Fruithapje te dun

16-12-2014 15:08 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf fruithapjes aan het proberen te maken. Maar ze zijn al snel veelste dun. Hebben jullie tips en /of lekkere recepten voor fruithapjes? Graag ook de hoeveelheden erbij zetten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf het begin fruit gewoon als stukjen gegeven. Ging prima. Zoon was en is dol op fruit.
Ik pureerde in het begin alles tot een moes. Daarna steeds iets grover. Ook helpt het als je het fruit niet al te lang laat liggen zodat het lekker sappig wordt. Ik hoor wel eens dat er ook een biscuitje door kan worden verkruimeld, maar daar kon ik zelf niet zo goed achter staan.



Mijn zoon krijgt vanaf 6 maanden 1 stuk fruit. Inmiddels is hij 14 maanden en nu eet hij zelf een stuk fruit wat ik in stukjes heb gesneden (banaan, peer, appel)
Waarom is het dun, doe je er water bij?

Rijp fruit pureren of prakken is genoeg. Appel/peer eventueel in klein beetje water koken, kookvocht achterhouden en alleen toevoegen als het nodig is. En banaan bindt altijd goed!
Niks toevoegen hoor.



Enkel fruit pureren met staafmixer (of ander apparaat).

Fruithapje voor die kleintjes, en ook de groteren vind ik overigens, hoort puur fruit te zijn zonder toevoegingen die dikker maken of meer vullen. Dan schiet je aan je doel voorbij.
quote:troelalaaaatje schreef op 16 december 2014 @ 15:14:

Niks toevoegen hoor.



Enkel fruit pureren met staafmixer (of ander apparaat).

Fruithapje voor die kleintjes, en ook de groteren vind ik overigens, hoort puur fruit te zijn zonder toevoegingen die dikker maken of meer vullen. Dan schiet je aan je doel voorbij.



waarom hoort dat zo, en wat is je doel? Waarom beantwoord je niet aan dat doel wanneer je een ingrediënt toevoegt om het geheel dikker of meer vloeibaar te maken?



Ik had het probleem niet, maar zoals eerder opgemerkt: banaan toevoegen wil nog wel eens helpen.
Alle reacties Link kopieren
ik doe er altijd een schep pap door, dat bindt heel goed. Je kunt alleen de granen er door doen (wat je normaal door kunstmelk of borstvoeding doet), of bijv. een pyjamapapje waar al kunstmelk bij in zit. Wordt het een soort smoothie
Alle reacties Link kopieren
Banaan erdoor. Ik doe er trouwens vaak een schep granen door maar baby is al 10 maanden.
quote:pocketsize schreef op 16 december 2014 @ 15:16:

[...]





waarom hoort dat zo, en wat is je doel? Waarom beantwoord je niet aan dat doel wanneer je een ingrediënt toevoegt om het geheel dikker of meer vloeibaar te maken?



Ik had het probleem niet, maar zoals eerder opgemerkt: banaan toevoegen wil nog wel eens helpen.Banaan is puur fruit, dus waarom voel jij je aangesproken?
prakken ipv pureren
quote:troelalaaaatje schreef op 16 december 2014 @ 15:24:

[...]





Banaan is puur fruit, dus waarom voel jij je aangesproken?ik voel me niet aangesproken, ik begrijp je post gewoon niet, dus stel daar een vraag over
Fruit mengen, zoals peer (wat gepureerd net water wordt) met banaan of appel. Of wat yoghurt erbij.
quote:pocketsize schreef op 16 december 2014 @ 15:27:

[...]





ik voel me niet aangesproken, ik begrijp je post gewoon niet, dus stel daar een vraag over



Ok.



Ik bedoel dat het pureren van puur fruit gaat boven het toevoegen van allerlei verkapte dikmakers. Veel mensen hebben geen weet van de gevolgen van vanalles toevoegen.



Zoals al geschreven zijn het dikmakers en daarnaast leert een kind geen pure smaken te herkennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 16 december 2014 @ 15:27:

prakken ipv purerendit
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik voeg niet toe, ook geen water.

Ik had daarnet banaan, peer, en een paar druiven bij elkaar gegooid in de blender maar het was echt heel dun.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het geen kwestie is van dik maken in de zin van de baby vetmesten, maar als je fruit pureert, dan kan het bij sommig fruit gewoon sap worden en dat voert niet zo handig bijvoorbeeld peer of pruim.

Je kunt dit grotendeels voorkomen door idd te prakken, of een moes te koken of idd mengen met lekker "dik" fruit zoals banaan of mango.
Alle reacties Link kopieren
quote:stephanie88 schreef op 16 december 2014 @ 15:34:

Nee ik voeg niet toe, ook geen water.

Ik had daarnet banaan, peer, en een paar druiven bij elkaar gegooid in de blender maar het was echt heel dun.De banaan niet in de blender gooien maar door de rest van het geblende fruit heen prakken, dat scheelt al.
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Morgen weer een poging wagen!
Peer en druiven worden waterig.

Banaan hier later doorheen mengen met vork helpt.
quote:stephanie88 schreef op 16 december 2014 @ 15:34:

Nee ik voeg niet toe, ook geen water.

Ik had daarnet banaan, peer, en een paar druiven bij elkaar gegooid in de blender maar het was echt heel dun.



kwestie van handig combineren denk ik: druif en peer zijn beide waterig.. Banaan zou ik prakken.



@troela snap ik: ik wissel zelf af: soms losse smaken herkennen, dan weer interessante combi's. Voor de variatie kan ik er soms best wat pap oid bij gooien. natuurlijk kijk ik wel goed wat ik erbij gooi.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het door de druiven komt, die maken het waterig/ dun. misschien die in stukken snijden en dan zo geven?
Alle reacties Link kopieren
Niet als je kleintje heel klein is natuurlijk, dan zijn stukken druif niet weg te krijgen
Gooi die blender maar het raam uit en gebruik de ouderwetsche Vork
Druiven zelfs als kinderen al stukken groter zijn alleen laten eten wanneer je er bij bent. Ze zijn groot genoeg om het keelgat in te schieten en de boel te blokkeren. Griezelig!
Alle reacties Link kopieren
En mango?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven