Flut surprise

05-12-2014 13:14 275 berichten
Mijn neefje kwam helemaal teleurgesteld uit school daarnet. Hij had flink wat uurtjes aan zijn surprise geknutseld, maar wat hij kreeg was nogal makkelijk. Het kadootje van 3,50 in een sinterklaaspapiertje, in een lege doos van een X-box dat weer in sintpapier. Gedicht erbij over hoe graag hij een X-box wilde. Nou wil mijn neefje helemaal geen X-box dus het sloeg ook nog eens nergens op.



Nu hoor ik ook al scholen waar om dit soort redenen de surprise op 4 december gekeurd worden door de juf. Dus ik vraag me af of dit langzaam aan normaal gaat worden.



Zelf heb ik jaren geleden van een teamgenootje een klok met armen en benen gekregen. Vadertje tijd, met een gedicht over op tijd komen. Ging meer over haar zelf dan over mij, dus dat was een doorgeefsurprise maar dat had tenminste nog wel ooit iemand echt voor geknutseld.



Zoon had dit jaar ook niet zo'n zin, hij had een meisje getrokken waar hij best een beetje een hekel aan had. Hij heeft een zakje Engelse Drop gemaakt, van papiermaché. Niet heel origineel, maar wel heel behoorlijk voor wat betreft de uitvoering en afwerking.



Hoe doen jullie dit met jullie kinderen?
Dat is natuurlijk ook wat anders. Aan een dergelijk gedicht kun je zien dat het is gemaakt om doelbewust te kwetsen en daar mogen ouders best van op de hoogte worden gesteld.

Aan een klungelig geknutselde of "niet goed genoeg"-surprise kun je niet duidelijk aflezen dat dat opzet is.



Mijn oudste zoon kwam gisteren thuis zonder surprise. Een vriendin van hem had hem getrokken en hij weet dat zij in een rottige thuissituatie zit en worstelt met een aantal persoonlijke zaken. Hij nam het haar helemaal niet kwalijk dat zij geen surprise had gemaakt.

Aan de andere kant heeft hij een hele mooie surprise gemaakt voor de minst populaire jongen in de klas. Hij vond het sneu dat hij impopulair is en weinig aansluiting heeft. Jongen was er heel blij mee, hij gaat 'm in zijn kamer ophangen.
Hahaha, nou ik heb een stel pubers, ook eentje in de zesde en die maken nog elk jaar surprises, soms zelfs meerdere ( familie, vrienden, clubs, school)

Dus eat your hart out.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je neefje toch wel vrolijk uitgelachen zeker?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Broedkippetje schreef op 06 december 2014 @ 09:09:

Waarom trekt iedereen dat 'keuren' zo uit zijn verband terwijl TO al meerdere malen heeft toegelicht dat dat er is om te kijken óf er wel een surprise is gemaakt?

En dus niet om de surprises langs een lat van kwaliteitseisen te leggen.Ehm, TO schreef niet dat het alleen gaat of er wel een surprise is gemaakt, maar ook of de surprise meer is dan alleen een ingepakte doos, bijvoorbeeld. Als dat het geval was, moest er een andere worden gemaakt. Zij heeft het zelf ook keuren genoemd en als er simpelweg geen surprise is, hoeft het ook geen keuren te heten, maar controle.
En als je het nou niet als keuren ziet maar als hulp? Volgens mij zei Enn dat de juf ondersteuning kan bieden als een surprise nog niet wil lukken. Dan past ze dat de laatste dag nog een beetje mee aan. Want je weet ook niet hoe het kind die de surprise maakt zich voelt. Er wordt hier vanuit gegaan dat de maker trots is op zijn maaksel, en dat de juf hem dan de grond in boort, maar het kan ook zomaar zijn dat hij zich schaamt omdat het niet lukt. Dan is hulp toch prettig? De juf is toch niet achterlijk, die weet toch wel hoe ze zoiets opbouwend moet doen? Ik vond hulp vroeger heel fijn want ik kon (en kan) absoluut niet goed tekenen en knutselen.



(Vreemd eigenlijk dat ik goed kan schminken, nu ik erover nadenk. )
Dan had TO dat anders moeten verwoorden. Enn is niet de TO dus het kan daar ook anders gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 05 december 2014 @ 22:48:

In 3 kwartier van een melkpak, wc-rol, wat papier en verf een stoomboot gemaakt. Dus zelfs tijdgebrek is geen excuus Tenzij je 2 linkerhanden hebt
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 05 december 2014 @ 22:44:

Ik snap niet zo goed dat het niet bij school zou kunnen horen, 'je houdt niet van knutselen dus waarom moet je dat dan toch doen'.

Bij onderwijs hoort mi ook handvaardigheid /knutselen en daarnaast leer je aan een ander denken en je inleven. Vond de vergelijking met de sportdag ook een mooie: dan hou je je kind toch ook niet thuis onder het mom 'wij hebben niks met sport'



Zoon zit in groep 6 en had voor het eerst surprise. Ben bang dat we behoorlijk veel geholpen hebben (hij had de juf). Volgend jaar wat meer sturen en minder helpen



Over surprises voor een kind dat je niet zo mag: ik had als kind het lootje van de vechtersbaas van de klas, en ik was regelmatig het slachtoffer. Heb toen een boksbal gemaakt. Heeft echt geholpen: als hij weer irritant werd kon ik hem lachend zeggen dat hij zijn boksbal maar moest gebruiken Dit is toch een grapje hoop ik hè? Handvaardigheid is dan misschien goed voor de motoriek, maar dat vind ik echt niet te vergelijken met het belang van sport. En dat zeg ik terwijl mijn hekel aan handvaardigheid even groot is als mijn hekel aan sport Als het leren inleven in de ander geleerd moet worden tijdens handvaardigheid gaat er m.i. toch echt iets mis in de opvoeding (niet aan jouw opvoeding geadresseerd overigens, maar in het algemeen bedoel ik).
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ooowwww het is een serieuze discussie geworden.....
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 06 december 2014 @ 10:10:

Ooowwww het is een serieuze discussie geworden.....Gooi jij er even iets luchtigs in
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 06 december 2014 @ 10:16:

[...]





Gooi jij er even iets luchtigs in Ik kijk wel uit! Straks heb ik de surprise-politie op mijndak...
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een heel mooi zwembad gekregen, omdat ik volgens de surprisemaker aan zwemmen deed. In werkelijkheid deed ik dat al twee jaar niet meer. Dat vond ik net zo stom als geen surprise krijgen.



Dat was trouwens in groep 8
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 06 december 2014 @ 10:19:

[...]



Ik kijk wel uit! Straks heb ik de surprise-politie op mijndak...Ik lig al uren met ballonnen onder je tafel te wachten tot jij thuis komt en wij te voorschijn kunnen springen. Waar blijf je?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Jeetje het is een fikse discussie geworden terwijl ik Sint aan het vieren was. Het woord keuren was misschien wat fout gekozen. De school die ik ken controleert of er een surprise is, en of het iets meer is dan een ingepakte doos van het één of ander. En of de gedichten niet beledigend/bedreigend zijn. Zodat het feest zelf gezellig kan verlopen.



Ik heb overigens mijn neefje zelf niet gesproken. Woendsdag hadden mijn zussen en ik foto's van de gemaakte surprises van de jongens gedeeld en gisteren deelden we foto's van wat ze gekregen hadden. Ene neef had echt iets heel moois gekregen, surprise van mijn kind was geheel gesloopt om het cadeau er uit te halen en dus het neefje met de X-box doos. Waarover ik nog opmerkte dat de doos net echt leek en toen apte mijn zus dat de doos echt was. En dat neef best wel teleurgesteld was. Zus voedt neef op, dus daar is vast heel positief mee om gegaan. Ik was echter heel verbaasd dat dit bestaat. Op school van mijn kinderen komt dit nauwelijks voor. Daar zie je eerder te veel ouder hulp!



Inmiddels begrijp ik hier dat velen het maken van surprise dus helemaal niet serieus nemen. Ik vind dit wel belangrijk binnen de sociale omgangsvormen. Ik ken bijvoorbeeld ook een school waar kinderen voor elkaar, ook door middel van lootjes, een paasontbijt maken. Is ook lullig als iemand dat dan maar niet doet. Ik vind het een leuke traditie en blijf bij mijn standpunt dat als ouders het niks vinden, dat ze dan met school in gesprek moeten om het beleid te wijzigen. Je kunt iet eenzijdig afhaken.



Iemand schreef ook dat er soms in gezinnen geen geld is voor knutselspullen, oké dan kun je vast wel iets vragen op school. Wij maken altijd surprises van kosteloos materiaal en van wat er in huis is. Ik heb nog nooit iets gekocht ervoor. Vriendjes en vriendinnetjes konden hier ook altijd terecht voor hulp, of spulletjes.
Alle reacties Link kopieren
Sand, er heeft niemand gezegd dat men af wilde haken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lis een "surprise trauma"?
Alle reacties Link kopieren
quote:feow schreef op 06 december 2014 @ 10:35:

[...]





Ik lig al uren met ballonnen onder je tafel te wachten tot jij thuis komt en wij te voorschijn kunnen springen. Waar blijf je?Ik was nog ff mijn surprise voor vanavond opnieuw maken.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 06 december 2014 @ 10:05:

[...]



Handvaardigheid is dan misschien goed voor de motoriek, maar dat vind ik echt niet te vergelijken met het belang van sport. .Motoriek=Sport.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je, zou de juf deze afkeuren? En voldoe ik hiernee aan de sociale omgangsnormen wat betreft fatsoen enzo?



http://surprisemaken.picobit.nl/wp-cont ... izza-2.jpg
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
mijn kinderen zitten op een kunstmagneetschool dus hier zit het verweven met de gewone lesstof..en ze vinden daar creatieve ontwikkeling ook heel belangrijk naast alleen maar leren en stampen. Dus op deze school is het wel belangrijk en geen zin is geen optie. Het is niet zo dat er kunstenaars van school komen integendeel....alhoewel is sport net zo belangrijk vindt hoor.
Puck
Ik heb het andersom mee gemaakt. Ik verhuisde naar een andere stad en ging daar naar groep 8. Op de oude school deed niemand ontzettend zijn best, dus dat was ik niet gewend (thuis wel overigens, ik vind het nog steeds leuk). Op de nieuwe school maakte Ik een flutsurprise en kreeg ik een fantastisch knutselwerk. Wat voelde ik me stom! Ik had graag een waarschuwing gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frutje schreef op 06 december 2014 @ 13:35:

Ik heb het andersom mee gemaakt. Ik verhuisde naar een andere stad en ging daar naar groep 8. Op de oude school deed niemand ontzettend zijn best, dus dat was ik niet gewend (thuis wel overigens, ik vind het nog steeds leuk). Op de nieuwe school maakte Ik een flutsurprise en kreeg ik een fantastisch knutselwerk. Wat voelde ik me stom! Ik had graag een waarschuwing gehad.



Ik heb het 2x meegemaakt.

Bij de 1e keer dat we aan surprises op school deden had mijn beste vriendin geen surprise gemaakt en alleen een cadeautje gekocht. Ze had het niet begrepen. Ze voelde zich ontzettend lullig, moest huilen en schaamde zich. De meester heeft het heel leuk opgelost en we hebben ter plekke met de hele klas een surprise bedacht en gemaakt (grotendeels door de meester dan).



De 2e keer was in 1e klas middelbare school en toen had een popi-jongen echt een heel minimale surprise gemaakt (zoiets als suf cadeau in schoenendoos zonder verder iets) zonder gedicht voor de nerd van de klas. Die voelde zich echt ontzettend te kakken gezet en zo was het waarschijnlijk ook bedoeld.



Met dat in mijn achterhoofd vind ik een beetje sturing vanuit leerkrachten niet zo gek, en dat is dan echt niet gelijk een waslijst van eisen en een kwaliteitskeurmerk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 december 2014 @ 13:03:

[...]



Motoriek=Sport.



Grove motoriek is sport ja, fijne motoriek hoort echter wel bij handvaardigheid: knippen, plakken, vouwen e.d.



Maar wat doet het er verder ook toe, laat ik nou niet nog een discussie aanwakkeren
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Motoriek bestaat uit de grove- en de fijne motoriek. Sport ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde een verhaal van iemand wiens zoon geen surprise en cadeau heeft gehad. Dot bleek pas tijdens de viering in de klas. Bij de laatste surprise bleek pas dat hij niet aan de beurt was geweest. Zoon wordt erg gepest en degene die zijn lootje had getrokken heeft het gewoon weggegooid en er niets aan gedaan. De meester was woest en eiste te weten wie dat lootje had getrokken. Niemand deed een mond open. De kinderen hielden elkaar de hand boven hoofd. Verschrikkelijk om te horen. Beetje controle lijkt me altijd goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven