Geeft echt iedereen borstvoeding?

23-07-2007 15:40 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
En zijn er dus ook mensen die dat niet willen? Niet kunnen ok, maar zijn er hier ook mensen die dat niet willen? Ikzelf dus niet. Hoor altijd van die horor verhalen: onstoken tepels, kapotte tepels, harde schijven. Verder moet je altijd je kindje gaan wegen of het wel genoeg heeft gehad of dat je toch nog door moet gaan. Verder mag je niet alles eten in verband met. Pfffffft... kijk als ik dat dan zo hoor, dan denk ik : doe mij maar gewoon een fles. Geen polonaise aan mijn lijf.

En wat ik dan ook denk. Iedereen vertelt altijd dat dat het beste is in verband met allergieen later enzo. Maar echt veel meer kinderen krijgen tegenwoordig uitslag en zijn allergisch enzovoorts.. Dus dat klopt ook niet.  

Bovendien wil ik blijven werken en dan moet je kolven. En daar heb ik echt iets tegen. Ik ben geen koe namelijk ! Sorry, maar dat is het eerste waar ik aan moet denken als ik dat zie.

En ik ben best egoistisch. Ik heb mooie borsten en ik hoor altijd van vrouwen met kinderen dat ze hun borsten geen borsten meer kunnen noemen. Meer theezakjes??:o 

Dus misschien ben ik ijdel, maar als borstvergroting algemeen geaccepteerd is, waarom geen borstvoeding wegens borstbehoud niet?



Nou, tot zover mijn verhaal. Ik heb dus nog geen kinderen en misschien denk ik er tegen die tijd wel heel anders over.Maar ik ben benieuwd of er uberhaupt mensen zijn die mijn mening delen. Of dat ze bepaalde punten in mijn verhaal kunnen ontkrachten.
Alle reacties Link kopieren


Hoi Chi caatje,



Ik vond borstvoeding ontzettend makkelijk. Als je baby midden in de nacht begint te huilen, leg je hem simpelweg tegen je aan in bed, en voor je het weet is hij weer tevreden met een vol buikje en kun je hem terugleggen en zelf doorslapen. Ik had er niet aan moeten denken om 's nachts naar de keuken te moeten om schepjes poeder te tellen en water op de juiste temperatuur te maken.
?:P
Alle reacties Link kopieren




quote: Elsje_Fiederelsje reageerde



Hoi Chi caatje,



Ik vond borstvoeding ontzettend makkelijk. Als je baby midden in de nacht begint te huilen, leg je hem simpelweg tegen je aan in bed, en voor je het weet is hij weer tevreden met een vol buikje en kun je hem terugleggen en zelf doorslapen. Ik had er niet aan moeten denken om 's nachts naar de keuken te moeten om schepjes poeder te tellen en water op de juiste temperatuur te maken. ?:P
:$ Oeps, sorry, ik dacht dat jij het over Hertje had, maar je bedoelt "men" en "baby" in het algemeen...let vooral niet op mij:D
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand die voor borstvoeden is. Ik heb mijn dochter bijna 6 maanden zelf gevoed en ben daar heel trots op. Ik had haar nog wel veel langer willen voeden, maar mijn productie liep terug en ondanks vele inspanningen van mijn kant, hield het gewoon op. Vanaf dat ik aan het werk ging, ging het gewoon minder. Ze groeide ook niet zo best vanaf het begin.



En ja ik heb ook gekolfd op mijn werk. Helemaal geen punt, je moet het er gewoon voor over hebben. Gemotiveerd zijn/blijven is denk ik ontzettend belangrijk. Ik ben begonnen  aan BV met een houding van : ik zie wel, maar was er al gauw verslingerd aan.



Ik heb Geen ontstekingen of tepelkloven gehad, weinig last van stuwing. En dat je gebonden bent als je BV geeft? Valt ook wel mee. Tenminste dat is mijn mening. Je stelt je ergens op in en houdt meer rekening met bepaalde omstandigheden. Als je echt graag BV wilt geven, dan boeit je dat niet. MIJ niet in elk geval. Bij een eventuele tweede zou ik het zo weer doen!



Josje


Maar over dat hele koe onderwerp. Daar blijf ik bij, want zo ziet het er gewoon uit.









Zonder alle voors- en tegens van borstvoeding nog eens 100 keer uit te gaan kauwen toch even een reactie op dat 'koe-gevoel' zoals jij het noemt.



Ik neem aan dat je ervan uit gaat dat je een mensen baby baart ipv een kalfje en dus zou ik het voeden op mensenmelk ipv koeienmelk als je de keuze kunt maken (die 2% waarbij het lichamelijk onmogelijk is dus even buiten beschouwing gelaten).

Enne dat jij bij een kolf aan een koe moet denken omdat dat er zo uitziet is ook ehct mensen handelen hoor, want je denkt toch niet dat die koe ooit een kolf nodig gehad heeft om haar eigen kalfjes te voeden he? Die stomme apparaten hangen er alleen maar aan omdat mensen zo vreemd zijn om melk van dieren te willen drinken.
Alle reacties Link kopieren






Kolven?

Als je niet wilt kolven op het werk, dan kun je ook alleen tijdens je zwangerschapsverlof borstvoeding geven. En het vervangen voor flesvoeding als je weer aan het werk moet.

Dan heeft je baby tòch een goede start gehad.

Elke week dat je baby borstvoeding in plaats van kunstvoeding krijgt, is mooi meegenomen voor zijn gezondheid.







Hee Elsje Fiederelsje,



Goeie reactie!



Slechts 1 aanvulling: je hebt na je zwangerschapsverlof recht op 25% van je werktijd te gebruiken om te kolven, maar ook om te VOEDEN. Je hoeft dus in principe niet te stoppen na je zwangerschapsverlof als je niet wil kolven.



Verder heb ik ook geen zin om deze ouwe koe op te dreggen. Maar for the record: mijn borsten zijn nu, na bijna 3 jaar borstvoeding gegeven te hebben, niet alleen een cup groter maar ook nog steeds steviger dan voor de zwangerschap.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fv: geef je nu nog steeds bv? Is het niet zo dat je borsten pas kleiner (en helaas iets slapper) worden als je stopt met bv?Mijn borsten zijn ook ongeveer hetzelfde gebleven na zwangerschap en bv. Ietsiepietsie slapper, maar zeker geen theezakjes, nog mooi rond en redelijk stevig. Nou heb ik een klein maatje dat scheelt natuurlijk ook.TO: als je zwnger wordt worden je borsten groter (net als je buik) en daar worden ze slapper van, niet van de bv.....Logisch ook, het rekt natuurlijk gigantisch uit.
Alle reacties Link kopieren


.

En ik ben best egoistisch. Ik heb mooie borsten en ik hoor altijd van vrouwen met kinderen dat ze hun borsten geen borsten meer kunnen noemen. Meer theezakjes??:o 

Dus misschien ben ik ijdel, maar als borstvergroting algemeen geaccepteerd is, waarom geen borstvoeding wegens borstbehoud niet?



Zonder de rest van de reacties te hebben gelezen: het is niet de borstvoeding die invloed heeft op je borsten, maar de zwangerschap. Vetweeefsel maakt tijdens en na de zwangerschap plaats voor melkklieren. Als je geen borstvoeding geeft, of daar al vroeg mee stopt,krimpen de melkklieren als het ware weer, en heb je in je borsten wat ruimte over, wat vel over, theezakjes, hoe je het noemen wilt.



Als je lang borstvoeding blijft geven en het afbouwen aan je kindje over laat, neemt het melkklierweefsel maar heel langzaam af, en neemt ondertussen het vetweefsel weer net zo langzaam toe.



Dit proces bij lang borstvoeding geven gaat veel langzamer, dan wanneer je geen borstvoeding geeft/slechts kort borstvoeding geeft.



Je huid krijgt de gelegenheid om daar in mee te gaan, ipv dat het in 1 keer veel afneemt, en je huid het niet kan bijbenen, en je dus met een 'overschot' blijft zitten.



Dus als jij die borsten van je zo wilt houden, moet je maar proberen om óf niet zwanger te worden, óf lang borstvoeding te geven (totdat je kindje zichzelf speent, de natuurlijke leeftijd hiervan is ergens tussen 2 en 7 jaar)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanalles meegemaakt op botstvoedingsgebied, waarover ik je niks vertel, want dan wil je helemaal niet meer. Maar de dingen die jij noemt heb ik nou net niet gehad. Geen ontsteking, geen kloven (nu ja, eentje dan omdat ik niet zat op te letten, die had dus voorkomen kunnen worden) en dat kolven is weliswaar een takkeklus, maar die drie keer pauze per dag was ook wel weer errug lekker.



Ik was net als jij altijd erg anti. Mijn moeder had ook alleen maar horrorverhalen gehoord en die had ze op mij overgedragen. Tot ik zwanger raakte en me er eens in ging verdiepen. Bovendien gaven al mijn vriendinnen BV. Ik heb geen boek gelezen, heb we een cursus gevolgd en dat was genoeg om te weten wat te doen bij ellende. Helaas ging het bij nummer 1 mis vanwege zijn hartafwijking, maar nummer 2 heeft dik 6 maanden BV gehad. Met ellende, dat wel, maar ik heb doorgezet omdat ik het belangrijk vond dat ze BV kreeg en geen koemelk, want daar is ze allergisch voor.



Al mijn vriendinnen hebben BV gegeven en allemaal hebben ze eigenlijk geen problemen gehad. Eentje is al snel gestopt omdat ze niet kon kolven (eigen zaak en daar stond ze alleen), de rest heeft allemaal minimaal 6 maanden zonder problemen gevoed. Ik ben van de 8 dames die enige die problemen heeft gehad en dat kwam door de koemelkallergie. Je hoort vaak alleen de horrorverhalen, want wat valt er te vertellen als het goed gaat? Net zoals je ook alleen maar de horrorbevallingen hoort en de zwangerschapskwaaltjes. Maar echt, zoals het merendeel prima zwangerschappen en bevallingen heeft, zo heeft het merendeel echt geen problemen met BV geven.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat er mensen zijn die anti-'de beste voeding voor je kind' zijn. Raar ook.
Alle reacties Link kopieren


Fv: geef je nu nog steeds bv? Is het niet zo dat je borsten pas kleiner (en helaas iets slapper) worden als je stopt met bv?





Nee, ik ben gestopt. Toen ik borstvoeding gaf waren ze ook nóg groter en steviger, toen vond ik ze zelf te groot ( had slappe B cup voor zwangerschap, ik overwoog toen zelfs een borstvergroting. Tijdens zwangerschap naar E en zelfs F gegroeid, het laatste jaar borstvoeding een D cup en nu dus alweer bijna een jaar een mooie stevige C cup).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren


:D



Tot zover mijn nuttige bijdrage aan dit topic ;) (want alles is volgens mij al eens gezegd)
Ik heb niet alles gelezen maar je zult ongetwijfeld al hebben gemerkt dat je met jouw mening de halve wereld over je heen krijgt.....



Niks van aantrekken en doen wat jij vind dat goed is voor jou en je kind. Baby wordt niets minder van flesvoeding.

Ok BV is beter (meestal dan want er zijn ook vrouwen die gewoon te weinig voedingsstoffen erin hebben zitten....) maar als t niet goed voelt moet je het ook niet doen.

Als je er met tegenzin aan begint gaat het geheid fout.......heb je ook niks aan.

Maar wie weet verander je nog van gedachten gedurende de zwangerschap, ook dat kan.

In ieder geval, succes en doe vooral wat jij wilt!
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het proberen. Als het niet zou gaan, geen man overboord, dan niet. Alles ging prima, maar ik ben met 8 weken gaan afbouwen, toen vond ik het wel genoeg.
Alle reacties Link kopieren


Ik heb niet alles gelezen maar je zult ongetwijfeld al hebben gemerkt dat je met jouw mening de halve wereld over je heen krijgt.....



Niks van aantrekken en doen wat jij vind dat goed is voor jou en je kind. Baby wordt niets minder van flesvoeding.

Ok BV is beter (meestal dan want er zijn ook vrouwen die gewoon te weinig voedingsstoffen erin hebben zitten....) maar als t niet goed voelt moet je het ook niet doen.

Als je er met tegenzin aan begint gaat het geheid fout.......heb je ook niks aan.

Maar wie weet verander je nog van gedachten gedurende de zwangerschap, ook dat kan.

In ieder geval, succes en doe vooral wat jij wilt!






:o,...en we waren zo goed op weg in dit topic,....



Gelukkig weet Kaatje alle fabels die er zijn weer feilloos op een rijtje te zetten! Knap hoor! TO vraagt om nuttige tips en info en krijgt van de meesten het advies om zich een beetje in te lezen in het onderwerp voordat ze ergens een keuze in neemt. Iets wat Kaatje ook had moeten doen voordat ze dit stukje typte,...
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een koegevoel van flesvoeding. Dat komt namelijk écht van een koe:)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren




quote: kaatje65 reageerde



Ik heb niet alles gelezen maar je zult ongetwijfeld al hebben gemerkt dat je met jouw mening de halve wereld over je heen krijgt.....



Niks van aantrekken en doen wat jij vind dat goed is voor jou en je kind. Baby wordt niets minder van flesvoeding.

Ok BV is beter (meestal dan want er zijn ook vrouwen die gewoon te weinig voedingsstoffen erin hebben zitten....) maar als t niet goed voelt moet je het ook niet doen.

Als je er met tegenzin aan begint gaat het geheid fout.......heb je ook niks aan.

Maar wie weet verander je nog van gedachten gedurende de zwangerschap, ook dat kan.

In ieder geval, succes en doe vooral wat jij wilt!

:o,...en we waren zo goed op weg in dit topic,....



Gelukkig weet Kaatje alle fabels die er zijn weer feilloos op een rijtje te zetten! Knap hoor! TO vraagt om nuttige tips en info en krijgt van de meesten het advies om zich een beetje in te lezen in het onderwerp voordat ze ergens een keuze in neemt. Iets wat Kaatje ook had moeten doen voordat ze dit stukje typte,...





Oh oh, gaat het op pagina 3 dan toch nog beginnen! :o :P 



* klapstoel mag niet meer geloof ik...*
Alle reacties Link kopieren
Verder mag je niet alles eten in verband met. Pfffffft...
Ik vergat nog iets:



Op www.borstvoeding.com staat dat je in principe alles mag eten en drinken als je borstvoeding geeft, zelfs alcohol. Ik heb me dan ook niet beperkt gevoeld.



(Tijdens zwangerschap zijn er wèl een aantal dingen die je beter niet kunt eten/drinken/doen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds drie weken van volledige bv over op kv (sinds een week volledig kv) Zoon is nu ruim zes maanden. Ik merk nu pas hoe enorm makkelijk de bv was... even weg? geen probleem, je hebt toch alles bij je. 's morgens om 7 uur gewoon kind voeden en meteen weer in bed, niet uit je bed om in de keuken een flesje te gaan klaarmaken. En in het begin hadden we het steeds te laat door. Want als je kind begint te jammereren en je geeft bv, heb je hem binnen 10 seconden aangelegd en klaar ben je. Het maken van een flesje duurt enorm lang, gevoelsmatig dan. Als je reeds gekookt water gaat opwarmen duurt het 7 minuten en als je water kook en laat afkoelen nog veel langer... echt waar, ik heb mijn zoon nog nooit zoveel horen mopperen als sinds die kv, ik ben er nog helemaal niet op ingesteld.



Ook hier geen kloven, één keer een beginnende onsteking maar dat was mijn eigen schuld. Zoon is met tanden geboren en ook daar relatief weinig last van gehad.



En nog geen theezakjes...
Alle reacties Link kopieren
In de vriendenkring van mn zus zijn het allemaal flessenmama's dus het is echt niet zo dat IEDEREEN kiest voor kloven en kolven :P.



Ik wel, ik ben zo'n koe :D. Oke, kolven is niet mijn favo bezigheid, maar het is ook weer niet zo rampzalig als je denkt hoor. Tis hier meestal in 10 minuutjes gepiept (en dan is het toch wel lekker als je 2 uur per dag van je werktijd mag inruimen voor het kolven :))

Heb zelfs al (heel zedig met een handdoek over me heen) met een vriendin in de auto (we waren op een beurs) op een parkeerplaats gekolfd, 2 glazen champagne op het dashboard :D... En maar ouwehoeren! hahaha....



1 klein kloofje gehad, meteen op de eerste dag. Had me goed ingelezen (want ik kende geen bv-mama's) en t was binnen een anderhalve week over. Pijn? Sja, de tsr (= toeschietreflex) is in het begin een beetje pijnlijk, maar dat duurt een paar seconden, valt helemaal in het niet bij de bevalling :P

Ik vind het vooral een heel fijn en geborgen gevoel geven, zo'n klein mensje tegen je aan, wat helemaal tot rust komt, veilig tegen mama aan. Mijn meisje doet het super op de bv (nu 7 maanden). Ik ben 1 keer extra naar het CB gegaan om haar te laten wegen, maar dat kwam omdat ze in een hele korte periode van 6 naar 4 voedingen ging.



Ik ben begonnen met een houding van: we zien wel hoe ver we komen, nu beginnen steeds meer mensen te vragen wanneer ik stop. Voorlopig nog niet dus. Ik wilde eerst die 6 maanden halen, nu denk ik er over om door te gaan tot ze geen bv meer nodig heeft (en dus ook geen kv) maar van een echte koe mag drinken!
Alle reacties Link kopieren


Maar over dat hele koe onderwerp. Daar blijf ik bij, want zo ziet het er gewoon uit.



Moet je voor de lol je bevalling eens filmen. Daarna ziet je onderkant eruit als een overreden egeltje. :D 



Kortom: mijn nuchtere mening is dat je misschien zou kunnen overwegen om geen kinderen te nemen als je alleen maar mooi wilt blijven.



Nuchter én tactvol: ik leer het vast nog eens!
Chi Caatje doet hét dan waarschijnlijk ook nooit op z'n hondjes..  want dan zie je eruit als een hondje..
Alle reacties Link kopieren


 
Alle reacties Link kopieren
Zo paps, het jong is gevoerd,

nu zijn ze

voor jou!!





:D
Alle reacties Link kopieren
Maar Mams, dan moet hij de luier verschonen! :o Sorry hoor, maar dat kún je die man niet laten doen, ziet er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef inmiddels een jaar bv., en gisteren zei mn vriend nog tegen mij : "wat heb jij toch een mooie grote stevige borsten." Dus je theezakjes verhaal gaat oooook al niet op :P



Tegen de tijd dat je zwanger bent goed je eigen inlezen. Voor de rest is de keus aan jou natuurlijk .



Groeten



borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven