Ervaring met boek 'Help! Mijn kind wil niet eten!'?

14-08-2013 13:03 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 3 en eet al zo'n anderhalf jaar geen avondeten. En met geen bedoel ik dus ook echt geen groenten/pasta/aardappel/vlees.



Fruit eet ze alleen gepureerd en onder lichte dwang - blijven zitten totdat het op is.



Ze eet wel: Brinta met melk, brood, crackers, koek (geen taart), chips (geen patat). Qua beleg alleen zoet, geen vleeswaren of kaas.



Ik heb echt alles geprobeerd. Alle tips van vriendinnen/CB/Google werken niet. Ze probeert absoluut niks nieuws. Als ik het af en toe weer eens probeer met avondeten-onder-dwang en ze eet een hapje, vertrekt haar gezicht al voordat ze de smaak geproefd kan hebben.



Nu lees ik over het boek van Marieke ten Cate en een paar positieve reacties, op haar eigen site. Ik kan me niet voorstellen dat er iets in staat wat ik niet heb geprobeerd en het kost ¤ 27,-. Dus voordat ik het koop, zou ik graag willen weten of iemand er ervaring mee heeft.



Ze is verder keurig op gewicht, vrolijk en gezond, dus ik maak me geen grote zorgen, maar ik zou zo graag willen dat ze leert eten of iig leert proeven zonder afkeer.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven aanbieden, geen toestand van maken verder. Gezellige tafel maken, beetje kletsen met de rest ( als die er is) en zoveel mogelijk negeren verder.



Boek ken ik niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dat doen we uiteraard al wel al die tijd, het is ook zelden ongezellig aan tafel. Ze krijgt iets op haar bord, mini-beetje, en ze mag haar bord niet van zich afschuiven. Verder geen gedoe of dwang.



Ik kan me alleen niet voorstellen dat er een moment komt dat ze opeens wél uit zichzelf een hap neemt, ze geeft totaal niet om warm eten. Is daarentegen verzot op brood.
Alle reacties Link kopieren
quote:odi schreef op 14 augustus 2013 @ 13:03:



Fruit eet ze alleen gepureerd en onder lichte dwang - blijven zitten totdat het op is.



..



Blijven zitten tot het op is, is geen lichte dwang maar zware dwang.

Je bord niet van je af mogen schuiven is ook dwang.



Je hebt dit eetprobleem helemaal zelf gecreëerd.



Zolang je niet ophoud met dwingen zal je dochter nooit met smaak gaan eten.



Enige wat je nog kunt doen is aan je dochter laten zien dat eten ook leuk en lekker kan zijn door in haar bijzijn te eten.

Haar van alles blijven aanbieden maar als ze gelijk haar bord van haar afschuift dat prima vinden.



Laat haar aan tafel zitten tot jullie klaar zijn met eten maar praat over van alles behalve over eten.
Alle reacties Link kopieren
Odi.. volgens mij doe je het keurig , geen drama , gewoon zitten en wachten tot de rest wel klaar is met eten. Bord niet vna je afschuiven etc..





Verder qua tips... geen idee .. Ik vermoed dat je van alles al geprobeerd hebt.

Toen hier dochter van 2 , paar weken geleden niets wilde eten zeiden we gewoon dat het zooo vies was eten blehhh en gingen we toch overdreven roepen.. Gatverdarrie wat lekker en er heerlijk bij smakken toen we t in de mond deden. Tja dat smakken en laten zien wat ze in de mond had (noemen wij ongeluk in de tunnel ) vond ze natuurlijk geweldig.. Dus deed ze ook snel wat in de mond en at het op.

(nu zijn we bezig met afleren dat ze telkens der mond open doet wanneer ze net een stukje gehaktbal met rode kool in de mond heeft haha)

maar goed dat is latere zorg.



Neefje van 4 heeft t ook periode gehad toen ie 3 was , zijn moeder heeft toen t avondeten op zijn brood gedaan (brood met beetje aardappel , bloemkool en vlees geprakt ) en toen at hij t wel op. Dus misschien een idee ?
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden was er op tv een uitzending van Eerste hulp bij opvoeden. Die uitzending ging ook over een eetprobleem. Misschien kun je die uitzending eens terugkijken. Dat meisje at volgens mij niks meer...



Ik ken het boek niet en daar ging het jou om... Sorry!
Alle reacties Link kopieren
kun je het boek niet eerst even lenen in de bibliotheek??
Zolang ze brood lekker vind krijgt ze toch iets binnen

Ik zou er geen 27 euro aan spenderen, jullie warm eten je kindje een broodje en doen of het heel normaal is
Alle reacties Link kopieren
Enige methode is blijven eten in bijzijn van je kind.

Het gezellig houden aan tafel en niet over eten praten.

Kind eten voorzetten en zelf laten kiezen of het wel of niet wil eten.



De rest is onzin.



Je komt de meest onzinnige tips tegen tot een gezichtje van het eten op het bord maken aan toe maar echt niets helpt echt behalve accepteren dat je kind kan kiezen om niet te eten als het dat niet wil. Zodra je dat accepteert hoeft je kind er geen machtsstrijd van te maken en kan het gewoon gaan eten als het honger heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 14 augustus 2013 @ 13:22:

[...]



Je hebt dit eetprobleem helemaal zelf gecreëerd.







Dit vind ik een nogal sterke uitspraak. Ze at van alles en dat werd steeds minder. Dus het probleem begon uiteraard niet bij de aanpak. Warm eten werd geleidelijk steeds minder. Toen ze vervolgens ook opeens haar fruit ging weigeren heb ik dat ook heel lang toegelaten. Na maanden van geen groente en fruit (ook niet op het kdv) heb ik dit ingesteld en dat gaat goed. Maar ik wil idd niet dat ze bang wordt van eten of aan tafel zitten.



We praten haar geen eten aan en hebben het niet over het eten. Uiteraard lukt dit niet altijd, we zijn ook maar mensen en het is heel erg frustrerend. Maar over het algemeen houden we ons eraan.



Haar bord niet weg mogen schuiven vind ik een vorm van beleefdheid. Ze mag ook bijvoorbeeld haar viltstiften niet van tafel gooien, dus haar eten ook niet.



Zespri, bedankt voor het meedenken, maar ze eet niks nieuws op brood. Bijv. wel chocopasta, maar absoluut geen hagelslag. Wil het wel strooien en verdelen over mijn brood, maar echt niet in haar mond doen.
Gaat ze naar KDV of PSZ?



Mijne eet al bijna twee jaar niet fatsoenlijk, maar zolang ze brood/fruit/drinken binnenkrijgt ga ik er geen stennis om schoppen.
O ik zie het al, ze gaat wel naar het KDV. Daar eet ze dus ook geen fruit als ze samen aan tafel zitten? Koppige tante
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 14 augustus 2013 @ 13:30:

kun je het boek niet eerst even lenen in de bibliotheek??Ik denk dat het een heel onbekend boek is, en ben lid van een kleine bieb. Maar het staat bijv. ook niet op Bol.com. Vandaar dat ik me afvraag of één van jullie het kent.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 14 augustus 2013 @ 13:22:

[...]





Blijven zitten tot het op is, is geen lichte dwang maar zware dwang.

Je bord niet van je af mogen schuiven is ook dwang.



Je hebt dit eetprobleem helemaal zelf gecreëerd.



Zolang je niet ophoud met dwingen zal je dochter nooit met smaak gaan eten.



Enige wat je nog kunt doen is aan je dochter laten zien dat eten ook leuk en lekker kan zijn door in haar bijzijn te eten.

Haar van alles blijven aanbieden maar als ze gelijk haar bord van haar afschuift dat prima vinden.



Laat haar aan tafel zitten tot jullie klaar zijn met eten maar praat over van alles behalve over eten.Hou toch op. Wat weet jij er nu van wat ze allemaal al geprobeerd heeft.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 14 augustus 2013 @ 13:35:

Enige methode is blijven eten in bijzijn van je kind.

Het gezellig houden aan tafel en niet over eten praten.

Kind eten voorzetten en zelf laten kiezen of het wel of niet wil eten.



De rest is onzin.

.

juist!!

en als dat de kern is van het boek.... hoef je het niet te kopen, want weet je het nu al.

Als dat niet de kern is van het boek, is het boek onzin en hoef je het niet te kopen



Heb je toch mooi 27 euro bespaard!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 14 augustus 2013 @ 13:38:

O ik zie het al, ze gaat wel naar het KDV. Daar eet ze dus ook geen fruit als ze samen aan tafel zitten? Koppige tante



Ze zeggen op het kdv ook nog niet zo'n koppig type te hebben gezien Hopelijk kan ze die eigenschap later goed gebruiken als ze gaat werken haha!

Gelukkig is ze verder heel lief en beperkt dit muiten zich tot eten.



Niet leuk voor jou, maar het bericht dat je hetzelfde probleem hebt vind ik wel fijn om te horen. Zolang ze gezond is, maak ik er ook geen halszaak van. Maar mocht het boek de gouden tip bevatten, heb ik het geld er graag voor over. Kan het me alleen niet voorstellen.



Ik hoorde idd van die uitzending, ik ga eens zoeken Elmo!
quote:odi schreef op 14 augustus 2013 @ 13:42:

[...]





Ze zeggen op het kdv ook nog niet zo'n koppig type te hebben gezien Hopelijk kan ze die eigenschap later goed gebruiken als ze gaat werken haha!

Gelukkig is ze verder heel lief en beperkt dit muiten zich tot eten.



Niet leuk voor jou, maar het bericht dat je hetzelfde probleem hebt vind ik wel fijn om te horen. Zolang ze gezond is, maak ik er ook geen halszaak van. Maar mocht het boek de gouden tip bevatten, heb ik het geld er graag voor over. Kan het me alleen niet voorstellen.



Ik hoorde idd van die uitzending, ik ga eens zoeken Elmo!



Nou lekker dan

Maar goed, deel de gouden tip maar als je 'm gevonden hebt.



Heeft jouw dochter ook geen 'rare' dingen die ze wel lust? Mijn dochter lust dan bijvoorbeeld weer wel sushi. En dan bij voorkeur met gerookte zalm, maar ja, dat kan je ook niet elke dag eten natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Elke ouder maakt zich er op zijn tijd druk om wanneer een kind moeilijk eet, en dat druk maken is nu net verspilde energie .



Ze is nog geen 3?

let it go..

Op die leeftijd ga je alle strijd en truukjes sowieso verliezen.

Bij mijn zoon viel er vanaf een jaar of 6 pas wat te onderhandelen.



Misschien niet te geloven maar het komt goed.

Zet iedere dag eten voor haar neus( enigzins iets wat nog een kanshebber zou kunnen zijn er wat van te eten) , maak er geen issue's van en haal het gewoon weer weg.



En op brood wordt je ook groot!!
Alle reacties Link kopieren
Haha sorry Star!



Ik denk zelfs dat ze heel veel lust, maar ze proeft niks, dus ze zal het nooit weten... Maar sushi vind ik zelf niet lekker, dus dat gaat ze sowieso niet voorgeschoteld krijgen - en veel te duur om weg te gooien haha!



Proeft jouw dochter wel?
Alle reacties Link kopieren
Klopt CBH (ik kort het even af hoor)!

Het gaat ongetwijfeld goed komen, ze gaat natuurlijk echt wel een keer erwten en bloemkool (en Macdonalds) eten voordat ze 18 is.
TO, ik leef en lijdt met je mee. Het boek ken ik niet.



Zoon weigert ook, ik zou het al geweldig vinden als hij wat zou proeven of dat hij kale pasta, rijst of aardappels eet. Maar zelfs dat niet. Ik denk erover om hem 's middags warm te laten eten. Hoppa, schema radicaal om. Misschien schrikt hij er zo van dat hij opeens zijn bord leegeet. Als dat de truc is hoor je het van me.



En anders wordt hij groot op brood en banaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 14 augustus 2013 @ 13:47:

[...]





Nou lekker dan

Maar goed, deel de gouden tip maar als je 'm gevonden hebt.



Heeft jouw dochter ook geen 'rare' dingen die ze wel lust? Mijn dochter lust dan bijvoorbeeld weer wel sushi. En dan bij voorkeur met gerookte zalm, maar ja, dat kan je ook niet elke dag eten natuurlijk



Mijn zoontje luste idd ook graag gerookte zalm. Ik maakte daar een sausje van en mikte dat iedere dag ( ja iedere dag dus) over zijn aardappels. Dat bewoog om wat te eten en spinazie kreeg ik er op een gegeven moment ook bij. Hij heeft dus jaaren elke dag! aardappels geprakt met spinazie en een zalmsausje eroverheen gegeten.



Tot een jaar of 7, toen zei hij op een dag.. ik lus geen spinazie meer. Ja eh dat snapte ik dat het zijn neusgaten inmiddels uitkwam, hahaha!
Alle reacties Link kopieren
Haha dat werkte in het begin nog wel met macaroni + rode saus, waar ik alles in kon mikken, maar dat is ook al lang voorbij. Ook kale pasta gaat er idd niet in.



Bij ons werkte tussen de middag warm helaas niet, hoop het voor je Jusa!
Samen eten maken......vast ook al geprobeerd!

Verder eens met degenen die zeggen not to worry!

Al snap ik dat je er soms een beetje radeloos van wordt!
CBH, die van mij at van de week geroosterde kokos. Ik rook m'n kans en gooide er wat rijstkorrels doorheen. Maar helaas, dat bliefde hij niet, en toen de kokos ook niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven