Gebruik maken van kinderopvang tijdens studie

30-06-2016 23:11 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!



Vanaf september 2016 zal ik voltijd een opleiding gaan volgen.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van ouders die hun kind naar het kinderdagverblijf brengen of gebracht hebben terwijl zij voltijd naar school gingen.



Wat ik mij afvraag is hoe jullie het hebben aangepakt met een schoolrooster wat 2 of 4 keer per jaar wisselt. Het kinderdagverblijf waar ik mijn dochter namelijk heb ingeschreven hanteert een termijn van een maand om wijzigingen door te voeren. Als dus blijkt dat ik op donderdag alleen een ochtend naar school hoef en de middag "vrij" ben, moet ik een maand lang wel voor een hele dag opvang betalen. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook tijd nodig voor zelfstudie, dus is het wellicht ook prettig dat je dit kan gaan doen op je vrije middag.



Op dit moment heb ik mijn kind voor vijf volledige ingeschreven bij het kinderdagverblijf.

Ik heb namelijk geen idee hoe mijn rooster er uit gaat zien, dit hoor ik pas een week voordat ik daadwerkelijk echt naar school moet.



Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en misschien wel tips!
Misschien dat een gastouder handiger is? Die kunnen een stuk flexibeler zijn volgens mij.
Hoeveel uur per week/ maand/ jaar is dat 'fulltime' schooljaar?



Je krijgt namelijk alleen toeslag over eem max aantal uren die is afgeleid aan je studie of werkuren. Daar zou ik even goed naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even goed checken voor hoeveel dagen je recht hebt op kinderopvangtoeslag. En het bespreken op het kdv, misschien willen ze je wel tegemoet komen, want ze hebben wel een garantie op een bepaald aantal uren, maar nog noet bekend op welke dagen het valt toch? En anders is misschien een gastouder iets voor je? Ik heb wel gemerkt dat kdv'en een stuk flexibeler zijn dan jaren geleden.



Veel plezier en succes iig! Goed dat je gaat studeren. :D
Behalve met die termijn van een maand zul je er ook rekening mee moeten houden dat sommige dagen gewoon vol zitten en ze jouw kind niet meer op die dagen kunnen plaatsen (binnen de gewenste termijn). Dan is switchen dus niet zomaar gedaan.
Heel veel KVD zijn tegenwoordig heel flexibel, ik zou dat gewoon daar even vragen en bij een aantal.
quote:Goede-Fee schreef op 30 juni 2016 @ 23:23:

Heel veel KVD zijn tegenwoordig heel flexibel, ik zou dat gewoon daar even vragen en bij een aantal.Zal afhangen van het kdv en regio/stad. Hier zitten de 'populaire' dagen aardig vol.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 30 juni 2016 @ 23:21:

Hoeveel uur per week/ maand/ jaar is dat 'fulltime' schooljaar?



Je krijgt namelijk alleen toeslag over eem max aantal uren die is afgeleid aan je studie of werkuren. Daar zou ik even goed naar kijken.In de informatiegids van de opleiding (maatschappelijk werk en dienstverlening) staat dat ze verwachten dat je 40 uur beschikbaar bent. Ik ga er vanuit dat ik met dit aantal uren wel in aanmerking kom, maar ga het zeker uitzoeken. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 30 juni 2016 @ 23:22:

Behalve met die termijn van een maand zul je er ook rekening mee moeten houden dat sommige dagen gewoon vol zitten en ze jouw kind niet meer op die dagen kunnen plaatsen (binnen de gewenste termijn). Dan is switchen dus niet zomaar gedaan.



Klopt, ik heb dit inderdaad gemerkt.

Het was niet gemakkelijk om een kinderdagverblijf te vinden die mijn kind vijf volle dagen in een groep kan plaatsen. Gelukkig is dit wel gelukt. Dus ik heb in principe nu voor vijf hele dagen opvang kunnen regelen.



Ik ga vijf dagen naar school, althans 1 dag stage en 4 dagen school. Ik heb gehoord dat de ene school dag korter kan zijn dan de andere. Ik zou het wel prettig vinden wanneer ik structureel een middag vrij ben haar gewoon s'middags kan ophalen zonder toch voor de gehele dag te moeten betalen. Voornamelijk omdat ik graag zoveel mogelijk tijd met haar wil doorbrengen maar ook vanuit een financieel oogpunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilene26 schreef op 30 juni 2016 @ 23:21:

Ik zou even goed checken voor hoeveel dagen je recht hebt op kinderopvangtoeslag. En het bespreken op het kdv, misschien willen ze je wel tegemoet komen, want ze hebben wel een garantie op een bepaald aantal uren, maar nog noet bekend op welke dagen het valt toch? En anders is misschien een gastouder iets voor je? Ik heb wel gemerkt dat kdv'en een stuk flexibeler zijn dan jaren geleden.



Veel plezier en succes iig! Goed dat je gaat studeren. :DDankjewel!
quote:starbucks90 schreef op 30 juni 2016 @ 23:43:

[...]





Klopt, ik heb dit inderdaad gemerkt.

Het was niet gemakkelijk om een kinderdagverblijf te vinden die mijn kind vijf volle dagen in een groep kan plaatsen. Gelukkig is dit wel gelukt. Dus ik heb in principe nu voor vijf hele dagen opvang kunnen regelen.



Ik ga vijf dagen naar school, althans 1 dag stage en 4 dagen school. Ik heb gehoord dat de ene school dag korter kan zijn dan de andere. Ik zou het wel prettig vinden wanneer ik structureel een middag vrij ben haar gewoon s'middags kan ophalen zonder toch voor de gehele dag te moeten betalen. Voornamelijk omdat ik graag zoveel mogelijk tijd met haar wil doorbrengen maar ook vanuit een financieel oogpunt.Weet je wel of dat mogelijk is dan? Dat kan lang niet bij alle kdv's namelijk. Dus ook iets om vooraf te checken.
Alle reacties Link kopieren
quote:starbucks90 schreef op 30 juni 2016 @ 23:43:

[...]





Klopt, ik heb dit inderdaad gemerkt.

Het was niet gemakkelijk om een kinderdagverblijf te vinden die mijn kind vijf volle dagen in een groep kan plaatsen. Gelukkig is dit wel gelukt. Dus ik heb in principe nu voor vijf hele dagen opvang kunnen regelen.



Ik ga vijf dagen naar school, althans 1 dag stage en 4 dagen school. Ik heb gehoord dat de ene school dag korter kan zijn dan de andere. Ik zou het wel prettig vinden wanneer ik structureel een middag vrij ben haar gewoon s'middags kan ophalen zonder toch voor de gehele dag te moeten betalen. Voornamelijk omdat ik graag zoveel mogelijk tijd met haar wil doorbrengen maar ook vanuit een financieel oogpunt.



Ik weet niet of dat kan. Ik heb flexibele kinderopvang bij het kdv voor 2 dagen in de week. Ik geef dan elke donderdag door welke dagen ze komen de week erop.

Dat zijn hele dagen. Als ik ze eerder kom halen dan betaal ik toch voor een hele dag. Ik heb namelijk een contract voor 2 hele dagen.

Vind ik wel logisch. Ook met oog op kindetopvangtoeslag.



Ik denk dus niet dat als jij afspreekt met het kdv voor 5 hele dagen dat je dan af en toe maar voor bijvoorbeeld 3,5 dag betaald omdat jij je kind die week maar 3,5 dagen hebt gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt altijd nog huiswerk, maak dat gewoon in de uren die overschieten, leer van te voren voor tentamens etc. dan heb je als je je kind ophaalt ook echt vrij, en ook in de weekenden. het wordt pittig, studie en kind, dus als je het zo aanpakt loop je ook geen studievertraging op, en ben je in de weken van de tentamens ook goed voorbereid. En als je een keer eerder klaar bent, en echt niets voor studie hoeft te doen, haal haar lekker op, jammer dan van de gemiste uren. Of misschien kan je haar standaard wat eerder ophalen als je dat prettig vindt en daardoor ook iets minder betalen iom het kinderdagverblijf (dat kan ik nl ).
Allereerst veel plezier en succes met je studie!



Met m'n gezond boeren verstand zou ik zeggen dat ze voor jou vast wel maatwerk afspraken kunnen maken. Je zal hun beste klant worden, dus daar willen ze vast een beetje mee mee denken in praktische oplossingen. Ga gewoon het gesprek aan, dan hoor je vanzelf wat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 30 juni 2016 @ 23:48:

[...]



Weet je wel of dat mogelijk is dan? Dat kan lang niet bij alle kdv's namelijk. Dus ook iets om vooraf te checken.



Ik kan per dag aangeven of mijn kind s'ochtends, s'middags of de gehele dag aanwezig zal zijn.

Omdat ik nog niet weet hoe mijn rooster er uit gaat zien, heb ik voor de zekerheid een plaatsing aangevraagd voor vijf volledige dagen. Ik heb aangegeven bij het KDV dat ik ga studeren en dus te maken krijg met een rooster wat eens in de zoveel tijd wisselt. Het KDV gaf aan dat dit geen probleem hoeft te zijn mits ik een maand van te voren doorgeef wat er gewijzigd moet worden. Het probleem is alleen dat mijn rooster pas 30 augustus bekend wordt gemaakt en ik 5 september daadwerkelijk start met school. Mocht ik een middag vrij zijn kan ik haar prima ophalen alleen betaal ik wel voor een volledige dag omdat ik niet een maand van te voren heb kunnen aangeven dat zij op die betreffende dag alleen de ochtend er zal zijn. Wanneer ik 30 augustus aangeef dat mijn kind donderdag middag niet komt kan dit pas ingaan per 30 september.
Alle reacties Link kopieren
quote:deb32 schreef op 30 juni 2016 @ 23:54:

[...]





Ik weet niet of dat kan. Ik heb flexibele kinderopvang bij het kdv voor 2 dagen in de week. Ik geef dan elke donderdag door welke dagen ze komen de week erop.

Dat zijn hele dagen. Als ik ze eerder kom halen dan betaal ik toch voor een hele dag. Ik heb namelijk een contract voor 2 hele dagen.

Vind ik wel logisch. Ook met oog op kindetopvangtoeslag.



Ik denk dus niet dat als jij afspreekt met het kdv voor 5 hele dagen dat je dan af en toe maar voor bijvoorbeeld 3,5 dag betaald omdat jij je kind die week maar 3,5 dagen hebt gebracht.



Wat fijn dat je dit zo hebt kunnen regelen!

Het is inderdaad logisch dat je de dagen betaalt die in je contract staan. Ik loop alleen tegen het punt aan dat ik dit een maand van te voren bekend moet maken bij het KDV terwijl de roosters pas vaak 1 a 2 weken van te voren bekend worden gemaakt door de school.
quote:starbucks90 schreef op 01 juli 2016 @ 00:00:

[...]





Ik kan per dag aangeven of mijn kind s'ochtends, s'middags of de gehele dag aanwezig zal zijn.

Omdat ik nog niet weet hoe mijn rooster er uit gaat zien, heb ik voor de zekerheid een plaatsing aangevraagd voor vijf volledige dagen. Ik heb aangegeven bij het KDV dat ik ga studeren en dus te maken krijg met een rooster wat eens in de zoveel tijd wisselt. Het KDV gaf aan dat dit geen probleem hoeft te zijn mits ik een maand van te voren doorgeef wat er gewijzigd moet worden. Het probleem is alleen dat mijn rooster pas 30 augustus bekend wordt gemaakt en ik 5 september daadwerkelijk start met school. Mocht ik een middag vrij zijn kan ik haar prima ophalen alleen betaal ik wel voor een volledige dag omdat ik niet een maand van te voren heb kunnen aangeven dat zij op die betreffende dag alleen de ochtend er zal zijn. Wanneer ik 30 augustus aangeef dat mijn kind donderdag middag niet komt kan dit pas ingaan per 30 september.



Ja ze moeten mensen inplannen dus je kan prima die middag niet willen betalen maar zo kort dag kan je dat niet regelen.



Nu weet ik dat je bij ons een flexibeler constructie mogelijk was, maar veel duurder per uur en je krijgt ook maar over een max bedrag per uur toeslag, alles onder dat max bedrag per uur is dan een gedeelte toeslag en de rest is volledig voor jou.



Dat is een duur grapje. Kon ik elke 2 weken op voorhand een rooster doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 30 juni 2016 @ 23:58:

Allereerst veel plezier en succes met je studie!



Met m'n gezond boeren verstand zou ik zeggen dat ze voor jou vast wel maatwerk afspraken kunnen maken. Je zal hun beste klant worden, dus daar willen ze vast een beetje mee mee denken in praktische oplossingen. Ga gewoon het gesprek aan, dan hoor je vanzelf wat mogelijk is.



Dankjewel!

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om het gesprek met het KDV aan te gaan.

Aan de reacties te zien is er soms toch het een en ander mogelijk. Anders is wellicht gastouderopvang nog een goede optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 01 juli 2016 @ 00:05:

[...]





Ja ze moeten mensen inplannen dus je kan prima die middag niet willen betalen maar zo kort dag kan je dat nergens regelen.



Nu weet ik dat je bij ons een flexibeler constructie mogelijk was, maar veel duurder per uur en je krijgt ook maar over een max bedrag per uur toeslag, alles onder dat max bedrag per uur is een gedeelte toeslag en de rest is volledig voor jou.



Dat is een duur grapje. Kon ik elke 2 weken op voorhand een rooster doorgeven.



Ik begrijp inderdaad dat ze mensen moeten inplannen en dat wanneer ze op mijn kind rekenen er ook betaalt moet worden. Het lastige in mijn situatie is dat ik pas 1 a 2 weken van te voren mijn rooster te horen krijg. Je bent verplicht om minimaal een maand van te voren een wijziging door te geven en het duurt dan ook een maand voordat de wijziging van start gaat.



De flexibele constructie klinkt inderdaad als een duur grapje. Dat is helaas niet haalbaar voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:starbucks90 schreef op 01 juli 2016 @ 00:04:

[...]





Wat fijn dat je dit zo hebt kunnen regelen!

Het is inderdaad logisch dat je de dagen betaalt die in je contract staan. Ik loop alleen tegen het punt aan dat ik dit een maand van te voren bekend moet maken bij het KDV terwijl de roosters pas vaak 1 a 2 weken van te voren bekend worden gemaakt door de school.Ja dat is dan lastig... en bij al de kdv's in jouw buurt moet je dit een maand van tevoren doorgeven? Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar als dat in een wat grotere stad is dan zijn er ongetwijfeld een stuk of 20 in je op omgeving...
Alle reacties Link kopieren
quote:deb32 schreef op 01 juli 2016 @ 00:13:

[...]





Ja dat is dan lastig... en bij al de kdv's in jouw buurt moet je dit een maand van tevoren doorgeven? Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar als dat in een wat grotere stad is dan zijn er ongetwijfeld een stuk of 20 in je op omgeving...



Ik ga verhuizen naar Leidsche Rijn en ga in Utrecht naar school.

Inmiddels heb ik contact gezocht met een groot aantal KDV's maar het meerendeel viel af omdat ze simpelweg geen vijf dagen opvang kunnen aanbieden. Ook heb ik gekeken naar KDV's die redelijk in de buurt zitten van mijn woning en de nieuwe school van mijn zoontje.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een gesprek met het kdc waar je hem hebt ingeschreven dan. Ik denk echt wel dat er mogelijkheden zijn... ik hoop het voor je!



Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, 5 dagen opvang...
Alle reacties Link kopieren
quote:cookiedevil schreef op 01 juli 2016 @ 02:24:

Jeetje, 5 dagen opvang... Constructieve bijdrage
Alle reacties Link kopieren
quote:prinses30 schreef op 01 juli 2016 @ 02:48:

[...]





Constructieve bijdrage



Is dat verplicht dan?



Denk dat mijn post meer dan genoeg zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven