Flut surprise

05-12-2014 13:14 275 berichten
Mijn neefje kwam helemaal teleurgesteld uit school daarnet. Hij had flink wat uurtjes aan zijn surprise geknutseld, maar wat hij kreeg was nogal makkelijk. Het kadootje van 3,50 in een sinterklaaspapiertje, in een lege doos van een X-box dat weer in sintpapier. Gedicht erbij over hoe graag hij een X-box wilde. Nou wil mijn neefje helemaal geen X-box dus het sloeg ook nog eens nergens op.



Nu hoor ik ook al scholen waar om dit soort redenen de surprise op 4 december gekeurd worden door de juf. Dus ik vraag me af of dit langzaam aan normaal gaat worden.



Zelf heb ik jaren geleden van een teamgenootje een klok met armen en benen gekregen. Vadertje tijd, met een gedicht over op tijd komen. Ging meer over haar zelf dan over mij, dus dat was een doorgeefsurprise maar dat had tenminste nog wel ooit iemand echt voor geknutseld.



Zoon had dit jaar ook niet zo'n zin, hij had een meisje getrokken waar hij best een beetje een hekel aan had. Hij heeft een zakje Engelse Drop gemaakt, van papiermaché. Niet heel origineel, maar wel heel behoorlijk voor wat betreft de uitvoering en afwerking.



Hoe doen jullie dit met jullie kinderen?
quote:minnimouse schreef op 05 december 2014 @ 17:33:

[...]





Ja ontzettend grappig en vooral omdat jij blijkbaar het verschil niet begrijpt.



In dit topic gaat het over het maken van een surprise. Wat je onder een surprise verstaat is geheel aan jou maar als iemand daar een doos met snippers onder verstaat is dat zijn goed recht. Feit is wel dat kind een surprise heeft gekregen.



In dat andere topic ging het om cadeaus. Als je in de klas 26 kinderen wel een cadeau geeft en 2 niet, is dat iets totaal anders.



Wat wilde je nou precies zeggen met je reactie? Wilde je me een hak zetten ofzo? Feit is dat wij blijkbaar een andere mening hebben over dit onderwerp. Helemaal prima hoor maar op deze manier ga ik met jou niet discussiëren.



Nee hoor mijn reactie stond bij jouw opmerkingen over het leren omgaan met teleurstellingen. En over het feit dat je het prima vindt dat alle kinderen iets dat met zorg gemaakt is krijgen en dat ene kind niet. "Helemaal niet erg dat je prinsesje wat minder krijgt dan anderen....."

Vond het wel grappig.
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 17:36:

[...]





Nooit van forumetiquette gehoord? Het wordt nogal onbeschoft gevonden om in een topic posts uit een ander topic van een forummer erbij te halen.Zeker van gehoord. En daar valt dit niet onder.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je vreselijk kinderachtige reactie in het andere topic stop ik met jou, Vikki. Je bent heel erg triest als je via een ander topic je gelijk wilt halen. En waarom? Een andere mening hebben mag en kan.
quote:minnimouse schreef op 05 december 2014 @ 17:38:

Gezien je vreselijk kinderachtige reactie in het andere topic stop ik met jou. Je bent heel erg triest als je via een ander topic je gelijk wilt halen. En waarom? Een andere mening hebben mag en kan.



Ach, misschien komt het wel door je toon van "discussiëren" .



Geen punt, vanaf nu sta je onder de negeer.
quote:vikki schreef op 05 december 2014 @ 17:37:

[...]





Zeker van gehoord. En daar valt dit niet onder.



Eh, jawel. Je haalt geen quotes uit andere topics om een forummer in een ander topic daarmee om de oren te slaan.

Kwestie van fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vikki schreef op 05 december 2014 @ 17:37:

[...]





Zeker van gehoord. En daar valt dit niet onder.



Als het letterlijk quoten van iemands berichten in een ander topic niet valt onder het erbij halen van wat iemand in een ander topic zegt, wat valt er dan nog wél onder?

Ik reageer omdat ik dat zelf ook een best wel vreemd en ook vervelend vind als dat gebeurt.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 17:41:

[...]





Eh, jawel. Je haalt geen quotes uit andere topics om een forummer in een ander topic daarmee om de oren te slaan.

Kwestie van fatsoen.Ik ga er geen welles nietes van maken. On topic!!
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool van mijn jongste krijgen de kinderen uitleg over de afspraken. Deze krijgen wij ook in een mail met nog extra uitleg voor de ouders.



Er mag geen 'viezigheid' worden gebruikt, geen snippers of piepschuimenbolletjes ( met als tactische reden: dat geeft teveel troep) , de surprise moet iets voorstellen.

Naar ouders toe nog extra dat er ondersteuning mag zijn maar het kind moet het zelf doen.

Op het lootje schrijven de kinderen naast de wensen ook andere zaken ( hobby's, sport, lievelingsdier, -kleur etc), ze krijgen uitleg hoe dat naar een sursprise te vertalen.

De knutseljuf heeft vanaf het moment dat de lootjes zijn getrokken elke dag een half uur 'spreekuur' voor tips and tricks.



Er is een tijd geweest dat je zag dat ouders erg veel input hadden op de surprise, dat is wel veranderd door de aandacht naar de kinderen toe hoe het aan te pakken. Het gaat nu weer om het idee en de zorg, niet de uitvoering.



Er wordt op deze school ook vooraf gekeken naar de sursprises ( = dus moet er al op dinsdag worden ingeleverd) maar alleen voor de afspraken.

Sinds de inbreng vd ouders weer is geminimaliseerd zie ik weer leuke eenvoudige susprises.



Zoon, minecraft-fanaat, kreeg een sursprise van allemaal doosjes die in de vorm van een minecraftpoppetje aan elkaar waren geplakt . Niets ingewikkelds en erg leuk.

Ik zag meerdere kinderen naar buiten komen met kooien ( huisdier: rat, cavia, konijn, hamster denk ik) in verschillende uitvoeringen, sommigen echt met spullen die je hebt/vindt, eigenlijk zoals het hoort.



Duidelijkheid vanuit school helpt ( wat mag niet) en evt hulp aanbieden. Er zijn kinderen die thuis geen hulp krijgen bijv. Ze dan helpen vanuit school is prima toch?
Je bent zelf een theepot
Mijn ene kind is een ontzettende knutselaar, de andere niet. Ik vind dat de kinderen (hier pas vanaf groep 6 surprises) het voornamelijk zelf moeten doen. Die van het ene kind zal geheid mooier worden dan van de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 05 december 2014 @ 16:36:

Prima surprise, toch, zo'n brood ?Ik voelde me echt lullig, maar hoor net dat het wel ok was..
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 13:25:

[...]





Je surprise wordt alleen maar afgekeurd als je er niet je best op hebt gedaan. Die X-box doos dus. Zodra je echt zelf hebt geknutseld is het altijd goed. Het gaat er vooral om, te zorgen dat niemand zoiets krijgt als een ingepakte doos van het één of ander. Doordat de kinderen weten dat het gekeurd wordt proberen ze het ook niet meer.Ik las hier van de week nog een topic over hoeveel mensen in de shit zitten. Financieel gezien. Kan je ook niet van verwachten dat er voor (voor hen!) veel geld aan knutselspullen wordt uitgegeven.
quote:minnimouse schreef op 05 december 2014 @ 17:14:

[...]





Kinderen leren er ook van als ze een keer een teleurstelling te verwerken krijgen. Een zorgvuldig geknutselde stoomboot geven en een doos met snippers krijgen is echt het einde van de wereld niet hoor.Daar leren kinderen ook van, best wel sneu maar toch.
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 15:03:

[...]





Dat zou mij dan ook te ver gaan, maar jeetje, het kan toch ook niet zo zijn dat je gewoon niets doet en er nog mee weg komt ook! Het is geen fucking misdaad.
Alle reacties Link kopieren
Hier moet ook de surprise een dag van te voren ingeleverd worden. maar niet om te keuren maar om er zeker van te zijn dat iedereen wel een suprise krijgt.Liever een flutsurprise dan GEEN surprise



Hier moeten wel de bonnetjes vn de kadootjes ingeleverd worden zodat iedereen ook daadwerlijk iets van 5 euro krijgt en de een niet meer meer of minder dan de ander. Goede zaak vindt ik. ze zitten sinds dit jaar wegens verhuizing op dezea school



Op de oude school was er een meisje dat gepest werd in die klas. een van de pestkoppen had haar getrokken en heeft GEEN surprise gemaakt en heeft dus niets gehad..dus dag van te voren inleveren vindt ik niet meer dan normaal (jammer genoeg heeft at jochie een moeder die het dan ook niet zegt maak een surprise ..dat had ik nml wel gedaan)
Puck
quote:vikki schreef op 05 december 2014 @ 17:01:

[...]





Nee hoor dat hebben de moeders echt niet verzonnen. Gewoon normaal "fatsoen".Er is helemaal niks mis met een door een 7 jarige zelfgemaakte grabbelton. De arrogantie om dat geen fatsoen te noemen is lachwekkend.
quote:vikki schreef op 05 december 2014 @ 17:21:

[...]





Grappige reactie, zeker in combinatie met jouw bericht in een ander topic:





[...]





Ja want Sinterklaas en je moeder is hetzelfde.

En bovendien mag je niet quoten uit een ander topic. Moet je zo je gelijk halen?
.
quote:Star schreef op 05 december 2014 @ 18:04:

[...]





Er is helemaal niks mis met een door een 7 jarige zelfgemaakte grabbelton. De arrogantie om dat geen fatsoen te noemen is lachwekkend.Dat zegt ook helemaal niemand. Dit ging om een doos van een strijkijzer vol gescheurde kranten. Een leuke beplakte doos met snippers en nepcadeautjes is prima.
quote:vikki schreef op 05 december 2014 @ 18:10:

[...]





Dat zegt ook helemaal niemand. Dit ging om een doos van een strijkijzer vol gescherde kranten. Een leuke beplakte doos met snippers en nepcadeautjes is prima.En als dat kind het helemaal zelf verzonnen en gemaakt heeft dan heeft dat helemaal niks met fatsoen te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 december 2014 @ 18:08:

[...]





Ja want Sinterklaas en je moeder is hetzelfde.

En bovendien mag je niet quoten uit een ander topic. Moet je zo je gelijk halen?
quote:Star schreef op 05 december 2014 @ 18:12:

[...]





En als dat kind het helemaal zelf verzonnen en gemaakt heeft dan heeft dat helemaal niks met fatsoen te maken.Dan zijn we het inderdaad eens.
Ik ben zo blij dat ik nu op een school werk waar we geen surprises doen. Niet alleen liggen de verwachtingen nogal uiteen, zoals je hier kan lezen. Maar zo'n ochtend is ook verschrikkelijk saai. Het is leuk als jouw surprise uitgepakt wordt en als je zelf een surprise uit mag pakken. De rest van de tijd is het stil zitten op je stoel. Vaak lukt het niet eens om alle surprise binnen de schooltijd uit te pakken.

En als je niet de surprises van te voren laat inleveren komt het dus voor dat er kinderen zonder surprise naar school komen en wel een surprise krijgen of ook meegemaakt dat een kind twee surprises kreeg en een ander niets, had een van de kinderen de naam niet goed gelezen.

Verder liever een door een kind geknutselde tv van een doos, dan een door een moeder perfect geknutselde surprise. Maar alleen een ingepakte doos kan ook niet. Dan het cadeau, niet iedereen koopt een cadeau/cadeautjes voor het afgesproken bedrag, de ander gaat er flink overheen.

Wij doen het dobbelsteenspel, iedereen koopt een cadeautje voor iemand anders en dan kijken of je het cadeau wat je graag wil kan krijgen. Zijn ze het spel zat, dan stoppen we en gaan we lekker iets anders doen. Met de taalles hebben ze wel een gedicht voor iemand moeten schrijven en lootjes getrokken hiervoor, maar dat is allemaal op school gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond surprises maken altijd erg leuk. De reactie van de ontvanger vond ik wel belangrijk. Maar wat ik zelf kreeg niet echt. Ik heb als kind een keer een met krantenpapier ingepakt dubbeltje. Dat kwam van een jongen uit de klas die hele arme ouders had. Ik had veel medelijden met hem. Maar het was niet leuk om te krijgen. Toen heeft de juf helemaal speciaal voor mij een surprise gemaakt met kado. Het was een kauwgumballenboom. Dat vond ik echt geweldig en daarmee was het dubbeltje vergeten. Ik had geen hekel aan die jongen daarna omdat ik zelf ook wel begreep dat hij het niet had gedaan om mij te pesten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 05 december 2014 @ 16:15:

[...]





Ik vind een minder geslaagde surprise nog steeds een surprise hoor! Ik vind alleen een ingepakte doos geen surprise. Als je een lege muesli doos, met geprinte X-box logo's beplakt, vindt ik het ook al een surprise. Maar een lege X-box doos is wel heel weinig werk natuurlijk. Zeker als de ontvanger niks heeft met X-box.



Ja, en? Ik snap echt niet waarom jij je dat aantrekt. Als jij je dat aantrekt en er wat over zegt, ja, dan vind kind het natuurlijk ook geen leuke surprise meer.

En als je dat niet zelf genoemd hebt en kind begint erover, dan relativeer je dat/leg je iets uit en klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 05 december 2014 @ 17:08:

[...]





Sjonge jonge, dat heb ik toch helemaal niet gezegd dat ik ergens niet aan mee wil doen? Ik zeg gewoon dat er (in het algemeen) ouders zijn die geen tijd/geen zin of andere prioriteiten hebben. Kun jij bloedfanatiek zijn, een ander is dat niet en het is niet aan jou, je kind of de school om daarover te oordelen.



Er is in dit topic wel degelijk gezegd dat er moeders hysterisch verhaal gingen halen omdat de surprise niet goed genoeg was en dat kinderen klaagden omdat hun surprise niet naar wens was. Sorry maar dan spoor je gewoon niet. Iemand anders gaf het ook al aan: het is gewoon leuk als de kinderen zelf wat knutselen, al die bloedfanatieke ouders halen het leuke aspect er wel vanaf.



En van je zin "En laat niet je eigen kind wel een bloedig in elkaar gedraaide surprise en gedicht in ontvangst nemen zonder dat het zelf hetzelfde doet voor een ander" krijg ik echt de kriebels. Ten eerste heb ik nergens gezegd dat mijn kind (die ik niet eens heb) wel dingen in ontvangst zou mogen nemen en voor een ander geen moeite zou willen doen. Het gaat gewoon om de hele hetze er omheen, dat het belangrijker gemaakt wordt dan het is, daar krijg je teleurgestelde kinderen van én dat je gewoon niet voor een ander hoeft te praten in verband met het maken van surprises. Als iemand een ingepakte XBOX doos goed vond, dan is dat zo. Beetje stom om daarover te gaan lopen klagen. En "bloedig in elkaar gedraaide surprise"?? Waar is de kotssmiley als je hem nodig hebt?Dit was een reactie op een kind dat geen surprise en gedicht had gemaakt.

Dus een ander kind, dat zelf wel moeite heeft gestoken in een surprise en gedicht, krijgt dat niet terug.

Daarvan zei jij dat jij het belachelijk vond als juf dat zou terugkoppelen aan ouders.

Want school dringt het maar op terwijl niet iedereen er tijd of zin in heeft.

Bovendien zou het volgens jou om het cadeau gaan en niet op de surprise.



Dáár reageerde ik op. Als je kind zelf niet van plan is om een surprise te maken, leer je kind dan ook dat het niet netjes is dat niet vooraf te melden en zelf wel een surprise is ontvangst te nemen.

Waarbij ik met 'je' niet letterlijk jou bedoel maar mensen die jouw mening delen.



En hoe je het ook wendt of keert met alle gedachtes over gegeven paarden erbij: het is gewoon echt niet leuk om zelf wel je best te doen op een surprise en niks terug te krijgen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven