Flut surprise

05-12-2014 13:14 275 berichten
Mijn neefje kwam helemaal teleurgesteld uit school daarnet. Hij had flink wat uurtjes aan zijn surprise geknutseld, maar wat hij kreeg was nogal makkelijk. Het kadootje van 3,50 in een sinterklaaspapiertje, in een lege doos van een X-box dat weer in sintpapier. Gedicht erbij over hoe graag hij een X-box wilde. Nou wil mijn neefje helemaal geen X-box dus het sloeg ook nog eens nergens op.



Nu hoor ik ook al scholen waar om dit soort redenen de surprise op 4 december gekeurd worden door de juf. Dus ik vraag me af of dit langzaam aan normaal gaat worden.



Zelf heb ik jaren geleden van een teamgenootje een klok met armen en benen gekregen. Vadertje tijd, met een gedicht over op tijd komen. Ging meer over haar zelf dan over mij, dus dat was een doorgeefsurprise maar dat had tenminste nog wel ooit iemand echt voor geknutseld.



Zoon had dit jaar ook niet zo'n zin, hij had een meisje getrokken waar hij best een beetje een hekel aan had. Hij heeft een zakje Engelse Drop gemaakt, van papiermaché. Niet heel origineel, maar wel heel behoorlijk voor wat betreft de uitvoering en afwerking.



Hoe doen jullie dit met jullie kinderen?
quote:Yggdrasil- schreef op 05 december 2014 @ 13:38:

Ook dat hoort erbij. Ik heb een stapel kinderen. En ben altijd druk samen met ze aan de knutsel naast werk, sociale verplichtingen en huishouden, maar de lol zit hem in de voorpret en gezelligheid, en niet in wat je er eventueel voor terug krijgt. Teleurstellingen horen bij het leven. Net als (soms te hoge) verwachtingen.

En daarnaast ken je het verhaal erachter niet. Misschien is er wel een hele goede reden voor een eventueel karige surprise. Relax :-)Dat klopt, maar gemakzucht is niet echt een verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 05 december 2014 @ 13:20:

Ik knutsel met mijn kinderen, ook al zijn ze puber, ik vind het belangrijk dat er een sort of knappe surprise gegeven wordt. Wat je terugkrijgt is vaak bedroevend maar mijn kinders zijn trots op hun surprise en daar gaat het me om.



Ik ben trouwens vérre van een knutselmam, vind het elk jaar weer een beproeving.Echt? Jij gaat voor je puber nog zelf aan de knutsel? Bizar!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb mijn kinderen geleerd dat ze altijd hun best moeten doen voor een ander ook al vind je die niet aardig en dat het kan voorkomen dat je er zelf 1 terugkrijgt die niet zo mooi is. Ze hebben dus allebei (zoon voor het eerst) een mooie surprise geknutseld met wat hulp van mij waar ze allebei trots op waren. Toevallig kwamen ze allebei met een prachtige surprise naar huis die echt voor hun gemaakt was n.a.v. hobby.

I
Hier zie ik allemaal foto's op facebook voorbij komen waar ouders surprises hebben geknutseld ipv de kinderen zelf.

De prachtigste en ingwikkelste creaties komen voorbij.

Dat vind ik ook niet nodig.

Kindlief heeft hier zelf geknutseld en geschilderd. En dat is er ook wel aan af te zien ;)

Ik hou alleen in de gaten dat hij de tafel niet meeschilderd, er moeite voor doet, en het gedicht niet afraffelt met 4 zinnen.
quote:betjebig schreef op 05 december 2014 @ 13:28:

Mijn jongste heeft haar gebrek aan knutselgenen van mij geërfd. Daarbij wil ze dan ook nog eens het meeste zelf doen. We zijn dus al blij als een surprise herkenbaar is.

Vorig jaar kreeg zij de allermooiste surprise van de klas. Het was dus wel een beetje sneu dat zij toevallig net dát jongetje had We gaan wel altijd over budget met het cadeau dus daar kan niet over geklaagd worden. En dichten kunnen we ook.En dat mag bij ons dus niet. Kinderen krijgen van school 4 euro en meer mag niet. Dus kopen ze vaak iets van 3- 3.50 en de rest scheppen ze een paar snoepjes bij de drogist.
quote:chanella1 schreef op 05 december 2014 @ 13:41:

Wow..Nooit geweten dat er zoveel waarde werd gehecht aan surprises.

Misschien doordat ik er zelf nooit iets om gaf.

Ik donderde ze gelijk in de kliko en kan me geen enkele surprise meer herinneren die ik ooit gekregen heb :/

De gedichten bewaarde ik wel.



Zelf ben ik totaal niet creatief en mijn dochter ook niet dus die van haar winnen ook geen schoonheidsprijs.

Wel kiezen we heel zorgvuldig de cadeautjes en steken we een hoop tijd in een mooi gedicht.

Dat mensen echt teleurgesteld kunnen zijn over een surprise verbaast me

Al snap ik dat een ingepakte doos (zoals de surprise van TO's neefje) geen surprise mag heten hoor Dit dus, als dat kind nou nog van een andere doos, zelf een soort X-box doos gemaakt had, dan was het anders!
quote:ikbenmeereentje schreef op 05 december 2014 @ 13:46:

Hier zie ik allemaal foto's op facebook voorbij komen waar ouders surprises hebben geknutseld ipv de kinderen zelf.

De prachtigste en ingwikkelste creaties komen voorbij.

Dat vind ik ook niet nodig.

Kindlief heeft hier zelf geknutseld en geschilderd. En dat is er ook wel aan af te zien ;)

Ik hou alleen in de gaten dat hij de tafel niet meeschilderd, er moeite voor doet, en het gedicht niet afraffelt met 4 zinnen.Dat vind ik ook niet nodig. Ik geef wel advies, zorg voor materiaal. Help een handje maar dan houdt het wel op!
Alle reacties Link kopieren
Gaat er toch ook om dat je trots bent op je eigen surprise? Tuurlijk is het leuk als je zelf ook een leuke surprise terugkrijgt. Maar het zelf maken van een leuke surprise kan best dankbaar zijn. Je ziet dat de ander er lol van heeft en dat is al de helft van je plezier + de voorpret die je er zelf bij hebt.
quote:bestpittig schreef op 05 december 2014 @ 13:53:

Gaat er toch ook om dat je trots bent op je eigen surprise? Tuurlijk is het leuk als je zelf ook een leuke surprise terugkrijgt. Maar het zelf maken van een leuke surprise kan best dankbaar zijn. Je ziet dat de ander er lol van heeft en dat is al de helft van je plezier + de voorpret die je er zelf bij hebt.



Helemaal mee eens, hier altijd veel lol gehad met maken. Ooit twee surprises gemaakt, dochter en vriendin uit andere klas, van een ballon en papiermaché. Stonden op een vaas, midden op de eetkamertafel te drogen. Toen heeft zoon het licht aan gedaan, en door de warmte werden de ballonnen groter en scheurden de surprises. Volgende dag, nieuwe poging!



Toch kan ik me de teleurstelling wel voorstellen als je iets krijgt, met gedicht en dat allebei niet voor jou bestemd lijkt!
....maar dat weet je niet.....

(Reactie op die gemakzucht)
quote:Yggdrasil- schreef op 05 december 2014 @ 13:57:

....maar dat weet je niet.....

(Reactie op die gemakzucht)Dat klopt, alleen als je al zes jaar bij dezelfde kinderen in de klas zit, heb je soms wel een vermoeden. Nou ken je meestal niet al het leed, dat zich achter de voordeur afspeelt, dus het blijft een mening, maar toch. Ik ken ook moeders die praten over al dat surprise gezeik.' Dus dat kleurt mijn mening dan wel wat.
In vergelijking met sommige ouders hier ben ik dan ook gemakzuchtig. Terwijl wij echt originele surprise hadden (zelfgemaakte kaars en gefiguurzaagde ballerina bijvoorbeeld) heb je altijd baas boven baas, ik zag bijvoorbeeld een houten vliegende hollander voorbij komen. Zelfgemaakt hè. Dat gaat mij qua bewerkelijkheid echt te ver. Ik zou met al die kinderen van mij ook niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, oudste komt zo uit school. Heb via de besloten schoolsite al gezien welke suprise hij gekregen heeft . Volgens mij best leuk.

Vorig jaar had hij zijn vriendje en hadden we (ja, wij helpen mee) een supermooie surprise gemaakt, grotendeels door zoon uitgevoerd. Wel op aanwijzing van ons natuurlijk. Het was dus ook makkelijk iets te verzinnen. Maar man, man, wat had hij er lol in. Elke avond aan het verfen, knippen, plakken etc.



En dit jaar, een meisje uit zijn klas die ook nog eens allerlei algemene zaken op haar "dit-ben-ik-lijstje" had geschreven. Niks duidelijks over hobby oid. Het was dus moeilijk iets te verzinnen en dat was aan zoon te merken. Hij had er duidelijk weinig zin in om iets te maken.

Was een mooie les om hem duidelijk te maken dat je ook specfieke dingen over jezelf moet opschrijven zodat de gever ael aanknopingspunten heeft.



Hier mogen ze trouwens geen kadootje, alleen suprise en gedicht. Vind ik wel jammer, de lol is wat mij betreft ook juist dat er gesloopt moet worden (of niet natuurlijk) en dat je met een leuk, klein, kadootje naar huis gaat.
In vergelijking met sommige ouders hier ben ik dan ook gemakzuchtig. Terwijl wij echt originele surprises hadden (zelfgemaakte kaars en gefiguurzaagde ballerina bijvoorbeeld) heb je altijd baas boven baas, ik zag bijvoorbeeld een houten vliegende hollander voorbij komen. Zelfgemaakt hè. Dat gaat mij qua bewerkelijkheid echt te ver. Ik zou met al die kinderen van mij ook niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert :-)
Alle reacties Link kopieren
Serieus, surprises keuren?? Het moet niet gekker worden.
Dat hoort er toch gewoon bij? Soms krijg je een leuke surprise en soms valt het tegen. Het gaat toch ook gewoon om de lol van het maken en bedenken van een surprise en niet zozeer om te krijgen. Het is net het echte leven .



Ik ga trouwens echt geen surprises maken voor mijn kinderen. Ik wil best meedenken en een beetje meehelpen, maar volgens mij is het juist de bedoeling dat het kind de surprise zelf maakt, al dan niet mooi.



Natuurlijk is het sneu, maar in zo'n geval zou ik zeggen "gevalletje pech en denk er maar aan hoe mooi en leuk om te maken je eigen suprise was".



Surprises keuren? Volgens mij kun je je tijd als school nuttiger gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een cadeautje kopen en klaar. Wat een gedoe zeg over een surprise, mijn hemel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn topidee voor een surprise wordt hier al jaren door beide kinderen afgefakkeld. We hebben op zolder een grote zak met knuffelbeesten die om onduidelijke redenen bewaard moeten blijven. Het lijkt mij hartstikke leuk om in zo'n beest een cadeautje te doen, en hem dan weer netjes dicht te naaien.

Of is het dan niet ambachtelijk genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een verschrikking. Mijn zoontje kwam vorige week donderdag met het bericht dat hij (groep 4) ook een surprise moest maken. Ik heb echt twee linkerhanden en vond het vroeger al vreselijk. Hij had er zelf ook totaal geen zin in, ik moest hem er echt bij sleuren om ook wat te doen. Onze surprise was dan ook niet om aan te zien, ik kan het gewoon echt niet. Ik vond het wel zielig voor degene die hij getrokken had, maar ik ben gewoon echt heel slecht in knutselen en mijn zoon ook. Mijn man heeft er gisteravond laat nog een gedicht bij bedacht.



Ik vind het belachelijk om kinderen in groep 4 al een surprise te laten maken. Dat kunnen ze toch helemaal nog niet op die leeftijd. Het arme kind gelooft nog in Sinterklaas en was half in tranen dat hij geen cadeautje van Sinterklaas kreeg op school. En op het plein hoorde ik alle moeders al tegen elkaar: heb jij hem al af, nou ik nog niet helemaal hoor, oh nou die van mij is al klaar. En ik zag ook wel dat sommigen er echt veel werk aan besteed hadden. Het leek wel een wedstrijd tussen ouders wie de mooiste surprise had gemaakt. Als ze die van ons hadden afgekeurd had ik mijn zoon vandaag thuis van school gehouden, denk ik. Gelukkig werd ie niet gekeurd.
..
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat heb idee heb ik ook steeds meer. Dat het een soort wedstrijdje wordt wie de mooiste surprise heeft. Hebben die moeders (ouders) dan echt niets beters te doen dan een surprise te maken, waaraan je ziet dat ie te ingewikkeld is om door het kind zelf gemaakt te zijn.
Maar ja, als je surprises "afgekeurd" of afgefakkeld worden krijg je het als ouder ook als snel op je bordje geschoven.

Mijn man is een hele goede surprisemaker en hij maakt sinds het surprisedebacle van zoon die surprise maar weer samen met hem. Want zoon wil geen herhaling van het onbeschofte gekakel van het kind in groep 5 en de lol van een surprise maken is er voor hem wel af.



Maar ze bedenken en voeren wel een surprise uit die niet overduidelijk door een ouder is gemaakt, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 05 december 2014 @ 14:22:

Ik vind het echt een verschrikking. Mijn zoontje kwam vorige week donderdag met het bericht dat hij (groep 4) ook een surprise moest maken. Ik heb echt twee linkerhanden en vond het vroeger al vreselijk. Hij had er zelf ook totaal geen zin in, ik moest hem er echt bij sleuren om ook wat te doen. Onze surprise was dan ook niet om aan te zien, ik kan het gewoon echt niet. Ik vond het wel zielig voor degene die hij getrokken had, maar ik ben gewoon echt heel slecht in knutselen en mijn zoon ook. Mijn man heeft er gisteravond laat nog een gedicht bij bedacht.



Ik vind het belachelijk om kinderen in groep 4 al een surprise te laten maken. Dat kunnen ze toch helemaal nog niet op die leeftijd. Het arme kind gelooft nog in Sinterklaas en was half in tranen dat hij geen cadeautje van Sinterklaas kreeg op school. En op het plein hoorde ik alle moeders al tegen elkaar: heb jij hem al af, nou ik nog niet helemaal hoor, oh nou die van mij is al klaar. En ik zag ook wel dat sommigen er echt veel werk aan besteed hadden. Het leek wel een wedstrijd tussen ouders wie de mooiste surprise had gemaakt. Als ze die van ons hadden afgekeurd had ik mijn zoon vandaag thuis van school gehouden, denk ik. Gelukkig werd ie niet gekeurd.



Dat is 'tegenwoordig' het nadeel, dat veel ouders zich overal mee willen bemoeien en tegen elkaar opbieden over het leukste kind, beste citoscores en dus ook de mooiste surprise.

Het maakt helemaal niet uit of een surprise een beetje mislukt is, het gaat om het idee en om het feit dat je er moeite in hebt gestoken. Juist de lelijkste surprises zijn soms de grappigste. Een tot in de puntjes uitgewerkte surprise vind ik minder leuk dan een origineel, maar wat minder netjes uitgewerkt, idee.

Jammer dat er ouders zijn die de surprises maken, dat neemt de lol wel een beetje weg.
Mijn hemel, wat een toestand. Ik maak me ineens helemaal druk.



Niet eens zo over de surprise, los van het feit dat ik haar wel heb moeten manen op tijd te beginnen.

Ik heb een knutselkind en ze heeft iets heel moois gemaakt, vind ik. Maar ik heb er niet bij stil gestaan dat het zo'n toestand is kennelijk.



Wij deden op school helemaal niet aan suprises en thuis deden we alleen aan gedichten. Dus ik ben er niet zo bekend mee.



Maak me nu, door dit topic, ineens druk om het cadeautje. Het mocht niet meer dan 3,50 kosten. Maar dochter heeft 1 cadeautje gekocht van 3 euro en de rest heeft ze snoepgoed van gekocht. Nu lees ik hier over meerdere cadeautjes. Is dat dan de bedoeling, dat je meerdere cadeautjes geeft?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ben ik blij dat onze oudste nog echt Sinterklaasfeest op school heeft zonder surprises.

Net als traktaties wordt dit ook weer zo'n prestigeprojectjes van ouders (vooral moeders) en tussen ouders.

Toen ik destijds voor het eerst een surprise moest maken wist ik echt niet wat ik moest en degene die ik had was ook teleurgesteld. Tja jammer, niet iedereen houdt van knutselen en ouders hebben soms ook wel wat anders aan hun hoofd.
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 14:29:

Maar ja, als je surprises "afgekeurd" of afgefakkeld worden krijg je het als ouder ook als snel op je bordje geschoven.

Mijn man is een hele goede surprisemaker en hij maakt sinds het surprisedebacle van zoon die surprise maar weer samen met hem. Want zoon wil geen herhaling van het onbeschofte gekakel van het kind in groep 5 en de lol van een surprise maken is er voor hem wel af.



Maar ze bedenken en voeren wel een surprise uit die niet overduidelijk door een ouder is gemaakt, dat wel.Dat keuren klinkt natuurlijk groter dan het is. Het voorkomt alleen dat iemand niets of zo-goed-als-niets krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven