gastouder of kdv ?

25-08-2014 11:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 2 maanden start ik met m'n nieuwe baan. Nu zit ik in twijfel of ik voor een gastouder zal gaan of voor een kdv?

Wat zijn jullie ervaringen hier in of misschien zijn hier gastouders die wat meer kunnen vertellen.

Ik blijf twijfelen namelijk. De voordelen van een gastouder vind ik kleinschaliger en de 1op1 aandacht. Op een kdv zijn er meer kindjes om mee te spelen.



Via internet / Facebook wel wat gezocht naar gastouders hier in de buurt. Wel 2 gezien waarvan ik denk daar wil ik wel een kennismakingsgesprek mee aan gaan.

De 1 heeft ook haar eigen kindjes in de opvang en de ander heeft geen eigen kinderen. Misschien is het dan net waar ik mij prettiger bij voel
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de leeftijd van je kind. Voor een baby zou een KDV voor mij geen optie zijn omdat ik de groepen te groot vindt waardoor mijn baby te weinig aandacht kan krijgen. Ze kunnen zich nu eenmaal niet in vieren delen en zich met alle kindjes tegelijk bezig houden.



Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gastouder die echt gastouder is geworden omdat ze dit een leuk beroep vindt. Dus niet een moeder die gastouder is geworden omdat het zo handig is dat ze dan bij haar eigen kinderen thuis kan blijven.



Wel iemand die zelf al moeder is.



Wat dat betreft is het een voordeel dat er grote reorganisaties hebben plaatsgevonden bij de kinderdag verblijven. Je kan nu makkelijk een gastouder vinden die de professionele ervaring heeft van een KDV en nu voor zich zelf begonnen is met gastouderopvang.



Vanaf een jaar of 2 gaan kinderen zich steeds meer voor andere kinderen interesseren en dan is een KDV te verkiezen boven een gastouder met maar weinig kindjes om mee te spelen. Maar een gastouder met meerdere kindjes van dezelfde leeftijd als kind zou dan ook een goede optie zijn.
gastouder. Heb met beide soorten opvang ervaring, maar was veruit het meest blij met de gastouder. Mits ze flexibel is en idd geen eigen kleine kinderen heeft.



Voordelen:

- kind wordt vertrouwd met 1 persoon (heel belangrijk als ze <2 jr zijn)

- betalen per afgenomen uur en niet per dagdeel

- ze kunnen meer uitrusten als ze niet fit zijn of beetje ziekig

- flexibeler in uitzonderingen (keertje extra brengen, iets later of vroeger brengen en halen)

- rust



Meeste gastouders hebben meerdere kindjes, dus dat spelen komt echt wel goed. Mijn dochter van bijna 8 is nog steeds bevriend met een meisje die ze kent sinds ze 1 waren en samen bij de gastmoeder speelden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd gebruik gemaakt van het KDV. Voornaamste reden was dat er veel kinderen zijn maar ook het toezicht vind ik belangrijk.

Een KDV-medewerker heeft collega's die over haar/zijn schouder meekijken maar een gastouder heeft vrijwel geen toezicht, ik vond dat geen fijn idee.
Bij allebei zijn voordelen en nadelen te bedenken. Ik heb toevallig een gastouder met de 'eisen' die sugarmiss opnoemt en merk de voordelen die Dr Feel beschrijft. Ben erg erg blij met haar. Dochter van gastouder is nu ook vaste oppas bij ons thuis. Zoon gaat vanaf 2 jr en een beetje ook naar de psz, omdat ik wel vind dat dat een goede voorbereiding is voor school en interactie met andere kindjes. Vooral de combinatie dus die hier erg goed werkt.
Wij hebben voor KDV gekozen, vooral vanwege de sociale contacten en aanwezigheid van een pedagogisch beleidsplan. Ook het 4 ogen principe vind ik een veilig idee. Ik ben nu werkzoekend en wil graag weer voor 4 dagen aan de slag.



Op zich zou je denken dat er bij een gastouder misschien meer individuele aandacht is, maar dat is helemaal afhankelijk van de gastouder, hoeveel andere kinderen er zijn en in welke leeftijd.

Als er grote leeftijdsverschillen zijn, hoe doet de gastmoeder het dan met verdelen van aandacht, wat als een ouder kind naar school moet worden gebracht, terwijl baby toe is aan een dutje/voeding? Het maximale aantal kinderen is bij een gastouder trouwens gelijk aan het maximaal aantal kinderen per leidster op een KDV-groep, dus qua aandacht hoeft dat niet uit te maken, tenzij de gastouder niet 'vol' zit, of ook schoolgaande kinderen heeft/opvangt.



Sins ik hier ooit het verhaal las van een gastmoeder die kinderen dropte bij de opvang van de sportschool of in de ballenbak van MCDonalds en vervolgens begon over hoe zielig al die kindjes waren die maar gedumpt werden bij haar omdat moeders zo nodig een carriere en kinderen moest en hoe zij dus neerkeek op werkende moeders, ben ik toch wat wantrouwender geworden.
Alle reacties Link kopieren
Als je een goede gastouder hebt, zeker een gastouder.



Wel kijken welke het best gekwalificeerd is en evt ook met VVE werkt, goede achterwacht heeft en een normaal uurtarief hanteert. ( niet hoger dan 5,20 incl. GOB ongeveer)

En bovenal, met welke jij en je kindje de beste klik hebben. Kijk op de website, naar pedagogisch beleid, wat te doen en ziekte en vakanties ed.
quote:guirne schreef op 25 augustus 2014 @ 12:01:

Wij hebben altijd gebruik gemaakt van het KDV. Voornaamste reden was dat er veel kinderen zijn maar ook het toezicht vind ik belangrijk.

Een KDV-medewerker heeft collega's die over haar/zijn schouder meekijken maar een gastouder heeft vrijwel geen toezicht, ik vond dat geen fijn idee.Dit vonden wij ook belangrijk en daarom hebben wij ook gekozen voor kdv toen wij dat nodig hadden. Het is professioneler.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kdv gekozen ivm continuïteit van opvang. Geen gedoe bij ziekte of vakantie van de gastouder. Dochter heeft per groep (babygroep en nu dreumesgroep) een vaste leidster gehad en vindt het erg leuk op het kdv. Ze gaat sinds ze 14 weken is twee dagen per week. Later brengen of eerder ophalen is geen probleem. Extra dagen hebben we nooit nodig gehad, maar ik denk dat dat ook geen probleem zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Forumfossiel, dat verhaal is meer dan 8 jaar geleden. Nu zijn er veel scherpere regels. Ook heeft haast iedere gastouder een pedagogisch beleidsplan inmiddels. En GGD keuring, meerdere verplichte bijscholings avonden, EHBO en een diploma is noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met kdv en gastouder. Ik vond het kdv verschrikkelijk. Heel veel afwisseling met personeel. Dus dan ging ze op dinsdagochtend en woensdag, en dan was de week erna op diezelfde dagen gewoon weer een nieuwe die ik nog nooit gezien had.

Ook kwam mijn vriend een keer zachtjes binnenlopen en toen zag hij een vrouw haar afsnauwen, omdat ze aan haar been hing (ze was maar 8 maanden toen).

daarnaast hadden ze vaste eettijden en was het eigenlijk niet de bedoeling dat ze tussendoor dingen at.

Maaaar elke kdv is anders. Het kindje van een vriendin van mij zit bij een kleinschalige opvang van maximaal 12 kindjes.

Mijn dochter zit nu bij de gastouder en het gaat super goed. Er zijn daar ook nog 5/6 andere kindjes, dus echt niet te weinig kinderen om mee te spelen.
Ons kindje gaat straks naar een gastouder. Verschillende redenen:

- hij went aan 1 persoon

- kleinschaliger

- een aantal vriendinnen werkt op een kdv en als ik hoor welke dingen daar, wegens bezuinigingen, gebeuren, ben ik er niet gerust op.

- praktisch: het is twee straten verderop

- de gastouder heeft ook op mij gepast vroeger, dus ik weet hoe ze is
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor een gastouder gekozen omdat

-flexibeler dus qua uren per dag. Man brengt en haalt zoon en soms moet hij voor een aantal dagen cq weken naar t buitenland en dan doe ik het en dan hij gaat hij twee uur langer naar de Gastouder.

- als hij een beetje ziekig is naar niet echt ziek breng ik hem gerust hart naar haar. Ze houdt hem dan goed in de gaten.

-als ik een andere dag wil dan kan ik makkelijk "ruilen"

-genoeg individuele aandacht.

-ook andere kindjes, maar niet te veel.



Nadeel

-Vakanties moet je zelf regelen of naar een andere gastouder voor een paar weken.

-waar mijn man moeite mee heeft is dat zoon echt mee draait in een ander gezin. Dus eigenlijk onderdeel wordt van een ander gezin. Maar bij ons gaat zoon ook drie dagen en man werkt vijf dagen en ik drie. Zoon ziet gastouder overdag dus meer dan zijn vader. Ik heb daar geen moeite mee, maar ik werk maar drie dagen. Hier moet je dus wel tegen kunnen. Is eigenlijk een soort van jaloezie van man. Hij vindt een kdv wat oppervlakkiger/anoniemer.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en nog een toevoeging. Zoon heeft echt ok kwart over vijf trek (11mnd) gastouder geeft hem dan zijn warm eten alvast zodat wij hem thuis lekker in bad doen en dat hij om half zeven fles krijgt en dan om zeven uur in zijn bedje ligt. Dit wilden ze bij kdv niet doen.
Bij het KDV hier heeft elke groep minimaal 1 vaste leidster, dus ziet kind ook iedere dag hetzelfde gezicht.

Gastouder is misschien flexibeler, maar omdat mijn man meestal vanuit huis werkt is dat niet echt nodig. ik vind het juist fijn voor mijn dochter dat op het KDV alles in het teken staat van de kindjes. Bij een gastouder draaien ze idd mee in het gezin, dus dat betekent ook mee als een ander kindje naar zwemles moet,halen en brengen naar school of naar de supermarkt met gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewust voor een kdv gekozen. Onze werktijden zijn altijd het zelfde, dus de flexibiliteit van een gastouder hebben wij niet nodig.

Op een kdv zijn altijd meerdere leidsters aanwezig die toezien op de gang van zaken.

Ook zorgt het kdv voor vervanging bij ziekte of vakantie van de leidster.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook voor het kdv gekozen na vervelend verhaal van een goede vriendin.

Haar gastouder was regelmatig ziek of 1 van haar kinderen waten ziek waardoor het oppaskind niet kon komen. Later werd de gastouder zwanger en ging met verlof. Het kindje van mijn vriendin zit nu dus ook op de opvang. Het is goed georganiseerd. Als je een klacht hebt gaat dit naar de leiding en hoef je er niemand direct op aan te spreken.

Bij ons kdv gaan ze veel naar buiten, eten ze in de middag een gezonde warme maaltijd endoen ze zelfs met babys vanalles op educatief gebied.



Maar het is vooral een gevoelskwestie. Ga eens kijken bij een kdv en een gastouder.
Alle reacties Link kopieren
wij kozen bewust voor kdv. Weinig kindjes in de buurt, en op kdv waren de leeftijdsgenootjes.



Onze oudste ging in 2000 naar kdv, die heeft al die tijd zelfde groepsleiding gehad. daarna begonnen de bezuinigen en jongste heeft tientallen juffen zien komen en gaan.



Ondertussen op de bso gaat het wel goed, al jaren zelfde team (dus het kan wel)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het zeker een gevoels kwestie is. Wij hebben toen 5jaar geleden gekeken voor beide en ook gesprekken gehad bij verschillende KDV en GO en dat moet echt goed voelen. Uiteindelijk voor de GO gekozen met een uitstap naar een KDV maar die zijn zo niet flexibel. En dat heb ik echt nodig. Nu beeb 2, 9 maand en is naar de GO heb haar gister ge appt of het kon. Nou en die 4.50¤ Per uur was ook aantrekkelijk
Alle reacties Link kopieren
In de eerste instantie kozen wij voor een gastouder. Helaas werd onze gastouder ziek en moest worden geopereerd. Het gastouderbureau was verplicht onze zoon bij een ander gezin onder te brengen en daar hadden we helemaal geen klik mee.

Ook had onze gastouder veel vakantie omdat ze zelf drie kinderen heeft. Dus de bouwvakantie, de herfstvakantie en de kerstvakantie kon ze niet opvangen. Achteraf voor ons geen goede keuze geweest.



Onze zoon zit nu op het kdv. Vaste leidsters, veel kindjes (en dat is geen nadeel als je enig kind bent) goede doorstroom naar andere groepen, toekomstige school en de BSO zit er aan vast. ze zitten in hetzelfde gebouw als de huisarts, de apotheek, de bibliotheek en de rest. Ze zijn 52 weken per jaar open, ze doen een fantastische weerstand op want er is altijd wat (dat heb je met grotere groepen) ze hebben leuke uitjes (bejaarden aaien en koeien knuffelen) ze zijn redelijk flexibel en als er een leidster ziek is, wordt er een andere leidster opgetrommeld.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Hier een gastouder voor dochter. Heel erg tevreden over. Bewust gekozen ivm benodigde flexibiliteit ivm mans werk.



Onze go is eigenlijk een klein kdv. Geen eigen kinderen, vve, pedagogisch beleidsplan, etc. Ze draait dus niet mee in een gezin, ze zit op een heel kleinschalig kdv, zo zie ik het in ieder geval.



Wij zijn echt super tevreden. Net de vakantie van onze go achter de rug dus dochter is een paar weken ergens anders geweest. Gelukkig de bijna-buurvrouw van onze go. Zij is ook go dus en dochter kent haar al. Zij zijn ook achtervang van elkaar, ook fijn.
Oh en voldoende kinderen om mee te spels dus, zeker omdat de buurvrouw ook gastouder is (ook geen eigen kinderen). Beide gastouders doen heel veel samen (op pad, buiten spelen, bieb, speeltuin, etc). Daarnaast ook geen onrust door het halen en brengen van andere kinderen naar school, dat doet onze go niet namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de vele reacties

Ik lees voor beide een hoop voordelen en ook wat nadelen.

Lastige keuze wat het zal gaan worden.



Zoontje is trouwens 2.



Ik lees vaker liever geen gastouder met eigen kinderen. Hoezo eigenlijk? Is dat omdat het idee bestaat dat die gastouder zijn ivm opvang eigen kinderen?

Die ik op het oog heb heeft eerst in de opvang gewerkt en nu gastouder
Dat is inderdaad een van de verschillen die ik gezien heb tijdens de kennismakingen. Gastouders met eigen kinderen, daar draait je kind vaak mee in jet gezin. Vond de gastouders zonder eigen kinderen wat professioneler overkomen. Maar goed, dat is mijn ervaring, hoeft niet overal zo te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je antwoord!

Ik hoor en lees dat wel vaker!

Hoe is dat bij anderen die go zijn of kind bij go met eigen kinderen hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven