Ervaringen met hoogbegaafde kinderen

30-04-2016 11:27 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,



Ik ben fulltime gastouder aan huis en ik pas sindsdien ook op een hoogbegaafd jongetje van 8 jaar oud. Van te voren heb ik strikte instructies gekregen van zijn moeder dat "niets moet" en dat hij op alles is uitgekeken als hij het eenmaal een keer heeft gedaan. A fijn, ik probeer hem zoveel mogelijk te laten... Maar op de 1 of andere manier lukt het hem om bij mij op al mijn gevoelige knoppen te drukken. Hij haalt het bloed onder mijn nagels vandaan! De emotie die ik dan voel is er 1 die ik bijna nooit voel. Van alle 'gewone' oppaskids krijg ik doorgaans juíst energie, maar dit jongetje slurpt alle positiviteit uit me. Hij zegt op alles 'NEE' en doet het dan vervolgens ook niet. Bijvoorbeeld als ik hem vraag of hij zijn glas water op wil drinken tijdens het eten. Verder is hij me constant kritiek aan het geven ( "Waarom rijd je zo om? Het kan veel sneller") en gaat hij bijv in de auto aan de handrem trekken (wel toen we stilstonden maar goed) terwijl ik 3 keer rustig vroeg of hij dat niet wilde doen. Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik daar bij het gezin kwam om kennis te maken dat hij zo zenuwachtig was dat hij bij zijn moeder op schoot moest zitten en dat hij van de zenuwen heel hard naar buiten de tuin in rende en dat zijn moeder zei; ik weet niet waarom hij dit doet, dat doet hij normaal nooit. (Ik ben zelf een heel energiek en open persoon en ik denk serieus dat hij dat voelt en het niet trekt ofzo) Hij zegt immers dat hij de vader van mijn andere oppaskinderen te druk vindt en dat hij zijn grapjes niet leuk vindt en die vader heeft een soortgelijk karakter als ik.

Ik heb tegen zijn vader maar eerlijk gezegd dat ik totaal niet met hem level en dat ik niet denk dat ik de juiste oppas voor hem ben. Ieder verhaal heeft immers 2 kanten dus hij irriteert zich blijkbaar ook aan mij. Ik hoorde ook dat zijn moeder heeft gezegd dat hij normaal nooit zo is en dat hij juist heel lief is. Ik heb voor mezelf besloten dat het beter is dat ik daar niet meer ga oppassen. Ik kom iedere keer chagrijnig thuis als ik daar ben geweest.



Maar nu is mijn vraag, zijn er hier professionals of moeders van hoogbegaafde kinderen die mij wat meer kunnen vertellen over hoogbegaafden en hun sociale vaardigheden? Ik hoor en lees dat die niet zo sterk zijn omdat een hoogbegaafde zoveel informatie op een dag binnen krijgt en dat hij de wereld anders intepreteert.



Wie kan er mij hier meer over vertellen? Wat is jouw ervaring met?



N.b. ik ben niet op zoek naar advies wat betreft mijn verhaal. Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar bovenstaande vragen



Groet!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van hoogbegaafdheid, wel van het signaleren van verwende kinderen. En ik zie vanaf hier dat het jongetje best wel een schatje zal zijn, maar dat hij erg verwend is.

Mijn boerenverstand fluistert me in dat hoogbegaafde kinderen ook gewoon kinderen zijn die opvoeding nodig hebben. En dan daarbij wat meer uitdaging aankunnen voor intelligentietraining.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij hoogbegaafd is zegt niet dat hij niet hoeft te luisteren.. constant nee zeggen vind ik apart, maar als moeder zegt dat hij niets moet dan is dat blijkbaar de gewoonte..



Ik zou er afstand van nemen, gewoon geen goede match..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Wellicht moet hij wennen aan de nieuwe situatie en staat dit los van zijn hoogbegaafdheid.

Of wil hij je uittesten, veel kinderen doen dit en proberen zo hun grenzen te leren (ver)kennen.



Het kan ook zijn dat hij door zijn hoogbegaafdheid vaak uitgekeken is / zich verveeld en zich niet begrepen voelt door andere kinderen van zijn leeftijd/ omgeving en juist daardoor dwars is en anderen gaat irriteren.

Er zijn ook kinderen die hoogbegaafd zijn en problemen hebben met sociale vaardigheden en later blijkt dat ze een autismespectrumstoornis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft een hoogbegaafde dochter maar als die aan de handrem trekt krijgt ze gewoon de wind van voren hoor. Mag zijn dat ze dingen sneller snapt/oppakt/onthoudt, dat neemt niet weg dat ze evengoed gewoon moet helpen met tafel dekken en opruimen en gewoon braaf doet wat haar moeder zegt.

En als ze hier logeert doet ze netjes wat ik haar zeg.



Dit kind is niet hoogbegaafd maar verpest. Daar zijn geen handvaten voor, die moet je streng aanpakken. En als dat niet mag, dan inderdaad stoppen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een verwend nest.

Wel goed dat jij je grenzen hebt aangegeven en er niet meer oppast!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 30 april 2016 @ 11:34:

Ik heb geen verstand van hoogbegaafdheid, wel van het signaleren van verwende kinderen. En ik zie vanaf hier dat het jongetje best wel een schatje zal zijn, maar dat hij erg verwend is.

Mijn boerenverstand fluistert me in dat hoogbegaafde kinderen ook gewoon kinderen zijn die opvoeding nodig hebben. En dan daarbij wat meer uitdaging aankunnen voor intelligentietraining.Dit idee heb ik ook. Ik denk dat zijn ouders hem nogal de baas laten spelen in hun huis en dat hij daardoor het idee heeft dat hij overal de dienst kan uitmaken. Bij jou is hij vervelend omdat jij dat niet toelaat en je hebt groot gelijk. Ik zou denk ik niet meer op hem passen als het zo moet.
Alle reacties Link kopieren
De meeste kinderen die door hun ouders "hoogbegaafd" genoemd worden zijn gewoon vervelend. Die "hoogbegaafdheid" is een mooi excuus om dat in stand te houden.
Alle reacties Link kopieren
Om even op je vraag terug te komen; veel hoogbegaafde kinderen zijn hoogbegaafd op een bepaald terrein. De één is een kei in wis- en natuurkunde, een ander leert een vreemde taal in een half uurtje. Maar ik ken een hoogbegaafde jongeman op het gebied van de wiskunde, nog geen 25 jaar en nu al een jaarsalaris dat drie keer hoger is dan dat van mijn man, en dat voor maar 18 uur per week. Echter, zijn rapportcijfers voor Engels en Duits waren heel normaal (vijfen en zesjes), daar moest hij gewoon voor leren. Deed hij dat niet haalde hij net zo goed een drie.



De dochter van mijn zus is ook goed in rekenen (zit nog op de basisschool) en doet voor taal eigenlijk niks. Ze heeft pianoles en daarvoor moet ze wel degelijk studeren.



Ik ken eigenlijk geen hoogbegaafde kinderen die álles kunnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Klinkt meer als een verwent joch dat nooit iets hoeft dan een probleem omdat hij hoogbegaafd is. Consequent niet luisteren en rare dingen uitvreten heeft niets met hoogbegaafd zijn te maken maar met een rottige opvoeding. Dat de ouders zeggen dat hij normaal zo lief is heeft waarschijnlijk meer te maken met het gebrek aan grenzen en regels, als hun wonder normaal niets hoeft komt hij er ook niet tegen in opstand natuurlijk. Ik denk dat je het goed aangepakt hebt, soms klinkt het gewoon niet om welke reden dan ook en dan kun je beter netjes afscheid nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 30 april 2016 @ 11:39:

Klinkt als een verwend nest.

Wel goed dat jij je grenzen hebt aangegeven en er niet meer oppast!



Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af op welk gebied hij dan hoogbegaafd is. In ieder geval niet in de sociale omgang....

Bedoeld moeder niet hoogsensitief? En dan wellicht ook nog zelfdiagnose?
dit gedrag heeft weinig tot niks met hoogbegaafdheid te maken.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 8 zit prima op de achterbank van de auto, buiten bereik van de handrem.

Maar als hij voorin zit blijft hij gewoon met zijn knuisten van de handrem.



Hoogbegaafd betekent niet dat je niet hoeft te luisteren en je te gedragen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 11:51:

[...]





Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.



Sorry, maar volgens mij is dit echt flauwekul met twee rietjes.



Jouw kind heeft blijkbaar schijt aan autoriteit, ik kan je vertellen dat hij bij mij dan toch echt aan het verkeerde adres zou zijn. Maar mijn wilde gok is dan toch dat het niet met hoogbegaafdheid te maken heeft.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Klinkt als een kind dat niet leert dat er grenzen bestaan. Goed dat je hier mee gaat stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 11:51:

[...]





Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.Dit is echt niet standaard voor hoogbegaafde kinderen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 april 2016 @ 11:54:

dit gedrag heeft weinig tot niks met hoogbegaafdheid te maken.Dit
Alle reacties Link kopieren
Maar @TO, groot gelijk dat je hiermee stopt. Klinkt inderdaad alsof deze jongen nooit heeft geleerd dat grenzen bestaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 11:51:

[...]



Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.



Ben jij toevallig de moeder in dit verhaal?



Hoogbegaafd of niet, dat kind moet gewoon luisteren.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Monatala schreef op 30 april 2016 @ 12:11:

[...]





Ben jij toevallig de moeder in dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Hoogbegaafdheid heeft echter vaak ook een aantal minder prettige gevolgen. Hoogbegaafde mensen:



hebben vaak weinig geduld

stellen hoge eisen aan zichzelf en anderen

zijn soms betweterig

kunnen vaak slecht samenwerken

hebben nogal eens moeite met autoriteit

bevinden zich vaak van jongs af aan in een uitzonderingspositie

raken nogal eens burn-out of hebben een ongelukkige carrière

Er zijn talloze lijstjes met kenmerken van hoogbegaafden en het grootste probleem is dat deze lijstjes vaak gebruikt in omgekeerde richting: iemand met deze kenmerken wordt getypeerd als hoogbegaafd. Maar let wel: die logica gaat niet op. Iemand die hoogbegaafd is heeft vaak deze kenmerken, maar iemand met deze kenmerken is niet per definitie hoogbegaafd.



even een stukje van internet geplukt...
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 12:14:

Hoogbegaafdheid heeft echter vaak ook een aantal minder prettige gevolgen. Hoogbegaafde mensen:



hebben vaak weinig geduld

stellen hoge eisen aan zichzelf en anderen

zijn soms betweterig

kunnen vaak slecht samenwerken

hebben nogal eens moeite met autoriteit

bevinden zich vaak van jongs af aan in een uitzonderingspositie

raken nogal eens burn-out of hebben een ongelukkige carrière

Er zijn talloze lijstjes met kenmerken van hoogbegaafden en het grootste probleem is dat deze lijstjes vaak gebruikt in omgekeerde richting: iemand met deze kenmerken wordt getypeerd als hoogbegaafd. Maar let wel: die logica gaat niet op. Iemand die hoogbegaafd is heeft vaak deze kenmerken, maar iemand met deze kenmerken is niet per definitie hoogbegaafd.



even een stukje van internet geplukt...

o ja het internet

dan zal het wel waar zijn





het is niet uitzonderlijk dat hoogbegaafdheid gepaard gaan met aan autisme verwante stoornissen TO, maar dat is niet jouw taak om dat uit te zoeken.
quote:Melanievv88 schreef op 30 april 2016 @ 11:51:

[...]





Blijkbaar heb je geen verstand van hoogbegaafdheid.

Mijn oudste zoon is ook hoogbegaafd en alles behalve verwend. En vertoont ook dit gedrag. Deze kinderen nemen niks van anderen aan. Zeg jij nee zeggen hun ja. En ze hebben schijt aan autoriteit.



To heb geen tips voor je want ben zelf ook nog zoekende naar een goede oplossing hoe ik mijn 9 jarige het beste kan aanpakken. Maar ik herken heel veel in je verhaal. Het zijn behoorlijk pittige kinderen om te handelen.Ach hou toch op. Mijn middelste is hb en een aantal van zijn vriendjes ook (zit op speciale school) maar die vertonen echt niet dit gedrag. Als zij ooit dit gedrag gaan vertonen dan is het aan ons (de ouders) om dit heel snel te corrigeren... Wanneer dit niet gebeurd gaat hij het heel moeilijk krijgen in de 'normale wereld'. Het is jouw taak als ouder om hierop toe te zien en dit bij te sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 30 april 2016 @ 12:11:

[...]





Ben jij toevallig de moeder in dit verhaal?



Hoogbegaafd of niet, dat kind moet gewoon luisteren.





Nee ik heb mijn zoon niet bij een oppasmoeder. Ik ben thuisblijfmoeder.

Maar ik reageerde op het berichtje dat ze zei dat dit kind verwend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven