Eten baby 11 maanden, avond/nachtfles

20-02-2017 21:32 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van 11 maanden. Ik vraag me af wat jullie kindje van 11 maanden eet/at. Hij krijgt smorgens havermoutpap met appel of banaan. 2 eetlepels, meer wil hij niet en een flesje van 100 ml, meer laat hij staan.

Tussen de middag een boterham met gezond beleg, savonds 2 eetlepels zelfgemaakt eten (pasta, eijst, aardappel met groente en vlees oid). Tussendoortjes eet hij amper. Heel soms een stukje ei maar verder niet. Tussen middag nog een fles van 150 ml en voor het slapen gaan.

Hij wordt laatste tijd rond 9/half 10 wakker en rond 4/half 5 ook. Hij slaapt alleen verder met een fles melk. Water helpt niet.

Ik vind het prima die te geven maar ik maak me zorgen om zijn tandjes. Zo heeft tandenpoetsen natuurlijk geen zin. Wij hebben beiden een slecht gebit. Wil niet dat hij nu al slechte tandjes krijgt mede hierdoor.

Eet hij te weinig overdag? Wat kan ik nog meer geven? Echt stukjes fruit of groente eet hij nog niet. Flessen blijven geven of niet? Ik wil hem geen honger laten leiden.
Alle reacties Link kopieren
Zou best kunnen dat hij overdag te weinig eet. Niet zo gek als je 2 flessen krijgt 's nachts.

Al eens een klein flesje geprobeerd 's nachts? En dan langzaam verder afbouwen?
Alle reacties Link kopieren
Wil hij nog geen groente/fruit eten?



Mijn zoon is 10,5 maand en eet;

06.30 u bv

08.30 u fruithap en water

12u 1,5 a 2 boterhammen met thee

14u bv

16u soepstengel of broodkorst oid en water

17u avondeten (2 grote opscheplepels zelfgemaakt eten en yoghurt)

18.15 u bv





Kan je niet het fruit in de ochtend apart geven, een uurtje later bijvoorbeeld en dan iets meer havermout geven?



Heeft hij ook altijd zo weinig avondeten gegeten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dar hij weinig eet
Alle reacties Link kopieren
Zoontje is net een jaar geworden, en eet nu:



- s ochtends een boterham met een bekertje halfvolle melk (100 ml)

- tussendoor een stuk fruit

- als lunch een of twee boterhammen met een bekertje halfvolle melk

- s middags een tussendoortje (rijstewafel, soepstengel) met water of thee, soms een yoghurtje

- s avonds een flinke bak avondeten

- net voor het slapengaan nog een flesje dreumesmelk



Ook hij wordt momenteel s nachts regelmatig wakker, maar gelukkig rekken we het met z'n speentje tot een uurtje of 6 s ochtends. Hij lijkt genoeg te eten, dus hoop dat het gewoon een fase is, dat wakker worden tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja andersom werkt dat natuurlijk ook... meestal geef ik 120. Misschien moet ik dat nog minderen. Hopelijk gaat hij dan meer eten. Zou het ook gewenning kunnen zijn? Hij heeft ook wel een paar keer doorgeslapen maar dan krijgt hij om 10 uur nog een fles.
Alle reacties Link kopieren
Puknijmegen is bij jou bv het ontbijt??
Oe, ik vind dat hij heel erg weinig eet overdag en zou daar toch verandering in aan gaan brengen.

Mijn dochter is 10,5 maand en heel klein (wel dik ) en eet ongeveer:

- ochtend: papfles 200 ML

- ochtend: heel stuk fruit

- lunch: 2 boterhammen + fles 150 ML

- tussendoor: soepstengel/koekje/yoghurt/wat ze te pakken kan krijgen

- avond: 3-4 opscheplepels avondeten zo ongeveer + yoghurt

- rond 20.00 nog fles van 150 ML



Tussendoor wat water of koude thee uit beker met rietje.



Oh en ze eet niks meer dat gepureerd of fijn gemaakt is, dat weigert madame.

Overigens is ze wel lekker bezaaid met spekjes, maar dat komt omdat ze te weinig groeit (maat 62-68). Ze eet niks teveel volgens kinderarts
Alle reacties Link kopieren
Drinkt hij 's nachts dan ook 2x 150ml melk? Is hij minder gaan en sinds hij die nachtflessen weer wil? Dan misschien proberen verdunde flessen te geven in de nacht? Dus 150 met 2 schepjes bijvoorbeeld. (Ik neem aan dat er kunstvoeding in de fles zit?)

Heb je al eens een deskundige om advies gevraagd? Consultatiebureau?
Alle reacties Link kopieren
Fruit apart geven is een goede, dat ga ik eens proberen. Of evt extra? Want alleen havermout lijkt me ook zo saai.

Meer dan 1 boterham gaat er echt niet in. Maar misschien moet ik meer eetmomenten inlassen.

Wat zijn gezonde tussendoortjes? Soepstengel beland meer op de grond en tussen zijn kleertjes. Rijstwafel kan hij nog niet veel mee.
Hier bij zoontje van 11 maanden:

~2 nachtvoedingen

7:00 bv

1030: wat fruit

1200 bv

1600 bv

17:30 2 eetlepels avondeten en wat yoghurt

1900 bv



Brood eet hij gewoon niet. Meer avondeten ook niet. Tussendoortjes belanden vaker op de grond dan in zijn mond. We hebben van alles geprobeerd en er loopt nu een pre-logopedist mee. Minder borstvoeding in de hoop dat hij dan meer voedsel eet werkt in ieder geval niet hier.



Dus ik zou gewoon flessen blijven geven ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:pien6 schreef op 20 februari 2017 @ 21:44:

Drinkt hij 's nachts dan ook 2x 150ml melk? Is hij minder gaan en sinds hij die nachtflessen weer wil? Dan misschien proberen verdunde flessen te geven in de nacht? Dus 150 met 2 schepjes bijvoorbeeld. (Ik neem aan dat er kunstvoeding in de fles zit?)

Heb je al eens een deskundige om advies gevraagd? Consultatiebureau?



Nee geen 150 ml meestal 120 ml. Verdunnen kan ik ook eens gaan proberen. Goede tip.

Binnenkort moeten we naar cb, zal het daar eens voorleggen. Het is wel een slanke, altijd geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:taxi87 schreef op 20 februari 2017 @ 21:42:

Puknijmegen is bij jou bv het ontbijt??



Ja, hij krijg ook wel Bambix of een (halve) boterham maar dit gaat niet van harte 's morgens. Lijkt dus voldoende te hebben aan bv in de ochtend maar haalt dat de rest van de dag wel in



@ Marie87; jij geeft in de ochtend dus ook alleen bv?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen vinden niet snel iets saai hoor! Die vinden een droge boterham ook nog heel smaakvol. Hun smaakpapillen zijn nog zo ontwikkeld (of verpest) als die van ons
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 20 februari 2017 @ 21:43:

Oe, ik vind dat hij heel erg weinig eet overdag en zou daar toch verandering in aan gaan brengen.

Mijn dochter is 10,5 maand en heel klein (wel dik ) en eet ongeveer:

- ochtend: papfles 200 ML

- ochtend: heel stuk fruit

- lunch: 2 boterhammen + fles 150 ML

- tussendoor: soepstengel/koekje/yoghurt/wat ze te pakken kan krijgen

- avond: 3-4 opscheplepels avondeten zo ongeveer + yoghurt

- rond 20.00 nog fles van 150 ML



Tussendoor wat water of koude thee uit beker met rietje.



Oh en ze eet niks meer dat gepureerd of fijn gemaakt is, dat weigert madame.

Overigens is ze wel lekker bezaaid met spekjes, maar dat komt omdat ze te weinig groeit (maat 62-68). Ze eet niks teveel volgens kinderarts



Wow wat een verschil! Maar fijn dat ze zo lekker kan eten. Papfles wil hij niet helaas, meer dan 1 boterham ook niet. Ik laat ook altijd ruim tijd tussen boterham en fles bij lunch want anders drinkt hij maar 30 ml. Alsof hij snel vol zit.

Savonds heeft hij altijd dit gegeten. Ik geef het nu op tijd want als hij te moe is eet hij ook slecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat verdunnen s nachts ook. Op die manier langzaam afgebouwd
Het lijkt er inderdaad op dat hij erg weinig eet..



Wil hij ook geen gepureerd fruit?

Wat voor tussendoortjes heb je geprobeerd?

Wil hij niet meer dan 1 boterham?



Ontbijt Fles 150 cc en boterham

Tussendoor fruit 1 a 2 stuks

Lunch 2 boterhammen

Tussendoor soepstengel, koekje, o.i.d

Avondeten zeker 3 a 4 opscheplepels groente

Flesje voor het slapen gaan



Dit was wat mijn zoon rond een jaar at. Ik deed wel wat minder poeder in zijn melkfles. Bij 150 cc deed ik bijv. maar 3 schepjes poeder..



Misschien kan je dat eens proberen om te kijken of het honger is waarom hij wakker wordt of gewenning? Bijv 2 schepjes bij 120 cc? Lijkt mij niet vreemd als het echt honger is..
Misschien een stomme vraag, maar wat maakt dat hij met vast eten zo weinig heeft? Geef je hem de boterham in kleine stukjes, een voor een, of mag hij lekker klooien met een dubbelgevouwen en in tweeën gesneden boterham? Eet hij avondeten zoals het eruit ziet (uiteraard evt gesneden), of maak je het fijn? Sommige kindjes, mijn zoon van nu 4 had dat ook, zijn er op een bepaald moment aan toe om echt vast eten te eten en gaan dan ook meer eten.

Mijn dochter eet gewoon saaie brintapap met haar kunstmelk en is daar uiterst tevreden mee. Ik zou dus het fruit apart geven en hem echt stukken geven en daarmee laten klootviolen.

Hier krijgt madame ook stukken tomaat als tussendoortje, eet inmiddels komkommer, stukken appel, crackers, kaas (ja, zout, maar af en toe mag ze dat van mij) en vooral (echt!) niet te moeilijk doen. Hij wordt binnenkort 1 en mag dan vrijwel alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 20 februari 2017 @ 21:55:

Misschien een stomme vraag, maar wat maakt dat hij met vast eten zo weinig heeft? Geef je hem de boterham in kleine stukjes, een voor een, of mag hij lekker klooien met een dubbelgevouwen en in tweeën gesneden boterham? Eet hij avondeten zoals het eruit ziet (uiteraard evt gesneden), of maak je het fijn? Sommige kindjes, mijn zoon van nu 4 had dat ook, zijn er op een bepaald moment aan toe om echt vast eten te eten en gaan dan ook meer eten.

Mijn dochter eet gewoon saaie brintapap met haar kunstmelk en is daar uiterst tevreden mee. Ik zou dus het fruit apart geven en hem echt stukken geven en daarmee laten klootviolen.

Hier krijgt madame ook stukken tomaat als tussendoortje, eet inmiddels komkommer, stukken appel, crackers, kaas (ja, zout, maar af en toe mag ze dat van mij) en vooral (echt!) niet te moeilijk doen. Hij wordt binnenkort 1 en mag dan vrijwel alles.Ik ben nu weer terug bij fijngemaakt voedsel of kleine stukjes die ik voer zeg maar. Eerder liet ik hem pakken en proeven en doen maar dan at hij amper iets. Alles lag op de grond. Misschien moet ik dit opnieuw proberen.
Weet je, en ik loop t risico dat ik nu virtueel wordt afgeslacht, voor mij werkt het bij allebei de koters heel goed om te kijken waar ze naar kijken. Eet ik bijvoorbeeld een stukje cake bij de thee, dan zag ik dat kabouter dat zeer interessant vond en zette haar (meneer-kabouter ook) dan aan tafel en gaf haar iets dat voor haar geschikt was. Zo lunch ik ook samen met de kinderen in plaats van eerst geven. Ze vinden het rond die leeftijd interessant om te zien en te doen wat jij doet.

Ik zou persoonlijk dus iets meer de schema's loslaten en meebewegen met koter. Ik moest ook echt ff nadenken wat madame nu eet

En dan te bedenken dat ik alles behalve een ' 'hippie' ben hahaha!
Alle reacties Link kopieren
quote:loessie44 schreef op 20 februari 2017 @ 21:55:

Het lijkt er inderdaad op dat hij erg weinig eet..



Wil hij ook geen gepureerd fruit?

Wat voor tussendoortjes heb je geprobeerd?

Wil hij niet meer dan 1 boterham?



Ontbijt Fles 150 cc en boterham

Tussendoor fruit 1 a 2 stuks

Lunch 2 boterhammen

Tussendoor soepstengel, koekje, o.i.d

Avondeten zeker 3 a 4 opscheplepels groente

Flesje voor het slapen gaan



Dit was wat mijn zoon rond een jaar at. Ik deed wel wat minder poeder in zijn melkfles. Bij 150 cc deed ik bijv. maar 3 schepjes poeder..



Misschien kan je dat eens proberen om te kijken of het honger is waarom hij wakker wordt of gewenning? Bijv 2 schepjes bij 120 cc? Lijkt mij niet vreemd als het echt honger is..



Hij wil inderdaad niet meer. Tussendoor soepstengel, rijstwafel, broodkorst, fruit. Maar dat doe ik nu meestal door de pap.

Ik bedacht dat ik gezond bananenbrood wilde maken, misschien lust hij dat als tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zo gaan vergelijken. Hier een twaalfmaander die ook doorgaans erg weinig eet. Toevallig voor het eerst sinds tijden heeft hij alledrie de maaltijden goed gegeten. Of misschien überhaupt wel voor het eerst. Ik ga er vanuit dat kind toch wel zelf bepaalt en dat ik niet meer kan doen dan van alles op allerlei manieren aanbieden.



Overigens geef ik wel borstvoeding, dat maakt het wellicht iets makkelijker allemaal.
quote:Fresiaatje schreef op 20 februari 2017 @ 21:59:

[...]





Ik ben nu weer terug bij fijngemaakt voedsel of kleine stukjes die ik voer zeg maar. Eerder liet ik hem pakken en proeven en doen maar dan at hij amper iets. Alles lag op de grond. Misschien moet ik dit opnieuw proberen.Stiekem krijgen ze al snel steeds meer binnen. Dan maar een zooi (plastic mat onder de stoel en slab met mouwen en zo opgeruimd) en een uur aan tafel. Ik zou dat toch weer gaan proberen.
Ik zie dat verdunnen inmiddels ook al getipt is

Mijn zoon dronk rond 14.00 ook nog een fles van 120 cc.. echt een groot verschil dus



Ik zou het fruit zeker als extra geven en misschien nog wat brood tussendoor?



Tussendoortjes

Liga, maisknabbels, cracotte maar absoluut favoriet de zachte koekjes van 'de kleine keuken'
quote:Fresiaatje schreef op 20 februari 2017 @ 22:01:

[...]





Hij wil inderdaad niet meer. Tussendoor soepstengel, rijstwafel, broodkorst, fruit. Maar dat doe ik nu meestal door de pap.

Ik bedacht dat ik gezond bananenbrood wilde maken, misschien lust hij dat als tussendoor.Bananenbrood.... kwijl.... dat is een goeie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven