook weer aftrekbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven