Flut surprise

05-12-2014 13:14 275 berichten
Mijn neefje kwam helemaal teleurgesteld uit school daarnet. Hij had flink wat uurtjes aan zijn surprise geknutseld, maar wat hij kreeg was nogal makkelijk. Het kadootje van 3,50 in een sinterklaaspapiertje, in een lege doos van een X-box dat weer in sintpapier. Gedicht erbij over hoe graag hij een X-box wilde. Nou wil mijn neefje helemaal geen X-box dus het sloeg ook nog eens nergens op.



Nu hoor ik ook al scholen waar om dit soort redenen de surprise op 4 december gekeurd worden door de juf. Dus ik vraag me af of dit langzaam aan normaal gaat worden.



Zelf heb ik jaren geleden van een teamgenootje een klok met armen en benen gekregen. Vadertje tijd, met een gedicht over op tijd komen. Ging meer over haar zelf dan over mij, dus dat was een doorgeefsurprise maar dat had tenminste nog wel ooit iemand echt voor geknutseld.



Zoon had dit jaar ook niet zo'n zin, hij had een meisje getrokken waar hij best een beetje een hekel aan had. Hij heeft een zakje Engelse Drop gemaakt, van papiermaché. Niet heel origineel, maar wel heel behoorlijk voor wat betreft de uitvoering en afwerking.



Hoe doen jullie dit met jullie kinderen?
Alle reacties Link kopieren
lullig is dat altijd.

toen ik.nog op school zat moest ik van mijn ouders altijd wat moois maken ongeacht of ik iemand wel.of niet aardig vond.



maar er zijn er altijd een paar bij die het afraffelen en dat is dan zielig voor degene die het krijgt zeker als de rest van de klas een hele mooie suprise krijgt.
Life is like an hourglass glued to the table.
Alle reacties Link kopieren
Ik knutsel met mijn kinderen, ook al zijn ze puber, ik vind het belangrijk dat er een sort of knappe surprise gegeven wordt. Wat je terugkrijgt is vaak bedroevend maar mijn kinders zijn trots op hun surprise en daar gaat het me om.



Ik ben trouwens vérre van een knutselmam, vind het elk jaar weer een beproeving.
...
Alle reacties Link kopieren
Een gegeven paard niet in de bek kijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat de tijd van de surprises een beetje voorbij is.. Ik was en ben een enorme kneus met knutselen, net als mijn ouders.. Het was bij ons dan ook altijd een enorme ramp tot huilens aan toe om iets voor elkaar te krijgen..



En dan worden de surprises gekeurd? en alstie wordt afgekeurd? Kind want misschien toch nog z'n best heeft gedaan volledig in tranen..



Surprises moeten gewoon worden gedaan door groepjes mensen die vooraf allemaal weten waar ze aan beginnen en daar ook daadwerkelijk zin in hebben. Bij ons in de fam maar twee die dat leuk vinden: dus we doen het niet.
Alle reacties Link kopieren
Verder is het voor je zoontje heel lullig.. Gewoon uit leggen en volgende keer beter. Gaat wel vaker gebeuren dat 'ie teleurgesteld wordt. Benadrukken hoe mooi de zijne was!!
Wat gebeurt er dan als zo'n surprise op 4 december afgekeurd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Surprises keuren? Serieus?



Tja, de ene vindt dat nu eenmaal belangrijker dan de ander. De een is ook creatiever dan de ander. Het is zo als het is. Als kind is het niet leuk als jezelf iets eenvoudigs krijgt terwijl jezelf zo je best hebt gedaan. Maar dat hoort wel bij het leven, iets met verwachtingen enzo.
quote:koos03 schreef op 05 december 2014 @ 13:21:

Ik vind eigenlijk dat de tijd van de surprises een beetje voorbij is.. Ik was en ben een enorme kneus met knutselen, net als mijn ouders.. Het was bij ons dan ook altijd een enorme ramp tot huilens aan toe om iets voor elkaar te krijgen..



En dan worden de surprises gekeurd? en alstie wordt afgekeurd? Kind want misschien toch nog z'n best heeft gedaan volledig in tranen..



Surprises moeten gewoon worden gedaan door groepjes mensen die vooraf allemaal weten waar ze aan beginnen en daar ook daadwerkelijk zin in hebben. Bij ons in de fam maar twee die dat leuk vinden: dus we doen het niet. Je surprise wordt alleen maar afgekeurd als je er niet je best op hebt gedaan. Die X-box doos dus. Zodra je echt zelf hebt geknutseld is het altijd goed. Het gaat er vooral om, te zorgen dat niemand zoiets krijgt als een ingepakte doos van het één of ander. Doordat de kinderen weten dat het gekeurd wordt proberen ze het ook niet meer.
Ik las gister over een 1e surprise die gemaakt was en kan mijn 1e gekregen surprise nog heel goed herinneren. Ik had namelijk ook veel tijd in de surprise gestopt en kreeg een soort vogelhuisje die was "ingekleurd" (lees er zaten wat strepen op).

Gedicht was ook een algemeen gedicht.

Ik kon wel huilen!



Jaren later snap ik waar eens surprise als dat vandaan kwam, jongen is jaar later naar speciaal onderwijs gegaan, gezin met 6 kinderen waarvan het huwelijk niet veel later eindigde. Nu weet ik dat surprise niet hoog op de prioriteitenlijst stond!



Controle door juf op 4-12... Tja wat wil je in 1 dag nog gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter maakt nog geen surprises, maar ik weet nog wel hoe het ging toen ik zelf klein was. Op de basisschool waren vrijwel alle surprises wel mooi omdat dat ook duidelijk gezegd werd dat het niet de bedoeling was dat je iets lulligs maakte. Op de middelbare school waren het negen van de tien keer kartonnen dozen met vieze smurrie erin. Toen was de lol er ook wel een beetje af.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 13:25:

[...]





Je surprise wordt alleen maar afgekeurd als je er niet je best op hebt gedaan. Die X-box doos dus. Zodra je echt zelf hebt geknutseld is het altijd goed. Het gaat er vooral om, te zorgen dat niemand zoiets krijgt als een ingepakte doos van het één of ander. Doordat de kinderen weten dat het gekeurd wordt proberen ze het ook niet meer.Maar dan wordt het dus afgekeurd, en dan? Moet dat kind dan in 1 dag een nieuwe, wel goede, surprise maken?
Ze zouden gewoon iedereen hetzelfde cadeautje moeten geven geen gedonder meer, herinner het me ook van vroeger, vreselijk die suprises maken.
quote:koos03 schreef op 05 december 2014 @ 13:22:

Verder is het voor je zoontje heel lullig.. Gewoon uit leggen en volgende keer beter. Gaat wel vaker gebeuren dat 'ie teleurgesteld wordt. Benadrukken hoe mooi de zijne was!!Het was mijn neefje en mijn zus doet dat zeker hoor! Ik snap alleen niet dat er ouders zijn die dit goed vinden.
Alle reacties Link kopieren
Of je nou oud bent of jong, teleurstellingen horen bij het leven, je leert er weer iets van. Ik heb ooit een klasgenoot aan wie ik een bloedhekel had verblijd met een vulpen in een rotte vis. De leraar werd er ook niet vrolijk van, het meurde nogal.
verba volant, scripta manent.
quote:Istar_ schreef op 05 december 2014 @ 13:26:

[...]



Maar dan wordt het dus afgekeurd, en dan? Moet dat kind dan in 1 dag een nieuwe, wel goede, surprise maken?quote:



bummer schreef op 05 december 2014 @ 13:26:

Controle door juf op 4-12... Tja wat wil je in 1 dag nog gaan maken.Het feit, dat het gecontroleerd wordt doet al een hoop. Sinds de invoering zijn er alleen in het eerste jaar surprises afgekeurd!
Mijn jongste heeft haar gebrek aan knutselgenen van mij geërfd. Daarbij wil ze dan ook nog eens het meeste zelf doen. We zijn dus al blij als een surprise herkenbaar is.

Vorig jaar kreeg zij de allermooiste surprise van de klas. Het was dus wel een beetje sneu dat zij toevallig net dát jongetje had We gaan wel altijd over budget met het cadeau dus daar kan niet over geklaagd worden. En dichten kunnen we ook.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk al die surprises. Hier geen knutsel kinderen en zelf heb ik er ook een hekel aan. En dan doe je zelf je best en krijgen ze zelf iets wat er niet uit ziet. Hoor om me heen dat het meer de ouders zijn die ze maken dan de kinderen zelf. Van mij mogen ze het afschaffen. Een cadeautje en een gedicht is ook leuk toch?
Tsja, mijn zoon had een paar jaar geleden dagen gezwoegd op zijn surprise maar de ontvangster vond zijn surprise "erg lelijk en veel te weinig cadeautjes"(ze kreeg voor het maximum afgesproken bedrag aan cadeautjes, precies wat er op haar lijstje stond...) en vond het ook nog eens nodig dat luidkeels door de klas te roeptoeteren. De juf greep wel in toen hij huilend bij haar kwam, maar hij heeft voorgoed een hekel aan het wicht.



Wat mij betreft mogen ze die hele surprise-meuk afschaffen. Niet iedereen is handig, of creatief of heeft ouders die die surprises in elkaar willen zetten, maar je wordt wel afgerekend op zo'n ding wat hooguit een paar dagen na Sinterklaas in de kliko verdwijnt.
quote:Dahlia74 schreef op 05 december 2014 @ 13:24:

Surprises keuren? Serieus?



Tja, de ene vindt dat nu eenmaal belangrijker dan de ander. De een is ook creatiever dan de ander. Het is zo als het is. Als kind is het niet leuk als jezelf iets eenvoudigs krijgt terwijl jezelf zo je best hebt gedaan. Maar dat hoort wel bij het leven, iets met verwachtingen enzo.Aan de ene kant helemaal mee eens. Onze kinderen leren ook zeker wel met teleurstellingen om te gaan. Aan de andere kant is dit op school en zoiets vind ik toch wel onder Hollandse normen en waarden vallen. Als je mee doet met de surprises dan doe je ook echt mee. Kinderen van Jehova's getuigen doen bijvoorbeeld niet mee, komen die dag niet eens naar school. Lijkt me sterk dat als je echt tegen surprises bent dat je dan door school gedwongen kunt worden mee te doen.
Ook dat hoort erbij. Ik heb een stapel kinderen. En ben altijd druk samen met ze aan de knutsel naast werk, sociale verplichtingen en huishouden, maar de lol zit hem in de voorpret en gezelligheid, en niet in wat je er eventueel voor terug krijgt. Teleurstellingen horen bij het leven. Net als (soms te hoge) verwachtingen.

En daarnaast ken je het verhaal erachter niet. Misschien is er wel een hele goede reden voor een eventueel karige surprise. Relax :-)
quote:TaraD schreef op 05 december 2014 @ 13:34:

Vreselijk al die surprises. Hier geen knutsel kinderen en zelf heb ik er ook een hekel aan. En dan doe je zelf je best en krijgen ze zelf iets wat er niet uit ziet. Hoor om me heen dat het meer de ouders zijn die ze maken dan de kinderen zelf. Van mij mogen ze het afschaffen. Een cadeautje en een gedicht is ook leuk toch?Ik heb dan wel knutsel kinderen, maar bewezen dyslectische dochter en niet bewezen mogelijk dyslectische zoon kunnen bijvoorbeeld heel slecht rijmen. Wij zijn hier voor de surprises!
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 13:34:

Tsja, mijn zoon had een paar jaar geleden dagen gezwoegd op zijn surprise maar de ontvangster vond zijn surprise "erg lelijk en veel te weinig cadeautjes"(ze kreeg voor het maximum afgesproken bedrag aan cadeautjes, precies wat er op haar lijstje stond...) en vond het ook nog eens nodig dat luidkeels door de klas te roeptoeteren. De juf greep wel in toen hij huilend bij haar kwam, maar hij heeft voorgoed een hekel aan het wicht.



Wat mij betreft mogen ze die hele surprise-meuk afschaffen. Niet iedereen is handig, of creatief of heeft ouders die die surprises in elkaar willen zetten, maar je wordt wel afgerekend op zo'n ding wat hooguit een paar dagen na Sinterklaas in de kliko verdwijnt.Echt mooie dingen staan hier soms maanden in huis!
Wij knutselen samen met de kinderen. Maar dit jaar hoefden we maar 1 surprise, 2 oudsten zitten op het voortgezet onderwijs en bij de ene gingen ze alleen maar film kijken en pepernoten eten en de ander hoefde alleen een gedicht bij het kadootje.

Jongste ga ik zo halen, ben benieuwd wat ze van zijn geknutselde legoblok vonden, jongetje had lego gevraagd maar dat koop je niet voor 4 euro dus vandaar eentje gemaakt en precies de andere dingen van zijn lijstje kon zoon kopen, helemaal zelf gedaan!



Ik was vroeger dat kind wat met een oude doos met gescheurde kranten aan kwam zetten. Thuis werd dit totaal niet begeleidt, je zocht het maar uit...Terwijl mijn oudere broers en zussen wel de meest geweldige surprises voor elkaar maakten. Onbegrijpelijk. Ik zorg er dus voor dat mijn kinderen altijd een mooie surprise hebben
Alle reacties Link kopieren
Wow..Nooit geweten dat er zoveel waarde werd gehecht aan surprises.

Misschien doordat ik er zelf nooit iets om gaf.

Ik donderde ze gelijk in de kliko en kan me geen enkele surprise meer herinneren die ik ooit gekregen heb :/

De gedichten bewaarde ik wel.



Zelf ben ik totaal niet creatief en mijn dochter ook niet dus die van haar winnen ook geen schoonheidsprijs.

Wel kiezen we heel zorgvuldig de cadeautjes en steken we een hoop tijd in een mooi gedicht.

Dat mensen echt teleurgesteld kunnen zijn over een surprise verbaast me

Al snap ik dat een ingepakte doos (zoals de surprise van TO's neefje) geen surprise mag heten hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven