Flut surprise

05-12-2014 13:14 275 berichten
Mijn neefje kwam helemaal teleurgesteld uit school daarnet. Hij had flink wat uurtjes aan zijn surprise geknutseld, maar wat hij kreeg was nogal makkelijk. Het kadootje van 3,50 in een sinterklaaspapiertje, in een lege doos van een X-box dat weer in sintpapier. Gedicht erbij over hoe graag hij een X-box wilde. Nou wil mijn neefje helemaal geen X-box dus het sloeg ook nog eens nergens op.



Nu hoor ik ook al scholen waar om dit soort redenen de surprise op 4 december gekeurd worden door de juf. Dus ik vraag me af of dit langzaam aan normaal gaat worden.



Zelf heb ik jaren geleden van een teamgenootje een klok met armen en benen gekregen. Vadertje tijd, met een gedicht over op tijd komen. Ging meer over haar zelf dan over mij, dus dat was een doorgeefsurprise maar dat had tenminste nog wel ooit iemand echt voor geknutseld.



Zoon had dit jaar ook niet zo'n zin, hij had een meisje getrokken waar hij best een beetje een hekel aan had. Hij heeft een zakje Engelse Drop gemaakt, van papiermaché. Niet heel origineel, maar wel heel behoorlijk voor wat betreft de uitvoering en afwerking.



Hoe doen jullie dit met jullie kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Tsjongejonge, wat een gekattenkop op deze feestavond.



Wel of geen surprise, who cares.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zit mijn zoon in het laatste basisschool jaar, laatste surprise is hier vanmorgen de deur uitgegaan, de vlag kan uit. Ik vind het dus helemaal niet gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 05 december 2014 @ 21:47:

Gelukkig zit mijn zoon in het laatste basisschool jaar, laatste surprise is hier vanmorgen de deur uitgegaan, de vlag kan uit. Ik vind het dus helemaal niet gezellig.



Weet je zeker dat ze het niet meer doen op de middelbare school?

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik denk dat iedereen wel eens een flutsurprise of erger nog, geen surprise heeft gekregen. Ik ook. En ik weet het nog steeds, terwijl ik me de goede surprises niet kan herinneren. Het had dus wél impact. Triest dat je negatieve dingen beter herinnert dan positieve, en dat terwijl ik mezelf best een positief persoon vind. Maar anyway, ik vind het eigenlijk wel een goede oefening voor kinderen. Iets maken voor een ander, ergens zorg aan besteden. Al is de uitwerking nog zo slecht, het gaat om het gebaar. Dat idee. Dus als de juf hier een beetje in stuurt, och, ik zie het probleem niet. Maar ik heb zelf nog geen kinderen in de surprise leeftijd. Misschien denk ik er dan wel heel anders over want oh, ik ben daar zo slecht in...
anoniem_6557ef461e604 wijzigde dit bericht op 05-12-2014 22:08
Reden: taalvautje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:peach1990 schreef op 05 december 2014 @ 13:18:

lullig is dat altijd.

toen ik.nog op school zat moest ik van mijn ouders altijd wat moois maken ongeacht of ik iemand wel.of niet aardig vond.



maar er zijn er altijd een paar bij die het afraffelen en dat is dan zielig voor degene die het krijgt zeker als de rest van de klas een hele mooie suprise krijgt.



Zielig? Meen je dit? Hmm ik vrees dan dan ik vroeger heel veel kinderen teleurgesteld heb, en mijn zus ook trouwens ik heb nooit begrepen waarom er surprises gemaakt morgen worden. Begrijp het idee erachter gewoon niet en vind het onzin. Waarom moet je verplicht iets in elkaar knutselen als je niet van knutselen houdt. Doe dat lekker als vrijetijdsbesteding, niet als Sinterklaasverplichting denk ik dan.



Mijn ouders denken er net zo over, dus als wij vroeger een surprise moesten maken zei mijn moeder ook gewoon dat ik een jutezak kon maken en daar de cadeaus in doen. Ik heb nooit bedacht dat de ontvanger dat vervelend zou vinden, heb altijd het idee dat mensen het vooral leuk vinden om te maken, niet ontvangen. De surprises die ik ontving gingen thuis ook regelrecht de prullenbak in, wat moet ik nou met een in elkaar gelijmde stoomboot? Serieus?



Maar ik begrijp dat ik niet echt de maatstaaf ben, dus mocht ik ooit kinderen krijgen dan zal ik ze beter opvoeden
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ja!



En anders ga ik gillen.
Hier wordt er een hoop tijd in gestoken. Mijn man helpt met het knutselen, ik help met het gedicht.



Vandaag hebben we 2 surprises afgeleverd op school en beide werden als zeer mooi ervaren.
Het is denk ik hetzelfde gevoel dan als je zelf een attent persoon bent, iemand altijd belt op belangrijke momenten, kaartjes stuurt, mooie cadeautjes bedenkt en een mand samenstelt....en dat je dan zelf op je verjaardag van dat persoon hooguit een bos bloemen van de benzinepomp krijgt. Zoiets. Je kunt er niks van zeggen want niet iedereen denkt hetzelfde, maar het steekt wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 05 december 2014 @ 13:26:

[...]



Maar dan wordt het dus afgekeurd, en dan? Moet dat kind dan in 1 dag een nieuwe, wel goede, surprise maken?Nee, kind maakt in overleg/samenwerking met de juf de surprise zo dat het echt leuk is om te krijgen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Zusenzoo schreef op 05 december 2014 @ 21:47:

Gelukkig zit mijn zoon in het laatste basisschool jaar, laatste surprise is hier vanmorgen de deur uitgegaan, de vlag kan uit. Ik vind het dus helemaal niet gezellig.Mijn oudste zit in de derde van het vo en ze doen nog steeds aan surprises. Volgens mij kan hij tot de 6e blijven knutselen voor de Goedheiligman. Ik zou dus nog maar niet te hard juichen
Alle reacties Link kopieren
quote:topdropje schreef op 05 december 2014 @ 22:00:

Het is denk ik hetzelfde gevoel dan als je zelf een attent persoon bent, iemand altijd belt op belangrijke momenten, kaartjes stuurt, mooie cadeautjes bedenkt en een mand samenstelt....en dat je dan zelf op je verjaardag van dat persoon hooguit een bos bloemen van de benzinepomp krijgt. Zoiets. Je kunt er niks van zeggen want niet iedereen denkt hetzelfde, maar het steekt wel!Hmm, dat herken ik niet zo. Ik sta bekend als super attent, maar heb in mijn omgeving weinig mensen die ook zo zijn (behalve m'n ouders, dus ik heb het niet van een vreemde). Maar ik geniet heel erg van de reactie van de ontvangers, daarom maakt het me niets uit dat ik nooit kaartjes krijg of zomaar een bloemetje oid. Het is bij mij geen kwestie van 'voor wat hoort wat'. Dat maakt waarschijnlijk dat ik ook nooit in de gaten heb gehad dat het de bedoeling was dat ik een mooie surprise maakte omdat ik ook een mooie surprise kreeg.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
wij waren thuis van de gedichtjes. Kan mij ook niet herinneren dat ik ooit een surprise heb gemaakt... evengoed groot geworden
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 heeft haar suprise helemaal zelf gemaakt. Dit wilde ze graag, wij mochten niet helpen. Het gedicht heeft ze ook helemaal zelf gemaakt. Ze heeft echt haar best gedaan en enthousiast iets leuks gemaakt maar je ziet wel dat het door een 8 jarige is gemaakt terwijl andere suprises van kinderen bij haar in de klas deels door de ouders zijn gemaakt.



Misschien vinden anderen haar suprise ook wel een flutsuprise maar tegen knutselende volwassenen kan ze niet op...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed dat het niet bij school zou kunnen horen, 'je houdt niet van knutselen dus waarom moet je dat dan toch doen'.

Bij onderwijs hoort mi ook handvaardigheid /knutselen en daarnaast leer je aan een ander denken en je inleven. Vond de vergelijking met de sportdag ook een mooie: dan hou je je kind toch ook niet thuis onder het mom 'wij hebben niks met sport'



Zoon zit in groep 6 en had voor het eerst surprise. Ben bang dat we behoorlijk veel geholpen hebben (hij had de juf). Volgend jaar wat meer sturen en minder helpen



Over surprises voor een kind dat je niet zo mag: ik had als kind het lootje van de vechtersbaas van de klas, en ik was regelmatig het slachtoffer. Heb toen een boksbal gemaakt. Heeft echt geholpen: als hij weer irritant werd kon ik hem lachend zeggen dat hij zijn boksbal maar moest gebruiken
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Al dat moeten.... Afschaffen die verplichte nummers.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 5 werd helemaal enthousiast van al het geknutsel en zat opeens stiekem in een hoekje te kleuren en een 'surprise' voor oudste te maken.



Met oudste gisteravond dus ook maar even iets voor jongste gemaakt. In 3 kwartier van een melkpak, wc-rol, wat papier en verf een stoomboot gemaakt. Dus zelfs tijdgebrek is geen excuus
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 05 december 2014 @ 17:29:

[...]





Je weet helemaal niet of een kind geen enkele moeite heeft gedaan of heeft willen doen en over het hoe en waarom.

Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 05 december 2014 @ 21:52:

[...]





Zielig? Meen je dit? Hmm ik vrees dan dan ik vroeger heel veel kinderen teleurgesteld heb, en mijn zus ook trouwens ik heb nooit begrepen waarom er surprises gemaakt morgen worden. Begrijp het idee erachter gewoon niet en vind het onzin. Waarom moet je verplicht iets in elkaar knutselen als je niet van knutselen houdt. Doe dat lekker als vrijetijdsbesteding, niet als Sinterklaasverplichting denk ik dan.

Mijn ouders denken er net zo over, dus als wij vroeger een surprise moesten maken zei mijn moeder ook gewoon dat ik een jutezak kon maken en daar de cadeaus in doen. Ik heb nooit bedacht dat de ontvanger dat vervelend zou vinden, heb altijd het idee dat mensen het vooral leuk vinden om te maken, niet ontvangen. De surprises die ik ontving gingen thuis ook regelrecht de prullenbak in, wat moet ik nou met een in elkaar gelijmde stoomboot? Serieus?



Maar ik begrijp dat ik niet echt de maatstaaf ben, dus mocht ik ooit kinderen krijgen dan zal ik ze beter opvoeden Dat schrijf je leuk! Ik heb nog nooit een surprise met mijn kinderen geknutselt maar ik ben dan ook een moeder van nix...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
een surprise keuring? een apk voor je gedichten? gezellig spontaan feest op de basisschool, daar zullen de kindjes vast heel gelukkig van worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 december 2014 @ 22:57:

een surprise keuring? een apk voor je gedichten? gezellig spontaan feest op de basisschool, daar zullen de kindjes vast heel gelukkig van worden.dát dus, die kinderen (en de ouders ook) móeten al zoveel... pffff
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas, kerst, Valentijnsdag, vader/moeder/opa/omadag, Pinksteren en tegenwoordig ook Halloween... een mens raakt toch wel eens uitgeknutseld mén...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 december 2014 @ 22:57:

een surprise keuring? een apk voor je gedichten? gezellig spontaan feest op de basisschool, daar zullen de kindjes vast heel gelukkig van worden.Heel eng inderdaad.

Ouders op het matje en tot diep in de nacht onder bouwlampen voor straf er nog wat moois van maken? Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 december 2014 @ 22:57:

een surprise keuring? een apk voor je gedichten? gezellig spontaan feest op de basisschool, daar zullen de kindjes vast heel gelukkig van worden.Toen een klasgenoot van een van mijn kinderen een echt verschrikkelijk gedicht vol onaardige dingen kreeg (denk aan lelijk, lomp, kan niks enz.) zijn de ouders van de dichter daar wel van op de hoogte gebracht. Terecht in mijn ogen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wel heel lullig als je zelf zo je best hebt gedaan en je krijgt niet hetzelfde terug...

Ik heb zelfs het woord 'surprisetrauma' wel eens gehoord.

Maar ja, het is ook een kwestie van: die dingen gebeuren nou eenmaal in het leven.

Daar moeten ook kinderen maar mee om leren gaan.

Want niet iedereen houdt van surprises maken en niet iedereen is zo creatief of heeft een moeder die wil helpen.

Lullig maar je kan mensen niet dwingen.

Dus maak er een wijze les van.

Je hebt zelf je best gedaan dus jou valt niks te verwijten.

Je krijgt niet altijd terug wat je geeft.

En dat hoeft niet te betekenen dat je het dan zelf ook maar niet meer doet.

Het gaat niet altijd om wat je terugkrijgt, maar dat je zelf kan zeggen dat je je best hebt gedaan.



En surprises keuren schei eens uit zeg. Leer kinderen gewoon omgaan met een teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
Waarom trekt iedereen dat 'keuren' zo uit zijn verband terwijl TO al meerdere malen heeft toegelicht dat dat er is om te kijken óf er wel een surprise is gemaakt?

En dus niet om de surprises langs een lat van kwaliteitseisen te leggen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven