Familie/vrienden vervelende omgang met baby

27-12-2013 21:53 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vijf maanden geleden ben ik bevallen van een zoontje. Ik ben de eerste in mijn vriendenkring die een kindje gekregen heeft. Mijn vrienden bevinden zich in een andere fase dan ik (veel uitgaan, drank, daten) en mijn leven is dus het afgelopen jaar drastisch veranderd. Ik merk dat ik het echt mis om vrienden/mensen te hebben waar ik mee kan praten over de dingen die mij tegenwoordig bezighouden (baby!) of met wie ik (buiten mijn partner) kan delen hoe leuk het is om zo'n lief en mooi baby'tje te hebben of aan wie ik vragen kan stellen. Helaas kan ik dit ook niet (op de manier die ik zou willen) met mijn familie. Ik merk dat ik voortdurend grenzen moet aangeven en dat hier regelmatig niet naar geluisterd wordt. Als er mensen op bezoek komen, proberen ze bv. het naar bed gaan van de baby te vertragen "ah joh, een uurtje later kan echt wel hoor! Je bent te overbezorgd! We zijn speciaal voor hem gekomen!". Soms doe ik dit (met tegenzin) en later zit ik dan met een overprikkeld kind dat niet meer wil slapen en blijft huilen. De laatste tijd gaat het begrenzen me wel iets beter af, maar ik blijf het zo vervelend vinden dat niemand in mijn omgeving lijkt te weten hoe je met een baby van 5 maanden om moet gaan en ik constant moet herhalen dat ik iets niet wil. Kerst was dus om die reden ook niet leuk. Elke keer als de baby bijna sliep, kwam er bijvoorbeeld wel weer een familielid boven zijn wieg hangen "kiekeeeeboeeeeeee", waarna de baby klaarwakker was en begon te huilen etc. Ik hoop eigenlijk vooral op herkenning en tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als n kwaaie hen de mensen bij de wieg weghouden als d3 kleine ligt te slapen. Zeker als ze hun snater niet kunnen houden. Wat n idiooten.



Zoek hier n leuk topic om te kleppen.over je kleine.



Is ee geen after zwangerschapsgymclub/cafe waar je vrouwen met een kindje van dezelfde leeftijd kan ontmoeten?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Toch voet bij stuk houden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jammer dat je omgeving weinig inlevingsvermogen heeft maar weet je, je kunt het wel uitleggen maar helemaal op te lossen is het niet. Dus gewoon doen wat je nu doet, duidelijk zijn en je niet tot een discussie laten verleiden over zalen als bedtijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het wel! Weinig begrip ook voor combi werken en kind? Weinig begrip voor eeuwige spagaat? En weinig begrip voor baby inderdaad? Valt helaas zo weinig aan te doen. Toen ik in een andere fase zat kon ik mijzelf ook lastig inleven.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch echt jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je je regels kenbaar maakt en dat je zorgt dat ze nageleefd worden. Misschien dat je tenminste tijdelijk een slot op de kinderslaapkamer kan aanbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Voet bij stuk houden en weinig uitleg geven als één of andere malloot jouw kind wakker komt toeteren. En inderdaad, praten over je baby kun hier prima. Ken je niemand meer van de zwangerschapsgym waar je eens mee af kunt spreken? Of ga in de ouder commissie van het kinderdag verblijf als je wat andere ouders wil ontmoeten. Ach, je kunt het zien in een goede oefening in grenzen aangeven. Deze vaardigheid zul je als opvoeder nog heel vaak nodig hebben..
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Herkenbaar! Voet bij stuk houden en je eigen weg volgen werkt het beste.
Alle reacties Link kopieren
Het kind leert op die manier dat je makkelijk van je stuk bent af te brengen en dat je bang bent niet aardig gevonden te worden dus ik zou meteen gaan optreden voordat het kind dat doorkrijgt. Als die hummels dat doorkrijgen gaan ze je echt op de proef stellen.
Qua praten over je baby: ik heb destijds via fora op internet contact gezocht met andere moeders. Bij hen kon ik lekker over moeder-zijn praten (snap ook wel dat niet-moeders niet zitten te wachten op baby praat). Met sommige vrouwen van toen heb ik nog steeds goed contact.

Inmiddels heb ik ook veel vriendinnen via het kinderdagverblijf van mijn dochter. We maken playdates voor de kinderen en met de moeders kan ik mijn kinder-praat kwijt.



Qua wakker houden/maken: je hebt groot gelijk. Gewoon niet doen. Niet ophouden voor bezoek ('nee, dat maakt wel uit een uurtje. Ik ken mijn kind en dat is wel erg') en als er bezoek is, baby boven neerleggen om te slapen. Of gewoon heel duidelijk zeggen dat ze geen 'kiekeboe' mogen gaan zeggen. Zijn ze helemaal belazerd!

Baby's hebben ritme en regelmaat nodig. Een uur later naar bed kan inderdaad helemaal verkeerd vallen. En ze raken inderdaad ook snel overprikkeld.



Dus: zeggen! Niet over je heen laten lopen!

En probeer je tegelijkertijd niet al teveel te ergeren. Hoe dom ook. die mensen bedoelen het niet naar.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad voet bij stuk houden. Is niet makkelijk altijd, maar wel belangrijk voor jou en je baby.

Herken het wel. Mijn schoonzus vond het met kerst leuk om mijn baby stiekem koekjes en slagroom te voeren. Lachen ja, een baby die de hele avond heeft overgegeven.

Ik was met de eerste trouwens veel meer onzeker. Had echt het idee dat al die ervaren moeders alles altijd beter weten. Maar tijden veranderen en jij weet het beste wat je baby wel of niet nodig heeft. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als er mensen op bezoek komen, proberen ze bv. het naar bed gaan van de baby te vertragen "ah joh, een uurtje later kan echt wel hoor! Je bent te overbezorgd! We zijn speciaal voor hem gekomen!".



Spreek voortaan vroeger af dan wat je gewend was.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Complimenten! Klinkt alsof je het al hartstikke goed doet en je een heel goed beeld hebt van wat je wel en niet wil. En als het om wat voor reden niet altijd lukt om dat door te voeren gebeurt er echt niks, want jij zorgt de rest van de tijd heel goed voor hem/ haar zodat hij wat reserves heeft. Lekker voet bij stuk houden en op je gevoel vertrouwen.



Een netwerk van andere moeders is inderdaad superfijn. Ik heb vriendinnen aan het forum oer gehouden zowel online als een paar die ik ook regelmatig zie omdat ze in de buurt wonen.

Verder in het begin via de zwangerschapsclub en ik had opeens meer met een aantal vage kennissen die toevallig ook net kinderen kringen. En ik merkte al snel dat andere moeders, in de buurt, speeltuin, op het cb, vaak open staan voor een praatje en zo heb ik als vanzelf nieuwe kennissen en vrienden gemaakt. Sinds ik weer ging werken werd contact met collega's die ook moeder zijn extra leuk en had ik zelf ook meer om over te praten. En nu dochter ouder is leer ik veel mensen via creche en psz kennen (ook door oudercommissie).

Het is de moeite waard actief werk daarvan te maken want je kunt er echt heel veel aam hebben. In sommige plaatsen zijn ook mama cafés of speelgroepen. Dus zoek lotgenoten en schrijf hier van je af, dan komt het helemaal goed!
1. Spreek af op een moment dat de baby nog wakker is. Ze komen inderdaad speciaal voor de baby, dus probeer dit in te plannen.

2. Niet in de kamer laten slapen waar ook de familie is.

3. Als de baby slaapt, de familie tegenhouden dat ze boven de wieg gaan hangen.

4. Een uurtje later kan echt wel? Nee dus, uitleggen en de baby wegleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ps: het is tot op zekere hoogte normaal dat je de hele tijd grenzen aangeeft, ook als je wel baby-minded vrienden en familie hebt. Dan doen zij het toch net weer anders dan jij (van mijn schoonzusje met even oude kinderen mag veel minder) of ze doen het zoals dertig jaar geleden... Ik denk echt dat elke verse moeder dit heeft. En het gaat pas over als je kind goed genoeg kan praten om zelf te zeggen wat het wil, en zelfs dan nog niet helemaal.
Goed je grenzen aangeven! Wij zijn feitelijk ook de "eersten" met een jong kindje en sowieso de eerste van mijn schoonouders. We zitten nu, na 10 weken, nog volop in de afspraken omdat iedereen de baby wil zien.



In t begin zeiden we voor de grap tegen elkaar: volgende keer schrijven we op het kaartje dat bezoek kan komen tussen 1.00 en 5.00, dan haalt niemand t in zijn hoofd hier voor de deur te staan...

Los van elkaar vind ik de interesse in ons kind leuk, maar de optelsom van 4-6 keer in de week mensen over de vloer maakt wel dat mij dat soms te veel is.
ik blijf het zo vervelend vinden dat niemand in mijn omgeving lijkt te weten hoe je met een baby van 5 maanden om moet gaan



begin eens om dit los te laten

zoveel mensen, zoveel manieren

accepteer dat een ander er anders in staat en geef dan je grenzen aan

het is niet dat zij iets niet goed doen, ze doen het anders



daarbij is het natuurlijk een leuke "attractie" zo'n kindje, ik kan met het enthousiasme wel voorstellen

ze kennen hem natuurlijk ook niet en weten niet waar hij overprikkeld / huilerig van wordt



als je dat als uitgangspunt neemt, maak je het jezelf ook makkelijker zonder er in mee te gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar een vrij simpele "mantra" voor: 'mijn kind, mijn keuze'.

In het begin ging ik mijn keuzes verdedigen / in discussie, maar op de een of andere manier werd dat uitgelegd als onzekerheid en werd het gedrag van de ander nog dominanter.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Heel herkenbaar, nu bij de 2e zou mijn familie en bepaalde vrienden toch moeten weten dat ik/we bepaal wat er gebeurt qua slaap, eten en drukte.



Voorbeeldje: Mijn jongste zoon word over 3 weken 1 jaar en weer willen mensen vroeger of veel later op de dag pas komen dus tijdens slaapjes ( kan hem toch best een keertje wakker houden s'middags ) of gewoon na zijn bedtijd s'avonds. Word erg gek van.



Schoot beetje uit mijn slof, of je komt als ie niet slaapt of maar niet.. tjeezz.
Jij bent de moeder dus jij bepaalt wat er gebeurt met het kind, niemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Rare lui, om een slapende baby wakker te maken...
Je moet leren om steviger in je schoenen te staan. Nu probeer je te schipperen en heb je er achteraf spijt van. Zoals het voorbeeld van het naar bed brengen terwijl de visite dat nog niet wil.



Realiseer je dat jij en je partner voor je kindje op moeten komen en het moeten beschermen. Dan maar onbegrip bij andere mensen en soms een boos gezicht. Jullie zijn de ouders en wat goed voelt voor jullie is belangrijk. Niet of de visite het er mee eens is.



Hier in de wijk is er een inloop- koffie-ochtend in het wijkcentrum voor jonge ouders. Misschien kun je eens zoeken of er bij jou in de buurt ook zoiets is?
Alle reacties Link kopieren
quote:fancypants schreef op 27 december 2013 @ 22:50:

Ik heb daar een vrij simpele "mantra" voor: 'mijn kind, mijn keuze'.

In het begin ging ik mijn keuzes verdedigen / in discussie, maar op de een of andere manier werd dat uitgelegd als onzekerheid en werd het gedrag van de ander nog dominanter.Even off topic, maar... Jij hebt echt de beste naam + avatar combi van het seizoen :D
Mijn melkschud brengt alle jongens naar de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Doet me echt goed. Fijne tips! Eerste keer op het forum, dus moet nog even goed kijken hoe alles werkt qua reageren e.d. :-).
quote:Doreia schreef op 27 december 2013 @ 22:37:



4. Een uurtje later kan echt wel? Nee dus, uitleggen en de baby wegleggen.Dat heeft volgens mij geen zin en is ook niet nodig. Nee is nee. Jij bent de moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven