Goed praktisch boek voor ná geboorte baby?

07-01-2010 19:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste (as) mama's,



Momenteel ben ik 37,5 week zwanger en hebben wij dus bijna ons eerste kindje in onze armen.

Ik wil graag vast lekker wat lezen, en een boek kopen waaraan ik na de geboorte ook nog wat zou kunnen hebben. Lees veel op dit forum en heb al veel gelezen, maar ik ken mezelf: net als (bijna) elke kersverse mama zal ik ook onzekerheiden tegenkomen de eerste tijd.



Ik kom in verschillende topics hier altijd wel tips tegen voor goede, praktische boeken over baby's, de eerste weken, het herkennen van signalen, slapen en alles wat er nog meer bij komt kijken. Nu zou ik het fijn vinden om hier wat tips te krijgen voor boeken. Wat is een echte musthave?

Dus, waar hebben jullie wat aan gehad, wat vond je ervan?



Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Oei ik groei Wordt ook aangeraden door kinderartsen (tenminste op de afdeling waar mijn zus werkte).

Beetje door de zoetsappigheid heen prikken af en toe, maar ik heb er heel veel aan gehad (en nog steeds).

Alle reacties Link kopieren
De goede oude Spock! In een nieuw jasje met nieuwe inzichten.



Alle reacties Link kopieren
Deze komt voorzeker van pas:

http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004002493348/index.html
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sabine



Ik vind 'De taal van huilen' van Aletha Solter een musthave. Heeft me veel inzicht gegeven. Succes nog even hè!
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Wat je baby vertelt van Tracy Hogg.



En Spock inderdaad.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh en misschien nog een tip. Ik heb eerst een lading boeken bij de bieb geleend en doorgelezen. De boeken die ik echt goed vond heb ik daarna aangeschaft.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
"Zo krijgen leuke ouders leuke kinderen" van Elaine Addison.

"Gek van je kind" van Saskia Nihom is ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:summerbreeze21 schreef op 07 januari 2010 @ 19:05:

Oei ik groei Wordt ook aangeraden door kinderartsen (tenminste op de afdeling waar mijn zus werkte).

Beetje door de zoetsappigheid heen prikken af en toe, maar ik heb er heel veel aan gehad (en nog steeds).

[afbeelding]



Ook hier een aanbeveling voor Oei ik groei.

Heb er veel aan gehad!
Stay with me, let\'s just breathe.
Alle reacties Link kopieren
'Baby's eerste jaar' vind ik een erg goed boek. Vooral omdat er niet om de haverklap iets wordt genoemd waar je kind dood van kan gaan; sterker nog, er wordt benadrukt dat je je in geval van twijfel moet bedenken of het over vijf jaar nog erg is, en zo niet: no worries. Het wordt niet meer gedrukt, maar er zijn nog zat tweedehands versies in omloop. Echt een heerlijk boek
Alle reacties Link kopieren
Ik vond oei ik groei waardeloos. Het klopte van geen kant. Aan de andere kant, mijn kind klopt ook niet helemaal dus het kan ook aan hem liggen
Alle reacties Link kopieren
Ja kan me voorstellen dat het dan een k*tboek is Zwieber, als het niet klopt haha.

Hier klopt het altijd.. En dat is goed te merken hier in huis
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 07 januari 2010 @ 19:35:

Ik vond oei ik groei waardeloos. Het klopte van geen kant. Aan de andere kant, mijn kind klopt ook niet helemaal dus het kan ook aan hem liggen Het is ook niet gebaseerd op enige wetenschappelijke onderbouwing. Maar op een of andere manier is het een hit geworden in Nederland, en weten mensen niet meer beter of baby's hebben groeisprongetjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 07 januari 2010 @ 19:38:

[...]



Het is ook niet gebaseerd op enige wetenschappelijke onderbouwing. Maar op een of andere manier is het een hit geworden in Nederland, en weten mensen niet meer beter of baby's hebben groeisprongetjes.De sprongetjes klopten qua timing in het begin wel maar qua inhoud compleet niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij beide kinderen zoooo veel gehad aan "Wat je baby vertelt" van Tracy Hogg. Je leert verschillende huiltjes en signalen van elkaar onderscheiden, waardoor je beter weet wat je baby op dat moment nodig heeft. Dat kan in het begin namelijk best wel moeilijk zijn! Ook heeft dit boek ervoor gezorgd dat mijn beide kinderen heel goed zelf in slaap kunnen komen. Verder geeft het al vanaf de kraamweek inzicht in het karakter van je kind. Echt een aanrader dus!
Good old dr. Spock, ja!!! Toen mijn eerste geboren was heb ik die van mijn moeder geleend, die zij in 1978 (!!) gekregen had. Bij mijn tweede heb ik zelf de nieuwe maar gekocht. Ik heb er maar wát vaak in gekeken hoe het ook alweer zat met hoeveel voedingen, volgens welk schema, slapen/doorslapen/zindelijk worden etc. etc. Behandelt ook alle kinderziektes en gaat door tot en met de puberteit, heel uitgebreid en echt álles kun je er in vinden. Ik gebruik hem nog zeer regelmatig, hij ligt dan ook in mijn nachtkastje



Fijne kraamtijd trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Oei ik groei heb ik bij eerste al direct weer in de kast gemikt. Ik had het idee dat je kindje bij 6 maanden al een koe na moet doen ofzo. Het zal best met die sprongetjes, maar mijn dochter deed alles op haar eigen tempo (logisch ook natuurlijk), maar volgens Oei ik groei loopt ze hopeloos achter.



Ik vind zelf het "Vivaforum" perfect voor na de geboorte. Ideaal om vragen te stellen en deskundig antwoord te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier erg onzeker door oei ik groei. Sprongetjes klopten op zich wel maar baby leek enorm achter te blijven vergeleken het boek. Heb er maar niet teveel meer in gekeken.

Verder geen aanbevelingen, ik las juist veel boeken over de zwangerschap zelf, wat er in mijn buik gebeurde vond ik erg interessant.
Wat echt mijn bijbel was het eerste jaar, was "What to expect the first year" (Heidi Murkoff, Arlene Eisenberg, Sandee Hathaway), je wil niet weten hoe het boek eruit ziet, helemaal beduimeld en met ezelsoren, haha.
Ik heb geen kinderen, maar ik vind de serie "treedje hoger' erg leuk. Daarin wordt een kind per 3 maanden min of mer besproken... Met leuke dingen, minder leuke dingen, opvallende dingen en dingen waar je aan moet denken, zoals bijvoorbeeld het kiezen van een creche, school en dergelijke.



Voor deze leeftijd is het boek, kijk eens wat ik kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ainne schreef op 07 januari 2010 @ 20:08:

Wat echt mijn bijbel was het eerste jaar, was "What to expect the first year" (Heidi Murkoff, Arlene Eisenberg, Sandee Hathaway), je wil niet weten hoe het boek eruit ziet, helemaal beduimeld en met ezelsoren, haha.Die vond ik ook best ok. Met oei ik groei kon ik helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sanmi schreef op 07 januari 2010 @ 20:00:

Oei ik groei heb ik bij eerste al direct weer in de kast gemikt. Ik had het idee dat je kindje bij 6 maanden al een koe na moet doen ofzo. Het zal best met die sprongetjes, maar mijn dochter deed alles op haar eigen tempo (logisch ook natuurlijk), maar volgens Oei ik groei loopt ze hopeloos achter.



Ik vind zelf het "Vivaforum" perfect voor na de geboorte. Ideaal om vragen te stellen en deskundig antwoord te krijgen.Dat is niet helemaal waar. Er staat overal duidelijk vermeld dat het ook nog weken/maanden kan duren voordat iets daadwerkelijk eigen gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
oei ik groei hebben we gebruikt, maar ik kon er al vrij snel niks mee, omdat de spoingetjes vaak toch niet klopten qua timing en ook wat ze allemaal al moesten kunnen klopte bij ons kind iig van geen kanten. Zou het dus een ander niet kado doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Fijn zeg!



Ik voel me tot dusver het meest aangetrokken tot Wat je baby verteld. Heb ze allemaal even opgezocht + recensies en denk dat dat wel bij me past. (voor zover ik dat nu kan inschatten natuurlijk)



Ben ook vaker op het forum tips tegengekomen specifiek voor moeilijk slapende kinderen. Welke boeken waren dat, iemand die dat toevallig weet?
Alle reacties Link kopieren
er ging iets niet goed, sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven